Het is een leiding naar de douchekraan (koud/warm). Wel van kunststof, ik vermoed een meerlagenleiding of polyprop maar durf dat niet met zekerheid te zeggen. Huis is van 2004.quote:Op zondag 23 mei 2021 13:04 schreef XanderH het volgende:
Heb je enig idee wat voor een leiding / merk dit precies is? Heb je bijvoorbeeld in de meterkast dezelfde leiding zichtbaar en kun je daar een merknaam op lezen? Of heb je in de meterkast diezelfde leiding in zicht en kun je de gebruikte koppelingen fotograferen?
Het is gewoon sanitair koud water? (Dus geen vloerverwarming ofzo?)
Dat zou mijn eerste idee ook zijn; helaas kun je kunststof waterleidingen alleen met speciaal gereedschap en koppelingen repareren. Het is niet dat daar een universele koppeling voor te krijgen is; en het is niet dat je op eerste pinksterdag even ergens in de winkel wat kunt kopenquote:
Ik ga een vakman inschakelen, is een tijdelijke noodoplossing mogelijk?quote:Op zondag 23 mei 2021 13:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat zou mijn eerste idee ook zijn; helaas kun je kunststof waterleidingen alleen met speciaal gereedschap en koppelingen repareren. Het is niet dat daar een universele koppeling voor te krijgen is; en het is niet dat je op eerste pinksterdag even ergens in de winkel wat kunt kopen
Meerlagenbuis of bijvoorbeeld PPR maakt nogal verschil natuurlijk. Vandaar de vraag of je ergens meer van deze buis of koppelingen in het zicht hebt? Als dit de originele buis is die tijdens de bouw in 2004 is gebruikt dan zie je er in de meterkast of bijvoorbeeld bij de CV-ketel vast wel meer van?quote:Op zondag 23 mei 2021 13:19 schreef Montelly het volgende:
Het is een leiding naar de douchekraan (koud/warm). Wel van kunststof, ik vermoed een meerlagenleiding of polyprop maar durf dat niet met zekerheid te zeggen. Huis is van 2004.
Wellicht een Rehau Titan, buis is ook zilverkleurig.
Bedoel je tijdelijk doorverbinden of tijdelijk afdoppen zodat je de rest van de woning weer onder druk kunt zetten?quote:Op zondag 23 mei 2021 13:45 schreef Montelly het volgende:
[..]
Ik ga een vakman inschakelen, is een tijdelijke noodoplossing mogelijk?
quote:Op zondag 23 mei 2021 15:28 schreef XanderH het volgende:
Ik nam aan dat je de tijdelijke oplossing wel zelf wilde verzorgen in afwachting van de vakman...
Als je meteen iemand laat komen dan zal die zelf hopelijk wel ontdekken hoe en wat.
Geen idee wat dat gaat kosten, want ook dat hangt van de soort buis af. Als het een meerlagenbuis is zoals Rehau dan ben je er al met 4 perskoppelingen en 2 korte stukjes buis, zeg ¤40 aan materiaal. Tel daar ¤100 bij op voor voorrijkosten en een uur arbeid en je moet denk ik een heel eind komen. Mits de vakman het juiste materiaal bij heeft dan.
Hmm, daar zeg je wat helemaal niet aan gedacht. Morgen toch maar een vakman laten komenquote:Op maandag 24 mei 2021 19:58 schreef Makrolon het volgende:
Een knelkoppeling mag je niet onbereikbaar weg werken. Dus als noodoplossing prima maar niet als je de vloer weer dicht gaat maken..
Zeker een koppeling van de bouwmarkt zou ik niet in m'n vloer willen hebben.
Is er geen betongruis in de leiding gekomen? Ik zou de kraan er eens af draaien en dan iemand de hoofdkraan aan laten zetten.
Dan weet je ook zeker dat t goed is.quote:Op maandag 24 mei 2021 20:48 schreef Montelly het volgende:
[..]
Hmm, daar zeg je wat helemaal niet aan gedacht. Morgen toch maar een vakman laten komen
Met koper 100 procent eens, maar net flex niet. Pers of knel maakt hiervoor niet uit. De dichting moet het hebben van de o-ring op de thule. De knel is puur om het geheel bij elkaar te houden.quote:Op maandag 24 mei 2021 19:58 schreef Makrolon het volgende:
Een knelkoppeling mag je niet onbereikbaar weg werken. Dus als noodoplossing prima maar niet als je de vloer weer dicht gaat maken..
Zeker een koppeling van de bouwmarkt zou ik niet in m'n vloer willen hebben.
Is er geen betongruis in de leiding gekomen? Ik zou de kraan er eens af draaien en dan iemand de hoofdkraan aan laten zetten.
Ik heb dit bij een vriend van me fout zien gaan met zo'n knel op flex. Vloer moest er helemaal uit omdat het water overal in zat. Misschien had hij gewoon botte pech maar ik zou voor flex gewoon de originele kunststof persing gebruiken.quote:Op dinsdag 25 mei 2021 10:06 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Met koper 100 procent eens, maar net flex niet. Pers of knel maakt hiervoor niet uit. De dichting moet het hebben van de o-ring op de thule. De knel is puur om het geheel bij elkaar te houden.
Ik zou dit wel in de vloer durven storten.
Die andere leidingen zien er overigens ook niet al te koosjer uit, dus misschien wel goed de loodgieter het geheel even te komen checken.
Cement dekvloer eruit en wat nieuwe stukken leiding is wellicht wel verstandig.
Als je nooit een poging waagt zul je het ook nooit lerenquote:Op maandag 31 mei 2021 17:10 schreef Poepz0r het volgende:
Volgende keer het klussen uitbesteden aan iemand die het wel kan ouwe reus. Je talenten liggen ergens anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |