SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 20 mei 2021 13:02 schreef lunapuella het volgende:
Wat verstaan jullie dan onder 'niet praten', @:Ceviche en @:FlyingFish ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zoiets wil je eigenlijk niet horen inderdaad
Ik denk dat er op dit forum wel wat voorbeelden zijn waarbij het goedgekomen is
Vaak verwachten wij ook te veel van peutersquote:Op donderdag 20 mei 2021 11:51 schreef exode het volgende:
Opvoeden....ik doe ook maar wat.
En het maakt ook weinig uit, nou ja minder dan je zou denken. 2 kinderen, 2 keer dezelfde opvoeding en 2 totaal verschillende kinderen, ook in gedrag.
B van 7 die nog steeds wilt dat we zijn sokken aan doen, hem afdrogen, zijn boterhammen smeren etc (kan ie wel willen, doen we niet) en Juul van net geen 3 die een meltdown krijgt als je een sok probeert aan te trekken bij haar. 'ZELLLUUUUUFFFFF DOEEEEEEN' en dat is dus niet handig als je haast hebt.
Ook met dingen zoals aan tafel blijven zitten tijdens het eten, B kan echt wel een boef zijn en is geen engeltje maar die basic regels heeft ie zich wel eigen gemaakt. Juul denkt standaard 'zak erin' die gaat van tafel, gaat spelen, of rennen of zet de tv aan.
Kortom, ik weet niet of onze opvoeding echt verschil maakt.
Onze peuter loopt vooral van tafel tijdens het eten, ze propt haar mond vol en gaat lopen zeg maar. Of poetst haar tanden en hangt ondertussen ondersteboven op haar bed.quote:Op donderdag 20 mei 2021 14:41 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Vaak verwachten wij ook te veel van peuters![]()
Zoiets als blijven zitten na het eten kunnen peuters over het algemeen nog niet heb ik ergens gelezen. Of twee opdrachten tegelijk krijgen (doe je schoenen uit en hang je jas op) kan bij peuterwezens kortsluiting veroorzaken terwijl wij dat de normaalste zaak van de wereld is dat je dat kunt.
quote:Op donderdag 20 mei 2021 13:02 schreef lunapuella het volgende:
Wat verstaan jullie dan onder 'niet praten', @:Ceviche en @:FlyingFish ?Met niet praten bedoel ik eigenlijk dat hij vanuit zichzelf niks kan vragen of zeggen, hij geeft wel korte antwoorden soms. Hij zegt wel mama (vooral als ik er juist niet ben), ja, uit, nuit (dat betekent verder niks maar hij zegt het heel veel), sinds kort ook nee maar hij gilt ook veel ipv nee. Sommige woorden zegt hij omdat ze in een liedje zitten, zoals 'neus' in hoofd, schouders, knie en teen, een paar woorden zegt hij wel maar niet goed (lit en dit voor licht en dicht), en een paar vervangwoorden (miauw voor een kat). In totaal zegt hij dus zo'n 5 woorden, 15-20 denk ik dat hij iets zegt waarvan wij dan begrijpen wat hij bedoelt. Volgens CB is dat genoeg voor zijn leeftijd (net 2) maar 4 maanden geleden waren we ongeveer even ver. Ergens begrijp ik het wel want hij hoeft in principe ook niks te zeggen. Uiteindelijk krijgt hij wat hij wil en anders accepteert hij het ook wel. Hij brabbelt wel de hele dag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maakt Welpje verder wel contact? Brabbelt hij? Hoort hij goed? Ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent. Vanuit m'n werk heb ik wel gezien dat dit soort hulp op hele jonge leeftijd wel veel kan betekenen. Zo jong kunnen ze er nog veel mee, zeg maar. Wat dat betreft is het positief dat hij hulp krijgt.
Bied je alternatieven voor het gedrag wat je liever niet ziet? Mijn vriend valt ook nog weleens in de nee, niet, stoppen, verboden-valkuil. Wat hem erg helpt is om bewuster te benoemen wat ze wel mag. Eerst kijken wat haar behoefte is achter het gedrag en daar dan een alternatief voor bieden.quote:Op donderdag 20 mei 2021 12:10 schreef TolstoiFan het volgende:
Vraag me dan echt af wat wij dan niet goed doen. En de hele dag alleen maar roepen Nee, Niet doen, Mag niet vind ik ook niet leuk. Maar het is effectief soms wel hoe het gaat![]()
![]()
En je dan ook gewoon recht in je gezicht aankijken en alsnog doen wat je net verboden hebt![]()
Wanneer stopt deze fase precies???
Oh ja, herkenbaarquote:Op donderdag 20 mei 2021 15:46 schreef exode het volgende:
[..]
Onze peuter loopt vooral van tafel tijdens het eten, ze propt haar mond vol en gaat lopen zeg maar. Of poetst haar tanden en hangt ondertussen ondersteboven op haar bed.
En dat terwijl de 7 jarige zich overal mee bemoeit. 'Mama, Juul mag toch niet van tafel?' en repeat.
Dat is hier niet echt een optie, de 7 jarige vindt dat nogal oneerlijk.quote:Op donderdag 20 mei 2021 16:57 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Oh ja, herkenbaar![]()
Ik zeg er alleen niks meer van. Hij doet maar. Maar hij mag niet “bleghhh” zeggen en weglopen. Dat vind ik niet aardig voor mijzelf wanneer ik moeite heb gedaan om eten te maken. Hij moet eerst een hapje proeven. En dan mag ie lopen wat ie wil.
Tegenwoordig is ie zoveel aan het woord dat hij als laatste persoon aan tafel nog z’n bord vol heeft, terwijl de rest klaar is.
De 5-jarige houdt van eten dus die blijft wel zitten spaaien, wat Kevin ook doet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |