Milieu-gekkies hebben een rechtszaak van Shell gewonnen.quote:De rechtbank Den Haag beveelt Royal Dutch Shell (RDS) om via het concernbeleid van de Shell-groep de CO2-uitstoot eind 2030 terug te brengen tot netto 45% ten opzichte van het niveau van 2019.
Vordering eisers
Dit bevel is gegeven in een procedure die is aangespannen door zeven stichtingen en verenigingen en ruim 17.000 individuele eisers. Volgens eisers doet RDS als beleidsbepalend hoofd van de Shell groep onvoldoende, handelt zij onrechtmatig en moet zij meer doen om de CO2-uitstoot te verminderen. Eisers vorderden dat de CO2-emissies in 2030 ten opzichte van het niveau van 2019 moeten worden teruggebracht met 45% of anders 35% of 25%. De vorderingen gaan over de CO2-uitstoot van de Shell groep zelf en ook die van haar toeleveranciers en afnemers.
Shell verplicht te zorgen voor CO2-reductie
De rechtbank concludeert dat RDS verplicht is via het concernbeleid van de Shell-groep te zorgen voor CO2-reductie van de Shell-groep, haar toeleveranciers en afnemers. Dat volgt uit de voor RDS geldende ongeschreven zorgvuldigheidsnorm, die de rechtbank heeft ingevuld aan de hand van de feiten, breed gedragen inzichten en internationaal aanvaarde standaarden.
De Shell-groep is wereldwijd één van de grootste producenten en aanbieders van fossiele brandstoffen is. De CO2-uitstoot van de Shell-groep, haar toeleveranciers en afnemers is groter dan die van vele landen. Dit draagt bij aan de opwarming van de aarde, die tot gevaarlijke klimaatverandering leidt en ernstige risico's meebrengt voor mensenrechten, zoals het recht op leven en een ongestoord gezinsleven. Algemeen aanvaard is dat bedrijven mensenrechten moeten respecteren. Dat is een zelfstandige verantwoordelijkheid van bedrijven, die los staat van wat staten doen. Deze verantwoordelijkheid strekt zich ook uit over de toeleveranciers en de afnemers. RDS heeft een resultaatsverplichting ten aanzien van de CO2-uitstoot van de Shell-groep zelf. Ten aanzien van de toeleveranciers en afnemers geldt een zwaarwegende inspanningsverplichting, die inhoudt dat RDS via het concernbeleid van de Shell-groep haar invloed moet aanwenden, door bijvoorbeeld via het aankoopbeleid eisen te stellen aan toeleveranciers. RDS heeft alle vrijheid om de reductieverplichting naar eigen inzicht na te komen en het concernbeleid van de Shell-groep vorm te geven. De offers die dit vraagt, wegen op tegen het belang dat wordt gediend met het tegengaan van gevaarlijke klimaatverandering.
Dreigende schending van de reductieverplichting
De rechtbank vindt niet dat RDS deze verplichting nu al schendt, zoals eisers betogen. RDS heeft het beleid van de Shell-groep aangescherpt en is bezig dat uit te werken. Omdat het beleid niet concreet is, vele voorbehouden kent en uitgaat van het volgen van de maatschappelijke ontwikkelingen in plaats van een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor CO2-reductie, oordeelt de rechtbank dat sprake is van een dreigende schending van de reductieverplichting. De rechtbank beveelt RDS daarom om via het concernbeleid van de Shell-groep de CO2-uitstoot van die groep, haar toeleveranciers en afnemers, eind 2030 terug te brengen tot netto 45% ten opzichte van het niveau van 2019.
https://www.rechtspraak.n(...)ot-terugbrengen.aspx
quote:The rebukes signal that climate concerns, once confined to environmental activists and barely registering with some Washington lawmakers, have become mainstream thinking in C-suites and on Wall Street, analysts said. The visible effects of climate change, action by governments, and shifting consumer sentiment are transforming the world in which companies do business.
Daar heb je helemaal gelijk maar zoals je zelf al aangeeft is de olie-industrie meer dan brandstof alleen. Sterker nog, ik denk (maar heb daar geen onderbouwing bij) dat de andere takken veel groter zijn dan brandstof en dat benzine slechts 1 van de vele producten is. Kunststoffen, chemicaliën, plastics, coatings etc. Komen allemaal uit olie. Al stoppen we vandaag helemaal met fossiele brandstoffen hebben we nog geen alternatieve materialen voor al die producten en zitten we dus nog steeds heel lang aan olie vast. Dus als je denkt dat we gaan stoppen met olie heb je echt een enorme blinde vlek voor wat we er allemaal mee doen. Je voorbeeld over Kodak is dan ook niet zo sterk. Voor fotorolletjes kwam er een goedkoper en beter product, voor heel veel producten van olie is dat er niet. Olie wordt gebruikt voor brandstof maar ook voor tandpasta, contactlenzen, voetballen, koelkasten, shampoo, zonnebrillen, scheerschuim, touw, telefoons, camera's, aspirine, lotions, krijtjes, v-riemen, linoleum, rubbers, panty's, inkt, nagellak, insecticide, klei, antivries, verschillende verdovingsmiddelen etc. Echt, we hebben er allemaal olie voor nodig. De lijst kan ik nog 100 keer langer maken. Die markt is zo fucking groot. Alle olie gaat tot de laatste druppel opgepompt worden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende: [..] Kodak heeft ook ingezet op fotorolletjes en afdrukcentrales omdat men niet dacht dat digitale fotografie de boel zou overnemen. Nokia heeft die fout gemaakt bij het door ontwikkelen van hun telefoons, door niet te vernieuwen, vast te houden aan hun OS, etc. Nu weet ik dat je dat niet 1 op 1 over elkaar heen kan leggen maar het is niet de eerste keer dat een industrie(tak) ten onder gaat omdat er van bovenaf niet de juiste beslissingen zijn gemaakt. Dat je je investering dan niet wil afschrijven is "leuk bedacht" maar je hebt dan weinig keuze. Olie gaat in de toekomst een andere rol spelen binnen de economie, over 20 jaar rijden er bijvoorbeeld amper nog brandstofauto's rond in Europa. Nu is de olie-industrie meer dan auto's alleen maar die industrie kan op dit moment zeker niet op hun handen zitten en verwachten dat ze over 20 jaar nog hetzelfde doen als nu.
https://www.shell.nl/medi(...)aak-klimaatzaak.htmlquote:Reactie Shell op uitspraak klimaatzaak | Shell response to climate case verdict
26 mei 2021
English Translation below
Vandaag heeft de rechtbank in Den Haag uitspraak gedaan in de klimaatzaak van Milieudefensie, andere NGO’s en particulieren, tegen Royal Dutch Shell (“Shell”).
“Er is dringend actie nodig om klimaatverandering aan te pakken. Daarom hebben we onze inspanningen versneld om tegen 2050 een energiebedrijf met netto nul uitstoot te worden, meebewegend met de samenleving, met korte termijn doelstellingen om onze vooruitgang te volgen.”
“We investeren miljarden dollars in koolstofarme energie, waaronder laadpunten voor het opladen van elektrische voertuigen, waterstof, duurzame energiebronnen en biobrandstoffen. We willen de vraag naar deze producten vergroten en onze nieuwe energiebedrijven nog sneller opschalen.”
“We zullen ons blijven concentreren op deze inspanningen en verwachten in beroep te gaan tegen de teleurstellende uitspraak van de rechtbank van vandaag.”
We blijven flinke stappen zetten om onze transitie naar een bedrijf met netto nul uitstoot te versnellen. Dit omvat ook samenwerken met onze leveranciers, klanten en andere partners om hun uitstoot te verminderen. Om de oplossingen te vinden waar de wereld om vraagt, blijven we in gesprek met NGO's, partners in de industrie, overheden, de kennis- en onderzoekssector, aandeelhouders en de bredere samenleving. In Nederland bijvoorbeeld, droeg dit bij aan de totstandkoming van het nationaal Klimaatakkoord.
Hier zijn enkele belangrijke mijlpalen die wij tot dusver hebben behaald om een energiebedrijf met netto nul uitstoot te worden:
In 2021 waren we het eerste energiebedrijf dat investeerders een adviserende stem gaf over onze strategie voor de energietransitie.
In 2020 hebben we ons doel aangekondigd om tegen 2050 een energiebedrijf met netto nul emissie te worden, in lijn met de vooruitgang van de samenleving op weg naar de doelstelling van de Overeenkomst van Parijs. Dit is een integrale doelstelling die zowel onze eigen emissies omvat als de emissies door het gebruik door onze klanten van de producten die wij leveren. Niet alleen wat wij uit de grond halen, maar alles wat wij verkopen.
In 2019 hebben we de eerste Industry Associations Climate Review gepubliceerd, waarin de aansluiting tussen onze klimaatgerelateerde beleidsstandpunten en die van 19 belangrijke brancheverenigingen waarvan we lid zijn, werd beoordeeld. In het geval van fundamentele scheefloop zullen we beoordelen of het beter is om ons terug te trekken.
In 2019 waren we het eerste grote energiebedrijf dat de beloning van bestuurders koppelde aan onze doelstelling om onze netto koolstofvoetafdruk te verkleinen.
In 2017 hebben we onze ambitie aangekondigd om de koolstofintensiteit van de energieproducten die we verkopen. Belangrijk te vermelden is dat dit ook geldt voor de volledige levenscyclusemissies van het gebruik van onze energieproducten door klanten.
Ons bedrijf in Nederland verandert:
We hebben ons tweede windpark op zee in gebruik genomen en staan samen met Eneco op het punt het derde te bouwen.
We hebben al zo'n 200 snellaadpunten gebouwd, tegen het einde van het jaar zijn dat er 250. Voor elektrisch rijden bieden wij landelijk 100% groene stroom aan. Bovendien verzorgen we thuisladen en bieden we via onze dochteronderneming NewMotion 200.000 oplaadpunten door heel Europa aan.
We openen waterstoftankstations (automobilisten en openbaar vervoer) en hebben plannen om elektrolyzers te bouwen in de Haven van Rotterdam en de Eemshaven voor de productie van groene waterstof uit groene stroom. Deze waterstoffabrieken kunnen de uitstoot van de industrie verminderen, staan centraal in nieuwe waardeketens (waterstof uit wind voor industrieën/vrachtvervoer) en zorgen voor banen.
We ontwikkelen samen met onze partners Renewi en Nordsol biobrandstoffen, zoals bio-LNG uit bioafval voor duurzamer vrachtvervoer.
We zijn begonnen met de bouw van wat ons vierde zonnepark zal worden, en er zullen er nog meer volgen.
Ja olie word voor zoveel verschillende dingen gebruikt als je dat gaat verbieden word alles 100 keer duurder en gaan we terug naar het stenentijdperkquote:Op donderdag 27 mei 2021 17:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk maar zoals je zelf al aangeeft is de olie-industrie meer dan brandstof alleen. Sterker nog, ik denk (maar heb daar geen onderbouwing bij) dat de andere takken veel groter zijn dan brandstof en dat benzine slechts 1 van de vele producten is. Kunststoffen, chemicaliën, plastics, coatings etc. Komen allemaal uit olie. Al stoppen we vandaag helemaal met fossiele brandstoffen hebben we nog geen alternatieve materialen voor al die producten en zitten we dus nog steeds heel lang aan olie vast. Dus als je denkt dat we gaan stoppen met olie heb je echt een enorme blinde vlek voor wat we er allemaal mee doen. Je voorbeeld over Kodak is dan ook niet zo sterk. Voor fotorolletjes kwam er een goedkoper en beter product, voor heel veel producten van olie is dat er niet. Olie wordt gebruikt voor brandstof maar ook voor tandpasta, contactlenzen, voetballen, koelkasten, shampoo, zonnebrillen, scheerschuim, touw, telefoons, camera's, aspirine, lotions, krijtjes, v-riemen, linoleum, rubbers, panty's, inkt, nagellak, insecticide, klei, antivries, verschillende verdovingsmiddelen etc. Echt, we hebben er allemaal olie voor nodig. De lijst kan ik nog 100 keer langer maken. Die markt is zo fucking groot. Alle olie gaat tot de laatste druppel opgepompt worden.
In een barrel gaan 42 gallon, dat levert 19 gallon brandstof op en 23 gallon heeft andere toepassingen, meer dan de helft dus.
Ik ga voor kerncentralecquote:Op donderdag 27 mei 2021 18:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
De brandstofmotor is nog lang niet uitontwikkeld.
Op het water zie ik niemand met die elektrische dingen. zelfs de elektrische huurbootjes blijven aan wal.
Shell Eco-marathon is een goed programma wat ontwikkeling stimuleert.
Maar niet alle ontwikkeling is goed voor het milieu.
Het Nederlandse team Vattenfal deed in december 2020 mee aan de Solar Challenge.
Kijk maar hoe dat ging:
datacenters in Nederland gebruiken terawattuur (TWh)quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:14 schreef BoonDockSaint het volgende:
raffinaderijen zoals shell gebruiken dagenlijks even veel stroom als een middel grote stad
Ze worden hier juist veel verhuurd (elektrische sloepen). M'n oom heeft zelf ook een boot die hij heeft omgebouwd naar elektrisch, 2 panelen er op dus kan nog bijladen ook.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
De brandstofmotor is nog lang niet uitontwikkeld.
Op het water zie ik niemand met die elektrische dingen. zelfs de elektrische huurbootjes blijven aan wal.
Nederlandse inzendingen hebben de Solar Challenge meerdere keren gewonnen, je kan een keer pech hebben.quote:Maar niet alle ontwikkeling is goed voor het milieu.
Het Nederlandse team Vattenfal deed in december 2020 mee aan de Solar Challenge.
Kijk maar hoe dat ging:
Ondanks dat ik vermoed dat je sarcastisch was:quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
datacenters in Nederland gebruiken terawattuur (TWh)
het internet is s'nachts toch niet nodig. schakel de servers uit om 03:00 uur.
er zijn wel krankzinnigen in de politiek die het 24 uur aan staan van servers 'aankaarten'.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ondanks dat ik vermoed dat je sarcastisch was:
Het internet wordt 's nachts juist ook gebruikt, bijvoorbeeld voor het maken van back-ups.
En het is natuurlijk altijd ergens nacht, aangezien de aarde rond is. Zo'n datacenter bedient niet alleen Nederland.
Voor zover ik weet, gaat die discussie over het aanzetten en instellen van powermanagement. Staat de server dag en nacht op volle capaciteit te draaien of gaat hij op rustige momenten naar een power-savingstand. Niet over het volledig uitschakelen van servers.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
er zijn wel krankzinnigen in de politiek die het 24 uur aan staan van servers 'aankaarten'.
alsof het een optie is om een server uit te gooien. laat staan een security backend.
datacenters hebben formeel niet eens kennis van wat hun klanten hosten.
Dat hebben ze wel handig opgelost inderdaad. Lekker zwavel fakkelen op open zee en rondrijden op 'schone' diesels. Kerosine hetzelfde. Het blijft een raar verhaal dat jij en ik accijns betalen op onze brandstoffen en dat dit bij kerosine helemaal niet speelt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:47 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Denk ook aan de luchtvaart en vooral scheepvaart. Daar is heel veel olie voor nodig. Scheepvaart blijft altijd een beetje buiten schot om dat men niet ziet wat voor meuk daar uit de pijp komt midden op zee. Er zijn daar nog helemaal geen realistische alternatieven voor. Voorlopig is olie nog keihard nodig.
Klopt ja. Dat was destijds zo'n 5% van de mondiale uitstoot. Zonde natuurlijk, maar daar was niet echt een goede oplossing voor en bovendien zou het jammer zijn geweest als door zoiets "kleins" het akkoord geen doorgang had kunnen vinden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:54 schreef elcastel het volgende:
Maar als ik het goed las is scheep- en luchtvaart ook buiten het Akkoord van Parijs gehouden.
Een tijdje geleden kwamen cruiseschepen negatief in het nieuws. Een rederij store geloof ik al meer uit dan alle personenauto's in de EU. Of iets van die strekking.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:47 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Denk ook aan de luchtvaart en vooral scheepvaart. Daar is heel veel olie voor nodig. Scheepvaart blijft altijd een beetje buiten schot om dat men niet ziet wat voor meuk daar uit de pijp komt midden op zee. Er zijn daar nog helemaal geen realistische alternatieven voor. Voorlopig is olie nog keihard nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |