abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 mei 2021 @ 08:47:29 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_199384037
Ik ben heel burgerlijk en heb een gazonnetje in mijn achtertuin, na, ja, tenminste geen tegels.
Nu groeit er nogal wat mos tussen het gras, waarvan gezegd wordt, dat is een bodemprobleem. Mos, dan is de grond te zuur. Dan moet je kalken. Maaaaar, teveel kalken is ook niet goed, want dan wordt de bodem alkalisch. Als je bodem alkalisch is, dan heb je veel klaver.
Dus ik bekijk mijn gazon nog een kritisch. Gras, Mos, ja, en, tadaaa, Klaver!
Zucht.
Ik heb maar een doosje Lakmoespapier gekocht, om de zuurgraad te meten. Maar goed. Ik wil geen IJzersulfaat gebruiken, want mijn hond loopt in en uit en krijg dan roestvlekken overal. Het gekke is, op sommige plekken groeit het gras dik en diepgroen, andere plekken is er ander gras dat dun is, minder groen en dunner, een andere soort dus.
Iemand anders dezelfde ervaring? Ik woon op zand btw
  woensdag 12 mei 2021 @ 08:53:42 #2
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_199384085
Of je accepteert dat een monocultuur van een plant die er van nature niet groeit niet mogelijk is. 🙃
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  woensdag 12 mei 2021 @ 08:57:59 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_199384139
quote:
1s.gif Op woensdag 12 mei 2021 08:53 schreef ieniminimuis het volgende:
Of je accepteert dat een monocultuur van een plant die er van nature niet groeit niet mogelijk is. 🙃
Vind het prima dat er madeliefjes, boterbloemen, klavertjes etc tussen mijn gras groeit, wil geen monocultuur van Mos.
pi_199384161
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 08:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben heel burgerlijk en heb een gazonnetje in mijn achtertuin, na, ja, tenminste geen tegels.
Nu groeit er nogal wat mos tussen het gras, waarvan gezegd wordt, dat is een bodemprobleem. Mos, dan is de grond te zuur. Dan moet je kalken. Maaaaar, teveel kalken is ook niet goed, want dan wordt de bodem alkalisch. Als je bodem alkalisch is, dan heb je veel klaver.
Dus ik bekijk mijn gazon nog een kritisch. Gras, Mos, ja, en, tadaaa, Klaver!
Zucht.
Ik heb maar een doosje Lakmoespapier gekocht, om de zuurgraad te meten. Maar goed. Ik wil geen IJzersulfaat gebruiken, want mijn hond loopt in en uit en krijg dan roestvlekken overal. Het gekke is, op sommige plekken groeit het gras dik en diepgroen, andere plekken is er ander gras dat dun is, minder groen en dunner, een andere soort dus.
Iemand anders dezelfde ervaring? Ik woon op zand btw
anti-mos er overheen, weekje wachten (nu is ideaal want het regent veel)
daarna verticuteren, je gras ziet er niet meer uit :'(
kale stukken opvullen en opnieuw inzaaien

en zorgen dat je regelmatig bemest, voldoende water geeft, maar niet te veel, regelmatig maar niet te kort maaien, voor de winter het gras wat langer laten worden zodat mos minder kans heeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2021 09:00:36 ]
pi_199384174
Het kan ook met licht te maken hebben of met bodemstructuur. Heel los zand wil ook niet maar dat is op te lossen door er een zak turfmolm door te spitten. Als de grond juist te dicht is krijg je ook mos, dan dus een keer omspitten en opnieuw laten opkomen of gaan knoeien met verticuleren.

Als je regelmatig maait dan wordt iets vanzelf gras als de bodem niet te dicht of te droog is en er voldoende licht is.
  woensdag 12 mei 2021 @ 09:01:54 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_199384176
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 09:00 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

anti-mos er overheen, weekje wachten (nu is ideaal want het regent veel)
daarna verticuteren, je gras ziet er niet meer uit :'(
kale stukken opvullen en opnieuw inzaaien

en zorgen dat je regelmatig bemest, voldoende water geeft, maar niet te veel, regelmatig maar niet te kort maaien, voor de winter het gras wat langer laten worden zodat mos minder kans heeft.
Anti-mos is IJzersulfaat
pi_199384195
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 09:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Anti-mos is IJzersulfaat
als je dat niet wil is het afgraven en opnieuw beginnen, maar dan blijf je gezeik houden
je hond een weekje niet op het gras dan is die zooi wel ingetrokken
  woensdag 12 mei 2021 @ 09:05:09 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_199384216
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 09:03 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

als je dat niet wil is het afgraven en opnieuw beginnen, maar dan blijf je gezeik houden
je hond een weekje niet op het gras dan is die zooi wel ingetrokken
IJzersulfaat is een lapmiddel, het bestrijd het mos, niet de oorzaak van het mos, komt gewoon weer terug. Afgraven en opnieuw beginnen heb ik geen zin in.
pi_199384286
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 09:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

IJzersulfaat is een lapmiddel, het bestrijd het mos, niet de oorzaak van het mos, komt gewoon weer terug. Afgraven en opnieuw beginnen heb ik geen zin in.
dan zoek je het zelf maar uit :)
pi_199386137
nooit last van hen dan ook alles tegels. Handig als ik aan mn voertuigen wil sleutelen
U MAD?
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:43:04 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_199389374
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 09:11 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

dan zoek je het zelf maar uit :)
Lijkt me beter dan IJzersulfaat, wat de bodem verzuurt en in het jaar erop dus zorgt dat mos weer terugkomt.
  donderdag 13 mei 2021 @ 11:06:45 #12
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_199401279
Je woont op zand. Dan is mos onvermijdelijk.

Groetjes
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_199421417
Mos en boterbloemen en madeliefjes zeggen ook iets O-) over de grasconditie.

Ie.der Voorjaar is het mos - op kleigrond deels potaarde - want veel schaduw van de hoge heg en een giga walnotenboom en een knotwilg.
Dan vraag ik de tuinmeneer om te komen verticuteren. Dat doet hij in 3 x. Daarna wordt gras gezaaid en een boost eroverheen. Indien droog moet ik het vochtig houden.
En dan was het ook nog koud.
En tada …er ligt weer een postzegel groen voor het seizoen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')