abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199495852
Welkom in het Peutertopic!!

... en weer verder!

Verjaardagen van de peuters

- LeSage: ‘Mijm’ 9-2017
- PKM: Banaan december 2017
- Elleska: L Mei 2018
- BellaaElisa: N. 07-02-2018
- D.U.M.A.N.: U, maart 2018
- Donna: G, maart 2018
- Aure: Jip, juni 2018
- Takkie88: Sofie, 8-2018
- NicolasJoy: S, 8-2018
- Loj: “Li”, 8-2018
- Aapieannie: V&J 29-10-2018
- Solodelphi: A&M december 2018
- Peejtur: L, 03-2019
- CaVaBien: M, 4-2019
- Rebubbled: Lily, 29-04-2019
- douche-eendje: Bas, 6-2019

[ Bericht 21% gewijzigd door MaJo op 13-06-2021 15:59:36 ]
pi_199496248
Peuter wordt net wakker, erheen " Wat is er .. ? "
Niks, kijken of jij wakker was. Slaap lekker!

Peuters, soms .... :s)
pi_199514967
Juul doet tegenwoordig 's ochtends het muziekje van haar babyfoon aan als ze nog even wilt slapen. Zo ook vanochtend om 06:00. Muziekje aan en ze sliep nog om 07:00 toen ik haar wakker kwam maken.
pi_199515075
Sinds gisteravond hangen er eindelijk verduisterende gordijnen op Simons kamer. Hopelijk slaapt ie daardoor een uurtje (of meer) langer :)

Volgende week zitten we op Ameland. We hopen op in ieder geval droog weer.

En frustratie alom: Simon luistert echt zo slecht. Maakt niet uit wat we zeggen, hij luistert gewoon niet of doet juist precies het tegenovergestelde van wat wij zeggen. Ik dacht/hoopte dat het bij bijna 4 jaar wel een beetje klaar was met dit gedrag :(
Mijn lontje wordt elke keer korter door dit gedrag, wat zijn tegendraadse gedrag waarschijnlijk ook alleen maar versterkt. Maar zou zo graag willen dat we dag niet vanaf het moment van opstaan beginnen met strijd.
pi_199515166
Herkenbaar hoor @TolstoiFan dat de strijd al zo vroeg begint.

Moet wel zeggen dat het gillen voorbij is. Vragen of hij een knuffel wou als hij gilde bleek echt te helpen.

Banaan heeft ook wel andere zorgen want zijn zusje wil met al het speelgoed spelen. >:)

Gisteren waren we naar de speeltuin met hoge klimtoren met zo'n buizen glijbaan zonder zitvlak. Wat mij betreft mocht hij oefenen met omhoog en omlaag klimmen maar mijn man heeft hem geholpen met glijden. Ik zou er zelf niet eens af durven maar het ging hem best goed af. ^O^
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_199515430
@TolstoiFan herkenbaarheid ook hier. Het gaat nu hier sinds een paar weken (op deze week na) echt een stuk beter.

Deze week gebeurd er te veel en dat kan hij nog niet goed handelen en dat snap ik. Maar het is wel vermoeiend, zo’n krijsend en boos kind om 6 uur in de ochtend als ik de avond daarvoor voor het eerst sinds lang weer gesport heb.
pi_199517070
Ook wel herkenbaar Tolstoi, hier test ze momenteel mijn grenzen ook aardig uit.

Op de psz laat ze zich nu ook ineens van haar stoutere kant zien :o Maandag begon er een nieuw kindje wat nog veel moest huilen en ze had een paar keer gezegd dat ze moest stoppen en dat ze haar wilde slaan :X Ik snap niet waar ze dat gedrag ineens vandaan haalt en schaamde me wel een beetje toen de juf dat vertelde :@ We hebben er thuis over gepraat en uitgelegd dat als ze lief is voor het kindje ze sneller stopt met huilen dan als ze gaat slaan en dat we dingen niet oplossen met onze handen maar met woorden. Ze is nu ook op de psz en dat kindje is er vandaag ook, dus ben benieuwd hoe het vandaag gegaan is. Ze heeft momenteel zelf ook wel weer veel tranen met wegbrengen dus ik vermoed dat daar ook wel een pijnpunt zit bij haar.

Ik vind het af en toe zo moeilijk dat opvoeden }:|
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  donderdag 20 mei 2021 @ 11:45:13 #8
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_199517364
Ja, dat hele opvoeden is best ingewikkeld.
Hier natuurlijk andere issues maar ik vraag me vaak af of Koert echt niet kan praten of dat hij er gewoon geen zin in heeft, hij wil ons niet napraten, hij zegt dan alleen 'ja'. Bij de gastouder ook dus het ligt niet per se aan ons :+ en dan ineens is er een liedje ofzo waarin hij een woord wel zegt.
En dan herkent hij wel overal de letter K en A :?
Ik wil niet zo'n ouder zijn die blind is voor de struggles van zijn/haar kind ('hij kan het heus wel maar wil gewoon niet' terwijl hij het echt niet kan) maar het voelt wel een beetje zo.
Hij zegt/begrijpt overigens wel genoeg dat we ons volgens het CB nog geen zorgen hoeven te maken en hij gaat wel vooruit enzo maar het lukt ons niet om het te stimuleren.
pi_199517490
Opvoeden....ik doe ook maar wat.

En het maakt ook weinig uit, nou ja minder dan je zou denken. 2 kinderen, 2 keer dezelfde opvoeding en 2 totaal verschillende kinderen, ook in gedrag.
B van 7 die nog steeds wilt dat we zijn sokken aan doen, hem afdrogen, zijn boterhammen smeren etc (kan ie wel willen, doen we niet) en Juul van net geen 3 die een meltdown krijgt als je een sok probeert aan te trekken bij haar. 'ZELLLUUUUUFFFFF DOEEEEEEN' en dat is dus niet handig als je haast hebt.

Ook met dingen zoals aan tafel blijven zitten tijdens het eten, B kan echt wel een boef zijn en is geen engeltje maar die basic regels heeft ie zich wel eigen gemaakt. Juul denkt standaard 'zak erin' die gaat van tafel, gaat spelen, of rennen of zet de tv aan.

Kortom, ik weet niet of onze opvoeding echt verschil maakt. :@
pi_199517728
Ach, ik heb twee identieke kinderen met dezelfde opvoeding, maar qua gedrag/luisteren zit er echt veel verschil in. Ook qua sociaal zijn. Lala speelt veel liever met andere kinderen dan Em, maar Em wil daarentegen alles delen. Voor hun verjaardagen wil Lala graag een poesjesknuffel. Em wil graag een hoepel voor haar broer omdat hij er geen heeft en ook graag mee speelt.

Verder luisteren ze momenteel voor geen meter hier, en hebben ze nooit iets gedaan, zelfs al heb je het gezien/gehoord. Slapen is het moment om te gaan spelen (of om je zus op te stoken om op het keukentje te klimmen, die vervolgens een plankje doorbreekt daardoor :( ). Ik ben heel blij met het betere weer, want ik word tegenwoordig erg moe van ze. We hebben nu een abo bij een lokale speeltuinvereniging, waar ik nu dus ook met ze zit. Even rust...

Ceviche, volgens mij zijn er best wel wat kinderen die wachten met praten. Mijn zoon begon ook met 3 pas echt te praten, en toen ik hem bij de kleuters afleverde was hij echt nog niet goed verstaanbaar. En dat was ook niets om je zorgen over te maken volgens de professionals (en klopt ook, hij praat nu goed). Hij begreep overigens wel alles en kon prima duidelijk maken wat hij wilde.
pi_199517765
Zo fijn om hier die herkenning te lezen.

Vorig weekend was ik wel even wanhopig (net als vanochtend) van het niet willen luisteren en compleet niet doen wat wij vragen.
Alleen al zoiets simpels als niet naar de wc willen gaan, terwijl overduidelijk is dat ie moet plassen. Of de strijd die het oplevert om naar buiten te gaan, terwijl hij er zelf om vraagt en dan toch dwars gaan liggen o|O

Vraag me dan echt af wat wij dan niet goed doen. En de hele dag alleen maar roepen Nee, Niet doen, Mag niet vind ik ook niet leuk. Maar het is effectief soms wel hoe het gaat ;( :@
En je dan ook gewoon recht in je gezicht aankijken en alsnog doen wat je net verboden hebt }:|

Wanneer stopt deze fase precies :+ ???
pi_199518148
Ze was vanmorgen weer vreselijk dwars geweest, had zelfs op het “nadenk-stoeltje” moeten zitten en lopen gillen :X In wat voor fase zijn we nou weer beland :{ :') ? Ik vind het lastig dat ze ineens lastig is bij andere mensen, want ik heb geen inzicht wat er dan precies gebeurd en omdat de overdracht nog steeds op het schoolplein is krijg ik vaak maar een beknopte samenvatting voor mijn gevoel.

Ik voel me een beetje hetzelfde Tolstoi :')
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_199518663
Wat verstaan jullie dan onder 'niet praten', @Ceviche en @FlyingFish ?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_199518776
Net Simon opgehaald van de psz. Ook daar was ie een aantal keer dwars geweest, geweigerd te helpen met opruimen. Samen met zijn vriendinnetje had ie wat stampij gemaakt. De juf had hem elke keer een keuze gegeven, of helpen met opruimen of even ergens apart zitten. Toen was ie wel gaan opruimen.
Als ik thuis dat soort keuzes geef, dan kiest ie altijd een zelf bedachte 3e of 4e optie :')
Wel soort van "fijn" dat ie dit gedrag ook daar laat zien, ligt het misschien toch niet helemaal aan mij :{

@rena, dat gillen is inderdaad ook vreselijk. Simon kan dat ook zo goed, en op een toonhoogte dat de ramen nog net niet springen :')
pi_199519887
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 13:02 schreef lunapuella het volgende:
Wat verstaan jullie dan onder 'niet praten', @:Ceviche en @:FlyingFish ?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:*
Zoiets wil je eigenlijk niet horen inderdaad
Ik denk dat er op dit forum wel wat voorbeelden zijn waarbij het goedgekomen is
pi_199519935
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 11:51 schreef exode het volgende:
Opvoeden....ik doe ook maar wat.

En het maakt ook weinig uit, nou ja minder dan je zou denken. 2 kinderen, 2 keer dezelfde opvoeding en 2 totaal verschillende kinderen, ook in gedrag.
B van 7 die nog steeds wilt dat we zijn sokken aan doen, hem afdrogen, zijn boterhammen smeren etc (kan ie wel willen, doen we niet) en Juul van net geen 3 die een meltdown krijgt als je een sok probeert aan te trekken bij haar. 'ZELLLUUUUUFFFFF DOEEEEEEN' en dat is dus niet handig als je haast hebt.

Ook met dingen zoals aan tafel blijven zitten tijdens het eten, B kan echt wel een boef zijn en is geen engeltje maar die basic regels heeft ie zich wel eigen gemaakt. Juul denkt standaard 'zak erin' die gaat van tafel, gaat spelen, of rennen of zet de tv aan.

Kortom, ik weet niet of onze opvoeding echt verschil maakt. :@
Vaak verwachten wij ook te veel van peuters ;)
Zoiets als blijven zitten na het eten kunnen peuters over het algemeen nog niet heb ik ergens gelezen. Of twee opdrachten tegelijk krijgen (doe je schoenen uit en hang je jas op) kan bij peuterwezens kortsluiting veroorzaken terwijl wij dat de normaalste zaak van de wereld is dat je dat kunt.
pi_199520733
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 14:41 schreef Adrian4 het volgende:

[..]

Vaak verwachten wij ook te veel van peuters ;)
Zoiets als blijven zitten na het eten kunnen peuters over het algemeen nog niet heb ik ergens gelezen. Of twee opdrachten tegelijk krijgen (doe je schoenen uit en hang je jas op) kan bij peuterwezens kortsluiting veroorzaken terwijl wij dat de normaalste zaak van de wereld is dat je dat kunt.
Onze peuter loopt vooral van tafel tijdens het eten, ze propt haar mond vol en gaat lopen zeg maar. Of poetst haar tanden en hangt ondertussen ondersteboven op haar bed.

En dat terwijl de 7 jarige zich overal mee bemoeit. 'Mama, Juul mag toch niet van tafel?' en repeat.
  donderdag 20 mei 2021 @ 16:16:01 #18
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_199521120
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 13:02 schreef lunapuella het volgende:
Wat verstaan jullie dan onder 'niet praten', @:Ceviche en @:FlyingFish ?

SPOILER
Met niet praten bedoel ik eigenlijk dat hij vanuit zichzelf niks kan vragen of zeggen, hij geeft wel korte antwoorden soms. Hij zegt wel mama (vooral als ik er juist niet ben), ja, uit, nuit (dat betekent verder niks maar hij zegt het heel veel), sinds kort ook nee maar hij gilt ook veel ipv nee. Sommige woorden zegt hij omdat ze in een liedje zitten, zoals 'neus' in hoofd, schouders, knie en teen, een paar woorden zegt hij wel maar niet goed (lit en dit voor licht en dicht), en een paar vervangwoorden (miauw voor een kat). In totaal zegt hij dus zo'n 5 woorden, 15-20 denk ik dat hij iets zegt waarvan wij dan begrijpen wat hij bedoelt. Volgens CB is dat genoeg voor zijn leeftijd (net 2) maar 4 maanden geleden waren we ongeveer even ver. Ergens begrijp ik het wel want hij hoeft in principe ook niks te zeggen. Uiteindelijk krijgt hij wat hij wil en anders accepteert hij het ook wel. Hij brabbelt wel de hele dag.

Maakt Welpje verder wel contact? Brabbelt hij? Hoort hij goed? Ik kan me voorstellen dat je bezorgd bent. Vanuit m'n werk heb ik wel gezien dat dit soort hulp op hele jonge leeftijd wel veel kan betekenen. Zo jong kunnen ze er nog veel mee, zeg maar. Wat dat betreft is het positief dat hij hulp krijgt.
pi_199521151
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 12:10 schreef TolstoiFan het volgende:
Vraag me dan echt af wat wij dan niet goed doen. En de hele dag alleen maar roepen Nee, Niet doen, Mag niet vind ik ook niet leuk. Maar het is effectief soms wel hoe het gaat ;( :@
En je dan ook gewoon recht in je gezicht aankijken en alsnog doen wat je net verboden hebt }:|

Wanneer stopt deze fase precies :+ ???
Bied je alternatieven voor het gedrag wat je liever niet ziet? Mijn vriend valt ook nog weleens in de nee, niet, stoppen, verboden-valkuil. Wat hem erg helpt is om bewuster te benoemen wat ze wel mag. Eerst kijken wat haar behoefte is achter het gedrag en daar dan een alternatief voor bieden.

Bijvoorbeeld: Lily was als een hondje met haar mond dennenappels die we net van buiten mee hadden genomen van de huiskamervloer aan het oprapen. Onhygiënisch, dus vriend roept nee niet doen en daar luisterde ze niet naar. Behoefte: met haar mond iets van de grond oppakken. Dus het nepfruit uit de ikea keuken op de grond gelegd en gezegd dat ze die beter op kon pakken dan de zanderige dennenappels. Daar luisterde ze wel naar.

Misschien heb je er iets aan!

Heftig nieuws Luna, ik snap dat je je zorgen maakt wanneer professionals zich ook zorgen maken.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_199521586
Zou ik ook van schrikken @lunapuella . Weet je eigenlijk waarom ze het geen TOS willen noemen?

@TolstoiFan volgens mij ben je een heel lieve mama. Komt heus goed. Je bent nog niet klaar met opvoeden toch? Als hij op zijn 18e (of 32e) nog zo is, dan kun je pas zeggen dat het mislukt is. :)

@rena lastig he. :* Klein pluspunt, ze durft zichzelf te zijn daar.

Banaan mocht vanzelf zijn zusje de fles geven en was helemaal trots. *;
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_199521666
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 15:46 schreef exode het volgende:

[..]

Onze peuter loopt vooral van tafel tijdens het eten, ze propt haar mond vol en gaat lopen zeg maar. Of poetst haar tanden en hangt ondertussen ondersteboven op haar bed.

En dat terwijl de 7 jarige zich overal mee bemoeit. 'Mama, Juul mag toch niet van tafel?' en repeat.
Oh ja, herkenbaar :')
Ik zeg er alleen niks meer van. Hij doet maar. Maar hij mag niet “bleghhh” zeggen en weglopen. Dat vind ik niet aardig voor mijzelf wanneer ik moeite heb gedaan om eten te maken. Hij moet eerst een hapje proeven. En dan mag ie lopen wat ie wil.
Tegenwoordig is ie zoveel aan het woord dat hij als laatste persoon aan tafel nog z’n bord vol heeft, terwijl de rest klaar is.

De 5-jarige houdt van eten dus die blijft wel zitten spaaien, wat Kevin ook doet.
pi_199521708
Bij Kevin helpt het uitleggen waarom iets niet mag heel goed. Ik heb niet altijd zin en tijd om 100x per dag uit te leggen waarom dingen niet mogen ;(
pi_199523483
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:57 schreef Adrian4 het volgende:

[..]

Oh ja, herkenbaar :')
Ik zeg er alleen niks meer van. Hij doet maar. Maar hij mag niet “bleghhh” zeggen en weglopen. Dat vind ik niet aardig voor mijzelf wanneer ik moeite heb gedaan om eten te maken. Hij moet eerst een hapje proeven. En dan mag ie lopen wat ie wil.
Tegenwoordig is ie zoveel aan het woord dat hij als laatste persoon aan tafel nog z’n bord vol heeft, terwijl de rest klaar is.

De 5-jarige houdt van eten dus die blijft wel zitten spaaien, wat Kevin ook doet.
Dat is hier niet echt een optie, de 7 jarige vindt dat nogal oneerlijk.
pi_199533402
Luna, wat vervelend. Maar wel fijn dat er meteen iets mee gedaan gaat worden nu. Hopelijk snel verbetering.

Verder herken ik zoveel van wat jullie schrijven en dat biedt me op dit moment veel steun, want ik heb het wel wat moeilijk met heel dat opvoeden :{

Maar ook dat komt weer goed, weet ik inmiddels. Het zijn fases, maar als je er midden in zit lijken ze wel erg lang }:|
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_199563601
:* voor alle mama’s van lastige fase peuters en zorgen om ontwikkeling.

We hadden weer eens een uitje vandaag, naar de bibliotheek. We ontdekten wat nieuwe boekjes en ik ben blij dat de boekjes over de winter en schaatsen nu terug zijn haha. Al koos peuter nu wel een boek over de paashaas. :D

Ze begon trouwens over dat ze oorbellen wil. Van mij mag ze die best een keer, ik weet alleen niet goed of ik voor haar verjaardag met 4 jaar bijvoorbeeld oké vind of langer wachten.
Meer oudere peuters die er al om vragen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')