abonnement Unibet Coolblue
pi_199484480
Kan iemand mij uitleggen in welke volgorde een testament wordt behandeld indien er drie soorten gegadigde zijn:

1.De persoon in kwestie heeft een testament waarin hij een specifiek geldbedrag nalaat aan een derde.
2.De persoon heeft 1 kind dat niet onterft is en dus normaal mee doet.
3.De persoon heeft 1 kind dat recht heeft op een legitiem portitie.

Begrijp ik goed dat de schenking voorrang heeft op de delen van de kinderen???
speak only if it improves the silence.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 18 mei 2021 @ 14:05:54 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199484537
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199484571
Dat lijkt mij logisch. Legitiem portie en "normaal meedoen" lijken me normaal ieder de helft maar dan krijgt de 3e persoon niets. Die moet dus eerst.
pi_199484636
quote:
Helaas vermeld dat artikel niks over een schenking icm normaal erfgenamen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 14:07 schreef Kaza het volgende:
Dat lijkt mij logisch. Legitiem portie en "normaal meedoen" lijken me normaal ieder de helft maar dan krijgt de 3e persoon niets. Die moet dus eerst.
Mijn grote probleem is dat het een dierbaar familielid is die mij gevraagd heeft de zaken af te handelen tegen een beperkte vergoeding, ik heb er toentertijd ja opgezegd. Nu de leeftijd naderd begin ik me enigszins zorgen te maken,
speak only if it improves the silence.
pi_199484650
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 14:07 schreef Kaza het volgende:
Dat lijkt mij logisch. Legitiem portie en "normaal meedoen" lijken me normaal ieder de helft maar dan krijgt de 3e persoon niets. Die moet dus eerst.
Ja dat dacht ik ook, betekend wel dat de overige twee een nihile erfenis krijgen, daar ben ik niet heel blij mee.
speak only if it improves the silence.
pi_199484755
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 14:10 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Helaas vermeld dat artikel niks over een schenking icm normaal erfgenamen.
[..]

Mijn grote probleem is dat het een dierbaar familielid is die mij gevraagd heeft de zaken af te handelen tegen een beperkte vergoeding, ik heb er toentertijd ja opgezegd. Nu de leeftijd naderd begin ik me enigszins zorgen te maken,
Dan zeg je alsnog nee. Het dierbare familielid heeft dan nog tijd om wat anders te regelen, een andere executeur aan te wijzen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199485737
Dus deze manier van specifiek bedrag aan een derde toezeggen is een simpele weg om ervoor te zorgen dat iemand niet of bijna niet een legitieme portie of een "normale" portie krijgt?????
pi_199486593
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 15:30 schreef Golf8 het volgende:
Dus deze manier van specifiek bedrag aan een derde toezeggen is een simpele weg om ervoor te zorgen dat iemand niet of bijna niet een legitieme portie of een "normale" portie krijgt?????
In dit geval is de derde geen persoon maar een anbi stichting. Dus het is geen truc om zoveel mogelijk geld te ontrekken aan de boedel.
speak only if it improves the silence.
pi_199486834
Als er genoeg vermogen te verdelen is gaat de schenking eerst. Verder hangt het er vanaf of het goede doel alleen een schenking middels een legaat krijgt, of echt als erfgenaam wordt aangemerkt.

Bij een schenking middels legaat wordt dat aan de boedel onttrokken. Tegen bovenmatige schenkingen kan bezwaar worden gemaakt door de erfgenamen. Dat kan ook als een schenking betekent dat de onterfde persoon zijn legitieme portie niet kan krijgen. Die heeft daar immers altijd recht op, en kan daar ook bezwaar tegen maken. De schenking wordt dan (deels) terug in de boedel gebracht.

Als het goede doel als erfgenaam wordt aangemerkt doet die mee in de verdeling, en heeft dus recht op een x-percentage van de boedel (en de schulden!). Ook hier geldt dat het niet kan betekenen dat een persoon geen recht heeft op zijn legitieme portie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ludachrist op 18-05-2021 16:57:25 ]
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_199492556
E
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 16:33 schreef TjjWester het volgende:

[..]

In dit geval is de derde geen persoon maar een anbi stichting. Dus het is geen truc om zoveel mogelijk geld te ontrekken aan de boedel.
En wie gaat controleren of dat daadwerkelijk gaat gebeuren?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 19 mei 2021 @ 07:38:57 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199498878
Een testament dat niet door een notaris is geschreven is NIET geldig bij nalaten aan niet erfgenamen, net als onterven erin niet kan. Dus is er een testament opgemaakt door een notaris? Zo niet, alsnog doen. Zo wel, dan staat in het testament hoe en wat die stichting wat krijgt.

Afaik heeft een kind altijd recht op het minimale deel, legitieme portie, en kan dat niet worden weggegeven door de overledene. Wel kan een kind daarvanaf zien natuurlijk. Volgens mij kan je juridisch niet de helft van een erfenis verwerpen bijv. wel zeggen, hoef ik niej, maar dat stelt je niet vrij van de evt. schulden.

Je haalt je als niet familie lid ook wel wat gezeik op de hals als executeur, ik had voor de eer bedankt en dit aan een notaris over gelaten. Straks 2 vechtende kinderen, 1 meer als de ander, en ook nog es tot 1 a 2 jaar erop daarmee moeten dealen als de schulden die altijd nakomen moeten betaald worden. (Belastingdienst afhandeling bijv.) of nog leuker bij een codicil ivp testament naar de rechter gesleept worden door de kinderen.
Dum de dum
pi_199499397
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 07:38 schreef Fe2O3 het volgende:
Een testament dat niet door een notaris is geschreven is NIET geldig bij nalaten aan niet erfgenamen, net als onterven erin niet kan. Dus is er een testament opgemaakt door een notaris? Zo niet, alsnog doen. Zo wel, dan staat in het testament hoe en wat die stichting wat krijgt.

Afaik heeft een kind altijd recht op het minimale deel, legitieme portie, en kan dat niet worden weggegeven door de overledene. Wel kan een kind daarvanaf zien natuurlijk. Volgens mij kan je juridisch niet de helft van een erfenis verwerpen bijv. wel zeggen, hoef ik niej, maar dat stelt je niet vrij van de evt. schulden.

Je haalt je als niet familie lid ook wel wat gezeik op de hals als executeur, ik had voor de eer bedankt en dit aan een notaris over gelaten. Straks 2 vechtende kinderen, 1 meer als de ander, en ook nog es tot 1 a 2 jaar erop daarmee moeten dealen als de schulden die altijd nakomen moeten betaald worden. (Belastingdienst afhandeling bijv.) of nog leuker bij een codicil ivp testament naar de rechter gesleept worden door de kinderen.
Alles is geregeld bij de notaris, anders is het geen testament zoals je al terecht stelt.
speak only if it improves the silence.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 19 mei 2021 @ 08:52:56 #13
408813 crew  trein2000
pi_199499551
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 07:38 schreef Fe2O3 het volgende:
Een testament dat niet door een notaris is geschreven is NIET geldig bij nalaten aan niet erfgenamen, net als onterven erin niet kan. Dus is er een testament opgemaakt door een notaris? Zo niet, alsnog doen. Zo wel, dan staat in het testament hoe en wat die stichting wat krijgt.

Afaik heeft een kind altijd recht op het minimale deel, legitieme portie, en kan dat niet worden weggegeven door de overledene. Wel kan een kind daarvanaf zien natuurlijk. Volgens mij kan je juridisch niet de helft van een erfenis verwerpen bijv. wel zeggen, hoef ik niej, maar dat stelt je niet vrij van de evt. schulden.

Je haalt je als niet familie lid ook wel wat gezeik op de hals als executeur, ik had voor de eer bedankt en dit aan een notaris over gelaten. Straks 2 vechtende kinderen, 1 meer als de ander, en ook nog es tot 1 a 2 jaar erop daarmee moeten dealen als de schulden die altijd nakomen moeten betaald worden. (Belastingdienst afhandeling bijv.) of nog leuker bij een codicil ivp testament naar de rechter gesleept worden door de kinderen.
Een niet door de notaris opgemaakt “testament” heet een codicil. Daarin kun je bepaalde zaken wel regelen. Dat ligt wat genuanceerder dus ;)

Je kunt inderdaad geen halve erfenis verwerpen, wel beneficiair aanvaarden. Dat betekent zoiets als “we gaan het eerst eens afhandelen en dan kijk ik wel of er nog wat overblijft”.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_199500535
Dus eigenlijk is het dit?:

Eerst bepaal je wat er is qua vermogen
Vervolgens krijgen beide kinderen hun wettelijke deel 50% van kindsdeel.
Daarna wordt schenking uitgekeerd aan de derde
Resterend bedrag gaat naar kind wat niet is 'onterft'

Even met aanname dat kind niet akkoord gaat met schenking als er niet voldoende vermogen zou zijn.
Eerst denken, dan typen
  woensdag 19 mei 2021 @ 10:37:57 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199500748
quote:
3s.gif Op woensdag 19 mei 2021 08:42 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Alles is geregeld bij de notaris, anders is het geen testament zoals je al terecht stelt.
Men gebruikt vaak het woord testament, en bedoelt dan idd een codicil. Dat dit door de notaris is opgesteld maakt eea al gemakkelijker straks. Want dan staat er ook in hoe die stichting wat krijgt. Als legaat of mede erfgenaam (de andere optie is 'alles' of iig zoveel mogelijk naar die stichting, maar dat is duidelijk nvt hier).

Afhankelijk van hoe het is omschreven, vooral bij een legaat, zou ik het dan over de muur kieperen naar een notaris voor de afhandeling. Lijkt me dat je dat ook kan bespreken nu bij leven. Dat is complexe regelgeving, en weten de kinderen er al van bijv?
Dum de dum
pi_199507938
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 14:11 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik ook, betekend wel dat de overige twee een nihile erfenis krijgen, daar ben ik niet heel blij mee.
Er staat je niets in de weg om afstand te doen van dat deel in de erfenis...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')