Zeker als in nalatenschap. kan ook zijn voor kinderen van familieleden, het is immers zonde het aan de belastingdienst over te maken toch?quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:03 schreef Schuifpui het volgende:
Estate planning bedoel je als nalatenschap? Dat is niet van toepassing, ben alleenstaand en kinderen zullen er dus ook niet komen.
Het belangrijkste is dat je een bepaald bedrag gaat vaststellen, maar daarin ook enige indexering meeneemt. Je bent immers straks je eigen fonds ;-)quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:00 schreef Schuifpui het volgende:
Bedrag op mijnpensioenoverzicht is nagenoeg nul, alleen wat van oude bijbaantjes. Heb drie potjes bij pensioenaanbieders (geen pensioenfondsen) wat via oud werkgevers is opgebouwd. De bedragen die ik daar heb opgebouwd zijn niet heel groot. Maar met de huidige individuele opbouw zou ik al 250k inleggen en met rendement zou dat op 400k uit moeten kunnen komen over een jaar of 30. Dat zou in principe ruim voldoende moeten zijn.
Als ik naar mijn huidige uitgaven kijk en pensioeninleg en hypotheek niet meeneem, dan zou ik eigenlijk al van alleen AOW rond kunnen komen. Dat wordt wel krap en wil ik zeker wat ruimer hebben, vandaar de inleg nu, maar ik vraag me of ik dan nog eens extra moet gaan opbouwen bovenop wat ik al doe.
Die zijn er ook niet, doodlopende familielijn.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zeker als in nalatenschap. kan ook zijn voor kinderen van familieleden, het is immers zonde het aan de belastingdienst over te maken toch?
Klopt. Sommen maken over die termijn is wel heel lastig, kan je eindeloos op blijven Excellen zonder antwoord te krijgen. Blijf het wel in de gaten houden. Voor nu heb ik dat bedrag op 400k vastgesteld. Eventueel zou ik m'n inleg kunnen verhogen als het nodig blijkt, maar daar is voldoende ruimte voor. Als je even simpel rekent en het rendement gelijk stelt aan inflatie, dan zou ik 250k hebben uitgedrukt in de waarde van nu. Als ik daar 25 jaar van moet leven, is dat 10k per jaar bovenop AOW. Zonder hypotheek en vermogensopbouw, zou dat wel genoeg moeten zijn.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het belangrijkste is dat je een bepaald bedrag gaat vaststellen, maar daarin ook enige indexering meeneemt. Je bent immers straks je eigen fonds ;-)
Als je er van uitgaat dat aow gemiddeld 10 jaar voor overlijden is. Yupquote:Op donderdag 27 mei 2021 23:15 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Die zijn er ook niet, doodlopende familielijn.
[..]
Klopt. Sommen maken over die termijn is wel heel lastig, kan je eindeloos op blijven Excellen zonder antwoord te krijgen. Blijf het wel in de gaten houden. Voor nu heb ik dat bedrag op 400k vastgesteld. Eventueel zou ik m'n inleg kunnen verhogen als het nodig blijkt, maar daar is voldoende ruimte voor. Als je even simpel rekent en het rendement gelijk stelt aan inflatie, dan zou ik 250k hebben uitgedrukt in de waarde van nu. Als ik daar 25 jaar van moet leven, is dat 10k per jaar bovenop AOW. Zonder hypotheek en vermogensopbouw, zou dat wel genoeg moeten zijn.
Het verstandigste is ieder kwartaal voor een vast bedrag aan bitcoin kopen en dat naar een wallet sturen waar je niet aan komt. Stijgt het, dan heb je wat minder dat kwartaal, daalt het dan heb je wat meer.quote:Op donderdag 27 mei 2021 22:17 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Andere opties: Crypto; geen verstand van, voelt als een bubbel.
Doet me pijn dat een mens als jij denkt dat de bitcoin intrinsieke waarde heeft.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het verstandigste is ieder kwartaal voor een vast bedrag aan bitcoin kopen en dat naar een wallet sturen waar je niet aan komt. Stijgt het, dan heb je wat minder dat kwartaal, daalt het dan heb je wat meer.
Uiteraard alleen doen als je (net als ik) gelooft dat bitcoin ooit meer dan $250.000 waard wordt.
En je moet het absoluut niet doen met geld dat je vandaag of morgen nodig kan hebben.
Bitcoin heeft waarde, ik heb nergens beweerd dat dat intrinsieke waarde is, dat is je eigen invulling.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Doet me pijn dat een mens als jij denkt dat de bitcoin intrinsieke waarde heeft.
Bubbel item.
Er is idd geen reden waarom de bubbel niet nog extremer kan worden, maar zonder functie is het op lange termijn game over voor bitcoin.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 00:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bitcoin heeft waarde, ik heb nergens beweerd dat dat intrinsieke waarde is, dat is je eigen invulling.
Bitcoin is sinds 2011 van ¤1 naar ¤32 naar ¤111 naar ¤264 naar ¤3.300 naar naar ¤14.000 naar ¤58.000 gegaan en er is geen reden waarom het op termijn niet naar ¤250.000 of meer kan gaan.
Ik hoor al 10 jaar dat bitcoin een bubbel is, dus dat maakt weinig indruk meer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 00:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er is idd geen reden waarom de bubbel niet nog extremer kan worden, maar zonder functie is het op lange termijn game over voor bitcoin.
Die oneindig repliceerbaar en al beter zijn bij andere crypto's. Bitcoin is naar ik weet het energieverslindende hebbe dingetje dat zijn waarde ontleent aan "de eerste zijn".quote:Op vrijdag 28 mei 2021 01:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee.
Het heeft al meerdere functies.
BTC / Bitcoin verbieden in Europa?quote:Op vrijdag 28 mei 2021 09:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die oneindig repliceerbaar en al beter zijn bij andere crypto's. Bitcoin is naar ik weet het energieverslindende hebbe dingetje dat zijn waarde ontleent aan "de eerste zijn".
Onzin.quote:Totaal 1:1 gecorreleerd met de bubbel op de echte beurs. Niet bepaald goud dus. Geen hedge.
Offchain transacties doe ik voor een fractie van een cent en onchain transacties heb ik recent nog gedaan voor 20 cent.quote:Transacties duur.
Bah de arrogantie vanaf de ivoren toren.quote:Het voorziet als ruilmiddel op slecht toegankelijke plekken blijkbaar, dat is leuk, geen bank dnodig, maar daar heb je ook geen bitcoin voor nodig.
Voor mij ben je 1 van de velen die me de afgelopen 10 jaar verveeld hebben met die argumenten.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 09:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die oneindig repliceerbaar en al beter zijn bij andere crypto's. Bitcoin is naar ik weet het energieverslindende hebbe dingetje dat zijn waarde ontleent aan "de eerste zijn".
Totaal 1:1 gecorreleerd met de bubbel op de echte beurs. Niet bepaald goud dus. Geen hedge.
Transacties duur.
Het voorziet als ruilmiddel op slecht toegankelijke plekken blijkbaar, dat is leuk, geen bank dnodig, maar daar heb je ook geen bitcoin voor nodig.
Ik zit in bitcoin.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Etfs kopen en dan kan je eerder met pensioen
Minder werken
Cryptocurrency schommelen mij teveel en ik wil spreiden. Dan zijn fondsen de enige simpele oplossing.
Ik hou van simpel spreiden. Dus met 1 aankoop, niet dat ik allerlei verschillende potjes heb, dat is veelst te ingewikkeld voor mij.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zit in bitcoin.
Maar ik zit ook in ETF's en enkele aandelen.
Dus op zich spreid ik op die manier ook.
De ETF's heb ik deels in S&P, AEX , NASDAQ maar ook in "fallen angels", "emerging markets" en "Global Real Estate". Obligaties vind ik minder interessant, het rendement is dermate laag dat ik dat deel dan liever gewoon in Euro's hou.
Bitcoin is geen race, het is een marathon. Over een half jaar gezien kan je verschrikkelijke dalingen zien maar over 3, 5, en 10 jaar gezien een extreme stijging die je met aandelen (en zeker ETF's) niet haalt.
Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn toch?quote:Op vrijdag 28 mei 2021 11:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik hou van simpel spreiden. Dus met 1 aankoop, niet dat ik allerlei verschillende potjes heb, dat is veelst te ingewikkeld voor mij.
Daarom ook het advies om ieder kwartaal wat in te leggen, daarmee vang je stijgingen en dalingen op.quote:De volaliteit van cryptos hou ik niet van. Dat is mijn mening.
Hoe kom je op die ¤400k voor pensioen uit? Lijkt mij aan de krappe kant. Ik hou voor mezelf een veel hoger bedrag aan ($2-3M). Het lijkt me flink kloten om op je 90e in eens naar een sobere levensstijl te moeten.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:00 schreef Schuifpui het volgende:
Bedrag op mijnpensioenoverzicht is nagenoeg nul, alleen wat van oude bijbaantjes. Heb drie potjes bij pensioenaanbieders (geen pensioenfondsen) wat via oud werkgevers is opgebouwd. De bedragen die ik daar heb opgebouwd zijn niet heel groot. Maar met de huidige individuele opbouw zou ik al 250k inleggen en met rendement zou dat op 400k uit moeten kunnen komen over een jaar of 30. Dat zou in principe ruim voldoende moeten zijn.
Als ik naar mijn huidige uitgaven kijk en pensioeninleg en hypotheek niet meeneem, dan zou ik eigenlijk al van alleen AOW rond kunnen komen. Dat wordt wel krap en wil ik zeker wat ruimer hebben, vandaar de inleg nu, maar ik vraag me of ik dan nog eens extra moet gaan opbouwen bovenop wat ik al doe.
Hangt van je levensstandaard af natuurlijk.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 12:46 schreef Shivo het volgende:
[..]
Hoe kom je op die ¤400k voor pensioen uit? Lijkt mij aan de krappe kant. Ik hou voor mezelf een veel hoger bedrag aan ($2-3M). Het lijkt me flink kloten om op je 90e in eens naar een sobere levensstijl te moeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |