SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Dagelijkse ziekenhuiscijfers
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Het werd tijd dat de scholen weer opengingen.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Mooi dat de scholen voor 6 weken open gaan. Dikke middvinger van het kabinet aan de leraren en ouders in risicogroepen.
Gelukkig wordt er gevraagd een zelftest af te nemen. Doet verder niemand dus komt vast goed.
Eens.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Mooi dat de scholen voor 6 weken open gaan. Dikke middvinger van het kabinet aan de leraren en ouders in risicogroepen.
Gelukkig wordt er gevraagd een zelftest af te nemen. Doet verder niemand dus komt vast goed.
Ik denk dat zolang niet alle 50ers zijn gevaccineerd het niet zo slim om mensen binnen met elkaar te laten zitten.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:50 schreef josja het volgende:
Heel fijn de scholen open, maar haal dan aub stap 3 ook naar voren.
Misschien, maar ze komen nu wel met 30 man fitnessen in een zaaltje en dat verschil zie ik niet zo.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat zolang niet alle 50ers zijn gevaccineerd het niet zo slim om mensen binnen met elkaar te laten zitten.
Er zit nog wat tussen "jeugd" en "bejaard", dat lijkt iedereen even te vergeten.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het werd tijd dat de scholen weer opengingen.
Basisscholen zijn ook geen besmettingsbron geweest en de jeugd vangt al alle klappen.
Bejaarden kunnen lekker op het terras hangen en op vakantie, maar onderwijs geven aan de toekomst lieten we lekker zitten.
Dat er iets risicovols gebeurt, wil niet zeggen dat er dan maar nog meer risicovolle activiteiten moeten plaatsvinden. Dat de scholen en fitnessruimtes open zijn heeft met maatschappelijke belangen te maken, niet omdat het helpt met het indammen van de pandemie.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:01 schreef josja het volgende:
[..]
Misschien, maar ze komen nu wel met 30 man fitnessen in een zaaltje en dat verschil zie ik niet zo.
Basisscholen kan je niet gelijk trekken aan de middelbare scholen.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Basisscholen zijn ook geen besmettingsbron geweest en de jeugd vangt al alle klappen.
Bejaarden kunnen lekker op het terras hangen en op vakantie, maar onderwijs geven aan de toekomst lieten we lekker zitten.
Met een vectorvaccin wordt geen mRNA ingebracht. Daarom heet het ook een DNA vaccin, en heten Pfizer/Moderna mRNA vaccinsquote:Op zaterdag 22 mei 2021 15:58 schreef Vallon het volgende: [..] Onzin. Als je bedoeld dat DNA wordt gebruikt voor het (aan)maken van vaccins is dat ook het geval voor Pfizer/Moderna. "DNA" zelf wordt op geen enkele wijze ingebracht. Los daarvan kan "mRNA" wel weer ons DNA veranderen waarbij men (veronder)stelt dat de toegestane Covid19 (inclusief "mRNA") vaccins dat niet zouden (kunnen?) doen. In vectorvaccins wordt de(zelfde?) "mRNA Covid19 code" in/tussen het Adenovirus-RNA geflanst. Functioneel zou er geen verschil moeten (kunnen) zijn tussen vaccins. Als het ene vaccin beter werkt dan het andere heeft dat vooral te maken met ontvankelijkheid die qua inbreng anders is en daarmee de mate van activering bepaalt.
Je hebt een punt, ik wil gewoon even zeiken vanwege mijn kapotgewaaide telefoonquote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat er iets risicovols gebeurt, wil niet zeggen dat er dan maar nog meer risicovolle activiteiten moeten worden gedaan. Dat de scholen en fitnessruimtes open zijn heeft met maatschappelijke belangen te maken, niet omdat het helpt met het indammen van de pandemie.
Alles onder de 70 zijn jongerenquote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Er zit nog wat tussen "jeugd" en "bejaard", dat lijkt iedereen even te vergeten.
Ik dacht dat stap 3 deze week al inging. Ik heb blijkbaar het verkeerde stappenplan zitten bekijken.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:07 schreef Jor_Dii het volgende:
NOS Journaal meldt: indien het goed blijft gaan kan stap 3 al per 5 juni ingaan. Beslissing eind deze maand.
Die datum is uitgesteld, zoals je ook in de OP kunt zienquote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:14 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik dacht dat stap 3 deze week al inging. Ik heb blijkbaar het verkeerde stappenplan zitten bekijken.
