abonnement Unibet Coolblue
pi_199406418
Aangezien ik op korte termijn geen (juiste) aannemer kon vinden voor het vervangen van een douche ben ik er, als ervaren klusser :N , zelf maar aan begonnen.
De bestaande douche had een in de vloer gestorte sifon die ik heb weten te verwijderen.
Het probleem waar ik nu mee zit is dat de afvoerbuis ook in het cement gestort is en daar nog een deel van de oude lijmmof op zit.
De buis zit ongeveer 15cm diep in een gat van 25x15cm.

Heeft iemand hier tips hoe ik het cement, en lijmmof, aan de onderzijde van de buis het makkelijkst kan verwijderen zodat er een nieuwe mof op kan (zie foto)?

  donderdag 13 mei 2021 @ 16:28:54 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199406565
Hakken. Met hamer en beitel. Of boorhamer en beitel.
pi_199406689
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 16:28 schreef bleiblei het volgende:
Hakken. Met hamer en beitel. Of boorhamer en beitel.
Dat is hoe ik zover ben gekomen.
Maar hoe haal ik het cement weg onder de buis zonder de buis te beschadigen? Ik zal er weer een verlengstuk op moeten kunnen lijmen
  Moderator donderdag 13 mei 2021 @ 16:58:32 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199407157
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 16:36 schreef apenoot het volgende:

[..]

Dat is hoe ik zover ben gekomen.
Maar hoe haal ik het cement weg onder de buis zonder de buis te beschadigen? Ik zal er weer een verlengstuk op moeten kunnen lijmen
Met wat beleid en een goede beitel en hamer zou dit toch wel uit te hakken moeten zijn; je kunt toch van schuin voor de buis toch naar beneden hakken en dan weer naar de buis toe ?

Of is het zo kei knetterhard ?
pi_199407339
Volgens mij heb ik het antwoord op mijn vraag gevonden. In dit geval moet ik gebruik maken van een 40mm reparatiemof die ik in de buis schuif. Dat scheelt een hoop hakwerk
[edit]Nadeel is dat ik de buis versmal naar 33mm wat krap is voor een doucheafvoer... [/edit]

[ Bericht 22% gewijzigd door apenoot op 13-05-2021 17:56:25 (edit) ]
pi_199407357
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 16:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Met wat beleid en een goede beitel en hamer zou dit toch wel uit te hakken moeten zijn; je kunt toch van schuin voor de buis toch naar beneden hakken en dan weer naar de buis toe ?

Of is het zo kei knetterhard ?
Ja, het is echt kneiterharde rommel. Meer beton zonder kiezels dan cement.
Schuin er onder hakken/boren gaat niet vanwege de beperkte ruimte

[ Bericht 4% gewijzigd door apenoot op 13-05-2021 17:14:06 (Toevoeging ) ]
  donderdag 13 mei 2021 @ 17:14:47 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199408087
quote:
Zeker handig om te weten, maar het biedt geen oplossing in mijn geval.
  Moderator donderdag 13 mei 2021 @ 18:22:01 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199408416
quote:
1s.gif Op donderdag 13 mei 2021 17:12 schreef apenoot het volgende:

[..]

Ja, het is echt kneiterharde rommel. Meer beton zonder kiezels dan cement.
Schuin er onder hakken/boren gaat niet vanwege de beperkte ruimte
Je hebt ook geen sds boorhamer met breekfunctie tot je beschikking ? Of een kennis die zo'n machine even te leen heeft. Daar kun je natuurlijk veel meer kracht met uitoefenen.
pi_199408738
Warmte is de oplossing om de mof te verwijderen.

Hakken voor het beton.

Veel meer smaken zijn er niet ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_199408899
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 18:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je hebt ook geen sds boorhamer met breekfunctie tot je beschikking ? Of een kennis die zo'n machine even te leen heeft. Daar kun je natuurlijk veel meer kracht met uitoefenen.
Ja, met de sds met beitel heb ik de sifon uit kunnen hakken tot 15cm diep. Ik kan echter niet goed onder de buis komen en wil de buis zeker niet beschadigen.
pi_199409210
Net voor de buis en naast de buis met de sds-beitel naar beneden hakken. De rest onder de buis met een koevoet en een hamer er onderuit bikken.
Kortom, waar ruimte is ruimte pakken, dan werkt het ook makkelijker voor de moeilijk bereikbare delen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_199434304
Allen hartelijk dank voor de tips. Met mijn nieuw aangeschafte koevoet heb ik de rommel ver genoeg onder de buis vandaan gekregen en kan ik de afvoer aansluiten.

Nog tips hoe ik dit fixeer zonder, in de verre toekomst, weer te moeten hakken? (pur?)
Er gaat een douchevloer van kunstmarmer overheen

pi_199434418
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 15:27 schreef apenoot het volgende:
Allen hartelijk dank voor de tips. Met mijn nieuw aangeschafte koevoet heb ik de rommel ver genoeg onder de buis vandaan gekregen en kan ik de afvoer aansluiten.

Nog tips hoe ik dit fixeer zonder, in de verre toekomst, weer te moeten hakken? (pur?)
Er gaat een douchevloer van kunstmarmer overheen

[ afbeelding ]
pur is lastig te verwijderen, niet doen als je er nog bij moet kunnen.
Proppen krantpapier en een deklaagje zandcement als het niet belopen wordt, anders zand in het gat in plaats van krant.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 15 mei 2021 @ 15:38:58 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199434457
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 15:27 schreef apenoot het volgende:...
Nog tips hoe ik dit fixeer zonder, in de verre toekomst, weer te moeten hakken? (pur?)
Er gaat een douchevloer van kunstmarmer overheen
Pur die waterdicht is de blauwe versie dus ;)
https://jansegersshop.be/(...)uage=nl¤cy=EUR
pi_199435025
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 18:48 schreef Gieliovd het volgende:
Warmte is de oplossing om de mof te verwijderen.

Als je die mof kunt verwijderen door het geheel warm te maken was het niet goed verlijmd volgens mij.
PVC lijm smelt de twee delen aan elkaar toch? Het is daarna 1 stuk plastic geworden als het goed is. Lijkt meer op lassen dan op verlijmen dacht ik.
pi_199435068
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 15:27 schreef apenoot het volgende:
Allen hartelijk dank voor de tips. Met mijn nieuw aangeschafte koevoet heb ik de rommel ver genoeg onder de buis vandaan gekregen en kan ik de afvoer aansluiten.

Nog tips hoe ik dit fixeer zonder, in de verre toekomst, weer te moeten hakken? (pur?)
Er gaat een douchevloer van kunstmarmer overheen

[ afbeelding ]
Testen op dichtheid en dan cement erin. Geen pur.

Ps grootste probleem bij douches is lekkage. Algehele tip, smeer straks ALLES goed in met die rode coating voordat er wordt getegeld. En controleer alles op druk op lekdichtheid.
Vakman pur sang
pi_199435133
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 16:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Testen op dichtheid en dan cement erin. Geen pur.

Ps grootste probleem bij douches is lekkage. Algehele tip, smeer straks ALLES goed in met die rode coating voordat er wordt getegeld. En controleer alles op druk op lekdichtheid.
Van cement ben ik na dit avontuur niet zo'n fan :)
Ik ga de hele douchecel, van plafond tot vloer, in de kimpasta zetten met kimband op de naden en kraanaansluiting.
pi_199435163
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 16:40 schreef apenoot het volgende:

[..]

Van cement ben ik na dit avontuur niet zo'n fan :)
Ik ga de hele douchecel, van plafond tot vloer, in de kimpasta zetten met kimband op de naden en kraanaansluiting.
Cement is geen beton hè?
Cement rammel je er binnen 5 min weer uit later.

Ik heb problemen met pur in vloeren bij gietvloeren. Pur is samendrukbaar en kan een holte in je vloer opleveren.
Bovendien is het gepruts.
Vakman pur sang
pi_199440518
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 16:40 schreef apenoot het volgende:

[..]

Van cement ben ik na dit avontuur niet zo'n fan :)
Ik ga de hele douchecel, van plafond tot vloer, in de kimpasta zetten met kimband op de naden en kraanaansluiting.
Je hoeft er toch niet meer bij?? Gewoon netjes afsmeren als er tegels overheen komen...
pi_199440545
quote:
Inderdaad!! Heb echt al een paar handige trucjes van m opgestoken die ik nog niet kende.
pi_199452588
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 16:29 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Als je die mof kunt verwijderen door het geheel warm te maken was het niet goed verlijmd volgens mij.
PVC lijm smelt de twee delen aan elkaar toch? Het is daarna 1 stuk plastic geworden als het goed is. Lijkt meer op lassen dan op verlijmen dacht ik.
Zoals de meneer in het filmpje verklaard, het smelt een beetje aan elkaar door de oplosmiddel in de lijm. Dus het is net niet genoeg om één geheel stuk plastik te worden. Daarom is PVC lijm deels ook dikke stroperige vullende lijm. Vooral de lijm voor druk PVC heeft een extra vulmiddel die flexiebel uit hardt. Dit omdat het altijd fittingen met een nominale speling betreft die je in elkaar moet schuiven.

Dus omdat het maar oppervlakig met elkaar versmeld met een microlaagje lijm ertussen, kun je het na verwarmen redelijk gemakkelijk weer uit elkaar trekken.

Er zijn wel andere manieren waarmee je kunt bereiken wat jij beschrijft. En het Engels noemen ze dat Solvent Welding. Hier in Europa wordt deze techniek als doe het zelver niet toegepast omdat de Oplossende lasmiddelen nogal toxisch (Carcinogeen) en sterk ontvlambaar zijn. En daarom niet zomaar op de vrije markt verkrijgbaar en zo hebben we daar ook geen gangbare naamgeving voor. Dit zijn oplosmiddelen zonder verdikkingsmiddelen en dan zo dun als water. zeer vluchtig, die 10 x zo agressief oplossen (smelten). Denk hierbij aan zoiets als Acetone of Thinner bv.

En dan nog krijg je niet altijd dezelfde verbinding alsof het één stuk plastic gaat worden. Dit heeft met de uitlijning van de moleculen te maken. Het smelt wel aan elkaar maar het gaat zo snel en ondiep dat de moleculen geen tijd krijgen om goed te verbinden en uit te lijnen. Door deze wirwar structuur op muleculair nivo krijg je dus een brose verbinding. In sommige middelen worden dan monomeren toegevoegt, dit zijn dan een soort vertragers die het process wat langer maken en de moleculen wel te tijd krijgen om goed ui te lijnen en sterker te verbinden.

Bij PVC wordt dit praktiesch bijna niet toegepast, maar in de professionele Plexiglas industrie komt deze lastechniek veelvuldig voor. :)
pi_199461675
Ik denk niet dat dit cement is maar een soort beton met weinig of fijn grind.

Cement is veel zachter, daar kun je een dergelijk gaatje heel goed mee vullen.
Als je het nu goed aanlegt en je zorgt dat je op je afvoer buis boven de grond nog ruimte hebt om je afvoer er een keer af te zagen, zou ik niet weten waarom je er ooit nog bij moet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')