abonnement Unibet Coolblue
pi_199487189
Ik woon sinds enige tijd particulier in een appartement van een pand dat eigendom is van mijn huisbaas. Er is geen sprake van een tussenpersoon geweest.

Ik heb een bezichtiging van de woning gehad, heb gereageerd dat ik de woning graag wil huren en kreeg een mail van een secretaresse:
quote:
De kosten voor onze dienstverlening bedragen ¤ 295,00 inclusief btw.
Nou lees ik op internet dat dit soort kosten vrijwel altijd onterecht in rekening worden gebracht. Het wordt ook wel sleutelgeld genoemd en dat is verboden. Vaak worden deze kosten "administratiekosten" of "contractkosten" genoemd om te verdoezelen dat het hier om onterechte kosten gaat. In mijn geval gaat wordt het "kosten voor onze dienstverlening" genoemd.

Volgens Wooninfo:
quote:
Contractkosten

Veel verhuurders brengen contract- of administratiekosten in rekening voor de werkzaamheden die zij moeten verrichten om het huurcontract af te sluiten. Dat kan om honderd tot honderden euro’s gaan. Dat is niet toegestaan, want dit behoort tot de normale verhuuractiviteiten waar al huur voor wordt betaald. Wel kunnen eventuele extra’s in rekening gebracht worden, zoals een naamplaatje, mits de kosten redelijk zijn.
Sleutelgeld

Wanneer u een bedrag moet betalen om een woning te kunnen huren zonder dat daar een prestatie tegenover staat, is er sprake van sleutelgeld. Dit is niet toegestaan. Het is een zogenaamd ‘onredelijk beding’ in het huurcontract dat in de wet verboden is. Het komt regelmatig voor dat toch sleutelgeld betaald moet worden, vaak onder een andere naam zoals bijvoorbeeld overnamekosten.
Nou heb ik dus het gevoel dat mijn huisbaas me 295eu heeft laten betalen die niet terecht zijn. Klopt dat?
En hoe ga ik hem hiermee confronteren? Als ik dat doe zolang ik er woon, ben ik bang dat hij iets gaat zoeken om mijn borg in te kunnen houden o.i.d.
Ik wil hem dus eigenlijk confronteren op het moment dat ik mijn sleutel inlever en hij heeft getekend dat ik mijn borg sowieso terug krijg. Kan dat nadat ik ook getekend heb voor de sleuteloverdracht?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
Cuz I'm Mr. Brightside
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 18 mei 2021 @ 17:20:59 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199487229
Sleutelgeld is meestal een stuk meer dan dat. Administratiekosten liggen meestal tussen de 100 en 200 euro.
Je staat uiteraard volledig in je recht als je een gedetailleerde specificatie vraagt. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199487282
Over welke dienstverlening gaat het?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199487379
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:20 schreef Netsplitter het volgende:
Sleutelgeld is meestal een stuk meer dan dat. Administratiekosten liggen meestal tussen de 100 en 200 euro.
Je staat uiteraard volledig in je recht als je een gedetailleerde specificatie vraagt. :)
Dat laatste geloof ik best, maar administratiekosten mogen dus niet in rekening worden gebracht. Voor zover ik lees mogen ze alleen een kosten voor een tegenprestatie in rekening brengen en die moet redelijk zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Over welke dienstverlening gaat het?
De enige dienstverlening die ze hebben uitgevoerd zijn: mogelijk maken voor woningbezichtiging en het opstellen van een contract. Maar ik lees dus dat dat kosten zijn die je middels je huur aan de huisbaas betaalt en deze niet los in rekening mogen worden gebracht, zie het geciteerde stuk.
Bron.
Cuz I'm Mr. Brightside
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 18 mei 2021 @ 17:38:20 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199487455
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:32 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Dat laatste geloof ik best, maar administratiekosten mogen dus niet in rekening worden gebracht. Voor zover ik lees mogen ze alleen een kosten voor een tegenprestatie in rekening brengen en die moet redelijk zijn.
[..]

De enige dienstverlening die ze hebben uitgevoerd zijn: mogelijk maken voor woningbezichtiging en het opstellen van een contract. Maar ik lees dus dat dat kosten zijn die je middels je huur aan de huisbaas betaalt en deze niet los in rekening mogen worden gebracht, zie het geciteerde stuk.
Bron.
Verhuurkosten

Een verhuurder maakt verhuurkosten als hij een woning verhuurt. Dit zijn bijvoorbeeld:

kosten om een huurcontract te maken;
kosten om nieuwe huurders de woning te laten zien.

Uw verhuurder mag verhuurkosten vragen. Maar die kosten moeten redelijk zijn in relatie tot de werkzaamheden.
https://www.rijksoverheid(...)-huurcontract-vragen

Alleen nu de grote vraag: wat is redelijk.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199487502
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 17:38 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Verhuurkosten

Een verhuurder maakt verhuurkosten als hij een woning verhuurt. Dit zijn bijvoorbeeld:

kosten om een huurcontract te maken;
kosten om nieuwe huurders de woning te laten zien.

Uw verhuurder mag verhuurkosten vragen. Maar die kosten moeten redelijk zijn in relatie tot de werkzaamheden.
https://www.rijksoverheid(...)-huurcontract-vragen

Alleen nu de grote vraag: wat is redelijk.
Die bron had ik ook al gevonden, maar die is erg tegenstrijdig met mijn bron en tevens ook met deze bron van de Rijksoverheid.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Cuz I'm Mr. Brightside
  dinsdag 18 mei 2021 @ 18:36:27 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199488155
Mooi raar rond bedrag, dat ze vast net zo kunnen specificeren dat het uitkomt ...

Als je lekker woont, laten zitten. Wil je de relatie met de huisbaas verzieken, begin met vragen om een specificatie.
Dum de dum
pi_199488214
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 18:36 schreef Fe2O3 het volgende:
Mooi raar rond bedrag, dat ze vast net zo kunnen specificeren dat het uitkomt ...

Als je lekker woont, laten zitten. Wil je de relatie met de huisbaas verzieken, begin met vragen om een specificatie.
Ja, daarom wil ik het ook ter sprake brengen als ik de sleutel inlever :D
Als het onterecht is, laat ik dat echt niet over me heen gaan. Zo blijven die figuren ermee wegkomen :')
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_199488233
Beetje vreemd, dat soort kosten zie vaak door bemiddelaars in rekening gebracht worden als huurder opdracht heeft gegeven voor het zoeken of vinden van een geschikte woning. (wat als het andersom zou zijn, dus niet mag)

Daar is hier allemaal geen sprake van, jij bent (neem ik aan) ingegaan op een verhuur advertentie of hoe ben je op die woning gekomen?
pi_199488390
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 18:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Beetje vreemd, dat soort kosten zie vaak door bemiddelaars in rekening gebracht worden als huurder opdracht heeft gegeven voor het zoeken of vinden van een geschikte woning. (wat als het andersom zou zijn, dus niet mag)

Daar is hier allemaal geen sprake van, jij bent (neem ik aan) ingegaan op een verhuur advertentie of hoe ben je op die woning gekomen?
Via een advertentie op een website, waar ik ook al geld aan betaalde om te kunnen reageren op woningen.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_199488528
Verhuurkosten mogen, maar moeten in verhouding zijn met de geleverde prestatie. Volgens wikipedia:
quote:
Een verhuurder kan sleutelgeld presenteren als andere kosten, zoals 'administratiekosten', 'registratiekosten', 'kosten voor het opstellen van het contract', 'schoonmaakkosten', etc. Bijkomende kosten mogen gevraagd worden maar indien deze bovenmatig zijn kan er sprake zijn van verkapt sleutelgeld.
pi_199488732
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 18:50 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Via een advertentie op een website, waar ik ook al geld aan betaalde om te kunnen reageren op woningen.
Dan heb jij, lijkt mij, niets te maken met de dienstverlening van verhuurder.
Je betaalde al om te kunnen reageren zodat je kan huren.

Maar misschien dat een ander op basis van wat je zegt, hier duidelijkheid over kan verschaffen.
pi_199488781
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 18:39 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Ja, daarom wil ik het ook ter sprake brengen als ik de sleutel inlever :D
Als het onterecht is, laat ik dat echt niet over me heen gaan. Zo blijven die figuren ermee wegkomen :')
Maar hij zal toch wel willen dat je die kosten op veel kortere termijn betaalt?

Als je eerst betaalt dan ben je dat geld kwijt.
Als je moeilijk gaat doen dan krijg je misschien in de toekomst met alles problemen met de huisbaas.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_199488855
Juist en de volgende keer verrekt de huisbaas het in de huurprijs waarbij je feitelijk er niks mee opgeschoten bent, links of rechtsom de huisbaas gaat het geld krijgen.

Bovendien als jij niet akkoord gaat staan er nog 10 anderen in de rij wat wel akkoord gaan.
Je kan het inderdaad altijd proberen afhankelijk hoe gehecht je aan die plek bent.
pi_199488879
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 19:14 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Maar hij zal toch wel willen dat je die kosten op veel kortere termijn betaalt?

Als je eerst betaalt dan ben je dat geld kwijt.
Als je moeilijk gaat doen dan krijg je misschien in de toekomst met alles problemen met de huisbaas.
Ik ga deze zomer nog weg. De kosten heb ik destijds al betaald.
Als hij weigert en ik weet dat ik in m'n recht sta, dan span ik een zaak aan en verwittigd daarna alle mede huisgenoten als ik gelijk krijg.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_199489002
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 19:19 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Ik ga deze zomer nog weg. De kosten heb ik destijds al betaald.
Als hij weigert en ik weet dat ik in m'n recht sta, dan span ik een zaak aan en verwittigd daarna alle mede huisgenoten als ik gelijk krijg.
Hoe lang geleden was dat?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_199489085
Er zijn behoorlijk recente uitspraken geweest waarbij administratie kosten en sleutel kosten inderdaad echt niet mogen.
Lees deze maar eens: https://jure.nl/ECLI:NL:RBDHA:2021:3127
Is van 24 maart dit jaar
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199489170
En volgens mij zit ik nu niet goed. De redenatie van de rechter is dat een bemiddelingsbureau niet van twee walletjes mag eten. En niet bij zowel de huurder als de verhuurder kosten voor bemiddeling in rekening mag brengen.

In het geval van TS echter is er geen bemiddelingsbureau, naar de verhuurder zelf. In dat geval zie ik geen enkele reden waarom de verhuurder deze kosten niet in rekening mag brengen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  dinsdag 18 mei 2021 @ 19:57:40 #19
51385 baskick
Juist ja!
pi_199489517
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 19:34 schreef Essebes het volgende:
En volgens mij zit ik nu niet goed. De redenatie van de rechter is dat een bemiddelingsbureau niet van twee walletjes mag eten. En niet bij zowel de huurder als de verhuurder kosten voor bemiddeling in rekening mag brengen.

In het geval van TS echter is er geen bemiddelingsbureau, naar de verhuurder zelf. In dat geval zie ik geen enkele reden waarom de verhuurder deze kosten niet in rekening mag brengen.
Het is wel tamelijk vreemd dat je aan de verhuurder moet betalen voor een bezichtiging en het 'opstellen' van een contract.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199490041
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 19:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Het is wel tamelijk vreemd dat je aan de verhuurder moet betalen voor een bezichtiging en het 'opstellen' van een contract.
Dat vind ik ook, maar het lijkt niet verboden te zijn.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199500585
rare gang van zaken. Dus stel, ik bezit een pand wat ik graag wil verhuren. Ik plaats een advertentie, daar wordt op gereageerd en er komt iemand kijken die het wilt huren. Dan mag ik die persoon dus een bedrag in rekening brengen voor het komen kijken en omdat ik een contract moest uitprinten?
pi_199501123
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 20:25 schreef Essebes het volgende:

[..]

Dat vind ik ook, maar het lijkt niet verboden te zijn.
Maar moet dat dan niet eerst zijn overeengekomen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 19 mei 2021 @ 13:35:26 #23
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_199503600
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 19:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Het is wel tamelijk vreemd dat je aan de verhuurder moet betalen voor een bezichtiging en het 'opstellen' van een contract.
Zeker vreemd. Als ze bij de Albert Heijn een tientje gaan rekenen voor het opstellen van de kassabon zou ook niemand dat accepteren.
  woensdag 19 mei 2021 @ 14:27:35 #24
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199504414
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 13:35 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zeker vreemd. Als ze bij de Albert Heijn een tientje gaan rekenen voor het opstellen van de kassabon zou ook niemand dat accepteren.
Klopt

Maar bij woningen is het iets minder qua aanbieders, en als de verhuurder zegt dat ie 50e rekent voor het opstellen van het contract, en 75e voor de sleutels afgeven en 75e voor de FTE die de rondleiding doet het al rap plausibel en niet als onredelijk te bestempelen is zonder een duurdere rechtsgang
Dum de dum
pi_199504421
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:27 schreef Glider76 het volgende:
rare gang van zaken. Dus stel, ik bezit een pand wat ik graag wil verhuren. Ik plaats een advertentie, daar wordt op gereageerd en er komt iemand kijken die het wilt huren. Dan mag ik die persoon dus een bedrag in rekening brengen voor het komen kijken en omdat ik een contract moest uitprinten?
Dit dus. Dit kan toch niet normaal zijn? Bovendien las ik ergens dat ik hiervoor huur betaal en dit dus kosten zijn die niet als extra gerekend mogen worden.

quote:
Veel verhuurders brengen contract- of administratiekosten in rekening voor de werkzaamheden die zij moeten verrichten om het huurcontract af te sluiten. Dat kan om honderd tot honderden euro’s gaan. Dat is niet toegestaan, want dit behoort tot de normale verhuuractiviteiten waar al huur voor wordt betaald. Wel kunnen eventuele extra’s in rekening gebracht worden, zoals een naamplaatje, mits de kosten redelijk zijn.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_199505199
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 13:35 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zeker vreemd. Als ze bij de Albert Heijn een tientje gaan rekenen voor het opstellen van de kassabon zou ook niemand dat accepteren.
Ja, of geld rekenen als je zonder boodschappen aan te schaffen de winkel verlaat ('bezichtiging') of een toeslag bovenop je boodschappen ('bezichtiging').
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199505222
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 13:35 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zeker vreemd. Als ze bij de Albert Heijn een tientje gaan rekenen voor het opstellen van de kassabon zou ook niemand dat accepteren.
En toch vind iedereen het normaal dat een bank je 5 euro per maand afhandig maakt om klant te mogen zijn.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 mei 2021 @ 17:10:21 #28
414785 sirdanilot
pi_199507511
Bij dit soort zaken geldt er bijna altijd:

In eerste instantie gewoon betalen, een gedetailleerde factuur opvragen 'voor de belasting' kan natuurlijk altijd, nee heb je ja kun je krijgen. Als je in eerste instantie moeilijk doet dan is er plotseling uit het niets een andere huurder verschenen.

Daarna ga je naar het juridisch loket en die helpen je dan om dit onterecht betaalde bedrag terug te vorderen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199507524
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 15:16 schreef namliam het volgende:

[..]

En toch vind iedereen het normaal dat een bank je 5 euro per maand afhandig maakt om klant te mogen zijn.
Dan neem je een dienst af. Voor de dienst 'wonen' reken je af middels huur. Het is toch vreemd dat je apart moet bijbetalen om een sleutel van het gehuurde te ontvangen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 19 mei 2021 @ 17:13:41 #30
414785 sirdanilot
pi_199507577
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan neem je een dienst af. Voor de dienst 'wonen' reken je af middels huur. Het is toch vreemd dat je apart moet bijbetalen om een sleutel van het gehuurde te ontvangen?
De moraliteit van het hele verhaal vind ik weinig interessant.

Er is nu eenmaal een wet die kosten voor huurbemiddeling verbiedt. Die kosten worden in de meeste gevallen wel gerekend, maar dat is dus illegaal. En je hebt dus het recht om dat (al dan niet nadien) aan te vechten. Zo simpel is het. Wetten die banken verbieden om een maandbedrag te innen zijn er bij mijn weten niet in ons land, dus dat is een leuke discussie voor POL maar niet voor hier.

Als je geen geld eraan kunt verdienen dat jij huizen verhuurt, dan moet je wellicht eens naar een ander verdienmodel kijken dan 'hopen dat X procent het illegale sleutelgeld gewoon braaf overmaakt en dit niet aanvecht'.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199508298
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:13 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

De moraliteit van het hele verhaal vind ik weinig interessant.

Er is nu eenmaal een wet die kosten voor huurbemiddeling verbiedt. Die kosten worden in de meeste gevallen wel gerekend, maar dat is dus illegaal. En je hebt dus het recht om dat (al dan niet nadien) aan te vechten. Zo simpel is het. Wetten die banken verbieden om een maandbedrag te innen zijn er bij mijn weten niet in ons land, dus dat is een leuke discussie voor POL maar niet voor hier.

Als je geen geld eraan kunt verdienen dat jij huizen verhuurt, dan moet je wellicht eens naar een ander verdienmodel kijken dan 'hopen dat X procent het illegale sleutelgeld gewoon braaf overmaakt en dit niet aanvecht'.
Rustig, gast. Zoals je uit mijn posts kunt halen vind ik het vreemd en verdedig ik het juist niet. Verder ben ik benieuwd op welke wet je doelt.

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 20-05-2021 12:07:12 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199509054
quote:
7s.gif Op woensdag 19 mei 2021 14:27 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Dit dus. Dit kan toch niet normaal zijn? Bovendien las ik ergens dat ik hiervoor huur betaal en dit dus kosten zijn die niet als extra gerekend mogen worden.
[..]

Het is een vreemde gang van zaken, en enkel mogelijk omdat er meer vraag dan aanbod is. Iedereen weet dat het fout is, maar liever die 300 euro betalen dan het huis mislopen.

Triest voor de mensen die van een huurwoning afhankelijk zijn.
pi_199509457
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:13 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

De moraliteit van het hele verhaal vind ik weinig interessant.

Er is nu eenmaal een wet die kosten voor huurbemiddeling verbiedt. Die kosten worden in de meeste gevallen wel gerekend, maar dat is dus illegaal. En je hebt dus het recht om dat (al dan niet nadien) aan te vechten. Zo simpel is het.
Nee, er is een wet die verbied dat een bemiddelaar (in deze case geen sprake van) geen bemiddelingskosten mag rekenen indien hij ook al betaald wordt vanuit de eigenaar/verhuurder ( geen sprake van in deze case).

Er gebeurt dus iets wat wellicht gek oogt, maar niet verboden is.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199519872
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 19:26 schreef Essebes het volgende:

[..]

Nee, er is een wet die verbied dat een bemiddelaar (in deze case geen sprake van) geen bemiddelingskosten mag rekenen indien hij ook al betaald wordt vanuit de eigenaar/verhuurder ( geen sprake van in deze case).

Er gebeurt dus iets wat wellicht gek oogt, maar niet verboden is.
Als dit al klopt, dan nog lijkt me 295 niet in verhouding staan met het uitprinten van een huurovereenkomst en een bezichtiging.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_199522085
quote:
7s.gif Op donderdag 20 mei 2021 14:36 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Als dit al klopt, dan nog lijkt me 295 niet in verhouding staan met het uitprinten van een huurovereenkomst en een bezichtiging.
Net als @Essebes vermoed ik dat @sirdanilot doelt op het verbod om twee heren te dienen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199537496
daarom niet huren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')