abonnement Unibet Coolblue
pi_199653969
Ik heb al 3x een brief hierover gehad in 20 jaar.
Ook voor mijn cc moest ik dit laatst opnieuw doen.

Doe je het niet dan blokkeren ze je rekening en sta je op een zwarte lijst.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199654157
Check of het een phishing mail is, waarschijnlijk niet. Ik zou bellen of naar de servicepunt van de bank gaan.
pi_199681880
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:38 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Gaan ze ook uitleg geven waarom ze iets verdacht hebben gevonden?

Ik pin haast nooit. Altijd via pinpas betalen.
Het gaat er niet om dat jij verdacht bent of zoiets. Dat is niet waar dit om gaat. Het gaat erom dat banken een wettelijke verplichting hebben om te weten wie hun klanten zijn. In de bankwereld heet dit "KYC" - Know your customer.

De ABN - andere banken trouwens ook - hebben dat in het verleden niet altijd even zorgvuldig bijgehouden. Dat was nooit echt een probleem, maar banken moeten nu een inhaalslag maken mede vanwege de "Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme".

Daarom nodigen ze klanten waarvan de administratie onvoldoende is uit om wat aanvullende vragen te beantwoorden. En soms vragen ze je om informatie die ze al hebben te bevestigen -- zoals een kopie van je paspoort of ID-kaart.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 00:00 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ja geen brief maar bankmail ontvangen. Zal morgen eens ff bellen. Hun 0900 lijn is ook zo duur pff.
Niet overdrijven, je betaalt de gebruikelijke belkosten, niet 1 euro per minuut ofzo.
pi_199681979
Is de ID die je destijds gebruikt hebt voor het openen van de rekening inmiddels verlopen? Dan is de bank wettelijk verplicht om je te vragen opnieuw te legitimeren en een kopie van je nieuwe identiteitsbewijs te bewaren in je dossier.
pi_199682270
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 12:48 schreef MWP het volgende:
Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
Die viert z’n 12,5 jarig jubileum ongeveer dacht ik zo, dus ik mag hopen dat “de inhaalslag” op dit moment niet met die reden gemaakt wordt :')
pi_199682397
quote:
7s.gif Op zondag 30 mei 2021 13:22 schreef Serinde het volgende:

[..]

Die viert z’n 12,5 jarig jubileum ongeveer dacht ik zo, dus ik mag hopen dat “de inhaalslag” op dit moment niet met die reden gemaakt wordt :')
Zeker wel, je hebt de media niet gevolgd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199682528
Bij het aangaan van de cliënt relatie moet onderzoek gedaan worden. Het is raar als een financiële instelling nu “vanwege de wwft” legitimatiegegevens gaat checken van een bestaande klant. Dat heeft dan eerder te maken met eigen gebrekkige processen en administratie. Er zijn wel wetswijzigingen maar die zorgen er m.i. niet voor dat er “zomaar” id gegevens opgevraagd moeten worden. Verschuilt de financiële instelling zich dan achter een wetswijziging?
  zondag 30 mei 2021 @ 19:36:47 #28
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199686679
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Nog niet, zit ook al jaren bij de ABN...
Misschien dan toch een steekproef...?!
pi_199693222
Vorige week ben ik ook gebeld door de ABN.
Heb een aantal accounts bij cryptobedrijven en daar wilden ze meer van weten.
Laatste tijd flink gecasht dus ging er daar een belletje rinkelen.
pi_199695000
Heb ze even gebeld. Mevrouw geeft aan dat er niks bijzonders is en dat ze graag mijn gegevens willen updaten omdat mijn laatste aangeleverde ID gegevens uit 2002 afstamt.

Ik zal straks een kopie opsturen.
pi_199699486
Ik heb de betreffende bankmail niet gehad. Aangezien die bankmail in de app zit, zou ik hier niet snel aan phising denken.
Ik zie dat een paar mensen een suggestie geven om te bellen. Maar wat verwacht je dan als response? Ik zou alleen bellen wanneer de instructie onduidelijk is.

Op je vraag: ben je verplicht om mee te werken?
Op zich ben je niet verplicht om mee te werken, maar de bank is wel gerechtigd om hun diensten aan jou te beëindigen wanneer je het niet doet.
pi_199700757
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.

Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.

Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Ik heb dit, geloof ik vorig jaar, ook gehad, maar dan bij de Triodos bank. Daar zitten we al meer dan 15 jaar.
Werd toegelicht dat ze inderdaad een aantal zaken tegenwoordig in hun dossier moeten hebben, waar dat vroeger minder was.

Denk niet dat er een speciale transactie aanleiding voor dit verzoek is, maar dat jouw dossier nu gewoon aan de beurt is.

In ons geval hebben we heel veel grote transacties in 2015 gehad, hadden ze toen eea gevraagd, dan had ik dat begrepen, maar vorig jaar gebeurde er niks afwijkends op onze rekening.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199711820
Ik zal de laatste zijn die de boeven van ABN AMRO verdedigt, maar ik zie in dit topic een hoop onzin staan. Een bank moet gewoon haar 'know your customer' dossier op peil houden en een kopietje van een geldig ID-bewijs is redelijk basaal. Het is juist een grof schandaal dat ze hier niet al jarenlang om vragen.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 22:55:09 #34
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199801415
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.

Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.

Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Heb inmiddels ook het verzoek gehad.... Zit ook al decennia bij de ABN...
Heb geen idee hoe toen de opening van een bankrekening ging.... Ik neem aan dat ik mij toen aan de balie gemeld heb met verzoek van opening betaalrekening... Er zullen wel kopieën paspoort gemaakt zijn toen... of dat allemaal bewaard is en later gedigitaliseerd betwijfel ik... en dus vragen ze iedereen maar denk ik opnieuw... krijgen ze het alsnog digitaal op een presenteerblaadje! :Y (Het heeft wel met het witwassen te maken...)
  woensdag 9 juni 2021 @ 08:53:37 #35
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_199802831
Ik had dat een paar maanden terug ook, ook bij de ABN. Ik ben een schaap dus heb toen gewoon die shit gefotografeerd en geupload via die bankieren app, daarna nooit meer iets van gehoord.
pi_199803493
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 22:55 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Heb inmiddels ook het verzoek gehad.... Zit ook al decennia bij de ABN...
Heb geen idee hoe toen de opening van een bankrekening ging.... Ik neem aan dat ik mij toen aan de balie gemeld heb met verzoek van opening betaalrekening... Er zullen wel kopieën paspoort gemaakt zijn toen... of dat allemaal bewaard is en later gedigitaliseerd betwijfel ik... en dus vragen ze iedereen maar denk ik opnieuw... krijgen ze het alsnog digitaal op een presenteerblaadje! :Y (Het heeft wel met het witwassen te maken...)
Ik weet nog wel dat toen ik klein was (medio jaren '80) je gewoon het bankkantoor kon binnenlopen en geld kon opnemen. Als iemand van het personeel je kende, was het allemaal prima, zonder legitimatie of iets anders. Omdat je overal wel een bankkantoor had, werkte er altijd wel een buurman of lid van de voetbalclub die je kent.

Zou zomaar kunnen dat je destijds ook een bankrekening kon openen zonder legitimatie, als je maar persoonlijk bekend was.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 9 juni 2021 @ 10:29:00 #37
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199803982
quote:
81s.gif Op woensdag 9 juni 2021 08:53 schreef herverwijderd het volgende:
Ik had dat een paar maanden terug ook, ook bij de ABN. Ik ben een schaap dus heb toen gewoon die shit gefotografeerd en geupload via die bankieren app, daarna nooit meer iets van gehoord.
Ik meen op radar site staat een hele discussie inzake het niet hebben van een smartphone en hoe dan verder...
Mocht je niet een foto kunnen uploaden dan komt er iemand aan je deur om je identiteit vast te stellen en zij doen dan de rest voor je... (Zal wel een hele operatie zijn... en ook wel een paar stuivers kosten...)
  woensdag 9 juni 2021 @ 13:46:41 #38
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_199806480
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 10:29 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik meen op radar site staat een hele discussie inzake het niet hebben van een smartphone en hoe dan verder...
Mocht je niet een foto kunnen uploaden dan komt er iemand aan je deur om je identiteit vast te stellen en zij doen dan de rest voor je... (Zal wel een hele operatie zijn... en ook wel een paar stuivers kosten...)
Ik weet dat een vriendin die niet zo technisch aangelegd is er gewoon een afspraak voor kon maken op het dichtstbijzijnde kantoor.
  Vis een optie? woensdag 13 oktober 2021 @ 16:45:07 #39
70532 loveli
N
pi_201743029
Schopje omdat ik zelf niet zonodig een topic hoef te openen.

Kopie is niet verplicht, legitimeren wel. Doen banken er moeilijk over als je geen kopie stuurt, maar ze aan de balie persoonlijk op je paspoort laat kijken? Ik vraag dit voor een bejaarde met een gezonde kritische houding.

De overheid zegt dat ze niet verplicht zijn een kopie te maken, maar hoe moeilijk doen ze in de praktijk?

https://www.rijksoverheid(...)ort-maken-en-bewaren
quote:
Moet een bank een kopie van mijn paspoort maken en bewaren?
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Financiële instelling doet verplicht cliëntenonderzoek
Voor financiële instellingen geldt de verplichting om in bepaalde gevallen een cliëntenonderzoek te doen. Bijvoorbeeld als u klant wordt van een bank of een verzekeraar. Daarom controleert de instelling uw identiteit en legt deze vast. Vaak maakt de bank of verzekeraar een kopie van uw paspoort of uw Europese identiteitskaart.

Instellingen kunnen de gegevens van uw identiteitsbewijs ook op een andere manier in hun bedrijfssysteem opslaan.

Het cliëntenonderzoek is een belangrijk middel om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. En criminele of terroristische geldstromen te traceren.
crap in = crap out
pi_201743149
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 06:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Ik had ze bij mij thuis uitgenodigd. Ik ga mij niet inspannen om een fuckup hunnerzijds op te lossen.
Haha ja succes. ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')