En-en lijkt mij gewoon echt niet verstandig. De dalingen van het aantal besmettingen, ziekenhuis- en IC-opnames zijn uiteraard zeer positief, maar we zijn er nog niet. Als je nu en stap 3 een week naar voren haalt en de middelbare scholen volledig heropend vrees ik een stabilisatie of zelfs een stijging van het aantal besmettingen. Dat moet je niet willen.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:50 schreef josja het volgende:
Heel fijn de scholen open, maar haal dan aub stap 3 ook naar voren. Telefoon aan gort gewaaid met buiten les gevenWil gewoon weer fijn naar binnen. Max 10 man, lijkt me no problem.
OP's lezenquote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die datum is uitgesteld, zoals je ook in de OP kunt zien
Eerst was-ie op 12 juni gezet geloof ik, maar nu dus mogelijk 5 juni?
9 juni was de bedoeling en ik hoop dat dat zo blijf. We moeten niet meteen onze prestaties van de laatste weken weggeven aan het virus en ik heb het gevoel dat dat wel gebeurd.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die datum is uitgesteld, zoals je ook in de OP kunt zien
Eerst was-ie op 12 juni gezet geloof ik, maar nu dus mogelijk 5 juni?
Ik denk dat die paar dagen allemaal niet zoveel uitmaakt.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:18 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
9 juni was de bedoeling en ik hoop dat dat zo blijf. We moeten niet meteen onze prestaties van de laatste weken weggeven aan het virus en ik heb het gevoel dat dat wel gebeurd.
Als je het over een middelvinger hebt naar ouders heb ik ook geen trek meer om iets genuanceerd neer te zetten.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:02 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Er zit nog wat tussen "jeugd" en "bejaard", dat lijkt iedereen even te vergeten.
Nooit gedacht dat ik het nog eens meer jou eens zou zijnquote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:16 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En-en lijkt mij gewoon echt niet verstandig. De dalingen van het aantal besmettingen, ziekenhuis- en IC-opnames zijn uiteraard zeer positief, maar we zijn er nog niet. Als je nu en stap 3 een week naar voren haalt en de middelbare scholen volledig heropend vrees ik een stabilisatie of zelfs een stijging van het aantal besmettingen. Dat moet je niet willen.
Wat mij betreft zo snel mogelijk! Kunnen we eindelijk weer binnen zitten als het regent.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat die paar dagen allemaal niet zoveel uitmaakt.
Ik hoop dat het weer beter wordt waardoor niemand überhaupt binnen wil zitten de komende tijdquote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:21 schreef popje het volgende:
[..]
Wat mij betreft zo snel mogelijk! Kunnen we eindelijk weer binnen zitten als het regent.
Basisscholen zijn zeker een besmettingshaard. Vanaf medio februari is er een stijging van het aantal besmettingen waar te nemen na een dip in januari (zie coronadashboard).Dat is geheel te wijten aan het openen van de basisscholen. Zelfs de avondklok heeft de negatieve effecten van het openen van de basisscholen niet kunnen compenserenquote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een stijging van het aantal besmettingen maakt toch niets uit? Als de ziekenhuizen leeg blijven lopen, is er verder niets aan de hand.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:16 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En-en lijkt mij gewoon echt niet verstandig. De dalingen van het aantal besmettingen, ziekenhuis- en IC-opnames zijn uiteraard zeer positief, maar we zijn er nog niet. Als je nu en stap 3 een week naar voren haalt en de middelbare scholen volledig heropend vrees ik een stabilisatie of zelfs een stijging van het aantal besmettingen. Dat moet je niet willen.
Jep, beter weer zou nog een mooie klap op het virus kunnen geven.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik hoop dat het weer beter wordt waardoor niemand überhaupt binnen wil zitten de komende tijd
Jawel, we gaan zelfs Zweden verslaan op een negatieve manier. Minder besmettingen betekent minder viruscirculatie en dus minder kans om daadwerkelijk besmet te raken.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een stijging van het aantal besmettingen maakt toch niets uit? Als de ziekenhuizen leeg blijven lopen, is er verder niets aan de hand.
Dat klopt.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:26 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Minder besmettingen betekent minder viruscirculatie en dus minder kans om daadwerkelijk besmet te raken.
Niet niets, want de besmette mensen zelf kunnen ook flink last houden van het virus. Maar inderdaad, zolang het geen sneeuwbaleffect heeft richting ziekenhuizen is er minder nood aan de man.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een stijging van het aantal besmettingen maakt toch niets uit? Als de ziekenhuizen leeg blijven lopen, is er verder niets aan de hand.
Helemaal niet. Deels wellicht maar niet volledig en zeker niet allemaal.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je het over een middelvinger hebt naar ouders heb ik ook geen trek meer om iets genuanceerd neer te zetten.
De risico groepen/ouders op leeftijd zijn tegen die tijd ook al gevaccineerd.
Paar dagen zou het verschil niet maken, maar het probleem is dat er nu een enige daling van het aantal besmettingen, ziekenhuis en IC-opnames is waar te nemen, er nu erg veel versoepelingen binnen een korte tijd plaatsvinden, waardoor er bij een stabilisatie of zelfs stijging van het aantal besmettingen er niet onderzocht kan worden wat de oorzaak is van de stabilisatie of stijging van het aantal besmettingen. We weten zelfs niet eens wat de effecten van de tweede openingsstap zijn, alvorens we al flinke versoepelingen doorvoeren.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat die paar dagen allemaal niet zoveel uitmaakt.
Dan worden ze ziek en moeten even onder uitzoeken. Daar is niets mis mee. Zolang ze maar niet naar het ziekenhuis hoeven, is er niets aan de hand.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet niets, want de besmette mensen zelf kunnen ook flink last houden van het virus. Maar inderdaad, zolang het geen sneeuwbaleffect heeft richting ziekenhuizen is er minder nood aan de man.
En dat maakt dan ook geen ene reet uit.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:26 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Jawel, we gaan zelfs Zweden verslaan op een negatieve manier. Minder besmettingen betekent minder viruscirculatie en dus minder kans om daadwerkelijk besmet te raken.
Volgens onze manier van redeneren maakt het inderdaad niets uit. Voor veel landen betekent veel besmettingen dat je op hun "zwarte lijst" komt wat problemen met reizen kan geven. Landen zoals bv Duitsland en België kijken puur naar het aantal besmettingen.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:32 schreef diedrick het volgende:
[..]
Volgens onze manier van redeneren maakt het inderdaad niets uit. Voor veel landen betekent veel besmettingen dat je op hun "zwarte lijst" komt wat problemen met reizen kan geven. Landen zoals bv Duitsland en België kijken puur naar het aantal besmettingen.
Enige daling?quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:31 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Paar dagen zou het verschil niet maken, maar het probleem is dat er nu een enige daling van het aantal besmettingen, ziekenhuis en IC-opnames is waar te nemen, er nu erg veel versoepelingen binnen een korte tijd plaatsvinden, waardoor er bij een stabilisatie of zelfs stijging van het aantal besmettingen er niet onderzocht kan worden wat de oorzaak is van de stabilisatie of stijging van het aantal besmettingen. We weten zelfs niet eens wat de effecten van de tweede openingsstap zijn, alvorens we al flinke versoepelingen doorvoeren.
Ja, dat is makkelijk in te zien op basis van de tijdstippen van bekendmaking:quote:Op zaterdag 22 mei 2021 17:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Lees op twitter berekeningen over de leveringen en snelheid van prikken nu en daarin verwacht men dat 3-5 levensjaren per week aan de beurt gaan zijn voor het maken van een afspraak.
Ik had liever dat Nederland middenmotor was in plaats van één van de koplopers in negatieve zin.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En dat maakt dan ook geen ene reet uit.
Top, kan dit in de OP zodat we het daar bij kunnen houden wellicht?quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:38 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, dat is makkelijk in te zien op basis van de tijdstippen van bekendmaking:
16-05-2021 | 09:06 1963 en 1964
17-05-2021 | 17:14 1965
20-05-2021 | 11:02 1966
22-05-2021 | 08:45 1967 en 1968
Hoeveel wordt er in andere Europese landen getest?quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:39 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik had liever dat Nederland middenmotor was in plaats van één van de koplopers in negatieve zin.
quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:46 schreef Jor_Dii het volgende:
NOS meldt: bij stap 3 mogen restaurants nog geen alcohol binnen schenken._!!!!!
De strijd tegen alcoholgebruik is geopend.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:46 schreef Jor_Dii het volgende:
quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:46 schreef Jor_Dii het volgende:
Niet onverstandig besluit. De restaurants kunnen na een half gesloten zijn geweest eindelijk weer open en het risico op coronabesmettingen wordt beperkt door te verbieden om alcohol te schenken.quote:Op zaterdag 22 mei 2021 18:46 schreef Jor_Dii het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |