abonnement Unibet Coolblue
pi_199418592
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Een zonnepark op een akker is ook een gewas in dat geval, gezien elektriciteit idem brandstof is net als biobrandstof. Kan me voorstellen dat zonneenergie rendabeler is dan biodiesel, hoewel er restproducten zijn die weer goedkoper zijn dan de zonneenergie.

Dus een mix.

Overigens, voor vliegtuigen gaat een accu weer niet werken, dus ook voor bepaalde toepassingen biobrandstof > accu.
Op 1 hectare (100x100 meter) kan je zo'n 3.000 zonnepanelen kwijt.
Dat levert zo'n 900.000kWh per jaar op waar je zo'n 5.000.000km op kan rijden met een EV.

Tegenover 6.150 liter per hectare voor palmolie en 475 liter per hectare voor sojaolie, waarbij ik dan niet weet hoe ver je daarop kan rijden :P Maar het zal vast niet meer zijn...
pi_199418620
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Op 1 hectare (100x100 meter) kan je zo'n 3.000 zonnepanelen kwijt.
Dat levert zo'n 900.000kWh per jaar op waar je zo'n 5.000.000km op kan rijden met een EV.

Tegenover 6.150 liter per hectare voor palmolie en 475 liter per hectare voor sojaolie, waarbij ik dan niet weet hoe ver je daarop kan rijden :P Maar het zal vast niet meer zijn...
quote:
Palm oil/Energy Amount
8.115 calories per liter
quote:
Een liter benzine bevat zo'n 8260 kilocalorieën.
Mwoah das zo een 120.000 kilometer denk op je olie.
Voordeel van laatstgenoemde is wel weer dat het lekker gaat ruiken achter de uitlaat.

Scheelt maar een factor 40 joh.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199418638
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 13:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Overigens, voor vliegtuigen gaat een accu weer niet werken, dus ook voor bepaalde toepassingen biobrandstof > accu.
Ik denk dat vliegtuigen en accu's geen zwart / wit verhaal is.

Voor korte vluchten (binnenlands of bijvoorbeeld Schiphol naar Heathrow) kan dat prima een vervanger worden voor de huidige lijnvluchten. Je moet dan ook denken aan relatief kleine toestellen voor 24 tot 70 personen en een paar postzakken.

Maar inderdaad, grote afstanden is met de huidige energiedichtheid van accu's nog geen optie.
pi_199418680
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 14:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

[..]

[..]

Mwoah das zo een 120.000 kilometer denk op je olie.
Voordeel van laatstgenoemde is wel weer dat het lekker gaat ruiken achter de uitlaat.

Scheelt maar een factor 40 joh.
Als je dan 122 miljard kilometer per jaar neemt voor de Nederlandse auto's, dan heb je 24.400 hectare aan zonnepanelen nodig of 1.016.666 hectare aan soja :+

Nederland heeft 1,82 miljoen hectare landbouwgrond.

Dat kan krap worden met die biobrandstof, de aardappeltjes moeten maar even een jaartje wachten :+
pi_199418693
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 14:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik denk dat vliegtuigen en accu's geen zwart / wit verhaal is.
Ik wel. Kansloos verhaal tenzij zweefvliegtuig met mini motortje op electriciteit en zonnepaneel.. :7

Tis gewoon niet zo aantrekkelijk om een 5x zwaarder object de lucht in te krijgen. Kost flink wat meer energie, landen wordt lastiger, alles wordt moeilijk.

Neejoh, niet aan beginnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199418721
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 14:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik wel. Kansloos verhaal tenzij zweefvliegtuig met mini motortje op electriciteit en zonnepaneel.. :7
https://eandt.theiet.org/content/articles/2020/01/easyjet-partner-takes-crucial-step-towards-its-first-electric-plane/

quote:
British airline easyJet has glided a step closer to commercial electric flying on short-haul routes after its partner said it would begin developing engines for its electric narrow-body aircraft.

Its partner, Wright Electric, announced that it was working to develop electric systems that were big enough for a commercial flight of easyJet’s 186-seat electric aircraft, named the Wright 1.

The US firm said that it hopes to begin test flights using its motor in 2023, and is aiming for its first aircraft to enter commercial service in 2030.

According to experts in the sector, fully electric planes will only be able to fly relatively short distances but could be a key part of the aviation industry’s bid to cut its carbon emissions.

Knowing this, easyJet aspires for these planes to fly routes of around 500km, or for around an hour, meaning they could be used for short-haul flights from London to Paris or Amsterdam.

“As with anything in aerospace, it’s daunting, and we know we have lots of work ahead of us,” said the chief executive of Wright Electric, Jeffrey Engler. “At the same time, we believe in a future of low-emission aviation, and our team is working as hard as possible to get there.”

He added that electric planes would provide lower emissions, reduced fuel costs and lower noise levels for passengers and communities living under flight paths.

As of late, the aviation industry has been under pressure to find more sustainable ways of operating as environmental groups encourage people not to fly and seek greener alternatives. The Swedish-born “flight shaming” movement, led by activists including teenager Greta Thunberg, has weakened demand for air travel in Europe over 2019, according to industry experts.

Johan Lundgren, easyJet’s chief executive, announced last year that the company would pay for carbon-offsetting of all of its flights.

“We know it is important to our customers that we operate as sustainably as possible,” he said. “Our carbon offsetting programme has been positively received by our customers and we have now offset more than nine million passenger journeys.”

However, Lundgren said such measures were only an interim solution until new technologies were developed. “We are clear this is an interim solution until new technologies become available and we can see more clearly than ever a future that is not exclusively reliable on jet fuel.”

The airline partnered with Wright Electric back in 2017 to explore the prospects of short-haul electric commercial flying. Wright said it intended to conduct ground tests of its motor in 2021.

“This is another crucial step for our partner Wright Electric to move towards the introduction of commercial electric aircraft and it is exciting to see their ambitious timeline for testing and entry into service,” said Lundgren.

Wright Electric has already formed a partnership with British aerospace firm BAE Systems to accelerate the development of the electric plane. Discussions between the two companies focus on the plane’s flight controls and energy management systems.

“Our new development builds on decades of experience in both domains, as we strive to shape the future of flight,” said Dr Ehtisham Siddiqui, vice president and general manager of Controls and Avionics Solutions at BAE Systems.

In the meantime, Wright Electric will prepare for the development of the aircraft by simultaneously conducting aerodynamic tests on its fuselage, which will inform its propulsion design.
Stuur EasyJet en Wright Electric een berichtje dat ze hun tijd verdoen :+
pi_199418734
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 14:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stuur EasyJet en Wright Electric een berichtje dat ze hun tijd verdoen
Dat zullen ze al een hoop gehoord hebben.

Wij zetten in op treinen en verbieden het met de EU gewoon om korte stukken te vliegen straks, danwel exorbitante accijns.

We shall see. Ik zou er mijn geld niet in investeren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199421894
Helaas niets over promoten van thuiswerken (even los of je er fan van bent of niet) zodat sommige kilometers überhaupt niet gemaakt hoeven te worden. Mogelijk kan je uitstoot dan zover omlaag dat wie niet anders kan (zorg, agent, brandweerman, timmerman etc) zonder verhoging of extra kosten de kilometers kan blijven maken. Altijd meteen weer een vorm van bestraffen terwijl er ongetwijfeld manieren zijn om minder te rijden en er ook een voordeel voor de burger aan zit.
Ook lees ik in post van achja dat we in Nederland nog de meeste oude en vervuilende autos rijden. Dat is niet zo gek als je door de hoge bpm niet zo snel je oude gebakje kan inwisselen voor een nieuwer en schoner exemplaar.
Ik weet niet of ik het goed lees en interpreteer, maar na 2026 betaal je als ev rijder ook (weer) volledige motorrijtuigenbelasting. Dus net op het moment dat mogelijk jan en alleman met de krappe beurs een ev zou kunnen aanschaffen ga je bijkomende kosten ook meteen weer betalen?
pi_199422045
het is wel opvallend hoe overheden ten einde raad aan het zoeken zijn om de schatkist aan te vullen.
sinds dit jaar is het betalen voor afval hier ingevoerd. 1 euro voor elke keer dat je de afvalcontainer opent.
dit heeft ertoe geleid dat mensen afval dumpen. In de parken, bossen en sloten ligt nu afval van bewoners.

ik zie het gebeuren als er op last van de overheid een kastje moet komen. daar gaat mee gerotzooid worden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 14 mei 2021 @ 18:39:54 #185
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_199422074
Gelukkig is het ov een betaalbaar alternatief en, gezien de enorme toename aan files de laatste tijd staan we blijkbaar liever met z'n alle in de file dan dat we thuiswerken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 14 mei 2021 @ 19:00:42 #186
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_199422306
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nieuwe auto's hebben sinds 2018 overigens ook allemaal een sim-kaart en dat is ook continu actief.
Een SIM is alleen noodzakelijk t.b.v. autorisatie om toegang te krijgen tot een netwerk. Noodoproepen zijn vrij toegankelijk waardoor er geen SIM noodzakelijk is. In geval eCall zou het systeem niet permanent actief moeten zijn waardoor je te peilen bent. Het systeem zou alleen mogen activeren in geval van een aanrijding. Fabrikanten zijn verplicht om het systeem aan te brengen, maar als gebruiker staat het je vrij om het uit te zetten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die ANPR camera's zijn niet om je kilometers te registreren, hooguit maken ze onderdeel uit van de controle of je netjes het GPS-bakje in de auto hebt.
Als kilometerheffing je doel is dan maakt GPS een te grote inbreuk op je privacy. Je kunt ook de NAP (Nationale AutoPas) gebruiken voor dat doel. Voor spitsheffing heb je eveneens geen GPS nodig omdat je van te voren aan kan melden dat je in de spits wil rijden waarvan de handhaving met ANPR gebeurt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_199422749
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 19:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als kilometerheffing je doel is dan maakt GPS een te grote inbreuk op je privacy.
GPS ontvangt alleen, dat op zich maakt geen inbreuk op je privacy. En zo'n bakje kan ook prima kilometers doorgeven zonder GPS locaties.

quote:
Je kunt ook de NAP (Nationale AutoPas) gebruiken voor dat doel.
Je rijdt in een jaar 5000km in Italië, 3400km in Frankrijk, 18000km in Duitsland en 1200km in Nederland.
Hoeveel moet je volgens de NAP betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen?

quote:
Voor spitsheffing heb je eveneens geen GPS nodig omdat je van te voren aan kan melden dat je in de spits wil rijden waarvan de handhaving met ANPR gebeurt.
Van tevoren aanmelden als je in de spits wil rijden? Zie je dat al in de praktijk? Wat als je het vergeet? Wat als je in een rijdende file komt en in de spits belandt en geen kans hebt om het aan te melden? Nah, rare manier.

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-05-2021 19:49:37 ]
  vrijdag 14 mei 2021 @ 19:57:37 #188
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_199423015
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

GPS ontvangt alleen, dat op zich maakt geen inbreuk op je privacy. En zo'n bakje kan ook prima kilometers doorgeven zonder GPS locaties.

NAP is geen optie, dat wordt niet vaak genoeg uitgelezen. Daarnaast zouden dan ook ritten in het buitenland meetellen aangezien NAP niet weet of je in Nederland of Zuid-Italië hebt gereden.

Van tevoren aanmelden als je in de spits wil rijden? Zie je dat al in de praktijk? Wat als je het vergeet? Wat als je in een rijdende file komt en in de spits belandt en geen kans hebt om het aan te melden? Nah, rare manier.
Dat maakt GPS fraudegevoelig voor afscherming waardoor je ook gegevens moet opslaan als de tijd dat de motor heeft gedraaid afgezet tegen de gereden kilometers. Daarbij wordt controle met ANPR onmogelijk omdat je op dat moment niet kan controleren of het apparaat naar behoren werkt. Voor controle achteraf moet je weten waar je op een bepaald tijdstip was. Wat betreft het buitenland heb je nu precies hetzelfde probleem als bij accijns. De buurlanden hebben nu de lusten van de lagere accijns en Nederland heeft de lasten van het verkeer dat geen belasting bijdraagt.

Je kan ook een abonnement afnemen voor het geval dat je vergeetachtig bent, maar dan zul je ook wel moeite hebben met het OV, want dan moet je ook een handeling verrichten om te voorkomen dat je zwart rijdt. Zodra je in de auto stapt en je mobiel contact maakt met de carkit kun je al een signaal zenden als dit in de spits gebeurt. Alles is te automatiseren.

Vooralsnog zie ik rekeningrijden niet zo snel gebeuren vanwege de vele technische haken en ogen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_199423732
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 19:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat maakt GPS fraudegevoelig voor afscherming waardoor je ook gegevens moet opslaan als de tijd dat de motor heeft gedraaid afgezet tegen de gereden kilometers
Wat?

quote:
Vooralsnog zie ik rekeningrijden niet zo snel gebeuren vanwege de vele technische haken en ogen.
Ik zie juist weinig haken en ogen, de techniek was er 12 jaar geleden al klaar voor alleen wilde de overheid er toen nog niet aan.

[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-05-2021 20:44:36 ]
  vrijdag 14 mei 2021 @ 21:35:35 #190
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_199424790
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 20:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat?
[..]

Ik zie juist weinig haken en ogen, de techniek was er 12 jaar geleden al klaar voor alleen wilde de overheid er toen nog niet aan.
Wat er staat. Fraudegevoeligheid. Technisch is veel mogelijk, maar techniek betekent niet gelijk dat het geen nadelen heeft, iets waar je niet bij stil staat.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_199426890
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 mei 2021 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kom nou niet met die export, dat is echt oud nieuws.
Je komt met een quote van 5 jaar terug.
Op dit moment inderdaad niet zo'n issue, maar er komt straks een moment waarop andere landen om ons heen ook stappen gaan zetten naar elektrisch rijden. Als wij dan t.z.t. een mooie tweedehands markt aan EV's hebben opgebouwd, dan zal dat erg interessant zijn voor het buitenland.

Ik vind het dan ook onverstandig om EV's te subsidiëren, terwijl landen om je heen daar niet in hetzelfde tempo mee bezig zijn. Je creeërt een tweedehands markt aan EV's waar behoorlijk wat subsidie in zit en loopt een serieus risico dat het buitenland gaat profiteren van die tweedehands markt.

We hebben exact hetzelfde met de PHEV's gezien. Werden eerst volop geïmporteerd en zodra ze op de tweedehands markt kwamen in grote getale geëxporteerd. Je zou zeggen dat "we" daar geen tweede keer intrappen, maar ik zie straks gewoon hetzelfde gebeuren met de EV's.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')