abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 14 mei 2021 @ 12:05:25 #1
8781 crew  Frutsel
pi_199416712
quote:
Waarom het conflict tussen Israël en de Palestijnen (weer) escaleert

De dagenlange onrust in Jeruzalem en de Gazastrook bereikte maandagavond een kookpunt, toen Israël en de Palestijnse Hamasbeweging elkaar met raketten beschoten. Wat is er aan de hand in het gebied? En waarom is het juist nu weer onrustig?



De oorzaken voor het escalerende geweld zijn een lastig te ontwarren kluwen. In de kern komt het erop neer dat de huidige protesten worden aangejaagd door Palestijnse jongeren. Zij hebben weinig op met de gevestigde orde in de Palestijnse gebieden, waardoor de Palestijnse autoriteiten weinig grip op hen hebben.

De crisis van de afgelopen week begon met gewelddadige protesten in Jeruzalem. Die worden geïnspireerd door een slepende juridische strijd over de woninguitzettingen van zestig Palestijnse gezinnen in de oostelijke wijk Sheikh Jarrah. Joodse kolonisten claimen de grond waarop hun woningen staan. De kwestie ligt nu bij het Israëlisch Hooggerechtshof, maar dat buigt zich er voorlopig niet over, vanwege het geweld.

Jeruzalem is formeel gescheiden in een westelijk Israëlisch deel en een oostelijk Palestijns deel. In de praktijk is het oostelijke deel een lappendeken van Palestijnse gebiedjes en Joodse nederzettingen. Op de Tempelberg in de Oude Stad liggen joodse en islamitische heiligdommen, waar spanningen met grote regelmaat tot uitbarsting komen.

De protesten worden voornamelijk gecoördineerd via sociale media en de beweging heeft geen duidelijke leiders. Dat maakt het verminderen van de spanningen lastig: de Israëlische regering kan de Palestijnse Autoriteit (PA) wel bellen om te praten, maar als Palestijnse jongeren die negeren heeft dat weinig zin.

Tegelijkertijd probeert de terroristische groepering Hamas, die de scepter zwaait in de Gazastrook, de spanningen juist op te zwepen. Raketaanvallen op Israëlisch grondgebied vanuit Gaza worden beantwoord met Israëlische bombardementen.

Er wordt gevreesd voor een derde Intifada, een term voor brede volksopstanden tegen de Israëlische bezetting in de Palestijnse gebieden. Hamas en Iran (waarover later meer) zien dat wel zitten, maar voor de andere belangrijke spelers in het conflict is zo'n opstand een minder aantrekkelijk vooruitzicht.

LEES VERDER BIJ BRON


https://www.nu.nl/buitenl(...)-weer-escaleert.html

Iron Dome missiles on the left and rockets fired from Gaza on the right.

quote:
Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv in antwoord op Israëlische luchtaanval

Palestijnen hebben raketten afgevuurd op de Israëlische hoofdstad Tel Aviv en omgeving. Volgens de Palestijnse beweging Hamas ging het om zo'n 130 projectielen.

In Tel Aviv gingen de sirenes af en waren explosies te horen. Een Israëlische zender meldde zeker een dode. Ook is er sprake van gewonden. In Holon, pal ten zuiden van de stad, werd een bus geraakt. Alle vluchten vanaf luchthaven Ben Gurion in Tel Aviv zijn opgeschort.

Volgens Hamas was de actie bedoeld als vergelding voor een luchtaanval kort daarvoor van Israël op de Palestijnse Gazastrook. Daarbij stortte een torenflat in waarin een kantoor van Hamas was gevestigd. De personen in het appartementencomplex waren voor de aanval gewaarschuwd.

Het geweld tussen Israël en de Palestijnen is sinds enkele dagen opgelaaid omdat de Israëliërs tientallen Palestijnen uit hun woningen in bezet Oost-Jeruzalem willen zetten om daar Joodse kolonisten te vestigen. De Palestijnen bestookten Israël al met honderden raketten. Israël op zijn beurt neemt Hamas-doelwitten in de dichtbevolkte Gazastrook onder vuur.

De jongste escalatie kostte al enkele tientallen mensen het leven, vooral aan Palestijnse kant.
https://www.nu.nl/buitenl(...)che-luchtaanval.html
twitter


twitter
pi_199417195
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:47 schreef Homey het volgende:
Wat volgens mij echt al die Palestina lovers tot woede drijft is dat joden tegenwoordig terugslaan.

En ja, dat motiveert die BN’ers met hun anti-joodse tweets zoals Dolf Jansen ook. In hun ogen moet de jood een passief persoon zijn, klappen incasseren en liefst de pijp uitgaan.

Jammer voor ze dat ze hard terugmeppen. Het is 2021, geen 1940.
Mwah, dit is wel vrij kort door de bocht. Ik sprak gisteravond nog even met een vriendin, die is ook redelijk pro-Palestijnen in deze, en wat ik bij haar merkte is dat zij het heel erg benadert vanuit een onderbuikgevoel waarbij Israël een soort machtig, 'well established', rijk land is. En de Palestijnen een arm, onderdrukt volk die niet beter weten, en worden gereageerd door extremisten.

Ik ben daarentegen zelf juist iemand die heel erg pragmatisch redeneert. Ongeacht dat kracht van beide landen, mate van welvaart etc., als de Palestijnen raketten gaat afvuren richting Israël, mag Israël van mij terugvuren. Dat de Israëliërs dan een paar van die Iron Domes hebben en de Palestijnen niet, telt voor mij daarin niet. Dat is een 'cost–benefit analysis' die men bij de Palestijnen zelf moet maken.

Ik denk dat veel mensen de situatie zo benaderen als die vriendin van mij. En het daardoor voor hen simpelweg een situatie is waarbij het heel erg draait om gevoelens over wat men eerlijk en rechtvaardig acht. Beetje het idee dat als je kleine broertje je slaat, dat je dat gewoon afwentelt maar niet terugslaat omdat je weet dat je veel sterker bent.

Al zullen natuurlijk bij sommigen antisemitisme tendensen zeker een rol spelen.
pi_199417297
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:39 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Mocht Israel ooit verliezen en daarmee dus op te houden te bestaan zal dat vermoedelijk wel de laatste actie zijn.
Hoe zie je dit voor je, gaan de suïcidale leiders van Israël met nukes strooien en gaan ze strijdend ten onder? Samen met hun hele bevolking?

Of gaan ze met nukes strooien en dan vluchten naar Canada?

Gaan alleen de leiders vluchten of gaan ze met z'n miljoenen vluchten naar het buitenland?

Hoe gaat dit uitpakken voor de joden wereldwijd als ze niet meer over een staat beschikken terwijl ze miljoenen mensen hebben gedood met hun nukes?
pi_199417514
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:38 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Mwah, dit is wel vrij kort door de bocht. Ik sprak gisteravond nog even met een vriendin, die is ook redelijk pro-Palestijnen in deze, en wat ik bij haar merkte is dat zij het heel erg benadert vanuit een onderbuikgevoel waarbij Israël een soort machtig, 'well established', rijk land is. En de Palestijnen een arm, onderdrukt volk die niet beter weten, en worden gereageerd door extremisten.

Ik ben daarentegen zelf juist iemand die heel erg pragmatisch redeneert. Ongeacht dat kracht van beide landen, mate van welvaart etc., als de Palestijnen raketten gaat afvuren richting Israël, mag Israël van mij terugvuren. Dat de Israëliërs dan een paar van die Iron Domes hebben en de Palestijnen niet, telt voor mij daarin niet. Dat is een 'cost–benefit analysis' die men bij de Palestijnen zelf moet maken.

Ik denk dat veel mensen de situatie zo benaderen als die vriendin van mij. En het daardoor voor hen simpelweg een situatie is waarbij het heel erg draait om gevoelens over wat men eerlijk en rechtvaardig acht. Beetje het idee dat als je kleine broertje je slaat, dat je dat gewoon afwentelt maar niet terugslaat omdat je weet dat je veel sterke bent.

