abonnement Unibet Coolblue
pi_199438731
Onderin mijn meterkast is het 's winters vrij vochtig. De UTP kabels enz. die vanuit de vloer omhoog komen zijn al snel voorzien van een zwart laagje (schimmel?). De waterleiding is volgens mij de boosdoener, die is natuurlijk altijd erg koud en er zit dan ook vrijwel altijd vocht op. Ik heb de gaten in de vloer waardoor de kabels de meterkast in komen jaren geleden al dichtge-PUR't maar dat helpt niets, het houdt hooguit ongedierte uit de kruipruimte tegen (die is trouwens keurig droog). Een vochtvreter op de vloer van de meterkast zit binnen no-time vol. De zelfgemaakte MDF deur heeft géén ventilatiegaten onderin, bovenin de meterkast zit een soort van gaas waardoor in ieder geval warmte weg kan.

Heeft het nut om de waterleiding te voorzien van isolatie? Moet, om ventilatie/trek te creëren aan de onderkant van de deur toch iets van roosters/gaatjes worden gemaakt?

Wat zou ik kunnen proberen om te zien of er minder vocht ontstaat onderin de meterkast? Ventilatiegaten in de deur hebben zeer zeker niet de voorkeur (optisch....).
  zaterdag 15 mei 2021 @ 20:58:31 #2
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_199439383
*edit*

Dit soort advies zitten we hier niet op te wachten.


[ Bericht 79% gewijzigd door Vonkenboer op 16-05-2021 00:01:58 ]
  zaterdag 15 mei 2021 @ 21:04:04 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199439543
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:35 schreef WebbySP het volgende:
De zelfgemaakte MDF deur heeft géén ventilatiegaten onderin, bovenin de meterkast zit een soort van gaas waardoor in ieder geval warmte weg kan.
Mijn eerste ingeving is om ook aan de onderzijde (een) ventilatierooster(s) te maken.
So we just called him Fred
  zaterdag 15 mei 2021 @ 21:05:22 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_199439583
Kaarsen naast een gasmeter?
En qua vocht: al nagedacht over dat 1 van de verbrandingsproducten water is?

Ik zou er niet aan beginnen
  zaterdag 15 mei 2021 @ 21:15:21 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_199439879
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 21:07 schreef borbit het volgende:

[..]

Dat is ook voor de veiligheid. Mocht er dan ooit een lek zijn fakkelt het gas gelijk af. Geen ontploffingen dus.
De ontplofte ketel waar ik laatst heen moest had ook wel een waakvlam. Toen de grote gas-lucht wolk die zich even verderop opgebouwd had eindelijk de waakvlam gezien had was ineens die ketel van circa 3 vrachtwagens groot rondom een halve meter groter :X
pi_199440089
Zet alsjeblieft geen kaarsen in de meterkast. Ik ga het niet eens uitleggen waarom dat een slecht plan is.
Isoleer die waterleiding om condens te voorkomen en maak de gaten naar de (droge) kruipruimte weer open, zodat je circulatie krijgt en de vochtige lucht weg kan.
pi_199442626
Kaarsen branden in de meterkast is niet in me opgekomen en ga ik idd niet aan beginnen. Was dit ook wel serieus?

Vwb de gaten weer open maken, dat is niet eens zo'n gek idee. Warme lucht stijgt en bovenin is zo'n 30 x 60 cm "gaas" waar de warme(re) lucht kan ontsnappen en als de aanvoer uit de droge kruipruimte komt, is er meteen sprake van luchtcirculatie. De waterleiding zal ik ook voorzien van buisisolatie, baat het niet dan schaadt het niet. Hopelijk is dit al een verbetering en hoef ik geen ventilatierooster of gaten in de deur (onderin) te maken.
pi_199443019
Maar ff serieus, heb je ooit natuurkunde gestudeerd?
Ik denk het niet want dan zou je moeten weten dat een koude waterleiding nooit vocht kan aanvoeren.
Wel zie je als er veel vocht in de lucht zit, meer dan 6gr/Kg in de lucht, er condensatie optreedt tegen de wand van de waterleiding.
Een klein beetje is normaal, je kunt de leiding isoleren.

Maar veel is niet normaal, maar dan moet je de oorzaak van de toevoer van vocht opheffen.
Vakman pur sang
pi_199443237
Wow. Moet je daarvoor natuurkunde gestudeerd hebben?

Ik heb zo'n 30 jaar geleden wel een paar jaar natuurkunde gehad als vak op het voortgezet onderwijs en weet er genoeg van om te weten dat de koude waterleiding geen vocht aanvoert, maar dat door het temperatuursverschil condensatie optreedt. En dat is dus waar ik een oplossing voor zoek. Met buisisolatie kan ik proberen eea te verminderen.
pi_199443374
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 23:32 schreef WebbySP het volgende:
Wow. Moet je daarvoor natuurkunde gestudeerd hebben?

Ik heb zo'n 30 jaar geleden wel een paar jaar natuurkunde gehad als vak op het voortgezet onderwijs en weet er genoeg van om te weten dat de koude waterleiding geen vocht aanvoert, maar dat door het temperatuursverschil condensatie optreedt. En dat is dus waar ik een oplossing voor zoek. Met buisisolatie kan ik proberen eea te verminderen.
Wat ik probeer uit te leggen is dat de vocht wel van onder de vloer moet komen.
Heb je een betonvloer en kruipruimte?
Zo ja dan kun je best de boven kant van de kruipruimte laten isoleren met schuim van tenminste 12cm
Vakman pur sang
pi_199443604
Er zit in de (droge) kruipruimte al piepschuim van > 15cm dikte. Behalve het stukje onder de meterkast. Omdat de kruipruimte altijd kouder is dan de meterkast, krijg je condensvorming op de waterleiding. Misschien helpt het om de gaten weer (meer) te openen en buisisolatie te plaatsen. We gaan het zien, het zal vast iets doen.
pi_199443827
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 23:54 schreef WebbySP het volgende:
Er zit in de (droge) kruipruimte al piepschuim van > 15cm dikte. Behalve het stukje onder de meterkast. Omdat de kruipruimte altijd kouder is dan de meterkast, krijg je condensvorming op de waterleiding. Misschien helpt het om de gaten weer (meer) te openen en buisisolatie te plaatsen. We gaan het zien, het zal vast iets doen.
Nogmaals, buisisolatie doet niets aan het vochtgehalte in de lucht daar.
Maar dan heb je de oorzaak. Zorg voor een purspray en ga onder de meterkast eens alles isoleren.
Vakman pur sang
pi_199444020
Zakje hydrokorrels uitstrooien, al dan niet in een bak op de vloer van je meterruimte. Verder voldoende ventilatie en misschien je leidingen isoleren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_199447212
Tenzij je waterleiding ergens lek is, is de waterleiding geen bron van vocht. De condens op de buitenzijde van de koude waterleiding komt doordat er op één of andere manier vochtige lucht aangevoerd wordt.

Een meterkast waarin zich een gasmeter bevindt, moet geventileerd worden naar de naastgelegen ruimte. Tegenwoordig is de naastgelegen ruimte meestal verwarmd. Met voldoende ventilatie naar die warme naastgelegen ruimte zal de meterkast ook niet echt koud kunnen worden. Bovendien ruik je met ventilatie naar de naastgelegen ruimte relatief snel een eventuele gaslekkage.
Omdat je in deze situatie nog wel last hebt van koude waterleidingen in een warmere ruimte, is het nog wel aan te bevelen om de koude waterleidingen te isoleren om condensvorming tegen te gaan.

Hoe is de luchtvochtigheid 's winters in de rest van je huis? Of heb je misschien optrekkend vocht in je buitenmuren?

De meterkast nooit naar de kruipruimte ventileren. Bij een gaslek rondom de meter heb je dan kans dat je hele kruipruimte vol loopt met gas en 'boem' doet, voordat je zelf een keer gas ruikt in de ruimte naast de meterkast.
pi_199447255
Meer ventileren en zorgen dat die meterkast niet zo koud wordt
.
  zondag 16 mei 2021 @ 12:15:07 #16
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_199448341
sluit de MDF deur strak aan op de drempel, die van ons heeft en moest een kier hebben van minstens 1 cm
  zondag 16 mei 2021 @ 13:15:58 #17
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_199449225
De beste remedie tegen schimmel is vaak ventilatie. Wanneer er ook voorzieningen voor gas in TS zijn meterkast zitten is ventilatie zelfs verplicht! Gezien TS zelf een deur heeft aangebracht, en daarmee een wijzigingen, dient hij hier ook aan te voldoen.

Gaten van en naar de kruipruimte mogen gewoon gedicht worden. De kruipruimte is als het goed is ook geventileerd.
pi_199450049
Hier hetzelfde probleem gehad. De oorzaak is vaak koudebruggen onderin omdat de vloerisolatie niet goed doorloopt daar waar de leidingen binnen komen. Dat in combinatie met slechte ventilatie geeft vochtproblemen.

Hier was de meterkast open onderin (gewoon zand). Ik heb onderin de bodem afgesloten met beton. Daar bovenop een dikke laag schelpen. Gewoon die dingen van het strand. Dat werkt enorm goed vochtregulerend. Sindsdien mooi droog
pi_199451515
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 13:15 schreef Halveprijs het volgende:
De beste remedie tegen schimmel is vaak ventilatie. Wanneer er ook voorzieningen voor gas in TS zijn meterkast zitten is ventilatie zelfs verplicht! Gezien TS zelf een deur heeft aangebracht, en daarmee een wijzigingen, dient hij hier ook aan te voldoen.

Gaten van en naar de kruipruimte mogen gewoon gedicht worden. De kruipruimte is als het goed is ook geventileerd.
ventileren samen met de oorzaak van de vocht oplossen is de enige remedie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199451547
De deur sluit inderdaad redelijk strak aan op de "plint", er zit een kleine 0,5cm speling tussen en dit kan ik inderdaad beter vergroten naar plusminus 1cm om zo een natuurlijke trek te krijgen. Heb in ieder geval wel een meter buisisolatie gehaald voor de waterleiding, kan geen kwaad en gaat de meeste condensvorming op de leiding tegen. Het vochtgehalte in huis is overigens altijd vrij goed, we ventileren genoeg en er is ook geen sprake van optrekkend vocht in de buitenmuur. Purspray ga ik ook eens naar kijken :Y
pi_199453554
Maak van die centimeter onderaan maar minimaal 3cm bij een deur van 68cm of breder, of een rooster in de deur. En 4cm wanneer de deur smaller is dan 68cm.

En als het nog niet aanwezig is, zorg ook voor ventilatie aan de bovenzijde van de meterkast. Zowel boven als onderin dient een meterkast voorzien te zijn van ventilatieopeningen van minimaal 200cm² dus dus bijvoorbeeld 67*3cm vrije ruimte onder de deur en een rooster van 10*40cm bovenin (want een rooster is maar voor ca de helft open).
pi_199453600
*knip*

Doe eens lief.

[ Bericht 94% gewijzigd door Vonkenboer op 16-05-2021 21:03:48 ]
Vakman pur sang
pi_199458107
@ Lospedrosa : vanwaar deze vervelende reactie? Als je niets positiefs meer hebt bij te dragen, hou je dan liever afzijdig. Op dit soort opmerkingen zit ik in ieder geval niet te wachten.

Ik heb al aangegeven dat ik de kier onderin groter ga maken om een natuurlijke trek te krijgen. Dat ik ook een meter buisisolatie van een paar cent heb gehaald wil niet zeggen dat ik op slechts 1 paard wed. Daarnaast ben ik in voor allerlei suggesties (behalve kaarsen in de meterkast branden), dus ik zie niet in waarom de opmerking "TS luistert toch niet" gerechtvaardigd zou zijn.
pi_199458369
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 20:29 schreef WebbySP het volgende:
@ Lospedrosa : vanwaar deze vervelende reactie? Als je niets positiefs meer hebt bij te dragen, hou je dan liever afzijdig. Op dit soort opmerkingen zit ik in ieder geval niet te wachten.

Ik heb al aangegeven dat ik de kier onderin groter ga maken om een natuurlijke trek te krijgen. Dat ik ook een meter buisisolatie van een paar cent heb gehaald wil niet zeggen dat ik op slechts 1 paard wed. Daarnaast ben ik in voor allerlei suggesties (behalve kaarsen in de meterkast branden), dus ik zie niet in waarom de opmerking "TS luistert toch niet" gerechtvaardigd zou zijn.
Ik wil niet vervelend doen. Maar de onderkant van de meterplaat zal je moeten isoleren om het op te lossen en dat schijn je niet te horen.
Een beetje trek creeeren is altijd goed en zelfs verplicht als je gasmeter daar zit. Dus in de deur een rooster of kieren maken en nooit naar de kruipruimte toe.
Vakman pur sang
pi_199458498
Mijn kruipruimte is ook droog (staat nooit water in) maar zeer zeker wel heel vochtig. Komt gewoon vocht via evaporatie naar binnen en ventileert onvoldoende.

Een droge kruipruimte kan dus nog steeds heel vochtig zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')