Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 04:07 |
Tappa 16: Sacile - Cortina d'Ampezzo, 212 km Een explosief begin van de vorige rit. Terwijl Victor Campenaerts samen met Max Walscheid in de aanval trok ging men in de achtergrond massaal onderuit. Een zware valpartij op de brug tussen Grado en het vasteland. Doordat veel renners zwaar geraakt waren werd de koers stilgelegd, terwijl de kopgroep eigenlijk al vertrokken was. Een beeld dat je niet vaak ziet, maar achteraf wel begrijpelijk. Met Berhane, Van Emden, Buchmann en Guerreiro vier jongens die niet meer verder konden fietsen, talloze andere renners hadden ook nog wat medische bijstand nodig. Vooral het uitvallen van Buchmann is jammer, hij stond immers 6e in het klassement. De neutralisatie duurde lang, liefst 25 minuten. Wel goed, alle renners werden in ieder geval fatsoenlijk geholpen. Uiteindelijk ging de koers toch weer verder en meteen ging Campenaerts opnieuw in de aanval met Walscheid. Hij had een plannetje bedacht en wist dat tot in de perfectie uit te voeren. De kopgroep ontstond vrij snel, de eerste aanval was meteen raak. In het peloton vond men het na die massale valpartij wel een prima idee om een snipperdag te nemen. De voorsprong van de koplopers, een groep van een man of 15, liep daarom uiteindelijk op naar 17 minuten. Ouderwetse praktijken, dat zie je tegenwoordig niet meer zo vaak. We reden een paar rondjes door Sloveni en daar gebeurde eigenlijk niet veel. Ja, het ging regenen aan het eind van de rit. Daardoor werd er in het peloton nog rustiger gereden, voor zover dat mogelijk was. Vooraan begon het tactische steekspel, met ontelbare demarrages tot gevolg. We zagen wonderlijke praktijken van Movistar. Albert Torres ging steeds in de aanval, waarna ploeggenoot Cataldo achter hem aan begon te rijden. Logisch, heel logisch. Campenaerts probeerde het ook een paar keer, maar hij werd goed in de gaten gehouden door de rest. Oldani deed zelfs een keer de deur dicht, ze hadden het op hem voorzien. Toch lukte het uiteindelijk wel, wat dan ergens ook wel weer typisch is. Hij reed een tijdje aan de achterkant van de groep, sprintte de hele groep voorbij en was weg. Alleen Riesebeek en Torres reageerden meteen, met daarna goed afstoppingswerk van Dries De Bondt. Cataldo zat ook meteen vooraan, maar die leek in plaats van af te stoppen juist de ontsnapte renners weer terug te willen halen. Desondanks liep de voorsprong van de drie snel op naar een halve minuut, op het laatste steile klimmetje in Sloveni moest vervolgens Torres lossen. Oh, daarom ging Cataldo in de achtervolging. Op dat steile klimmetje probeerde Quinten Hermans de oversteek te maken, ook de onvermijdelijke Mollema kwam weer in beeld. Het gat dichten lukte nooit, ofschoon de twee vooraan bijzondere tactieken hanteerden. Riesebeek durfde niet echt over te nemen van Campenaerts. Bepaald geen goede samenwerking, vreemd genoeg. In plaats daarvan probeerde Riesebeek een keer of drie weg te rijden van Campenaerts op het vlakke, slim joh. Victor blijft een tijdrijder, ook al staat dat nu op een lager pitje. Ondanks het gepoker en de rare fratsen van Riesebeek kwamen de achtervolgers nooit meer op het wiel. Ze kwamen wel dichtbij, maar niet dichtbij genoeg. In Gorizia volgde nog een laatste klimmetje op vier kilometer van het eind. Een eenvoudige halve kilometer en daarna een steilere halve kilometer. Dan val je aan zodra het steiler wordt, zou ik zeggen. Maar niet Oscar, die besloot meteen aan het begin van de klim aan te vallen. Campenaerts zat even op een gaatje, maar reed het daarna toch weer dicht. Tegen de tijd dat het steile deel begon was Riesebeek moe, slim gedaan knul. Campenaerts ging daarom maar in de aanval, die had ook wel in de gaten dat zijn vluchtgenoot het ook allemaal niet meer wist. Door de regen werd het een gevaarlijke afdaling. In een eerdere afdaling was Campenaerts al bijna op z'n plaat gegaan, maar hij nam nu toch weer risico. Riesebeek bleek een wat mindere daler te zijn en zat op een gaatje, terwijl Mollema in de achtervolging ook bijna op z'n plaat ging. Richting de slotkilometer wist Riesebeek toch weer aan te sluiten, waarna ze naar elkaar begonnen te kijken in de laatste kilometer. Daardoor had de achtervolgende groep met daarin inder meer Arndt, Consonni, Hermans en Mollema nog terug kunnen komen, maar ook daar was de samenwerking niet optimaal. Riesebeek liet het werk over aan Campenaerts, maar besloot vervolgens wel om op 300 meter van het eind aan zijn sprint te beginnen. Intelligent is anders. Campenaerts had nog een antwoord in huis en spurtte in de laatste 100 meter van de rit naar de overwinning. De derde zege voor Qhubeka-Assos, godbetert. Vijf ritten in de tweede week, drie keer een overwinning voor de mannen van Doug. Het is werkelijk ongelooflijk. De ploeg had net zo goed niet meer kunnen bestaan, in plaats daarvan winnen ze nu om de dag. Aart Vierhouten is een tovenaar, dat kan niet anders. Wel een leuke zege voor Campenaerts, moet ik toegeven. Als maniakale tijdrijder was het moeilijk om veel sympathie voor hem op te brengen, maar deze nieuwe versie van Campenaerts is een stuk leuker. In het voorjaar reed hij al in zowat iedere koers heel aanvallend, tijdens deze Giro ook. Dan verdien je uiteindelijk wel een beloning. Prima, goed gedaan. Oscar Riesebeek daarentegen, amai. Die heeft nog niet vaak in dit soort situaties gezeten, zullen we maar zeggen. Het peloton kwam dus een eeuwigheid later binnen, daar gebeurde niets. Iedereen kijkt uit naar deze dag. De koninginnenrit staat op het programma. Meer dan 200 kilometer, vier heftige beklimmingen onderweg, 5000 hoogtemeters en dan schijnt het ook nog te gaan regenen. Dit kan zomaar een epische rit gaan worden. Of een rit zonder beelden, dat kan ook. ![]() ![]() Op Tweede Pinksterdag gaan de renners van start in Sacile, een plaats in de provincie Pordenone, regio Friuli-Venezia Giulia waar 19.996 mensen wonen. Net geen 20.000, jammer. Sacile staat bekend als de "Tuin van de Serenissima", naar de vele paleizen die langs de rivier de Livenza werden gebouwd voor de adel van de Republiek Veneti. Die republiek werd ook wel de Doorluchtige Republiek Veneti, merkwaardige naam h Jeroen. Een van de meest opvallende paleizen is het Palazzo Ragazzoni, waar blijkbaar allerhande fresco's te vinden zijn. De kerk van San Nicol is ook de moeite waard, voorts worden we verwezen naar het Piazza del Popolo waar allerlei fraaie gebouwtjes zouden moeten staan. De mooiste gebouwen staan toch vooral langs de Livenza, de kronkelende rivier zorgt voor een pittoresk centrum. In het verleden heeft men wel eens om deze pittoreske plaats gevochten, er is zelfs een Slag om Sacile geweest. In 1809, goh, lang geleden Jeroen. Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog werd de stad herhaaldelijk gebombardeerd vanwege het strategische belang van de spoorlijn Veneti-Udine en bij een aardbeving 1936 ontstond er behoorlijk wat schade. Onder meer aan de oude stadsmuur, waarvan een deel toch nog te vinden is in de stad. Qua economische activiteiten moesten ze het hier vooral van de steenfabrieken hebben, tegenwoordig lijkt het me geen onaantrekkelijke locatie voor toeristen. Er is een brewpub, dat doet het altijd goed natuurlijk. Sacile is bovendien een stad waar enkele renners vandaan komen. Er komen meerdere Gasparotto's uit Sacile, de bekendste is natuurlijk Enrico. Voormalig renner, onder meer tweemaal winnaar van de Amstel Gold Race. Aan het eind van vorig jaar gestopt, nu is hij actief als ploegleider bij de nieuwe continentale ploeg Team NIPPO-Provence-PTS Conti, alwaar zijn vrouw ook een functie heeft. Gasparotto gaat tegenwoordig als Zwitser door het leven, maar komt dus oorspronkelijk uit deze stad. Ook Denis Zanette is van Sacile. Een gepatenteerde aanvaller, die op 10 januari 2003 op 32-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van een hartaanval tijdens een bezoek aan de tandarts. Twee dagen na zijn dood startte de autoriteiten uit zijn woonplaats Pordenone een onderzoek naar de doodsoorzaak van Zanette, want de dood werd in verband gebracht met doping, maar het ging uiteindelijk de boeken in als een natuurlijke dood. Arme Denis, tijdens zijn carrire won hij twee ritten in de Giro. Ook Giovanni Micheletto kwam uit deze stad, hij wist in 1912 de Giro te winnen omdat men toen de eindzege uitdeelde op basis van het ploegenklassement. Hoewel hij wel twee ritten won, dus slecht kan hij niet zijn geweest. De Graaf van Sacile, op basis van zijn adellijke afkomst. Door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog zou hij snel gedwongen worden te stoppen met fietsen, na de oorlog ging hij aan de slag als wijnhandelaar. ![]() Zo valt er zelfs over een kleine plaats als Sacile een boel te vertellen. We bevinden ons niet ver van Pordenone, de stad van Davide Cimolai. Hij mocht al eens zwaaiend voor het peloton rijden, een paar dagen geleden reden we ook al door deze regio. Merkwaardig parcours. Een van de langste en zwaarste ritten van deze Giro begint na een neutralisatie in het van Venetiaanse allure voorziene Sacile buiten de stad op het industrieterrein. De eerste 14 kilometer van de rit zal het vlak zijn, we beginnen op een eenvoudige manier. Een paar rotondes en wat vluchtheuvels tijdens deze eerste kilometers, terwijl we door wat dorpjes fietsen. In Mescolino Minelle volgt een bocht naar rechts, daarna rijden we via Cappella Maggiore naar Fregona, waar de voet van de eerste klim ligt. De weg blijft voorlopig vrij breed en vlak, maar het wordt wel wat bochtiger. Ook omdat we een boel rotondes tegenkomen, maar dat zal snel veranderen. Tussendoor rijden we door Fratte, buiten dit dorpje begint het via een paar bochten voorzichtig omhoog te lopen, daarna rijden we rechtdoor Fregona binnen. Na een versmallinkje in dit dorp slaan we rechtsaf en begint de eerste gecategoriseerde klim van de dag, La Crosetta. Een beklimming van de eerste categorie. Meteen een stevige, het zal 11,6 kilometer omhoog gaan aan 7,1% gemiddeld. De strijd om in de vlucht van de dag te zitten kan hier vrij interessant worden. De klim begint met anderhalve kilometer aan 6%, we zitten hier nog steeds tussen de bebouwing. De renners rijden via flink wat bochten omhoog, passeren een kapelletje en gaan dan buiten het dorp anderhalve kilometer aan 8% klimmen. Na een stukje aan 6,5% gaat het vervolgens tijdelijk omhoog aan 9%, met zelfs een strook aan 11%. Toch wel een redelijk pittig klimmetje, enigszins onregelmatig ook. Leuke klim hoor, zodra de bomen verdwijnen hebben we af en toe ook een prachtig uitzicht over de vallei. Behoorlijk wat haarspeldbochten onderweg, waar het toch steeds wat steiler is. Na de kilometer aan 9% gaat het even aan 6,5% omhoog, daarna een kilometertje aan 7,5%. Goede opwarmer, kunnen we niets van zeggen. Eindelijk ook een keer een klim in het begin, dat zie je tegenwoordig veel te weinig. Een vlakke aanloop zou strafbaar moeten zijn, dit de standaard. Na weer een stukkie aan 6,5% volgt nog een kilometer aan 9%, waarna het in de laatste drie kilometer van de klim iets makkelijker wordt. Het gaat verder omhoog aan 6%, met tussendoor wel nog een keer een halve kilometer aan 8%. Op de grens tussen Veneto en Friuli-Venezia Giulia fietst men door een donker bos verder omhoog totdat we na 25,3 kilometer de top van La Crosetta bereiken. Kicken gebouwtje op deze top. ![]() ![]() Voorbij La Crosetta begint er niet direct een lange afdaling. Het gaat kort naar beneden met een paar bochten onderweg, alvorens we een plateau bereiken. Pian del Cansiglio, het is hier ineens heel weids. De komende acht kilometer is het zo goed als vlak, het gaat ook gewoon een paar kilometer volledig rechtdoor. Even verderop verlaten we het open gedeelte van het plateau en rijden we een bos in, waar de bochtige weg nog een tijd vrij vlak is. Het gaat een beetje op en af, maar de afdaling gaat pas echt beginnen als we door het dorpje Spert zijn gereden. Lichtelijk bochtige en tamelijk smalle passage in dit dorp, vervolgens loopt het buiten de bebouwde kom een beetje omhoog totdat het omlaag gaat. Een afdaling van tien kilometer tussen Valdenogher en La Secca. Op zich een redelijk makkelijke afdaling, tenzij het weer roet in het eten gooit. Met veel regen en lage temperaturen wordt alles moeilijker, maar in principe is deze afdaling te doen. Relatief brede weg, weinig lastige bochten. Wel een paar haarspeldbochten onderweg, maar die zien er niet uitdagend uit. Bijna beneden komen we vervolgens uit in Farra d'Alpago, waar we rechtsaf slaan. De weg wordt nu nog wat breder en het asfalt ziet er onberispelijk uit. Even verderop in Bastia pakken we een rotonde mee waar een bocht naar links volgt richting La Secca. Het is inmiddels zo goed als vlak, eigenlijk gaat het alleen in de eerste kilometers van deze afdaling echt naar beneden. Eenmaal in La Secca slaan de renners rechtsaf, daarna rijden ze een paar kilometer rechtdoor over een brede en vlakke weg. Dat feest duurt niet lang, even verderop volgt er een bocht naar links onder een spoorbrug door. Hierna gaat het een kilometer of drie omhoog, in het begin zelfs even vrij steil. Al snel wordt het wat meer vals plat, maar je snapt ondertussen wel waarom we vandaag aan meer dan 5000 hoogtemeters gaan komen. Een paar bochten later komen we op een andere weg terecht, die dan weer wat meer naar beneden zal lopen. We rijden door een klein dorpje waar het wat smaller wordt en even later volgt er na een haarspeldbocht een bocht naar links, waarna we even later een rotonde tegenkomen waar het ook naar links gaat. Na de rotonde is het een paar kilometer vrij recht en vrij vlak tot in Belluno, waar we na 62 kilometer gaan uitkomen. Na een tijd over een brede weg gereden te hebben slaat het peloton bij een rotonde rechtsaf, vervolgens rijden ze over de Piave Belluno binnen. Een stad waar de Giro in 2011 en 2014 ook al eens op bezoek kwam, beide keren ging er een rit van start. In 1966 won Felice Gimondi dan weer in deze stad, geschiedenis genoeg. ![]() Bijzondere stad wel, Belluno. Gelegen op een heuvel, de renners gaan een deel van deze heuvel verkennen. Eerst rijden ze langs de stad af, daarna gaat het via een paar bochten bergop. Uiteindelijk verlaten we een paar bochten en rotondes later de stad weer, het blijft hierna een paar kilometer wat vals plat omhoog lopen. Stelt niet heel veel voor, ook het stuk in dalende lijn dat zal volgen zal weinig problemen opleveren. Een brede weg door het bos, met een paar makkelijke bochten onderweg. Buiten het bos komen we uit in de buurt van Ponte Mas, waar de renners een rotonde tegenkomen. Voorbij deze rotonde is het deel in dalende lijn gedaan en volgt er een eindeloos stuk door de vallei in stijgende lijn. Vals plat stijgende lijn, de komende 30 kilometer gaan we een meter of 400 hoger uitkomen. Op de achtergrond zien we de bergen liggen, maar het gaat wel een tijd duren voor er daadwerkelijk n beklommen moet worden. Een gigantisch brede en fraaie weg omhoog, in een prachtig landschap. Gaat wel een eeuwigheid duren door al dat vals plat, naar alle waarschijnlijkheid het saaiste gedeelte van de rit. Een schitterende weg als je in de auto zit, voor de renners wordt het vooral kilometers aftellen tot het begin van de Fedaia. Halverwege deze eindeloze weg rijden we door Agordo, waar na 91 kilometer de eerste tussensprint van de dag zal plaatsvinden. Na zoveel kilometers rechtdoor over een weg vals plat omhoog door een schitterend stukje planeet even een moment van verheffing. In Agordo ging in 2019 een rit in de Baby Giro van start, met aankomst op de Fedaia. Diezelfde weg gaan we nu ook afwerken, het gaat bijna cht leuk worden. Vlak voor Agordo reden we door een vrij lange tunnel, in Agordo zelf wijken we even af van de brede weg door de vallei. Buiten het dorp komen we weer terug op deze weg, waarna we weer verder vals plat omhoog gaan fietsen. Een tweede tunnel laat niet lang op zich wachten, da's pech, renners weg. Buiten de tunnel gaat het weer een kilometer of tien verder op dezelfde manier. Brede weg vals plat omhoog. Paar bochten, maar geen gekkigheid. Vooral genieten van de plaatjes, als het weer het toelaat. In Cencenighe Agordino volgt er zowaar een echte bocht, we slaan rechtsaf en rijden over een wat smallere brug. Buiten dit plaatsje gaat het weer op dezelfde manier verder. Steeds verder vals plat omhoog over een brede weg door een omgeving die wel 10 op 10 scoort. Alleen schiet de koers er zo weinig mee op. In Agordo hadden we ook kunnen beginnen aan de Passo Duran. Hadden we daarna via de Forcella Staulanza naar de Fedaia kunnen rijden. Een genottelijke combo, al was men dan waarschijnlijk gaan klagen dat de rit te zwaar was. Alleszins was het beter geweest dan deze eindeloze vallei, maar goed, ja, het is wat het is. ![]() Na 109 kilometer koers komen we uit in Alleghe, gelegen aan het Lago di Alleghe, goh. Vlak voor we dit dorp bereiken gaat het een tijdje wat steviger omhoog, maar eenmaal in Alleghe is het weer vrij vlak. Van dit dorp rijden we naar Caprile, waar de voet van de Passo Fedaia ligt. Het is een kilometer of vier zo goed als vlak, we fietsen na een bochtige doortocht in Alleghe vervolgens over een vrij rechte weg langs het meer. Eenmaal in Caprile slaan we linksaf en begint de Passo Fedaia. Tien jaar lang heb ik op dit moment gewacht, zeg ik met gevoel voor overdrijving. Het is waar dat we tien jaar geleden voor het laatst de Fedaia bedwongen in de koers, de afgelopen jaren begon het verlangen naar een nieuwe beklimming van de Fedaia wel toe te nemen. De klim in 2011 maakte onderdeel uit van een van de meest epische ritten van de laatste jaren, voor de liefhebber al eens beschreven in het nostalgische hoekje. De Fedaia vormde de voorlaatste klim in een rit van 7:30, bijna de hele dag in de regen. Garzelli kwam dat jaar als eerste boven op de Fedaia, aan de voet van de Marmolada (de hoogste berg van de Dolomieten), maar hij werd richting de finish voorbijgestoomd door een buitengewoon sterke Mikel Nieve. In een verder verleden bedwong men in de Giro vaker de Fedaia, de legendarische Emanuele Sella wist hier bijvoorbeeld een aankomst bergop te winnen in 2008. Recenter kwam de Baby Giro hier dus langs, Einer Rubio wist toen te winnen. Arme Einer, die bij iedere gelegenheid wordt gepest door Jeroen omdat hij ooit vijf meter bij De Gendt in het wiel ging. Schandalig. Maar, terug naar de Fedaia. Een werkelijk oogstrelende klim, al is er wel een treurig elementje aan het verhaal. Het mooiste deel van de Fedaia volgt normaliter in de kloof van Sottoguda. Hier rijden de renners normaal over een kronkelende weg tussen de rotsen in, een werkelijk onovertroffen beeld in het mondiale wielrennen. Maar, in 2018 ging het helemaal mis. Een overstroming heeft de weg in de kloof bijna volledig weggevaagd. Men wil de weg graag herstellen, maar het is en het blijft Itali, dus het duurt allemaal wat langer. Geen prachtige tocht vol genot dwars door de fenomenale kloof, in plaats daarvan blijven we de hele klim over de nieuwe weg rijden. ![]() ![]() Gelukkig hebben we de oude beelden nog! ![]() Een deel van de magie van de Passo Fedaia is dus verdwenen, maar het blijft een geweldige klim. De Fedaia blijft de Fedaia en ik ben nog steeds zo blij als een kind dat deze klim weer eens in het parcours zit. ![]() ![]() ![]() ![]() Vlak voor we de top van de magistrale Fedaia bereiken verlaten we Veneto en rijden we Trentin-Zuid-Tirol binnen. Tijdens de klim zien we al dat het hier vooral in de winter erg druk is, een wintersportoord van jewelste. Op de top rijden we onder een tunneltje door, daarna rijden we langs het meer af door een paar galleria's. Hier is het tijdelijk wat vlakker, totdat voorbij het meer de afdaling gaat beginnen. Er gaat een kilometer of 12 gedaald worden richting Canazei, de plaats waar na de rustdag de volgende rit van start zal gaan. We rijden weer een tunneltje in en dan gaat het los. Behoorlijk brede en goede weg, het is immers een wintersportoord en de pas wordt ook geacht gedurende het hele jaar open te zijn. Wel komen we de nodige haarspeldbochten tegen, terwijl ons een schitterend uitzicht op het massief van de Marmola wordt geboden. Op de haarspeldbochten na kent de afdaling van de Fedaia eigenlijk geen lastige bochten, men lijkt de weg zowaar met beleid aangelegd te hebben. Stuk of zeven haarspeldbochten, dat valt al bij al ook nog wel mee. Nee, de afdaling van de Fedaia is het probleem niet. Zelfs met regen zou dit wel te doen moeten zijn, of de renners moeten bevroren vingertjes hebben. Bijna beneden komen we uit in Penia, van dit dorpje rijden we op een makkelijke manier verder naar Canazei. Aan de buitenkant van Canazei komen we een rotonde tegen, waar we rechtsaf slaan. Daarna begint direct de volgende klim van de dag, de Passo Pordoi. Over Canazei zelf zeggen we lekker niets, dat volgt over een paar dagen wel. ![]() Na een relatief makkelijke afdaling beginnen we na de rotonde aan de Cima Coppi. De hoogste berg van deze ronde. Een leuke som geld en vooral een sloot bergpunten voor degene die als eerste boven is op de Passo Pordoi, 2239 meter boven zeeniveau. De top van de Passo Pordoi ligt hoger dan die van de Passo Fedaia, maar de Pordoi is wel een stuk makkelijker. Het gaat 11,8 kilometer lang omhoog aan 6,8% gemiddeld. Een relatief regelmatige klim, na een begin aan 4% gaat het vervolgens een kilometer of vijf eigenlijk gewoon aan 7% omhoog. De brede weg loopt door een bos omhoog en kent vooral in het begin de nodige haarspeldbochten. Na vijf kilometer klimmen komen we uit bij een splitsing. Rechtdoor gaan we verder naar de Passo Sella, de bergtoppen van de gelijknamige berg zien we in de verte al schitterend in beeld komen. Maar, we gaan niet naar de Passo Sella. In plaats daarvan slaan we rechtsaf, naar de top van de Pordoi. Vanaf dit punt is het nog zeven kilometer naar de top van de Pordoipas. De weg is en blijft goed. De begroeiing wordt dunner en houdt in de buurt van de pashoogte helemaal op. Al klimmend heeft men een uitzicht op de berggroep van de Sassolungo. In dit tweede deel van de klim gaat het gemiddeld aan 6,5% omhoog, terwijl het wel lekker bochtig blijft. Haarspeldbochten te over, maar die zijn dus over het algemeen niet zo steil. Vlak voor we de top bereiken gaat het een keer een halve kilometer aan 8% omhoog met een steilste strook aan 10%, moeilijker dan dat wordt het niet op de Pordoi. De echte lastigheid zal door de meteorologische omstandigheden komen. Op 2239 meter boven zeeniveau zal het niet warm zijn, is de verwachting. Na nog een paar haarspeldbochten komen we na 153 kilometer boven op de Pordoi, waar we een parkeerplaats en een aantal hotelletjes aantreffen. Ook weer een wintersportgebied, uiteraard. De Passo Pordoi is natuurlijk een echte klassieker, de klim kwam al meer dan 40 keer voor in de Giro. Voor het eerst in 1940, toen kwam de legendarische Gino Bartali hier als eerste boven. In de jaren daarna kwam de net zo legendarische Fausto Coppi hier twee keer als eerste boven. Op de Pordoi staat ook een monument ter ere van Coppi. Dat maakt deze klim wel weer een waardige Cima Coppi. Vier keer kwam er een rit aan op deze bergpas. Voor het laatst in 2001, toen ging de overwinning naar iedereens favoriete Mexicaan, Julio Alberto Perez Cuapio. In 2016 en 2017 zat de Pordoi voor het laatst in de Giro. In 2016 van de andere kant, in de rit waar Kruijswijk de roze trui zou veroveren. Over het vervolg zwijgen we beter. In 2017 werd de Pordoi dan wel weer vanuit Canazei beklommen, aan het begin van een rit. Diego Rosa kwam als eerste boven, geen naam voor de geschiedenisboeken. ![]() ![]() ![]() De afdaling van de Pordoi is ongeveer tien kilometer lang en in normale omstandigheden prima te doen. Het is wel een vrij bochtige afdaling, met vooral veel haarspeldbochten. Meer dan 20, toch al snel. In het begin zitten er meteen een paar, dat zijn nog best lastige bochten. Daarna is het even recht tot aan de volgende fase vol haarspeldbochten. Die fase is een stuk beter te doen, de bergweide biedt een mooi uitzicht over de omgeving en over iedere volgende bocht. Maar goed, als het slecht weer wordt krijg je natuurlijk een ander verhaal. Dan is alles lastig, dus ook deze afdaling. Maar normaal gesproken hoeft er hier dus niets te gebeuren. Bochten genoeg, maar geen venijnige bochten. Bijna beneden misschien eentje, de renners rijden onder een bruggetje door en zien daardoor de volgende bocht wat minder goed liggen. Bijna beneden in Arabba is het ook nog flink bochtig, met een paar haarspeldbochtjes die elkaar razendsnel opvolgen. Daar hoeft weinig getrapt te worden, alleen geremd. Het wegdek is hier wel vrij slecht overigens, behoorlijk veel scheuren in de weg. Maar nee, geen lastige afdaling normaal gesproken. Met lage temperaturen en een nat wegdek krijg je hier uiteraard wel een ander verhaal, door de vele bochten kan het aardig uit elkaar worden gereden. Enfin, eenmaal in Arabba pakken we ook nog wat haarspeldbochtjes mee, maar die vallen al helemaal mee. In het centrum van dit skidorpje gaan we bij een rotonde rechtdoor, waarna het nog wat verder naar beneden loopt over een brede en rechte weg. Deze rechte weg wordt na een tijd wat bochtiger, terwijl we door een schitterende omgeving fietsen. Het uitzicht over de vallei is adembenemend mooi, al bestaat de kans dat we daar vandaag niets van gaan zien. De weg kent een vrij grillig karakter, na een tijd begint het wat op en af te gaan. Korte stukjes, veel stelt het niet voor. Wel een vervelende weg voor iemand die in de Pordoi in de aanval is gegaan, lastig stuk om te overbruggen. Na een kilometer of zes over deze weg gereden te hebben volgt er na een smalle passage in het dorpje Pieve di Livinallongo een kort stukje in dalende lijn met wat scherpe bochtjes en vervolgens een klimmetje van anderhalve kilometer aan 7% richting Cernadoi. Na een bocht naar rechts in de buurt van dit dorpje loopt de weg een kilometer of vijf lichtjes naar beneden. Enorm steil is het niet, maar na een stukje rechtdoor komen we toch een paar verraderlijke bochten tegen. Daarna wordt het weer een paar kilometer wat makkelijker, tot we aan het eind van deze strook nog een paar stevige bochten tegenkomen. Even verderop slaan we linksaf een andere weg in, er gaat nu geklommen worden richting het pittoreske Colle Santa Lucia. ![]() Richting dit fraaie dorpje gaat het twee kilometer omhoog aan 6%, terwijl we ondertussen een werkelijk schitterend uitzicht krijgen aangeboden. Klimmetje is in het begin even heel erg steil, maar vlakt richting het dorp af. Daar zien we de kerk trots op de heuvel staan, maar veel tijd om te genieten is er niet. De slotklim is in aantocht. We bevinden ons overigens weer in de regio Veneto, al een tijdje. Na dwars door het centrum van Colle Santa Lucia gereden te zijn begint een afdaling van een kleine vier kilometer. Ziet er niet heel spannend uit, de renners komen wel wat bochten tegen maar erg lastig zouden die bochten niet moeten zijn. De lastigste bocht volgt misschien wel aan het eind, dan slaan we linkaf en beginnen we aan de Passo Giau. De laatste klim van de dag, en wat voor een. Volgens de organisatie 9,9 kilometer aan 9,3%, een klim van de eerste categorie. Het zwaarste deel van de klim zit meteen in het begin, na de bocht naar links loopt het na een halve kilometer aan 8% ineens omhoog aan 11%, met een steilste strook tot 14%. De brede weg door het bos gaat daarna omhoog aan 10%, een kilometer lang. Na een stukje aan 8% volgt er vervolgens weer een kilometer aan 10%, terwijl we ondertussen leren dat de Giau veel haarspeldbochten kent. Even verderop zien we dat de Giau ook een paar gekke tunneltjes kent, terwijl het gewoon weer een kilometer omhoog gaat aan 9%. Daarna volgt zelfs een halve kilometer aan 11%, ik geloof dat deze klim wel lastig genoeg is. Leuke klim ook wel echt, we rijden dwars door een mooie bosrijke omgeving. In de vele haarspeldbochten zie je goed hoe lastig het is. Af en toe zien we ook een verlaten houten hutje op de berg, niet de makkelijkste plek op aarde om te wonen. Na die lastige halve kilometer aan 11% gaat het een kilometer omhoog aan 9,5%, de Giau is een wreed beest. We rijden weer door een tunneltje en een haarspeldbocht later hebben we ineens een prachtig uitzicht op de prachtige bergtoppen van de Monte Averau. Na een wat eenvoudigere halve kilometer aan 8% gaat het in de buurt van de Rifugio Fedare nog eens een halve kilometer omhoog aan 10,5%, de Giau weet van geen ophouden. Hoewel, hierna volgt een kilometer aan 8,4%. Eitje, stelt niets voor joh. Na deze kilometer is het nog twee kilometer klimmen tot de top van de Passo Giau, in het slot van deze Dolomietenreus gaat het toch weer een halve kilometer omhoog aan 10%, met daarna een kilometer aan 9%. Richting de top wordt het terrein wat meer open, het uitzicht op de bergen wordt ook steeds duidelijker. In de laatste meters van deze loodzware klim gaat het aan 9,5% omhoog, waarna we de top na 194,5 kilometer bereiken. ![]() ![]() ![]() De top van de Giau is helemaal een schitterende plaats. Het maakt niet uit welke kant je opkijkt, je ziet overal de meest fascinerende bergen liggen. De Giro heeft deze klim relatief weining in het parcours opgenomen, de teller staat volgens Steef op zes en volgens Wikipedia op acht. In 2007 zat ie in ieder geval in een rit, met aankomst op Tre Cime di Lavaredo. Ricco zou daar winnen, automatisch legendarisch. Ook in de rit van 2008 die zou aankomen op de Fedaia zat de Giau, Sella won daar en dus is ook die etappe legendarisch. In de Giro van 2011 zat de Giau dan weer in een rit waar ik het al eerder over heb gehad, de epische rit met aankomst in Gardeccia. Eerst de Giau, dan de Fedaia en dan nog ergens op een gravelpad eindigen, wat een etappe was dat. Prachtige overwinning voor Mikel Nieve, mag ik graag aan terugdenken. In die jaren kwam de Giau sowieso vaak voor, want in 2012 was het weer zo ver. Toen was de Giau de laatste klim van de dag en zou de finish in Cortina d'Ampezzo liggen. Hey, dat komt me bekend voor. Gaan we nu ook doen, jammer dat ik in 2012 nog geen teksten schreef. De vorige beklimming van de Giau dateert alweer van 2016, toen we op weg waren naar Corvara. Dat werd de epische rit waar Kruijswijk en Chaves wegreden van Nibali. Ze raapten wat restanten van de kopgroep op en een van die jongens won nog bijna de rit, de inmiddels uitgekotste Georg Preidler. Het bloed van dr. Schmidt bleek niet goed genoeg te zijn en dus won Chaves, terwijl Kruijswijk de roze leiderstrui mocht overnemen. Blijft pijnlijk, vijf jaar geleden alweer. Jeminee. Maar afijn, die rit was dus wl fantastisch. Eigenlijk wordt een rit altijd goed als de Giau in het parcours zit, dat belooft wat voor deze rit. In 2018 zat de klim overigens ook nog in een andere koers, de Adriatica Ionica Race. Ivan Sosa schroeide toen namens Androni iedereen de moeder, iets dat hem bij Ineos steeds niet echt is gelukt, waardoor hij er nu niet bij is in de Giro en ook meteen de reden dat hij mag vertrekken. Hier trouwens nog wat Wikiweetjes: De pashoogte van de Giau wordt gedomineerd door de sierlijke Nuvolau (2574 m). Er staat een hotel-restaurant en een kleine kapel. Aan de oostzijde strekt zich het natuurgebied Riserva Naturale Monte Pelmo - Mondeval - Passo Giau uit. De pashoogte is het beginpunt voor de beklimming van de Nuvolau en de populaire wandeltocht via de berggroep Cinque Torri naar de Falzaregopas. ![]() Het is na de top een kleine 20 kilometer fietsen tot in Cortina d'Ampezzo, waar we gaan finishen. Om precies te zijn 17,5 kilometer, dan lijkt het ineens een stuk dichterbij. Het wordt een interessante finale, want de Giau ligt maar een paar meter lager dan de Pordoi. We bevinden ons dus weer op grote hoogte, wat zowel de klim als de afdaling lastiger kan maken. Zeker als het aangekondigde noodweer daadwerkelijk op de afspraak is. De afdaling is toch al snel 16 kilometer lang, met tussendoor wel een korte onderbreking. In eerste instantie gaat het negen kilometer naar beneden. De eerste kilometers door een weidse omgeving, waar de renners wellicht kunnen genieten van het indrukwekkende natuurschoon dat deze omgeving rijk is. De bochten vallen aan het begin wel mee, het wordt pas iets technischer als we het bos bereiken. Toch redelijk wat haarspeldbochten hier, vaak kort na elkaar. Haarspeldbocht de ene kant op en dan meteen weer terug de andere kant op, dat gaat het wel technisch maken. Ook wat losse bochten, een goede daler kan hier wel z'n ding doen. Buitengewoon lastig vind ik het ook weer niet, maar wel technisch genoeg om mindere dalers onder druk te zetten. Deze kant van de Giau is sowieso minder lastig dan de andere kant, al gaat het alsnog een paar kilometer aan 9% naar beneden. Maar goed, aangezien het slecht weer wordt gaan alle normale beoordelingen overboord en moet je simpelweg stellen dat dit een lastige en technische afdaling is, vooral die eerste negen kilometer. In het bos bocht na bocht, draaien en keren om helemaal tureluurs van te worden. Na negen kilometer dalen gaat het anderhalve kilometer omhoog, zonder schokkende percentages. Vooral vals plat omhoog, waarna we nog eens vijf kilometer naar beneden gaan. Het tweede deel van de afdaling rijden de renners over een bredere weg, met mooier asfalt. In de eerste negen kilometer is de weg toch net iets smaller en zien we af en toe een scheur in het asfalt, om de afdaling nog maar wat lastiger te maken. Tegelijkertijd is het laatste deel van de afdaling daardoor niet meer zo lastig, het verschil zal aan het begin gemaakt moeten worden. Als er berhaupt nog verschil gemaakt hoeft te worden tegen die tijd. We rijden het dorpje Pocol binnen, buiten dit dorp komen we nog een haarspeldbocht of vijf tegen. Stuk beter te doen door die bredere weg, maar alsnog bochtig natuurlijk. Tegen deze tijd gaat het aan 6% naar beneden, scheelt ook weer. Na de zone vol haarspeldbochten komen we nog wat andere bochtjes tegen, daarna rijden we door een kort tunneltje en vervolgens komt Cortina d'Ampezzo in beeld. Kilometer of vijf te gaan tot de finish, de afdaling mag nu geen naam meer hebben. Wel nog wat bochtenwerk, maar de lastigste van die bochten volgt pas op 2,5 kilometer van het eind. Een haarspeldbocht naar rechts, waarna het behoorlijk rechtdoor gaat tot op 1,5 kilometer van de streep. Het blijft dalen, dat wel. Op anderhalve kilometer van het eind volgt er een bocht naar links, via een brug rijden we over de Boite. Aan de andere kant van de rivier slaan we rechtsaf, waarna het tot de ultimo chilometro omhoog zal lopen aan een procentje of vijf. Eenmaal voorbij de vod gaat het naar beneden, op 750 meter van het eind komen we een lange en eindeloos doorlopende bocht naar links tegen. Na deze bocht begint het weer wat vals plat omhoog te lopen, waarna we op 500 meter van het eind door een chicane gaan. Links en dan meteen weer rechts, waarna de percentages toe beginnen te nemen. In de laatste meters van de rit gaat het aan 5% omhoog. Op 250 meter van het eind slaan we linksaf de lokale winkelstraat in, waar net als gisteren steentjes liggen. Finish op die steentjes, stijgend aan 5%. Een ideale gelegenheid om als stervende zwaan nog wat extra tellen te verspelen. ![]() ![]() Cortina d'Ampezzo (Ladinisch: Anpz of Anpezo, Duits: Hayden) is een plaats in de Italiaanse regio Veneto in de provincie Belluno. Cortina d'Ampezzo ligt in de nabijheid van enkele bekende bergpassen, zoals de Falzarego, Valparola, Giau en Tre Croci. 's Winters blijven deze ondanks de hoogte geopend om de plaats zo goed mogelijk bereikbaar te maken voor toeristen. Doet Wikipedia weer goed, Cortina d'Ampezzo schijnt inderdaad in de buurt van de Giau te liggen. Er wonen hier 5.832, in het seizoen kunnen dat er iets meer zijn. Een plek met nogal wat geschiedenis, volgens Wiki. Oorspronkelijk behoorde de plaats toe aan de Ladiners, in de eeuwen daarna werden ze van hetene rijk naar het andere rijk geslingerd. Het hoorde ooit bij Oostenrijk-Hongarije, totdat het na de Eerste Wereldoorlog werd toebedeeld aan Itali. De naam veranderde toenterijd van Anpezo naar Cortina d'Ampezzo, de plaats verhuisde ook van Zuid-Tirol naar Veneto. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog sloot Cortina d´Ampezzo zich bij het streven van Zuid-Tirol aan om zich bij de nieuwe bondsrepubliek Oostenrijk te voegen. Dat lukte niet, maar het volgende idee was om dan op z'n minst weer bij Zuid-Tirol te mogen horen. Op 29 oktober 2007 mocht er een referendum worden gehouden. De uitslag was dat 78% voor aansluiting bij Zuid-Tirol stemde. Protesten van de provincie Belluno en de regio Veneto leidden ertoe dat aan de volkswil geen gehoor gegeven werd. Belangrijkste reden was dat laatstgenoemde regio een toeristenplaats zou verliezen, waar welgestelde toeristen uit binnen- en buitenland veel geld uitgeven. Nou, goh, jeetje, ook niet aardig. De plaats ligt in een brede bergkom in het dal van de rivier de Boite. Deze bergkom, de Conca di Cortina, wordt omgeven door de bergmassieven Cristallo en Tofane. Cortina d'Ampezzo is het grootste centrum in dit deel van de Dolomieten en een gerenommeerd skigebied. Er worden regelmatig grote skiwedstrijden georganiseerd, waaronder World Cup-races. Na de toegekende, maar later afgelaste Winterspelen van 1944, vonden in 1956 in Cortina d'Ampezzo de Olympische Winterspelen plaats. In Cortina d'Ampezzo zijn in 1932, 1941 (resultaten ongeldig verklaard), 1956 en 2021 de Wereldkampioenschappen alpineskin georganiseerd. In 1956 was het WK onderdeel van de Olympische Winterspelen. Op 24 juni 2019 wees het Internationaal Olympisch Comit de Olympische Winterspelen van 2026 toe aan Milaan en Cortina d'Ampezzo. Oh, daarom zijn we hier zeker. De laatste aankomst in de Giro was namelijk al even geleden, we moeten terug naar het jaar 2012. Ook toen bekommen we de Giau en volgde een afdaling richting Cortina d'Ampezzo, met wel een iets andere aankomst. Ook toen reden ze over de steentjes in het centrum, maar moesten ze de hele winkelstraat door en lag de finish even verderop, gewoon op een laagje asfalt. Tijdens die rit zagen we Mikel Nieve weer in de aanval gaan, hij probeerde in dezelfde contreinen zijn kunststukje van het jaar ervoor te herhalen, maar nu met beduidend minder succes. Op de Giau bleven alleen de beste renners van die Giro over, zes renners in totaal. Het was de Giro van Hesjedal en Rodriguez, en beide heren probeerden de rest ook onder druk te zetten in de afdaling. Dat lukte niet, op zich wel interessante kennis voor vandaag. Goed, toen was het wel droog. Een totaal ander verhaal. Maar toch, een droge afdaling van de Giau stelt niets voor. Hesjedal en Rodriguez kregen het namelijk niet voor elkaar om Basso op achterstand te rijden, toch niet echt de beste daler. Scarponi (RIP) kreeg in de afdaling last van kramp en moest een flink gat laten, maar wist aan het eind van de afdaling toch nog aan te sluiten. Pozzovivo en Uran waren er ook bij, andere tijden. In de straten van Cortina d'Ampezzo ging Basso in de aanval, en hij trok even later ook nog de sprint aan. Zoals wel vaker in die jaren ging Rodriguez er in de laatste meters met de zege vandoor. Hij won in de roze trui, een trui die hij uiteindelijk toch af moest staan aan Hesjedal. Blijft een wonderlijke Giro, die van 2012. Maar eigenlijk dus wel een vrij matige aankomst in Cortina d'Ampezzo, niet direct veelbelovend. ![]() De omstandigheden van toen waren wel totaal anders dan de omstandigheden die we nu lijken te krijgen. In Cortina d'Ampezzo, waar de basiliek van Filippo en Giacomo de show steelt, zou het 9 graden moeten worden, met 100% kans op regen gedurende de hele dag. Dat hoeft niet daadwerkelijk regen op te leveren, zagen we een paar dagen geleden, maar de kans lijkt toch vrij groot dat we nattigheid gaan zien. Niet veel wind in Cortina d'Ampezzo, dat scheelt dan weer. In startplaats Sacile wordt het 16 graden, met eveneens 100% kans op regen en iets meer wind. Vanuit het noordoosten, maar ik denk niet dat de wind echt een grote rol gaat spelen. De regen wel, zonder meer. De lage temperaturen ook, vooral zodra het bergop gaat. Op de Passo Pordoi wordt het 1 graad. Da's niet veel. Kans op sneeuw zelfs. Nouja, logisch als het regent en de temperatuur is zo laag. Wordt geen leuke rit, zoveel is duidelijk. Drie graden op de Passo Giau, met regen en toch ook wat tegenwind. Open vlakte richting de top, kan slecht zijn voor het aanvalswerk. Dit wordt echt een verschrikkelijke rit voor de renners, en waarschijnlijk ook voor ons. Op beelden hoeven we waarschijnlijk niet te rekenen, als het daadwerkelijk de hele dag gat regenen. We kunnen dat in de gaten gaan houden vanaf 10:50, dan gaat de rit van start. Een neutralisatie van tien minuten verder gaat de ellende echt beginnen. Een marathonuitzending voor Jeroen en Karsten, uiteraard is Eurosport er ook vandaag weer integraal bij. Ik heb er, ondanks het slechte weer, enorm veel zin in. Een ouderwetse veldslag, dat kan bijna niet anders. Het einde van de ellende wordt verwacht tussen 16:51 en 17:43. ![]() Deze rit mogen we toch wel de koninginnenrit noemen. De Fedaia, Pordoi en Giau, stevige combinatie. Meer dan 5000 hoogtemeters, meer dan 200 kilometer lang. Een ouderwetse bergrit. Al is er naar mijn smaak toch wat teveel werk in de vallei na de eerste klim. Maar goed, ik ben ook niet snel tevreden. Enfin, je zou verwachten dat dit dan eindelijk weer eens een dag voor de klassementsrenners wordt. Maarja, is dat eigenlijk wel zo? Ineos heeft al aangegeven dat ze niet veel zin hebben om de boel strak te controleren. Jody veilig naar Milaan brengen, dat is het devies. Geen gekke toestanden, tijd pakken waar het kan maar niet iedere dag als een stel idioten op kop rijden. Die tactiek gaan ze vandaag ook weer hanteren natuurlijk. Dus zal de controle van andere ploegen moeten komen, maar wie gaat dat doen? Astana probeerde het een keer, maar toen ging Vlasov meteen kopje onder. Mitchelton kan het niet eens, al zouden ze het willen. Dus, nouja, weet je, dit wordt gewoon wr een dag voor de vluchters. Wel sterke vluchters, want de eerste klim komt snel en is lastig. Als je daar weg weet te rijden ben je een goede renner. Bijkomend feit is natuurlijk het weer. Als het de hele dag regent ga je wel een andere koers krijgen, groetjes Sven Nys. Waarschijnlijk wil een ploeg als Ineos extra voorzichtig doen, geen onnodige risico's nemen. Dus ja, dit wordt gewoon weer een rit voor de vluchters. Maar daar heb ik geen zin meer in, dus noem ik uit principe een paar klassementsrenners. 1. Bernal. Had al vier ritten kunnen winnen ondertussen, ook wel een beetje minachting van de koers dat hij en zijn ploeg zoveel kansen laten liggen. Nu dan maar weer eens toeslaan. De beste bergop en kan goed dalen. Mocht het echt nodig zijn heeft hij eventueel ook nog wel een sprintje over. Kom op joh lul, doe het voor de kijker. 2. Vlasov. We beschouwen de Zoncolan maar als een offday, deze etapp zou hem sowieso beter moeten liggen. Benieuwd of Astana nog wat gaat ondernemen, ik hoop het in ieder geval van wel. Gorka maar weer op kop zetten in zo'n afdaling, zou schitterend zijn. Dromen mag. 3. Carthy. Zou fan moeten zijn van slecht weer. Was net als Vlasov vrij slecht op de Zoncolan, maar dit is weer een andere dag. Zo, schudden we er gewoon even uit. Hoppa. 4. Caruso. Kunnen we zijn bestaan nog ontkennen? Derde in het klassement na twee weken koers, jeetje. Stel je voor waar Landa had kunnen staan nee wacht waarom typ ik dit nu moet ik weer huilen 5. Yates. Schijnt niet zo'n fan te zijn van regen en koud weer, dus daalt hij een aantal plaatsen op de ladder. Met beter weer was ik wel echt benieuwd naar zijn verrichtingen geweest, kan in principe nog steeds wel een leuke derde week worden. | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 07:34 |
Wat een heerlijke rit. ![]() | |
Neef_Wuppie | maandag 24 mei 2021 @ 07:41 |
Ik heb hier zin in. | |
Szura | maandag 24 mei 2021 @ 07:53 |
Geen flopshow aub | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 08:45 |
krijgen we vandaag dit soort taferelen? | |
DeeBee | maandag 24 mei 2021 @ 08:53 |
Evenepoel met een epische solo op de Giau, om vervolgens de 5 minuten voorsprong weer te verspelen in de afdaling. | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 08:57 |
Vol gas vanaf begin eis ik. Schitterend parcours | |
heywoodu | maandag 24 mei 2021 @ 09:01 |
Dit klinkt als een goede rit om 's ochtends alvast even te sporten ![]() Oh jeetje, voor elf uur al live. De PLAYER er maar bij houden dan. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 09:30 |
Giau rond 08:30. | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 09:34 |
Ik kreeg zaterdag te horen dat ik vandaag vrij was in plaats van dinsdag wat het eerst het geval was en daar ben ik erg blij mee ![]() Ik eis niks minder dan een totale slijtageslag. | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 09:48 |
Ik hoop overigens dat Bilbao in de vlucht gaat en solo aankomt na een spectaculaire afdaling zoals hij ook in de Tour of the Alps liet zien...al lijkt hij die vorm niet helemaal te hebben nu. | |
Szura | maandag 24 mei 2021 @ 09:55 |
Is het Extreme Weather Protocol al uit de la gehaald? | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 09:56 |
Ik begin echt Gavia 88 vibes te krijgen. Beetje ijsregen erbij en vanavond hebben we een totaal ander klassement. | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 09:56 |
![]() ![]() | |
Columbiafan | maandag 24 mei 2021 @ 10:00 |
Dat lijkt mij wel te gaan gebeuren. | |
H.Vviv | maandag 24 mei 2021 @ 10:00 |
Pino112 | maandag 24 mei 2021 @ 10:00 |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:01 |
Hou op zeg. Gewoon fietsen. Tegen kou kun je je kleden | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:05 |
Dat ze die lange oversteek eruit halen kan ik me iets bij voorstellen, maar die afdeling naar Cortina willen we wel zien ![]() Misschien start in Agordo? Blijft er 121k over en mogen ze vanaf de start meteen de Fedaia op. Dat levert wel problemen met de tijdslimiet op voor de mindere goden. | |
franklop | maandag 24 mei 2021 @ 10:09 |
#Giro - Tuttobici reporting that riders are asking the application of the extreme weather protocol, while organizers wants to keep the stage as it is. | |
H.Vviv | maandag 24 mei 2021 @ 10:11 |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:11 |
Wat is er zo erg aan de lange oversteek? Waarom is dat zo gevaarlijk? Juist de kilometers dragen ook bij aan mythiek van de rit. | |
DeeBee | maandag 24 mei 2021 @ 10:13 |
Jaaaaa, het altijd klagende peloton. Leuke rubriek. | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 10:14 |
Broekje gaat eerst maar weer aan ![]() | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 10:14 |
Wat een mietjes ![]() Als je niet tegen regen kunt, dan had je maar moeten gaan dammen. | |
heywoodu | maandag 24 mei 2021 @ 10:16 |
Dan maar wat langer op de hometrainer blijven ![]() | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 10:17 |
Wat is dit nou weer...extreem weer is toch gewoon onderdeel van de sport. Dat die etappe twee jaar geleden in de tour werd gestaakt met al die brokstukken en water snap ik wel, maar aanpassingen doen omdat het zeer koud en regenachtig is...kom op zeg. | |
Steven184 | maandag 24 mei 2021 @ 10:18 |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 10:18 |
Dat begrijp ik ook niet. In het dal is het 15 graden...dat is ook niet extreem koud ofzo. | |
Reljem | maandag 24 mei 2021 @ 10:19 |
Onze Thijs en Jos zijn er weer als de kippen bij terwijl tegelijkertijd Bettiol namens de CPA aangeeft gewoon de normale etappe te willen doen. Lachwekkende rubriek. In mei is het godse koud op 2200m. Geen verrassing lijkt mij. | |
VoMy | maandag 24 mei 2021 @ 10:19 |
Flopshow incoming. Waarom nemen ze niet gewoon direct de bus naar de Passo Giau? | |
Sherlock_Holmes | maandag 24 mei 2021 @ 10:22 |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:23 |
Van mij mag het zo blijven ![]() | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:23 |
![]() | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 10:24 |
Goede zaak; iedereen die het te koud vindt blijft maar lekker in het hotel. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 10:24 |
Spazio zegt iets heel anders. | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:25 |
volgens sporza waarschijnlijk alleen de Gaiu ![]() | |
Steven184 | maandag 24 mei 2021 @ 10:27 |
En we hebben een inkorting | |
H.Vviv | maandag 24 mei 2021 @ 10:27 |
De meeste bronnen zeggen nu dat het alleen de Passo Giau gaat worden. | |
Steven184 | maandag 24 mei 2021 @ 10:27 |
Pino112 | maandag 24 mei 2021 @ 10:27 |
naatje_1 | maandag 24 mei 2021 @ 10:28 |
Jeroen op de twitters. Edit: kennelijk loopt hij dus wat achter... | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:28 |
tijd voor een kijkersboycot ![]() | |
Szura | maandag 24 mei 2021 @ 10:29 |
ZIEDEND | |
Reljem | maandag 24 mei 2021 @ 10:29 |
Dus ze houden de laatste afdaling er wel in? Dat is toch het gevaarlijkst? Wat is nou de reden dan? | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 10:29 |
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik merk bij mezelf lichte verschijnselen van ziedendheid. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 10:30 |
Krijg de tyfus. | |
VoMy | maandag 24 mei 2021 @ 10:30 |
Nou, leuk zeg. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 10:30 |
Wees geen Frank Demouge, geloof niet in La Flamme Rouge. We zweren hier bij Tuttobici en Spazio, niet die oelewappers. | |
Reljem | maandag 24 mei 2021 @ 10:30 |
Hoe laat starten ze nu want ik lag al klaar en straks moet ik meehelpen met schoonmaken van het huis. | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:31 |
en wat zeggen die? Alleen de Gaiu? | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 10:31 |
Kwaad, woedend! | |
Szura | maandag 24 mei 2021 @ 10:31 |
Tot 4 uur vannacht voor zitten tikken oelalalalalalalalalala | |
Mansjester | maandag 24 mei 2021 @ 10:31 |
Ik heb nog een grotere meltdown dan wanneer ik naar de crypto koers van afgelopen week kijk ![]() | |
Momo | maandag 24 mei 2021 @ 10:32 |
![]() Ja doei hoor | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 10:32 |
Ja. | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 10:33 |
Passo Pordoei! | |
Steven184 | maandag 24 mei 2021 @ 10:33 |
De Giro is onthoofd | |
El-Stinho | maandag 24 mei 2021 @ 10:33 |
Wanneer wordt de Roemeense haarlijn gecanceld? | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 10:34 |
Dat zal allemaal wel, geen Fedaia is hier het echte probleem. Ik ben ontroostbaar. | |
El-Stinho | maandag 24 mei 2021 @ 10:34 |
Thijs vindt het vanzelfsprekend een verstandige beslissing. | |
Pino112 | maandag 24 mei 2021 @ 10:34 |
Jaaaa weer een vluchtersetappe | |
Reljem | maandag 24 mei 2021 @ 10:34 |
Die “stemming” onder renners van LFR is ook onzin dan? Ik ben nog niet zo thuis in de wondere wereld van wieler Twitter, goed om even te weten welke ik direct weer kan dumpen #unfollow | |
Szura | maandag 24 mei 2021 @ 10:35 |
Roemeen wordt keihard aangepakt | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:35 |
Sodemieter op joh | |
Momo | maandag 24 mei 2021 @ 10:35 |
Is het officieel nu? | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 10:36 |
Nee, dat klopt wel, dat wordt ook al een tijdje gezegd door Spazio die bij de start staan. La Flamme Rouge rapporteert echter iedere scheet waardoor je een enorme walm van tegenspraak en misinformatie krijgt. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 10:37 |
Je kunt niet worden gecanceld als je voor iedereen juicht. | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:37 |
| |
DeeBee | maandag 24 mei 2021 @ 10:38 |
Altijd tegen jou, altijd tegen de Fedaia, altijd tegen de topshows. | |
Reljem | maandag 24 mei 2021 @ 10:38 |
Akkoord, dank. | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:38 |
Denk dat ik mijn dag dan maar anders ga besteden ![]() | |
Zorro | maandag 24 mei 2021 @ 10:38 |
Ik ga nu niet meer kijken ook. Dat zal ze leren. Ik voel me nu als een Feyenoorder die geen strafschop krijgt ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:39 |
Wat een bende schijters zijn het ook. CPA is goed maar je moet niet overdrijven. Je weet van te voren al dat het drie cols boven 2000 meter is en dat het altijd koud is en er altijd sneeuw ligt. Dit is geen verrassing. | |
Szura | maandag 24 mei 2021 @ 10:39 |
Maar Utrecht had gisteren juist een strafschop moeten krijgen | |
Momo | maandag 24 mei 2021 @ 10:39 |
Ja, wil je dan nooit meer dat soort klimmen op in mei? | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:39 |
Zou me niet verbazen als ze straks ook nog half geneutraliseerd de afdaling naar Cortina gaan nemen ![]() | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 10:40 |
Hebben wel al een nieuwe prooviel? | |
AllesKaputt | maandag 24 mei 2021 @ 10:40 |
Mensen, hoe totaal kut het ook is, en hoe schuimbekkend ziedend we ook zijn, voetjebal en praten over voetjebal is NOOIT de oplossing. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 10:41 |
![]() Na tien jaar eindelijk weer de Fedaia, krijg je dit. | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:42 |
topic sluiten en een Giro boycot voor de rest van de dag | |
DeeBee | maandag 24 mei 2021 @ 10:42 |
Wist je dat Evenepoel bij PSV gevoetbald heeft? | |
Pino112 | maandag 24 mei 2021 @ 10:42 |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:42 |
![]() | |
H.Vviv | maandag 24 mei 2021 @ 10:43 |
| |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:44 |
Ik had een fantastisch team in CM. 99.9% dagwinnaar. Nu alles overhoop | |
Sherlock_Holmes | maandag 24 mei 2021 @ 10:44 |
Starten neem ik aan ook veel later? CM is qua sluiting verplaatst naar de klok van 2 uur. | |
Kopiko | maandag 24 mei 2021 @ 10:44 |
Elke deelnemer aan het Eurovisie Songfestival kan deze rit nu winnen ![]() | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 10:45 |
Zullen we ooit nog de heroek krijgen van Hinault in Luik, waar hij tot op de dag van vandaag last van heeft, van een bevroren Fignon die ten onder gaat op de Giau? | |
Pino112 | maandag 24 mei 2021 @ 10:45 |
CM gebruikt de tijd van gisteren denk ik. | |
Szura | maandag 24 mei 2021 @ 10:46 |
Denk niet dat die viesdikke Maltese de berg opkomt | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:46 |
Alle renners waren er al, alles al getekend. Wie heeft er dan lopen klagen? Is Bettiol zo'n mietje? | |
chufi | maandag 24 mei 2021 @ 10:47 |
2 cols geschrapt ivm het weer | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:47 |
Waarschijnlijk DQS omdat de Rem alle kleuren stront van de regenboog scheet bij de gedachte 4 afdelingen te moeten doen in dit weer. | |
Patrice_Consigny | maandag 24 mei 2021 @ 10:48 |
Als je niet wil fietsen start je maar niet, fucking pussies maar allemaal niet gaan rijden, pathetische mentaliteit. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 10:48 |
Nou, nee. | |
Sherlock_Holmes | maandag 24 mei 2021 @ 10:48 |
Ze hebben het al aangepast. Wel jammer wanneer je je team al eerder hebt gemaakt (vanochtend of gisteren) en nu niet meer kunt aanpassen. | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:49 |
Wie moeten we dan voor de rest van zijn wielercarrire boycotten? | |
Kopiko | maandag 24 mei 2021 @ 10:50 |
![]() | |
Momo | maandag 24 mei 2021 @ 10:50 |
Montagui | maandag 24 mei 2021 @ 10:51 |
Ok, dat was dan de koninginnenrit, wat is dan nu de koninginnenrit? | |
Szura | maandag 24 mei 2021 @ 10:52 |
De Strade Bianche-rit? | |
AllesKaputt | maandag 24 mei 2021 @ 10:53 |
Geen, leve de republiek. | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 10:53 |
Verdomme ![]() | |
heywoodu | maandag 24 mei 2021 @ 10:54 |
Ik zit op de hometrainer en er ontwikkelt zich een derde bal. Nee, deze dag wordt er zo niet leuker op. | |
Momo | maandag 24 mei 2021 @ 10:55 |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 10:55 |
Maargoed, we houden nog steeds 4000 hoogtemeters over...geen misselijke etappe dus. | |
De-iets-tedikkewielrenner | maandag 24 mei 2021 @ 10:56 |
Viesmad | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 10:56 |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:56 |
nieuwe Cima Coppi met 6 meter ![]() | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 10:57 |
Dit is wel echt enorm kut...zo'n ellenlang tussenstuk tussen twee cols. Dit moet haast wel een vluchtersetappe worden en weinig actie voor het algemeen klassement. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 10:57 |
Wat een waardeloos argument ook. Het is nu nog goed, maar het kan veranderen en daarom schrappen we de boel maar? Dan kun je dus nooit meer de Dolomieten in. | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 10:58 |
FLOPSHOW Broekje weer aangedaan ![]() | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 10:58 |
Als dit het argument is, kunnen ze de giro alleen nog in de zomer rijden ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 10:59 |
Zo'n vallei van 70km vals plat. Daar heeft INEOS toch helemaal geen zin in? | |
Momo | maandag 24 mei 2021 @ 11:00 |
Gewoon Ganna op kop toch? | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 11:02 |
Je realiseert je dat de afstand tussen Farra en Caprile kleiner is dan de afstand tussen Farra en Rocca Pietore uit het originele parcours? | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 11:03 |
Natuurlijk, maar dan had je nog Fedaia en Pordoi... | |
Momo | maandag 24 mei 2021 @ 11:05 |
Ben wel benieuwd wie er zo hard heeft lopen zeuren dat we nu een ingekorte rit hebben, en wie wouden de gewone rit? | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 11:08 |
Naming en shaming graag inderdaad | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 11:12 |
Gewoon met kort-kort. Geen probleem | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 11:14 |
vroeger meer heroek aanwezig sws | |
WAvanBuren | maandag 24 mei 2021 @ 11:15 |
Ik ben ziedend, met een flinke kater wakker worden is aangenamer dan met dit nieuws ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 11:16 |
Caruso stelt: "Het zijn niet wij renners die om een verkorting van de etappe hebben gevraagd" | |
Dagoduck | maandag 24 mei 2021 @ 11:17 |
Godverdekut. | |
WAvanBuren | maandag 24 mei 2021 @ 11:18 |
Voor het eerst dat ik een rennersstaking zou toejuichen. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 11:19 |
Goed punt van de haarlijn, dit slaat nergens op. | |
AllesKaputt | maandag 24 mei 2021 @ 11:19 |
Rund um den Mamayev Kurgan 1943, Bar-le-Duc - Verdun - Bar-le-Duc 1916, Itzulia Gernika 1937. | |
Boezeidekoe | maandag 24 mei 2021 @ 11:19 |
Een toch al matige Giro qua strijd en dan dit ook nog... | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 11:21 |
Tja, de finishplaats heeft veel centjes betaald. Dan krijg je dit soort kromme dingen. | |
Reljem | maandag 24 mei 2021 @ 11:22 |
Dat is inderdaad het hele punt. We gooien Fedaia en Pordoi eruit maar waarom Giau plus afdaling niet dan? Weersomstandigheden zijn overal vergelijkbaar kut, maar wel redelijk boven nul. Waarom is inkorten opeens wel goed? | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 11:22 |
Ik wil Zomegnan terug. En wel nu. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 11:23 |
Als het echt om de veiligheid ging had je door de vallei naar de finishplaats kunnen rijden, in plaats van over de Giau. Als de Pordoi een probleem is, dan de Giau ook. Scheelt maar een paar meter. Het is gewoon onzin. | |
VoMy | maandag 24 mei 2021 @ 11:27 |
Ik zie de logica niet om de etappe lichter te maken zodat alles op de Passo Giau moet gebeuren en je voor het handhaven van de eventuele - waarschijnlijk kleinere - verschillen nu genoodzaakt bent om die afdaling van de Giau met meer risico te nemen. | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 11:28 |
Het nieuwe wielrennen leek de goede kant op te gaan maar het last-minute wijzigen van de ritten is geen leuke ontwikkeling. Je wil toch een bepaalde mythe toevoegen aan de ritten en aan de winnaars. Als het nou al onophoudelijk sneeuwde had ik het begrepen maar in dit geval is het te doen. De renners zijn ook zelf verantwoordelijk voor hoe ze afdalen. Je kunt het zo gek maken als je het wil. | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 11:28 |
Kunnen we dan ook een minuut stilte doen voor deze etappe? | |
naatje_1 | maandag 24 mei 2021 @ 11:29 |
Karsten praat gewoon lekker door ![]() | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 11:33 |
Hoeveel meer van dit soort clusterfucks zijn er nodig om Vegni uit zijn lijden te verlossen? | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 11:33 |
Mauro Vegni is een ransmakaak, simpelweg. | |
WAvanBuren | maandag 24 mei 2021 @ 11:34 |
Ach, Thomas de Gendt....Ooit derde in deze wedstrijd. | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 11:34 |
Gaat iemand van Lotto Milaan halen? | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 11:35 |
Lekker rustig aan tafel nu bij Lotto Soudal. | |
VoMy | maandag 24 mei 2021 @ 11:35 |
LottoSoudal nog met 2 strijders in koers. | |
Beregd | maandag 24 mei 2021 @ 11:36 |
Bizarre beslissing. Er is geen extreem weerprotocol van kracht, enkel kans op slecht weer. Zo moet je nooit meer een koninginnenrit plannen | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 11:37 |
Grappig hoor, die voorspellingen | |
naatje_1 | maandag 24 mei 2021 @ 11:37 |
Karsten in het Engels? | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 11:38 |
Dit is de juiste beslissing. Het gaat niet alleen over de beklimmingen, maar zeker ook over de afdalingen. Aleksandr Vlasov (Astana) Vlasov is een mietje | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 11:38 |
Flecha helaas niet in het Engels | |
Zorro | maandag 24 mei 2021 @ 11:38 |
Kruijswijk eist met terugwerkende kracht alsnog zijn Giro overwinning op. Die etappe met die sneeuwmuren was veel te gevaarlijk en had nooit verreden mogen worden en moet dus uit de uitslagen worden geschrapt. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 11:39 |
Tijdens de officile start nog dit soort flutfilmpjes waar niemand op zit te wachten, rot eens op. | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 11:39 |
Etappe is begonnen | |
eentwee | maandag 24 mei 2021 @ 11:39 |
Minachting van de kijker dit. | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 11:39 |
Dit is echt smerig irritant inderdaad | |
Beregd | maandag 24 mei 2021 @ 11:39 |
Ik keek nog wel zo uit naar de beelden van het aantrekken der jasjes | |
WAvanBuren | maandag 24 mei 2021 @ 11:40 |
Johan van de Velde is het hiermee eens. | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 11:40 |
![]() Giro, 2016 | |
Zwansen | maandag 24 mei 2021 @ 11:40 |
Prima toch. Die laatste klim was toch de enige echte. ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 11:43 |
Ga je mond spoelen | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 11:43 |
Jij bent niet meer welkom. | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 11:44 |
Erkennen we deze sport nog? | |
El-Stinho | maandag 24 mei 2021 @ 11:44 |
Als hij maar 86 posts over Bauke fucking Mollema kan plaatsen is zijn dag geslaagd. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 11:44 |
Lapzwansen. | |
WAvanBuren | maandag 24 mei 2021 @ 11:46 |
Wat kunnen mensen je toch ontzettend teleurstellen ![]() | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 11:46 |
Volgens het weermannetje van de RAI zijn de slechtste omstandigheden te verwachten op ..... tromgetroffel ...... de Giau! | |
Zwansen | maandag 24 mei 2021 @ 11:46 |
AllesKaputt | maandag 24 mei 2021 @ 11:47 |
Is dat hetzelfde weermannetje dat ons deze hele Giro al van accurate weervoorspellingen voorziet? | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 11:47 |
Louis, kijk eens om. Er komt niemand. Wat doe je jongen | |
De-iets-tedikkewielrenner | maandag 24 mei 2021 @ 11:50 |
Winnaar voor vandaag is bekend | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 11:50 |
vaarsuvius | maandag 24 mei 2021 @ 11:52 |
Waarom komt er niemand? | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 11:53 |
Ze wachten tot de klim begint. | |
Bugno3 | maandag 24 mei 2021 @ 11:55 |
Wat een anticlimax. Al weken deze dag zorgvuldig gepland, broekje netjes opgevouwen naast mij op de bank ![]() | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 11:55 |
Ik zie de Cepeed. | |
Beregd | maandag 24 mei 2021 @ 11:56 |
Kroon, aansteller | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 11:57 |
Ze hadden toch gewoon de Fedaia of Pordoi ook omhoog kunnen rijden? Als ze de afdaling van de Giau al hebben gehad, of andersom de Fedaia/Pordoi en dan finishen op de Giau. | |
Mykonos | maandag 24 mei 2021 @ 11:57 |
Wat een gelul van Jeroen en Karsten. | |
Beregd | maandag 24 mei 2021 @ 11:58 |
Jeroen, je snapt het niet | |
VoMy | maandag 24 mei 2021 @ 11:58 |
Maar we hopen dat het weer daar nog verbetert terwijl het op die andere passen nog kan verslechteren, daar is het immers nog prima weer. Logica. | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 11:59 |
Niet doen Forremolo. | |
Dagoduck | maandag 24 mei 2021 @ 12:00 |
![]() | |
Pino112 | maandag 24 mei 2021 @ 12:01 |
De twitterpagina van Raymond Kerckhoffs. Ach, die kan ik niet zien. | |
Beregd | maandag 24 mei 2021 @ 12:01 |
Je zal idd maar op de pordoi staan nu met je camper | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 12:04 |
Overal regent het. Het is wat... | |
Dos37 | maandag 24 mei 2021 @ 12:04 |
Is er een nieuwe tijdschema gemaakt, hoe laat zullen ze aan de laatste top zijn? | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 12:04 |
Hoeveel uur gaan we vandaag naar Images from the finish line kijken? | |
vaarsuvius | maandag 24 mei 2021 @ 12:06 |
importeur van roze ballonetjes doet goede zaken daar in itali | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 12:07 |
Wie gaat er rijden om het door Formolo en Almeida bedreigde top tien plekje te verdedigen? | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:08 |
Ze zullen wel per se willen finishen in Cortina d'Ampezzo. Maar 2 klimmen van die 3 en dan finishen op de top van de 2e was een stuk beter voor de koers. | |
El-Stinho | maandag 24 mei 2021 @ 12:08 |
Heel goed, Bramb. Doorfietsen. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 12:08 |
Nibali is mee, krijger. | |
VoMy | maandag 24 mei 2021 @ 12:10 |
150km koers waarvan 100km vaste camera's. Met die droom werd ik vanochtend wakker. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 12:11 |
Denjel, Almeida, Formolo, Nibali, Bouwman, Kangert, Vervaeke, Grosss, Villella, Pedrero, Gorka, Einer, Hirt, Fabbro, Brambi, Roche, Bouchard, Vanhoucke, Gebreignogwat, Tratnik, Tesfazion, Dina. | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:13 |
Dat is niet lafjes. | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:14 |
6 renners mee, genot. Mis wel een paar grote namen | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 12:14 |
Hirt | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 12:14 |
6/9, maar niet de beteren. En dit gaat niet voorop blijven. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 12:15 |
Ik stel voor dat niemand naar deze abominatie kijkt. Dat er een berg wordt geschrapt in de Giro is geen zeldzaamheid, maar meestal is daar een goede reden voor. Een meter sneeuw waar een weg hoort te zijn, dat soort werk. Maar nu schrappen we twee bergen omdat er een kans is op slecht weer. Dat kan niet, dag mag niet. We mogen niet meewerken aan de terreur van de rubberentegelgeneratie. Als je aan de Fedaia komt, kom je aan mij. Gelukkig staan de laatste drie uur van de legendarische rit naar Gardeccia, over de Giau en de Fedaia, op youtube. Daar gaan we eens mooi integraal naar kijken, de rit van vandaag kan mooi de kolere krijgen. Een rit van 230 kilometer, meer dan zeven uur op de fiets, vijf epische beklimmingen onderweg, wielrennen anno 2011 was een sport. Wielrennen amper 2021 dreigt geen sport meer te zijn. | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:15 |
Mani89 | maandag 24 mei 2021 @ 12:15 |
6/9. | |
Aguero | maandag 24 mei 2021 @ 12:15 |
Iedereen zal wel minimaal 5 man mee hebben, 9/9 is best mogelijk met zoveel gekende namen. | |
Dagoduck | maandag 24 mei 2021 @ 12:16 |
EXTREEM | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 12:17 |
Aah een beetje regen is Extreme weather conditions | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 12:17 |
Zul je net zien dat je de eventuele zege van Tesfatsion gaat missen ![]() | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 12:17 |
Evenepoel was al even gelost. | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 12:17 |
Ja, dat zal de reden wel zijn, maar dan is het argument van de veiligheid van de renners ook flauwe kul. | |
Neef_Wuppie | maandag 24 mei 2021 @ 12:18 |
Etappe ingekort, geen live beelden. Daverend succes dit. ![]() | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 12:18 |
Die gaat Milaan ook niet halen dus | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:18 |
Het toppunt van herhaalde beelden zijn vertraagde herhaalde beelden ![]() | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:18 |
Als ik er iets langer over na had gedacht had ik nog wel meer renners mee gehad inderdaad. Vind dit nog een prima score voor in 2 minuten snel wat namen aanklikken. | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:18 |
Ook als Amanuel iedereen op een hoop rijdt? | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 12:18 |
Niets aan de hand, werkelijk niets aan de hand. We zijn bestolen, bedrogen. In onze bek gespuugd. Een klap in het gezicht. Bedonderd. In de maling genomen. Belazerd. De grootste schande in de geschiedenis van de sport ooit. | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:19 |
Aaah. Te laat met die opmerking. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 12:19 |
Ik denk niet dat Amanuel en Tesfatsion komen bovendrijven in de regen. | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:19 |
Altijd weer in het voordeel van Simoni, Savoldelli en Scarponi. | |
De-iets-tedikkewielrenner | maandag 24 mei 2021 @ 12:20 |
Kut Giro ![]() | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 12:20 |
Mogen we zelfs het woord 'beflikkerd' in de mond nemen? | |
The_Undertone | maandag 24 mei 2021 @ 12:21 |
Had toch gewoon mechanische pech? | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 12:22 |
Geen idee, ik heb geen beelden | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:22 |
Er wordt geprobeerd met een 4G verbinding de transmissie tot stand te brengen ![]() Kun je rekenen? ![]() | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 12:23 |
Ik denk dat we vanavond wel ergens lezen wie er gewonnen heeft ![]() | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 12:23 |
Is Jan voor Louis? | |
AllesKaputt | maandag 24 mei 2021 @ 12:23 |
Gelukkig is er reclame met voetjebal erin. | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 12:23 |
Visconti + Ulissi maken de oversteek. | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 12:24 |
Italie is nog NET geen derdewereldland, of ja, toch wel.. | |
Faraday01 | maandag 24 mei 2021 @ 12:24 |
Samengevat: geen beelden en een slap aftreksel van een etappe. Ik ga andere dingen doen ![]() | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:25 |
BEELDEN oh het was een reclame | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 12:25 |
Ik voorspel een voorbeschouwing van R_R die de Pau voorbeschouwingen ruimschoots zal overtreffen | |
Aguero | maandag 24 mei 2021 @ 12:26 |
Wat een ongelofelijk spannend kaartje. | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:26 |
Ik durf wel voorzichtig te stellen dat RR vannacht nog niet volledig is afgekoeld. | |
vaarsuvius | maandag 24 mei 2021 @ 12:26 |
Ik sluit me hierbij aan. Ik ga lekker een eitje bakken voor de lunch en zeg ![]() Italianen ![]() | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:26 |
Gaat het voorzichtig richting een meltdown? | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:27 |
Leuk een live google maps kaartje ![]() Zien we toch iets ![]() | |
Idisrom | maandag 24 mei 2021 @ 12:27 |
De echte bikkels waren aan het hardlopen in Gansu, | |
De-iets-tedikkewielrenner | maandag 24 mei 2021 @ 12:28 |
Bassogod ![]() | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:28 |
Hardlopers zijn doodlopers xD | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 12:29 |
| |
Neef_Wuppie | maandag 24 mei 2021 @ 12:29 |
Het is godverdomme 2021 ![]() Kom op met die beelden. | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 12:30 |
![]() | |
De-iets-tedikkewielrenner | maandag 24 mei 2021 @ 12:30 |
Ah reclame. Dit wordt echt een hele lange zit zo. | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:31 |
Of je nou de berg op rent of met een kabelbaan naar boven gaat: bergen zijn levensgevaarlijk. | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 12:31 |
Gewoon een apenland met Vegni voorop. Niets minder. De wegen zijn allemaal begaanbaar. Het regent alleen maar wat. M'n moeder zei vroeger altijd; "Je bent toch niet van suiker?" | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:35 |
Karsten is weg? ![]() | |
Adrie072 | maandag 24 mei 2021 @ 12:35 |
Karsten? | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 12:35 |
Met de kabelbaan gaan is voor luie mensen. | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 12:35 |
Karsten is ook iets anders gaan doen | |
MC-M | maandag 24 mei 2021 @ 12:35 |
TESFATSION Natnael (Androni Giocattoli - Sidermec) is dropped from group 1. Ach. | |
Adrie072 | maandag 24 mei 2021 @ 12:35 |
Flopshow! | |
AllesKaputt | maandag 24 mei 2021 @ 12:35 |
Karsten is marcherend vertrokken richting Rome. | |
De-iets-tedikkewielrenner | maandag 24 mei 2021 @ 12:36 |
Hardlopen met Tom | |
Dagoduck | maandag 24 mei 2021 @ 12:36 |
Je kunt beter naar beneden #MountainOfHell | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 12:36 |
1. Bouchard, 2. Nibali, 3. Fortunato, 4. Denjel, 5. Almeida, 6. Villella op La Crosetta. | |
Frozen-assassin | maandag 24 mei 2021 @ 12:36 |
Highlights van eerdere ritten jawel! | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 12:37 |
![]() | |
Koffieplanter | maandag 24 mei 2021 @ 12:38 |
Radio Corsa levert ook broddelwerk. Er komen opeens allerlei namen voorbij die hiervoor nog geen enkele keer genoemd zijn. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 12:38 |
Johnny Hoogerland testa della corsa. Wat waren dat toch prachtige tijden. | |
Dagoduck | maandag 24 mei 2021 @ 12:38 |
BEELD | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 12:39 |
Er zijn live beelden ![]() | |
WAvanBuren | maandag 24 mei 2021 @ 12:39 |
Wat een allegaartje, Apple, HP.... | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:39 |
Er waren beelden ![]() | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 12:39 |
En het beeld is weer weg. Het waren 15 prachtige seconden. | |
user25514 | maandag 24 mei 2021 @ 12:39 |
Zijn er eindelijk beelden, gaan ze de etappe van vorige week zitten herkauwen. | |
TommyL0204 | maandag 24 mei 2021 @ 12:39 |
Lekker nog even de val van Landa herhalen, nog extra zout en den wonde strooien | |
showtimer | maandag 24 mei 2021 @ 12:40 |
Jeetje, als de vliezen breken krijgen we de Kleik? | |
DeeBee | maandag 24 mei 2021 @ 12:40 |
Mendrisio, never forget. ![]() | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:40 |
Zou helemaal wat zijn als ze nu naar de reclame zouden gaan ![]() | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 12:41 |
Heeft de RR iets vervelends over de organisatie gezegd? | |
DeeBee | maandag 24 mei 2021 @ 12:41 |
De gemiddelde Fokker heeft toch wel minimaal neonlicht en waterkoeling en een 1.5m hoge MAXI pc kast in zijn rukbunker ja. | |
Dagoduck | maandag 24 mei 2021 @ 12:41 |
Kan beter wat anders gaan doen, maar zou niet weten wat. | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 12:41 |
Ik vermoed dat Jan zijn veldbedje naast het commentaarhok heeft uitgeklapt. | |
Zwansen | maandag 24 mei 2021 @ 12:41 |
@El-Stinho en ik missen Bauke. | |
Immerdebestebob | maandag 24 mei 2021 @ 12:42 |
Tom Lezer, Qatar, Never forget. | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 12:43 |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:43 |
Je hoort de andere akoestiek ook bij Karsten. | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 12:43 |
| |
DeeBee | maandag 24 mei 2021 @ 12:44 |
Bij mij voor de deur reed hij nog aan de leiding, 500m van de streep. Denk er nog elke dag aan als ik over de finishstreep rijd! | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:45 |
3g beelden ![]() | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 12:45 |
Dat was echt de ultieme middelvinger naar de UCI en hun walgelijke WK geweest. Helaas mocht net net niet zo zijn. | |
Steven184 | maandag 24 mei 2021 @ 12:46 |
Heiligschennis | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 12:47 |
https://www.eurosportplay(...)rcantour-classic-men Overschakelen naar Frankrijk, naar Jos! Ook slecht weer, ook ingekort. Wel beelden. | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:48 |
Zou mooi zijn wanneer er wel beelden worden opgenomen en later uitgezonden beter dan niets | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 12:48 |
Wel wat sneeuw op de top, maar ook weer niet echt dat je denkt nou nou nou nou nou. | |
showtimer | maandag 24 mei 2021 @ 12:48 |
Krijsende baby Kroon was net ook al te horen. | |
The_Undertone | maandag 24 mei 2021 @ 12:50 |
Yates op zijn plaat? | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:50 |
BEELDEN | |
Bill_Hillie | maandag 24 mei 2021 @ 12:50 |
Er is weer beeld ![]() | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 12:51 |
Heldere beelden. | |
Neef_Wuppie | maandag 24 mei 2021 @ 12:51 |
En dat waren de beelden. Ik ga dit afzetten want dit gaat echt op mijn zenuwen werken. | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:51 |
Dat waren toch wel mooie beelden ![]() | |
AllesKaputt | maandag 24 mei 2021 @ 12:52 |
Water is nat. Beelden ook. | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 12:52 |
Voor zolang het duurt...blijkbaar in Itali geen 4G op iedere vierkante meter. | |
DeeBee | maandag 24 mei 2021 @ 12:52 |
Vooral een lachwekkend kermisparkoers, daar rijd ik zelf niet eens mijn rondjes. Een sprinters WK in Doha / Dubai zou nog kunnen op een fatsoenlijk parkoers, maar dit was een regelrechte aanfluiting ja (was er ook niet live bij). Overigens vind ik wel dat ze eens naar Oman zouden moeten trekken, als ze dan nog eens een WK in de woestijn willen. Rond Muscat kan je heerlijke rondjes uittekenen. Maar eerst op naar Kigali! | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:52 |
Verbaast je dat iets? | |
Van_Poppel | maandag 24 mei 2021 @ 12:53 |
Nope, zeker in de bergen kun je dat niet verwachten. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 24 mei 2021 @ 12:53 |
Wanneer zouden ze 5G gaan uitrollen in Itali, volgende eeuw? | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:54 |
Komt die 2 nou dichter bij 1 of lijkt dat maar zo? "Welke 2?" Dit commentaar ![]() | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 12:54 |
Komt 2 nu dichter bij 1? Wat een spanning. | |
Felagund | maandag 24 mei 2021 @ 12:55 |
![]() | |
wimderon | maandag 24 mei 2021 @ 12:55 |
EF dus op kop in het peloton. | |
noodgang | maandag 24 mei 2021 @ 12:55 |
Dit is echt niet te doen ![]() | |
Dutch_view | maandag 24 mei 2021 @ 12:55 |
graag een ruitenwisser voor de camera ![]() | |
hhh38 | maandag 24 mei 2021 @ 12:56 |
Cameraman heeft behoefte aan een ruitenwisser |