Mijn eerste ingeving is om ook aan de onderzijde (een) ventilatierooster(s) te maken.quote:Op zaterdag 15 mei 2021 20:35 schreef WebbySP het volgende:
De zelfgemaakte MDF deur heeft géén ventilatiegaten onderin, bovenin de meterkast zit een soort van gaas waardoor in ieder geval warmte weg kan.
De ontplofte ketel waar ik laatst heen moest had ook wel een waakvlam. Toen de grote gas-lucht wolk die zich even verderop opgebouwd had eindelijk de waakvlam gezien had was ineens die ketel van circa 3 vrachtwagens groot rondom een halve meter groterquote:Op zaterdag 15 mei 2021 21:07 schreef borbit het volgende:
[..]
Dat is ook voor de veiligheid. Mocht er dan ooit een lek zijn fakkelt het gas gelijk af. Geen ontploffingen dus.
Wat ik probeer uit te leggen is dat de vocht wel van onder de vloer moet komen.quote:Op zaterdag 15 mei 2021 23:32 schreef WebbySP het volgende:
Wow. Moet je daarvoor natuurkunde gestudeerd hebben?
Ik heb zo'n 30 jaar geleden wel een paar jaar natuurkunde gehad als vak op het voortgezet onderwijs en weet er genoeg van om te weten dat de koude waterleiding geen vocht aanvoert, maar dat door het temperatuursverschil condensatie optreedt. En dat is dus waar ik een oplossing voor zoek. Met buisisolatie kan ik proberen eea te verminderen.
Nogmaals, buisisolatie doet niets aan het vochtgehalte in de lucht daar.quote:Op zaterdag 15 mei 2021 23:54 schreef WebbySP het volgende:
Er zit in de (droge) kruipruimte al piepschuim van > 15cm dikte. Behalve het stukje onder de meterkast. Omdat de kruipruimte altijd kouder is dan de meterkast, krijg je condensvorming op de waterleiding. Misschien helpt het om de gaten weer (meer) te openen en buisisolatie te plaatsen. We gaan het zien, het zal vast iets doen.
ventileren samen met de oorzaak van de vocht oplossen is de enige remedie.quote:Op zondag 16 mei 2021 13:15 schreef Halveprijs het volgende:
De beste remedie tegen schimmel is vaak ventilatie. Wanneer er ook voorzieningen voor gas in TS zijn meterkast zitten is ventilatie zelfs verplicht! Gezien TS zelf een deur heeft aangebracht, en daarmee een wijzigingen, dient hij hier ook aan te voldoen.
Gaten van en naar de kruipruimte mogen gewoon gedicht worden. De kruipruimte is als het goed is ook geventileerd.
Ik wil niet vervelend doen. Maar de onderkant van de meterplaat zal je moeten isoleren om het op te lossen en dat schijn je niet te horen.quote:Op zondag 16 mei 2021 20:29 schreef WebbySP het volgende:
@ Lospedrosa : vanwaar deze vervelende reactie? Als je niets positiefs meer hebt bij te dragen, hou je dan liever afzijdig. Op dit soort opmerkingen zit ik in ieder geval niet te wachten.
Ik heb al aangegeven dat ik de kier onderin groter ga maken om een natuurlijke trek te krijgen. Dat ik ook een meter buisisolatie van een paar cent heb gehaald wil niet zeggen dat ik op slechts 1 paard wed. Daarnaast ben ik in voor allerlei suggesties (behalve kaarsen in de meterkast branden), dus ik zie niet in waarom de opmerking "TS luistert toch niet" gerechtvaardigd zou zijn.
Heb je al hydrokorrels in je mk gestrooid?quote:Op zondag 16 mei 2021 20:29 schreef WebbySP het volgende:
Daarnaast ben ik in voor allerlei suggesties (behalve kaarsen in de meterkast branden), dus ik zie niet in waarom de opmerking "TS luistert toch niet" gerechtvaardigd zou zijn.
Heb dezelfde ervaring. Mijn kruipruimte bevat kurkdroog zand maar er trad toch condensatie op in de meterkast (die op een koude plaats staat).quote:Op zondag 16 mei 2021 20:58 schreef skrn het volgende:
Mijn kruipruimte is ook droog (staat nooit water in) maar zeer zeker wel heel vochtig. Komt gewoon vocht via evaporatie naar binnen en ventileert onvoldoende.
Een droge kruipruimte kan dus nog steeds heel vochtig zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |