abonnement Unibet Coolblue
  zondag 16 mei 2021 @ 23:31:58 #76
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_199460888
quote:
81s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:26 schreef Nine. het volgende:

[..]

Religie heeft per definitie altijd achteruitgang, onderdrukking, geweld, haat en moord betekent. Je moet wel erg blind zijn om dit niet in te zien.
Het is de mens zelf die de schuld heeft aan wat je allemaal noemt, het boek pakt men er enkel bij om het te rechtvaardigen. Ontken ik dat er in de naam van het geloof geen erge dingen gebeuren? Nee. Het geloof heeft ook wel degelijk goede dingen gebracht en de meeste van de wetten tegenwoordig zijn dan ook nog gebaseerd enkele van de tien geboden.
  Tettenkoning zondag 16 mei 2021 @ 23:36:28 #77
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_199460927
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:28 schreef pferdfahrer het volgende:
Het is het ontkennen van goden en wel degelijk kan het geclassificeerd worden als religie. Atheïsten hebben er namelijk een handje vol van mensen te overtuigen dat er geen god bestaat en wijten ook de meeste problemen in de wereld aan het geloof. Het is letterlijk het tegenovergestelde van theïsme.
Onzin. Alleen gelovigen zien dat zo. Atheïsten hebben gewoon géén geloof in welke godheid dan ook.

Gelovigen zijn in principe ook atheïsten, zij geloven immers ook niet in de goden van andere religies dan hun eigen.

Atheïsten gaan alleen één stap verder en achten het bestaan van welke godheid dan ook af...
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  zondag 16 mei 2021 @ 23:36:38 #78
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199460930
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:17 schreef Nine. het volgende:

[..]

Ik zou je dan toch eens dringend aanraden om de bijbel, de thora en de koran te lezen. Al deze geschriften staan namelijk bol van haat en geweld naar andersdenkenden en gelovigen. En allen degraderen de vrouw tot een tweederangs wezen dat in dienst staat van de man. Religie is niet bedacht door e.o.a. god, het is bedacht door de mannelijke mens...
Dat zeg ik ook. Religie komt vanuit de mens. En het is echt niet perfect. Maar zeker de christelijke normen en waarden hebben veel goeds gebracht, die brachten moreel besef. De Bijbel wordt bijna altijd niet letterlijk genomen, het gaat om de boodschap. Zaken als naastenliefde en vergeving zijn het grootste goed dat je als mens kunt bereiken. Zet daar het populisme van nu tegenover.
De koran ga ik hier niet bespreken, want dat representeert niet enkel een geloof.
  zondag 16 mei 2021 @ 23:39:08 #79
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_199460967
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:31 schreef pferdfahrer het volgende:

[..]

Het is de mens zelf die de schuld heeft aan wat je allemaal noemt, het boek pakt men er enkel bij om het te rechtvaardigen. Ontken ik dat er in de naam van het geloof geen erge dingen gebeuren? Nee. Het geloof heeft ook wel degelijk goede dingen gebracht en de meeste van de wetten tegenwoordig zijn dan ook nog gebaseerd enkele van de tien geboden.
Waarom zou je iemand de schuld willen geven? Het is vaak een reeks aan gebeurtenissen waar je geen invloed op hebt, alleen keuzes. Ik geloof niet in een maakbare samenleving, wel in keuzes.
pi_199461007
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:20 schreef pferdfahrer het volgende:

[..]

Het is wel een religie sinds ze ervan overtuigd zijn dat er geen god is, terwijl dat helemaal niet wetenschappelijk nog bewezen is. Derhalve zou je het gewoon als een geloofsovertuiging kunnen classificeren. De meeste hoge wetenschappers zijn namelijk zelf ook vaker agnost dan atheïst.
Stel je verteld mij dat je een rode Lamborghini hebt.
En ik vraag je; "Mag ik hem zien, wat cool"!?
Waar staat ie?

en dan zeg jij; "Nee je mag hem niet zien, je moet me maar geloven".
  Tettenkoning zondag 16 mei 2021 @ 23:42:55 #81
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_199461026
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:31 schreef pferdfahrer het volgende:
Het is de mens zelf die de schuld heeft aan wat je allemaal noemt, het boek pakt men er enkel bij om het te rechtvaardigen. Ontken ik dat er in de naam van het geloof geen erge dingen gebeuren? Nee. Het geloof heeft ook wel degelijk goede dingen gebracht en de meeste van de wetten tegenwoordig zijn dan ook nog gebaseerd enkele van de tien geboden.
Het staat gewoon letterljk in die al religiegeschriften dat je andersdenkenden en gelovigen mag uitmoorden en ze mag behandelen als tweederangs burgers. En dat vrouwen al helemaal nergens recht op hebben buiten dat ze ondergeschikt zijn aan hun man. Goffer de ontzuiling en emancipatie is nota bene pas eind jaren 60/begin jaren 70 op gang gekomen in de westerse wereld :')
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  zondag 16 mei 2021 @ 23:44:04 #82
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199461040
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:28 schreef pferdfahrer het volgende:

[..]

Het is het ontkennen van goden en wel degelijk kan het geclassificeerd worden als religie. Atheïsten hebben er namelijk een handje vol van mensen te overtuigen dat er geen god bestaat en wijten ook de meeste problemen in de wereld aan het geloof. Het is letterlijk het tegenovergestelde van theïsme.
Je bedoelt waarschijnlijk dat atheïsten gelovigen uitdagen te bewijzen dat hun god bestaat? Daar is natuurlijk niets mis mee. Iedereen die iets beweert zal gevraagd worden daarvoor bewijs te leveren. Als dat niet lukt maar je blijft het wel als feit aandragen zal je gewoon opnieuw uitgedaagd worden bewijs te leveren
  zondag 16 mei 2021 @ 23:44:49 #83
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199461050
quote:
14s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:42 schreef Nine. het volgende:

[..]

Het staat gewoon letterljk in die al religiegeschriften dat je andersdenkenden en gelovigen mag uitmoorden en ze mag behandelen als tweederangs burgers. En dat vrouwen al helemaal nergens recht op hebben buiten dat ze ondergeschikt zijn aan hun man. Goffer de ontzuiling en emancipatie is nota bene pas eind jaren 60/begin jaren 70 op gang gekomen in de westerse wereld :')
Precies, ging gelijk op met de ontkerkeling
  zondag 16 mei 2021 @ 23:52:48 #84
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199461148
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:36 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook. Religie komt vanuit de mens. En het is echt niet perfect. Maar zeker de christelijke normen en waarden hebben veel goeds gebracht, die brachten moreel besef. De Bijbel wordt bijna altijd niet letterlijk genomen, het gaat om de boodschap. Zaken als naastenliefde en vergeving zijn het grootste goed dat je als mens kunt bereiken. Zet daar het populisme van nu tegenover.
De koran ga ik hier niet bespreken, want dat representeert niet enkel een geloof.
Welk moreel besef spreekt er uit het aan een kruis spijkeren van iemand en welke morele les moeten mensen leren van het constant weer tonen van een afbeelding daarvan? Zoiets is gewoon een barbaarse gruweldaad en totaal niet iets om te vereren. Het is gewoon ronduit walgelijk
  zondag 16 mei 2021 @ 23:53:22 #85
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_199461156
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:44 schreef the-eye het volgende:

[..]

Je bedoelt waarschijnlijk dat atheïsten gelovigen uitdagen te bewijzen dat hun god bestaat? Daar is natuurlijk niets mis mee. Iedereen die iets beweert zal gevraagd worden daarvoor bewijs te leveren. Als dat niet lukt maar je blijft het wel als feit aandragen zal je gewoon opnieuw uitgedaagd worden bewijs te leveren
Kan een atheïst aantonen dan dat er geen god bestaat? Zij beweren dus net zo goed ook iets.
  Tettenkoning zondag 16 mei 2021 @ 23:54:06 #86
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_199461163
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:36 schreef BasEnAad het volgende:
Dat zeg ik ook. Religie komt vanuit de mens. En het is echt niet perfect. Maar zeker de christelijke normen en waarden hebben veel goeds gebracht, die brachten moreel besef. De Bijbel wordt bijna altijd niet letterlijk genomen, het gaat om de boodschap. Zaken als naastenliefde en vergeving zijn het grootste goed dat je als mens kunt bereiken. Zet daar het populisme van nu tegenover.
De koran ga ik hier niet bespreken, want dat representeert niet enkel een geloof.
Wat een gelul zeg. Dat doet de bijbel evenmin. En net alsof je de bijbel nodig hebt om zaken als 'naastenliefde en moreel besef' nodig hebt. En tevens niet weten dat deze 'normen en waarden' alleen van toepassing zijn op de eigen kudde :')

Die zogenaamde christelijke normen en waarden hebben voor ongelooflijk veel ellende, onderdrukking oorlog en vervolgingen gezorgd.

Jammer eigenlijk dat hiermee nu te kennen geeft dat je niet bijster veel kennis hebt van geschiedenis en dergelijke... Zegt de beeldenstorm je niets? De inquisitie? De heksenvervolgingen? Etc. Etc :')
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  zondag 16 mei 2021 @ 23:54:53 #87
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_199461171
J
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:52 schreef the-eye het volgende:

[..]

Welk moreel besef spreekt er uit het aan een kruis spijkeren van iemand en welke morele les moeten mensen leren van het constant weer tonen van een afbeelding daarvan? Zoiets is gewoon een barbaarse gruweldaad en totaal niet iets om te vereren.
Je hebt het nu over een periode zo'n 2xxx jaar geleden, totaal andere tijdsgeest.

Maar als er nu transmensen en andere genders opkomen voor hun rechten is het opeens weer allemaal achterlijk..
pi_199461174
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:53 schreef pferdfahrer het volgende:

[..]

Kan een atheïst aantonen dan dat er geen god bestaat? Zij beweren dus net zo goed ook iets.
Als ie dat zou kunnen was ie geen atheïst
  Tettenkoning zondag 16 mei 2021 @ 23:55:37 #89
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_199461184
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:53 schreef pferdfahrer het volgende:
Kan een atheïst aantonen dan dat er geen god bestaat? Zij beweren dus net zo goed ook iets.
Prima hoor. Jij bent dus duidelijk niet academisch geschoold...
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  zondag 16 mei 2021 @ 23:56:33 #90
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_199461199
quote:
14s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:54 schreef Nine. het volgende:

[..]

Wat een gelul zeg. Dat doet de bijbel evenmin. En net alsof je de bijbel nodig hebt om zaken als 'naastenliefde en moreel besef' nodig hebt. En tevens niet weten dat deze 'normen en waarden' alleen van toepassing zijn op de eigen kudde :')

Die zogenaamde christelijke normen en waarden hebben voor ongelooflijk veel ellende, onderdrukking oorlog en vervolgingen gezorgd.

Jammer eigenlijk dat hiermee nu te kennen geeft dat je niet bijster veel kennis hebt van geschiedenis en dergelijke... Zegt de beeldenstorm je niets? De inquisitie? De heksenvervolgingen? Etc. Etc :')
Het heeft anders wel geholpen, nogmaals, compleet andere tijdsgeest toen. Of denk jij dat neanderthalers destijds ook al samen met elkaar hadden afgesproken niet elkaars wijf te neuken, te stelen van elkaar of elkaar uit te moorden?
pi_199461208
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:22 schreef Nine. het volgende:

[..]

Atheïsme betekent letterlijk géén geloof in goden.
Bijna goed. Het betekent eenvoudig geen-god.

Een atheïst denkt dus dat er niet zoiets is als een god. En wat niet bestaat, daar kun je dus ook niet in geloven.

Er zijn echter legio mensen die wel denken dat er een god is, maar er toch niet in geloven.

Dat onderscheid blijkt voor veel mensen toch moeilijk te begrijpen.
  zondag 16 mei 2021 @ 23:58:11 #92
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_199461217
quote:
10s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:55 schreef Nine. het volgende:

[..]

Prima hoor. Jij bent dus duidelijk niet academisch geschoold...
Atheïsten zijn vaker laag geschoold anders hoor.

quote:
Research on secularity has noted that, in America, agnostics have significant levels of education, while atheists have relatively low levels of education.
  Tettenkoning zondag 16 mei 2021 @ 23:59:01 #93
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_199461229
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:56 schreef pferdfahrer het volgende:
Het heeft anders wel geholpen, nogmaals, compleet andere tijdsgeest toen. Of denk jij dat neanderthalers destijds ook al samen met elkaar hadden afgesproken niet elkaars wijf te neuken, te stelen van elkaar of elkaar uit te moorden?
Gast nogmaals, de ontzuiling en emancipatie is pas eind jaren 60 / begin jaren 70 op gang gekomen in de westerse wereld :')
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  maandag 17 mei 2021 @ 00:01:20 #94
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199461248
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:53 schreef pferdfahrer het volgende:

[..]

Kan een atheïst aantonen dan dat er geen god bestaat? Zij beweren dus net zo goed ook iets.
Nee. Zoals er net zo goed niet bewezen kan worden dat kabouters niet bestaan of dat planeten bewoond door paarse olifanten met 12 poten niet bestaan.
Er kan wel over gezegd worden dat de kans zeer klein, zeg maar gerust nihil is.
pi_199461249
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:02 schreef the-eye het volgende:

[..]

Tja..... als je de definitie van god maar blijft aanpassen is hij overal in te voegen :')
Maar ga je 's avonds op je knietjes en met de handen gevouwen voor je bed zitten om tegen de natuur te praten? En ga je op zondag met een clubje mensen in een kerk liedjes voor de natuur zingen?
Ik ruil mijn definitie graag in voor een betere (het is overigens niet mijn eigen definitie, maar die van Spinoza). Ik "praat" wel eens met god, ja. Maar ik heb daar geen kerk of liedjes voor nodig. Andere mensen noemen dit de "innerlijke dialoog", wat bij mijn weten iedereen heeft.
  maandag 17 mei 2021 @ 00:01:59 #96
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_199461256
quote:
10s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:59 schreef Nine. het volgende:

[..]

Gast nogmaals, de ontzuiling en emancipatie is pas eind jaren 60 / begin jaren 70 op gang gekomen in de westerse wereld :')
Ja en binnen de kerk wordt er tegenwoordig ook meer geaccepteerd nu, toegegeven op het gebied van homosensualiteit is er nog een lange weg te gaan. Maar de kerk is altijd wel meegegaan met de tijd. Het is niet alsof de Paus tegenwoordig nog staat op te roepen om te moorden.
  maandag 17 mei 2021 @ 00:03:14 #97
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_199461270
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 00:01 schreef the-eye het volgende:

[..]

Nee. Zoals er net zo goed niet bewezen kan worden dat kabouters niet bestaan of dat planeten bewoond door paarse olifanten met 12 poten niet bestaan.
Er kan wel over gezegd worden dat de kans zeer klein, zeg maar gerust nihil is.
Je verward nu sprookjes met religies.
  maandag 17 mei 2021 @ 00:03:57 #98
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199461277
quote:
14s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:54 schreef Nine. het volgende:

[..]

Wat een gelul zeg. Dat doet de bijbel evenmin. En net alsof je de bijbel nodig hebt om zaken als 'naastenliefde en moreel besef' nodig hebt. En tevens niet weten dat deze 'normen en waarden' alleen van toepassing zijn op de eigen kudde :')

Die zogenaamde christelijke normen en waarden hebben voor ongelooflijk veel ellende, onderdrukking oorlog en vervolgingen gezorgd.

Jammer eigenlijk dat hiermee nu te kennen geeft dat je niet bijster veel kennis hebt van geschiedenis en dergelijke... Zegt de beeldenstorm je niets? De inquisitie? De heksenvervolgingen? Etc. Etc :')
Ik zeg alleen dat het christendom zorgde voor een breed verspreide basis voor normen en waarden, omdat ze georganiseerd waren. En zeer zeker heeft het geloof ook voor ellende gezorgd, maar als je het mij vraagt heeft het meer ellende voorkomen.

En zeg niet dat ik geen kennis heb van de geschiedenis, want feit is dat de meeste doden zijn gevallen in oorlogen die weinig tot niets met geloof te maken hebben.
pi_199461287
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 23:58 schreef pferdfahrer het volgende:

[..]

Atheïsten zijn vaker laag geschoold anders hoor.
[..]

Amerikaans onderzoek moet je in dit geval met een korreltje zout nemen. In de VS is het voor je carrièrre beter om christelijk te zijn, op papier, maar dat zegt weinig over wat mensen echt denken.
  maandag 17 mei 2021 @ 00:05:11 #100
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199461289
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 00:01 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ik ruil mijn definitie graag in voor een betere (het is overigens niet mijn eigen definitie, maar die van Spinoza). Ik "praat" wel eens met god, ja. Maar ik heb daar geen kerk of liedjes voor nodig. Andere mensen noemen dit de "innerlijke dialoog", wat bij mijn weten iedereen heeft.
Maar je hebt tijdens je innerlijke dialoog toch hopelijk niet de overtuiging met een alwetende, schepper van het heelal in gesprek te zijn?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')