Al zullen natuurlijk bij sommigen antisemitisme tendensen zeker een rol spelen.
Als het om krachtverhoudingen gaat. Dan zal er wel veel sympathie voor een Iran, Afghanistan en helemaal voor een Noord Korea zijn.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:00:31 #5
64288 Bensel
Ladderzat
pi_199417558
lijkt weer wat te gebeuren op de stream van the sun
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  Moderator vrijdag 14 mei 2021 @ 13:01:04 #6
8781 crew  Frutsel
pi_199417567
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:44 schreef Rambolin het volgende:

[..]

Hoe zie je dit voor je, gaan de suïcidale leiders van Israël met nukes strooien en gaan ze strijdend ten onder? Samen met hun hele bevolking?

Ja want er zal dan ook een genocide plaatsvinden op de Joodse bevolking in Israel of denk je dat die een fantastisch eerlijke behandeling gaan krijgen?
Kat in het nauw maakt rare sprongen dus dan krijgt de rest ook maar de tering. Dat zou me echt niets verbazen.

En waarom zou je de rest-van-de-wereld-joden af moeten rekenen op wat de leiders beslissen? Dat doen we toch nu ook niet (mogen we niet)

Stel je voor dat Iran zijn nuke krijgt en heeft en zo'n gekke leider besluit Tel Aviv dan alsnog maar te raken, gewoon omdat het kan en omdat ze de joden zat zijn.
Wat gaat de wereld dan doen? Gaan we dan Iran nuken? Vermoedelijk niet.
Gaan we overal in de wereld Iranezen het land uit schoppen omdat hun leiders een nuke op Tel Aviv gooiden? Vermoedelijk niet. Gaan we al die gasten die stonden te juichen omdat de joden eindelijk vernietigd werden het land uitgooien? Vermoedelijk ook niet.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:01:59 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_199417585
Israel speelt een slim spelletje, Hamas verstopt zich in tunnels om het IDF in de rug aan te vallen wanneer ze Gaza binnen treden maar het IDF bombardeert nu juist diezelfde tunnels waar Hamas met honderden in de val zitten.

Vanaf 1:12 in onderstaand filmpje zie je een bombardement van het Hamas tunnel netwerk
twitter


====================

Israel releases vague statement to press about ground entry - causing Hamas operatives to go underground, followed by a 40 minutes straight bombardment of those underground tunnels allegedly trapping and killing hundreds of militants. There was no ground entry.

https://www.reddit.com/r/(...)ment_to_press_about/

====================

Israel plans for wars long in advance. They penetrate societies and organizations deeply and gather long lists of targets. They learn enemy operational procedure and behavior to a key, and devise precisely how to exploit it.

[ Bericht 8% gewijzigd door slashdotter3 op 14-05-2021 13:24:40 ]
  Moderator vrijdag 14 mei 2021 @ 13:03:33 #8
8781 crew  Frutsel
pi_199417616
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:38 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Mwah, dit is wel vrij kort door de bocht. Ik sprak gisteravond nog even met een vriendin, die is ook redelijk pro-Palestijnen in deze, en wat ik bij haar merkte is dat zij het heel erg benadert vanuit een onderbuikgevoel waarbij Israël een soort machtig, 'well established', rijk land is. En de Palestijnen een arm, onderdrukt volk die niet beter weten, en worden gereageerd door extremisten.

Ik ben daarentegen zelf juist iemand die heel erg pragmatisch redeneert. Ongeacht dat kracht van beide landen, mate van welvaart etc., als de Palestijnen raketten gaat afvuren richting Israël, mag Israël van mij terugvuren. Dat de Israëliërs dan een paar van die Iron Domes hebben en de Palestijnen niet, telt voor mij daarin niet. Dat is een 'cost–benefit analysis' die men bij de Palestijnen zelf moet maken.

Ik denk dat veel mensen de situatie zo benaderen als die vriendin van mij. En het daardoor voor hen simpelweg een situatie is waarbij het heel erg draait om gevoelens over wat men eerlijk en rechtvaardig acht. Beetje het idee dat als je kleine broertje je slaat, dat je dat gewoon afwentelt maar niet terugslaat omdat je weet dat je veel sterker bent.

Al zullen natuurlijk bij sommigen antisemitisme tendensen zeker een rol spelen.
Het is een wellus nietus spelletje

Palestijnen zullen zeggen dat Israel begon door landjepik te doen en het leven van de Palestijnen zuur te maken. Niemand doet daar wat aan en via de gebruikelijke diplomatieke weg bereik je niets dus is er maar één optie, geweld. Wij zullen zeggen: geweld is nooit een optie, maar daar denken ze er dan toch anders over.
En dat geldt voor de Israëliërs ook. Iemand schreef het al eerder in dit topic, de haat wordt er met de paplepel in gegoten vanaf de geboorte.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:05:49 #9
64288 Bensel
Ladderzat
pi_199417653
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:03 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Het is een wellus nietus spelletje

Palestijnen zullen zeggen dat Israel begon door landjepik te doen en het leven van de Palestijnen zuur te maken. Niemand doet daar wat aan en via de gebruikelijke diplomatieke weg bereik je niets dus is er maar één optie, geweld. Wij zullen zeggen: geweld is nooit een optie, maar daar denken ze er dan toch anders over.
En dat geldt voor de Israëliërs ook. Iemand schreef het al eerder in dit topic, de haat wordt er met de paplepel in gegoten vanaf de geboorte.
Er zou wat voor te zeggen zijn als ze het IDF aanvielen. Maar ze vallen doelbewust burgers aan, en dat is nooit goed te praten. Dit is het verschil tussen rebellen, en terroristen.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:31:09 #10
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_199418071
Filmpje met inslaande bommen van Israel

https://www.reddit.com/r/(...)ke_continue_in_gaza/


==================
Probaly goes another Hamas tunnel there.. there have many reports of israel bombing off the exits to such tunnels basicly leaving the hamas members inside to die slowly.

==================

Two different types of bombs. The first one was a bunker buster designed to penetrate the target so the second one could destroy it.

Common practice and creates redundancy. If the first bomb doesn't blow it up, the second will. In this case the second destroyed the munitions. Hence the higher velocity.

[ Bericht 19% gewijzigd door slashdotter3 op 14-05-2021 13:41:50 ]
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:35:24 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199418160
Dit is ook wel een bizarre foto

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:41:05 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199418240
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_199418242
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dit is ook wel een bizarre foto

[ afbeelding ]
Aha dat is een Rennie
pi_199418290
Dit is ook belachelijk. Palestina is steeds kleiner geworden. 2 miljoen mensen op dat kleine stukje Gaza. Het lijkt mij vrij onwoonbaar voor 2 miljoen mensen, die overbevolking.

  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:48:05 #15
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199418327
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 11:32 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]

Iron Dome missiles on the left and rockets fired from Gaza on the right.
Luguber prachtig deze foto :{
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:52:07 #16
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199418383
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:48 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Luguber prachtig deze foto :{
Bijzonder systeem. Het faalt nog wel zo af en toe zoals hier te zien is:
https://www.reddit.com/r/(...)_directly_impacting/

Raketten van gaza komen er toch doorheen opeens. Ik denk dat de strategie van Hamas nu is om het Iron Dome systeem te overbelasten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:52:40 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199418396
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:01 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ja want er zal dan ook een genocide plaatsvinden op de Joodse bevolking in Israel of denk je dat die een fantastisch eerlijke behandeling gaan krijgen?
Kat in het nauw maakt rare sprongen dus dan krijgt de rest ook maar de tering. Dat zou me echt niets verbazen.

En waarom zou je de rest-van-de-wereld-joden af moeten rekenen op wat de leiders beslissen? Dat doen we toch nu ook niet (mogen we niet)

Stel je voor dat Iran zijn nuke krijgt en heeft en zo'n gekke leider besluit Tel Aviv dan alsnog maar te raken, gewoon omdat het kan en omdat ze de joden zat zijn.
Wat gaat de wereld dan doen? Gaan we dan Iran nuken? Vermoedelijk niet.
Gaan we overal in de wereld Iranezen het land uit schoppen omdat hun leiders een nuke op Tel Aviv gooiden? Vermoedelijk niet. Gaan we al die gasten die stonden te juichen omdat de joden eindelijk vernietigd werden het land uitgooien? Vermoedelijk ook niet.
Nee, maar dat is vooral omdat er geen rijke geschiedenis is waarbij Iraanse mensen millennia lang met bizarre complottheorieën de schuld voor al het onheil in de wereld in de schoenen geschoven krijgen. Vergis je niet hoe diep antisemitisme ook in onze maatschappij verankerd zit en hoeveel lager de drempel is om iets te generaliseren over joden en om daar consequenties aan te verbinden.

Ik verbaas me bijvoorbeeld elke keer weer hoeveel weldenkende mensen niet kritisch nadenken elke keer dat iemand roept over een willekeurige crisis in de islamitische wereld dat Israël daar heeft zitten destabiliseren.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:53:16 #18
64288 Bensel
Ladderzat
pi_199418410
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:45 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Dit is ook belachelijk. Palestina is steeds kleiner geworden. 2 miljoen mensen op dat kleine stukje Gaza. Het lijkt mij vrij onwoonbaar voor 2 miljoen mensen, die overbevolking.

[ afbeelding ]
kaartje is al duizendmaal debunked, want het was allemaal wettelijk Israëlisch grondgebied, en na de 6 daagse oorlog verder door oorlogsrecht gelegitimeerd, maar goed. zoom eens uit, kijk eens de hoeveelheid grond waar de Palestijnen zouden kunnen leven zonder inmenging van Israël. feit dat Egypte ook niets van ze moet hebben spreekt boekdelen. en die 2 miljoen inwoners hebben ze met hun neukgedrag aan zichzelf te danken.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  vrijdag 14 mei 2021 @ 13:57:05 #19
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199418446
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:45 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Dit is ook belachelijk. Palestina is steeds kleiner geworden. 2 miljoen mensen op dat kleine stukje Gaza. Het lijkt mij vrij onwoonbaar voor 2 miljoen mensen, die overbevolking.

[ afbeelding ]
Dit is in beeld waarom het nu weer uit te klauwen loopt. Israël is steeds verder verrechtst en de meeste regeringen van de afgelopen 25, 30 jaar hebben de kolonisten lopen te paaien en te weinig ingeperkt. Soms wordt er eens een nederzetting geruimd, maar er schieten zo tien nieuwe uit de grond.

Tel daarbij op dat het leven goedkoper is in de nederzettingen dus er is een sterk economisch motief om daar te gaan wonen, waar je dus in een radicale omgeving komt waardoor het effect steeds meer versterkt wordt en meer en meer mensen extreem-rechts gaan stemmen.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 14:01:59 #20
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_199418518
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:53 schreef Bensel het volgende:

[..]

kaartje is al duizendmaal debunked, want het was allemaal wettelijk Israëlisch grondgebied, en na de 6 daagse oorlog verder door oorlogsrecht gelegitimeerd, maar goed. zoom eens uit, kijk eens de hoeveelheid grond waar de Palestijnen zouden kunnen leven zonder inmenging van Israël. feit dat Egypte ook niets van ze moet hebben spreekt boekdelen. en die 2 miljoen inwoners hebben ze met hun neukgedrag aan zichzelf te danken.
Wat is eraan te debunken? De westoever is bezet gebied, dus geen wettelijk Israëlisch grondgebied. Welk oorlogsrecht haal jij aan en denk jij dat dit legitimeert?

Kijk voor de lol hier even, wat er nu aan nederzettingen staat:

https://www.google.com/ma(...)2.117973!4d35.249829
  vrijdag 14 mei 2021 @ 14:06:06 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199418581
Misschien hebben ze hier nog wel ruimte voor een paar Palestijnen?

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199418596
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:45 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Dit is ook belachelijk. Palestina is steeds kleiner geworden. 2 miljoen mensen op dat kleine stukje Gaza. Het lijkt mij vrij onwoonbaar voor 2 miljoen mensen, die overbevolking.

[ afbeelding ]
Kwam deze tegen.

pi_199418601
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Dit is in beeld waarom het nu weer uit te klauwen loopt. Israël is steeds verder verrechtst en de meeste regeringen van de afgelopen 25, 30 jaar hebben de kolonisten lopen te paaien en te weinig ingeperkt. Soms wordt er eens een nederzetting geruimd, maar er schieten zo tien nieuwe uit de grond.

Tel daarbij op dat het leven goedkoper is in de nederzettingen dus er is een sterk economisch motief om daar te gaan wonen, waar je dus in een radicale omgeving komt waardoor het effect steeds meer versterkt wordt en meer en meer mensen extreem-rechts gaan stemmen.
Palestijnen wegpesten lijkt het op.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 14:10:18 #24
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_199418636
quote:
12s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 14:06 schreef Hyperdude het volgende:
Misschien hebben ze hier nog wel ruimte voor een paar Palestijnen?

[ afbeelding ]
Die Palestijnen zijn alleen nuttig als wapen tegen Israel, voor de rest wilt niemand die lui hebben :7

Jordanie gaf ooit eens onderdak aan de Palestijnen, maar dat ondankbare tuig creeerde een staat in een staat, probeerde koning Hussein 2x te vermoorden en ging terroristische aanslagen en vliegtuig kapingen plegen.
Op het eind is dat tuig uitgezet naar Libanon wat zoals we allemaal weten nu een corrupte kansloze shithole is geworden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_September

[ Bericht 7% gewijzigd door slashdotter3 op 14-05-2021 14:18:41 ]
pi_199418648
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:01 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ja want er zal dan ook een genocide plaatsvinden op de Joodse bevolking in Israel of denk je dat die een fantastisch eerlijke behandeling gaan krijgen?
Kat in het nauw maakt rare sprongen dus dan krijgt de rest ook maar de tering. Dat zou me echt niets verbazen.
Dus uit angst voor een mogelijke genocide gaan de Israëlische leiders maar zelf de joden in Israël uitroeien?

quote:
En waarom zou je de rest-van-de-wereld-joden af moeten rekenen op wat de leiders beslissen? Dat doen we toch nu ook niet (mogen we niet)
Omdat jij het einde van Israël op een suïcidale manier neerzet waar hun leiders en bevolking massaal strijdend ten onder gaan terwijl ik niet geloof dat die mensen suïcidaal zijn en liever doorleven zonder Israël dan massaal hun levens te geven.

Nu ik dit stukje na een lang tijdje weer lees... het is erger dan gedacht, als Israël ten onder gaat willen ze de hele wereld ten onder laten gaan:

Samson Option:

quote:
Israel has been building nuclear weapons for 30 years. The Jews understand what passive and powerless acceptance of doom has meant for them in the past, and they have ensured against it. Masada was not an example to follow—it hurt the Romans not a whit, but Samson in Gaza? What would serve the Jew-hating world better in repayment for thousands of years of massacres but a Nuclear Winter. Or invite all those tut-tutting European statesmen and peace activists to join us in the ovens? For the first time in history, a people facing extermination while the world either cackles or looks away—unlike the Armenians, Tibetans, World War II European Jews or Rwandans—have the power to destroy the world. The ultimate justice?[31]

Rosenbaum writes in his 2012 book How the End Begins: The Road to a Nuclear World War III that, in his opinion, in the "aftermath of a second Holocaust", Israel could "bring down the pillars of the world (attack Moscow and European capitals for instance)" as well as the "holy places of Islam." He writes that "abandonment of proportionality is the essence" of the Samson Option.

Van Creveld was quoted in David Hirst's The Gun and the Olive Branch (2003) as saying:

We possess several hundred atomic warheads and rockets and can launch them at targets in all directions, perhaps even at Rome. Most European capitals are targets for our air force. Let me quote General Moshe Dayan: 'Israel must be like a mad dog, too dangerous to bother.' I consider it all hopeless at this point. We shall have to try to prevent things from coming to that, if at all possible. Our armed forces, however, are not the thirtieth strongest in the world, but rather the second or third. We have the capability to take the world down with us. And I can assure you that that will happen before Israel goes under.

Israeli poet and Holocaust survivor Itamar Yaoz-Kest published a poem entitled "The Right to Exist: a Poem-Letter to the German Author" which addresses Grass by name. It contains the line: "If you force us yet again to descend from the face of the Earth to the depths of the Earth — let the Earth roll toward the Nothingness." Jerusalem Post journalist Gil Ronen saw this poem as referring to the Samson Option, which he described as the strategy of using Israel's nuclear weapons, "taking out Israel's enemies with it, possibly causing irreparable damage to the entire world."
https://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Option
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')