abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199555272
Als ik met een fulltime baan een 38 uur contract heb en ik daarnaast een parttime bijbaan wilt nemen van 15 uur per week.

Is het mogelijk om bij mijn bijbaan ook loonheffingskorting aan te zetten?

Ik weet dat ik het later moet terugbetalen bij de eerstvolgende belastingaangifte, maar ik kan het nu wel goed gebruiken en dat ik tegen die tijd terug gaat betalen.
pi_199555507
ja dat kan, maar slim is het niet
pi_199555534
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:29 schreef Banaanvragen het volgende:
ja dat kan, maar slim is het niet
Klopt, TS kan beboet worden.
pi_199555746
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:31 schreef Socios het volgende:

[..]

Als ik bij m'n bijbaan loonheffingskorting aanzet betekent dat automatisch dat ik 40/50% moet afstaan.

Waar aan ligt het dat je teveel gaat verdienen?
Het aantal uur je maakt of het loon dat je verdiend ?
pi_199555893
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:41 schreef Enawh het volgende:

[..]

Als ik bij m'n bijbaan loonheffingskorting aanzet betekent dat automatisch dat ik 40/50% moet afstaan.

loon
  zaterdag 22 mei 2021 @ 15:48:55 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199555904
quote:
Als je hem uitzet bedoel je ;)
Je hebt best kans dat je deel via de belasting weer terug kan vragen, maar dan zal je tot volgend jaar juni moeten wachten voor je het geld in handen hebt.

quote:
"teveel" verdienen bestaat niet.
De belastingdienst kijkt alleen naar de som van al je inkomsten van alle banen die in een jaar hebt gehad.
So we just called him Fred
pi_199555961
quote:
Als het om een bijbaan gaat wordt er waarschijnlijk 37% loonheffing ingehouden bij optie zonder loonheffingskorting. Zie witte maandtabel. Dit percentage is tot 2500 euro (bij)verdiensten.
pi_199556082
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:48 schreef Fred het volgende:

[..]

Als je hem uitzet bedoel je ;)
Je hebt best kans dat je deel via de belasting weer terug kan vragen, maar dan zal je tot volgend jaar juni moeten wachten voor je het geld in handen hebt.
[..]

"teveel" verdienen bestaat niet.
De belastingdienst kijkt alleen naar de som van al je inkomsten van alle banen die in een jaar hebt gehad.
Ja sorry bedoelde uitzet.
Omdat ik het geld nu wel kan gebruiken i.v.m corona en beter uitkomt om later terug te betalen, maar als er een boete komt als er op beide loonheffingskorting aanstaan...

Als het gebaseerd is op mijn loon.. verdien namelijk niet zoveel. 1900 netto
Dus neem aan alsnog verstandig is om het uit te zetten en dan gelijk bijna voor de helft af te staan ?

Uurloon daarvan is 12 euro per uur

En ja ik weet het is geen vetpot zoals de meeste mensen hier op het forum, maar ik leef hoe het is voor het geval dat mensen daarop gaan reageren. Fok! kennende :)
pi_199556191
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Als het om een bijbaan gaat wordt er waarschijnlijk 37% loonheffing ingehouden bij optie zonder loonheffingskorting. Zie witte maandtabel. Dit percentage is tot 2500 euro (bij)verdiensten.
Het is een parttime baan ernaast, maar als ik zo naar kijk verdien ik gemiddeld 150 per week dus denk niet dat er 37% loonheffing word ingehouden
  zaterdag 22 mei 2021 @ 16:02:05 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199556196
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:57 schreef Enawh het volgende:
Als het gebaseerd is op mijn loon.. verdien namelijk niet zoveel. 1900 netto
Dus neem aan alsnog verstandig is om het uit te zetten en dan gelijk bijna voor de helft af te staan ?
Je moet daarvoor kijken naar je bruto loon, daar betaal je belasting over. Het netto loon is het geld dat je op je rekening bijgeschreven krijgt.
So we just called him Fred
pi_199556249
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 16:01 schreef Enawh het volgende:

[..]

Het is een parttime baan ernaast, maar als ik zo naar kijk verdien ik gemiddeld 150 per week dus denk niet dat er 37% loonheffing word ingehouden

55,46/149,54 = 37%
pi_199556449
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 16:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
55,46/149,54 = 37%
Duidelijk dus. Voordat de belastingdienst erachter komt en een boete ontvang
pi_199559206
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:31 schreef Socios het volgende:

[..]

Que? :?
pi_199559267
TS ik adviseer altijd om de lhkorting op ja te zetten bij de baan met de meeste verdiensten, bij de overoge op nee.

Maar ik heb een periode gekend dat ik EN 32 uur in loondienst was (daar lh-korting ja) EN bijbaan in horeca (ook daar lh-korting ja), EN HRA EN studiekostenaftrek genoot. Geen voorlopige aanslag. Ging onderaan de streep prima.

Dat was Socios postte is mij niet bekend als salarisadviseur en register mkb belastingadviseur. Wil niet zeggen dat hij geen gelijk heeft. Maar ben benieuwd waar dat ergens in de wet staat.
pi_199559425
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 19:05 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Que? :?
Het mag wettelijk niet.

https://nos.nl/l/2119612
quote:
Als je de heffingskorting vaker dan één keer aanvraagt, dan kan de belastinginspecteur je een boete opleggen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 19:09 schreef Twinkle20 het volgende:
Dat was Socios postte is mij niet bekend als salarisadviseur en register mkb belastingadviseur. Wil niet zeggen dat hij geen gelijk heeft. Maar ben benieuwd waar dat ergens in de wet staat.

Artikel 23 Wet op de loonbelasting 1964

quote:
2 Indien de werknemer over loontijdvakken die geheel of gedeeltelijk samenvallen loon geniet uit meer dan een dienstbetrekking of vroegere dienstbetrekking dan wel van meer dan een inhoudingsplichtige en dit loon voor de berekening van de belasting niet wordt samengevoegd, kan de werknemer de heffingskorting voor de loonbelasting slechts in een dienstbetrekking dan wel tegenover een inhoudingsplichtige geldend maken.
pi_199559691
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 19:19 schreef XanderH het volgende:

[..]

Het mag wettelijk niet.

https://nos.nl/l/2119612
[..]

[..]

Artikel 23 Wet op de loonbelasting 1964

[..]

Dank!

Overigens: NOS of welke andere pagina dan ook zie ik nooit als bron, want er wordt zoveel prietpraat op internet verspreid.

Wetboek uiteraard wel. Maar dit desbetreffende artikel nooit als zodanig geinterpreteerd. Weer wat geleerd dus.

Kun je nagaan .. heb net een hele periode loonbelasting achter de rug en het examen met een dikke voldoende afgerond. Kan me niet heugen dat dit item als zodanig is besproken als in dat er boetes pp staan op het moment dat je het op 2 plaatsen tegelijk willens en wetens laat toepassen.
  zaterdag 22 mei 2021 @ 20:06:45 #17
455506 Pietjanhenkcorneel
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_199560336
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een boete ontvangen heeft hiervoor. Maar verstandig is het in deze niet, je bouwt in feite een schuld op bij de Belastingdienst.

Heb je nou twee bijbaantjes van bijvoorbeeld 8 uur/week, dan kan het prima.
pi_199575388
Ik heb ook nog nooit van een boete gehoord. Ik heb wel eens drie werkgevers gehad waarvan ik er voor twee flexibel werkte. Ik had de loonheffingskorting bij allen op ja gezet omdat ik niet wist waar ik het meest zou verdienen gedurende het jaar. Bij de aangifte netjes weer terugbetaald zonder enige boete.
  zondag 23 mei 2021 @ 09:44:26 #19
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199576028
Als je bij allebei de loonheffingskorting aanzet ontvang je teveel heffingskorting en moet je terugbetalen.
De kortingen zijn namelijk automatisch in de belastingtabel ingebouwd maar omdat dat jij elders ook loon verdient kloppen de kortingen die je krijgt niet. Je kan immers geen rekening houden met dat wat je niet weet.
Bij de IB gooi je het allemaal op 1 hoop en dan blijkt dat je teveel korting hebt ontvangen.
Door de loonheffingskorting op nee te zetten schakel je het hele kortingen verhaal uit en kan je in ieder geval nooit te weinig belasting betaald hebben. In het kader van liever geld terug krijgen dan moeten vorderen.

Om zoveel mogelijk geld over te houden is het altijd het slimst om bij de baan waar je de meeste uren maakt en dus het meeste loon ontvangt de heffingskorting aan te zetten.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 23 mei 2021 @ 09:48:16 #20
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199576062
Overigens als je al een fulltime baan hebt, staat daar wellicht in het contact dat je geen neven werkzaamheden mag verrichten. Daar zou ik een uitzondering op vragen om geen gezeur te krijgen later.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199576341
Ik zou daar zeker niet aan beginnen, sterker nog ik zou je zelfs aanraden om het overal uit te zetten en het eenmalig jaarlijks via de belasting terug te ontvangen!

Waarom?
- Simpel spaarpotje waar je niet aan kan komen.
- Je gaat leven naar iets minder geld per maand
- Gaat automatisch dus beter shoppen omdat je dus iets minder te besteden hebt.
- Eenmaal per jaar een best leuk bedrag terug ontvangen wat je aan je vakantie geld kan toevoegen! :Y

Ik doe het zelf al jaren, omdat sparen mijzelf niet lukt.. (Geen gat in de hand maar altijd wel dingen die ik nodig acht)...

En als je het geld echt nodig hebt, zou ik eerder iets verkopen/verpanden... opruimen levert vaak meer geld op dan je denkt! :+
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_199577547
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 10:16 schreef Chandler het volgende:
Ik zou daar zeker niet aan beginnen, sterker nog ik zou je zelfs aanraden om het overal uit te zetten en het eenmalig jaarlijks via de belasting terug te ontvangen!

Waarom?
- Simpel spaarpotje waar je niet aan kan komen.
- Je gaat leven naar iets minder geld per maand
- Gaat automatisch dus beter shoppen omdat je dus iets minder te besteden hebt.
- Eenmaal per jaar een best leuk bedrag terug ontvangen wat je aan je vakantie geld kan toevoegen! :Y

Ik doe het zelf al jaren, omdat sparen mijzelf niet lukt.. (Geen gat in de hand maar altijd wel dingen die ik nodig acht)...

En als je het geld echt nodig hebt, zou ik eerder iets verkopen/verpanden... opruimen levert vaak meer geld op dan je denkt! :+
Dat klinkt leuk. Totdat je een lager inkomen hebt.
pi_199577806
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 11:36 schreef investeerdertje het volgende:
Dat klinkt leuk. Totdat je een lager inkomen hebt.
Ik heb ook niet een erg hoog loon hoor, maar kan zonder loonheffingskorting en toeslagen net rondkomen... echter is het mij dat meer dan waard! omdat ik dan 2x per jaar een best bedrag krijg waar ik weer wat mee kan! :)

Maar goed, ik snap wel dat voor velen dit niet weggelegd is! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_199579690
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 09:48 schreef laziness het volgende:
Overigens als je al een fulltime baan hebt, staat daar wellicht in het contact dat je geen neven werkzaamheden mag verrichten. Daar zou ik een uitzondering op vragen om geen gezeur te krijgen later.
Ik heb overlegd met m'n werkgever en ze begrijpen mijn situatie dus dat komt goed

Het is een 38 uur contract en een bijbaan die ik ernaast neem van 12-15 uur per week.

Bruto is 1950 (incl. vakantietoeslag van 150). Krijg nog reiskostenvergoeding bovenop
Bijbaan van ong. 12 euro per uur.

Als er echt een boete aankomt omdat ik geen loonheffingskorting heb uitgezet bij m'n 2e baan dan ben ik van plan om dat alsnog te doen hoewel ik het liever later wilt terugbetalen. Maargoed..
pi_199581909
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 13:34 schreef Enawh het volgende:

[..]

Ik heb overlegd met m'n werkgever en ze begrijpen mijn situatie dus dat komt goed

Het is een 38 uur contract en een bijbaan die ik ernaast neem van 12-15 uur per week.

Bruto is 1950 (incl. vakantietoeslag van 150). Krijg nog reiskostenvergoeding bovenop
Bijbaan van ong. 12 euro per uur.

Als er echt een boete aankomt omdat ik geen loonheffingskorting heb uitgezet bij m'n 2e baan dan ben ik van plan om dat alsnog te doen hoewel ik het liever later wilt terugbetalen. Maargoed..
Let er op dat je bij een afbetalingsregeling van de belastingdienst de belastingrente moet betalen. Die is maar liefst 4%! Vraag je dus heel erg af of je dit echt achteraf terug wil betalen en of het niet beter is om je winst dan zoveel als mogelijk opzij te zetten.

Zelden is het verstandig om bij de belastingdienst te lenen.
pi_199597975
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 mei 2021 15:16 schreef Enawh het volgende:
Als ik met een fulltime baan een 38 uur contract heb en ik daarnaast een parttime bijbaan wilt nemen van 15 uur per week.

Is het mogelijk om bij mijn bijbaan ook loonheffingskorting aan te zetten?

Ik weet dat ik het later moet terugbetalen bij de eerstvolgende belastingaangifte, maar ik kan het nu wel goed gebruiken en dat ik tegen die tijd terug gaat betalen.
Doe de loonheffingskorting altijd bij de baan waar je het meest verdient.
pi_199599157
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 10:16 schreef Chandler het volgende:

Waarom?
Tot je nadenkt over automatisch sparen, stort maandelijks op de dag dat je salaris ontvangt 100 euro naar een beleggingsrekening ... zodat je (ook) geen kans het het geld uit ge teven.
Moet je eens narekenen wat je maandelijkse (eerdere) inleg doet v.s. de eenmalige inleg achteraf.

Voor wat betreft TS, alleen op je "vaste" werk de aftrek laten doen en een Voorlopige teruggaaf indienen.
Een voorlopige teruggaaf zal laten zien dat je meer terug krijgt en krijg je het geld dus maandelijks gestort alleen dan 2 weken later dan je salaris.... en op een legale manier zonder risico van boetes etc.
pi_199599617
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 16:39 schreef namliam het volgende:
Tot je nadenkt over automatisch sparen, stort maandelijks op de dag dat je salaris ontvangt 100 euro naar een beleggingsrekening ... zodat je (ook) geen kans het het geld uit ge teven.
Moet je eens narekenen wat je maandelijkse (eerdere) inleg doet v.s. de eenmalige inleg achteraf.
In mijn geval gaat dat niet werken, mijn loon verschilt van maand tot maand... en ik haat het om terug te betalen... dus dan maar in 1x goed! :)
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')