abonnement Unibet Coolblue
  zondag 9 mei 2021 @ 21:34:51 #1
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_199349994
Goedenavond,

Komende maand een appartement die ik ga verhuren via een verhuurmakelaar. Maar wat is een realistisch courtage. Op sommige plekken een maand huur op anderen plekken 8,5% van de verhuurprijs.

Heeft iemand al met die bijltje gehakt? Op internet en google is het 1 groot wilde westen.

Alvast bedankt voor de moeite
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  zondag 9 mei 2021 @ 21:37:59 #2
51385 baskick
Juist ja!
pi_199350036
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:34 schreef trigt013 het volgende:
Goedenavond,

Komende maand een appartement die ik ga verhuren via een verhuurmakelaar. Maar wat is een realistisch courtage. Op sommige plekken een maand huur op anderen plekken 8,5% van de verhuurprijs.

Heeft iemand al met die bijltje gehakt? Op internet en google is het 1 groot wilde westen.

Alvast bedankt voor de moeite
Zo dat is een aanzienlijk verschil :+

Mijn beperkte ervaring zegt 1 maand huur aan bemiddelingskosten. Puur de bemiddeling en het contract dus, geen incasso, geen verdere diensten als onderhoud, calamiteiten enz.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 9 mei 2021 @ 21:40:11 #3
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_199350063
quote:
1s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:37 schreef baskick het volgende:

[..]

Zo dat is een aanzienlijk verschil :+

Mijn beperkte ervaring zegt 1 maand huur aan bemiddelingskosten. Puur de bemiddeling en het contract dus, geen incasso, geen verdere diensten als onderhoud, calamiteiten enz.
Is dat per bemiddeling? Want 1 of 2 contracten per jaar vind ik dit nogal wat.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_199350121
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:40 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Is dat per bemiddeling? Want 1 of 2 contracten per jaar vind ik dit nogal wat.
Dan zou ik groepen gaan proberen te selecteren die langer willen huren.
  zondag 9 mei 2021 @ 21:52:17 #5
51385 baskick
Juist ja!
pi_199350301
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:40 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Is dat per bemiddeling? Want 1 of 2 contracten per jaar vind ik dit nogal wat.
Ja, normaliter wel. Ze doen immers steeds hetzelfde werk ervoor. En ja, dat drukt nogal behoorlijk op je rendement.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 10 mei 2021 @ 08:28:05 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199353001
Heeft die verhuurmakelaar niet standaard tarieven in een standaard contract wat je natuurlijk al gelezen hebt voor je hem inschakelde? O_o

Ik neem aan dat ze nog meer voor je beheren, of is het echt alleen vinden van een (nieuwe) huurder?
Dum de dum
pi_199356047
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 08:28 schreef Fe2O3 het volgende:
Heeft die verhuurmakelaar niet standaard tarieven in een standaard contract wat je natuurlijk al gelezen hebt voor je hem inschakelde? O_o

Ik neem aan dat ze nog meer voor je beheren, of is het echt alleen vinden van een (nieuwe) huurder?
Zo'n indicatie van N=1 beantwoordt de vraag van TS niet (optimaal).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199356138
Wij betalen 1 maandhuur bij een nieuwe huurder en vast 5% van de huurprijs.
Bij een gerenommeerde makelaar in DenHaag
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199356526
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 12:23 schreef Essebes het volgende:
Wij betalen 1 maandhuur bij een nieuwe huurder en vast 5% van de huurprijs.
Bij een gerenommeerde makelaar in DenHaag
Dus instapkosten = 1 maand huur.

En verder variabel steeds 5% dus naar verhuurmakelaar.
En wat doet die dan voor je? Mensen zoeken als het nodig is en beetje ondersteunen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199356567
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:34 schreef trigt013 het volgende:
... plekken 8,5% van de verhuurprijs.
Er zijn 3 constructries
1) Tarief per contract, of wel een (of twee) maanden huur... waarbij de makelaar meestal van 2 walletjes snoept door zowel aan jou als verhuurder als aan huurder een fee vragen.
2) Tarief per contract, a % van JAARhuur. Waarbij 8,5% van de JAARhuur = ongeveer 1 maand
3) een soort abonnement waarbij meestal ook "onderhoud" van het verhuurde hoort, zoals aanmaningen bij niet betalen etc. in welk geval het meestal een % van de huur per maand is
pi_199356941
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 12:49 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dus instapkosten = 1 maand huur.

En verder variabel steeds 5% dus naar verhuurmakelaar.
En wat doet die dan voor je? Mensen zoeken als het nodig is en beetje ondersteunen?
Huurder zoeken incl screenen.
Contract opstellen
Huur innen en aanmanen als nodig.
1e contact voor de huurder bij onderhoud/issues

Elke maand krijgen we de huur minus commissie naar onze eigen rekening gestort.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199357605
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 13:22 schreef Essebes het volgende:

[..]

Huurder zoeken incl screenen.
Contract opstellen
Huur innen en aanmanen als nodig.
1e contact voor de huurder bij onderhoud/issues

Elke maand krijgen we de huur minus commissie naar onze eigen rekening gestort.
Zal allemaal wel marktconform gaan en zij zijn er beter in dan jijzelf, lijkt me prima deal. Is het gebruikelijk dat het zo gaat?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199357791
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 14:07 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zal allemaal wel marktconform gaan en zij zijn er beter in dan jijzelf, lijkt me prima deal. Is het gebruikelijk dat het zo gaat?
Is ook een prima deal voor een automatische overschrijving per maand.....
Een beetje huur is zomaar 1.000 euro = 50 euro in de maand opstrijken voor niks doen... prima deal.

Huurder zoeken en screenen, huurders melden zichzelf in de tientallen aan. Screenen als je een beetje makelaar bent is dat een standaard process, salarisstrook uploaden, id dat soort zaken.

Huurcontract is een standaard documentje Mits zoek en vervang adres en naam.

1e contact bij issues, als het huis goed onderhouden is ... stelt dat ook niet veel voor.

Enige "echte" werk is on- en off-boarding, met een beetje goede wil heb je dezelfde huurders voor 5 tot 10 jaar of langer in de woning zitten dus is ook geen dagelijkse kost.

Maargoed de hele makkelardij - taxatie - hypotheek - notaris - aankoop - verkoop - verhuur - woon - constructie is hoe dan ook een grote keten van opgeklopte en over-gecomplexeerde business die grenst aan allerlei vormen van koppelverkoop en semi-legale constructies....
pi_199358600
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 14:20 schreef namliam het volgende:

[..]

Is ook een prima deal voor een automatische overschrijving per maand.....
Een beetje huur is zomaar 1.000 euro = 50 euro in de maand opstrijken voor niks doen... prima deal.

Huurder zoeken en screenen, huurders melden zichzelf in de tientallen aan. Screenen als je een beetje makelaar bent is dat een standaard process, salarisstrook uploaden, id dat soort zaken.

Huurcontract is een standaard documentje Mits zoek en vervang adres en naam.

1e contact bij issues, als het huis goed onderhouden is ... stelt dat ook niet veel voor.

Enige "echte" werk is on- en off-boarding, met een beetje goede wil heb je dezelfde huurders voor 5 tot 10 jaar of langer in de woning zitten dus is ook geen dagelijkse kost.

Maargoed de hele makkelardij - taxatie - hypotheek - notaris - aankoop - verkoop - verhuur - woon - constructie is hoe dan ook een grote keten van opgeklopte en over-gecomplexeerde business die grenst aan allerlei vormen van koppelverkoop en semi-legale constructies....
Denk dat het toch wel marktconform is, zolang alle makelaars niet in dikke bentleys rijden zal het toch wel meevallen met dit verhaal.

Overigens vind ik, denk ik, 600 eu ook wel weer zat voor dik verhaal, voor langere tijd tenzij extra werkzaamheden maar ok :p
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199358739
Hebben we het hier niet gewoon over sleutelgeld (bemiddelingskosten)? Is dat niet verboden?

Zie bijvoorbeeld recent:
https://www.omroepbrabant(...)skosten-liet-betalen
pi_199359842
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:34 schreef trigt013 het volgende:
Op sommige plekken een maand huur op anderen plekken 8,5% van de verhuurprijs.
Ik heb het allebei gezien. Aantal jaar geleden rekende mijn verhuurmakelaar 1 maand kale huur, ex BTW. Bij een wat recentere verhuur rekende ze 8% van de kale jaarhuur ex BTW.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_199359963
Mijn eigen, beperkte, ervaring is inderdaad 1 maand kale huur ex BTW.

Recent echter ook een beheerder gevonden die het voor stukken minder doet, maar daar dat was wel in combinatie met het beheer van het appartement (los abonnement).
  maandag 10 mei 2021 @ 16:42:07 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199360086
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 14:20 schreef namliam het volgende:


Is ook een prima deal voor een automatische overschrijving per maand.....
Een beetje huur is zomaar 1.000 euro = 50 euro in de maand opstrijken voor niks doen... prima deal.

niks doen?
ze zijn ook het eerste contact bij problemen. wil je al dat gezeik zelf aanhoren? Op zondag ochtend uit je bed gebeld worden wegens defecte cv ketel? Wil jij een boze huurder aan je deur?
Herinneringen sturen, administratie, huurverhogingen uizotzoeken enz enz.

5 tientjes per maand. waar kan ik tekenen?
Tot nooit .......
pi_199360277
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:33 schreef RolandPricken het volgende:
Mijn eigen, beperkte, ervaring is inderdaad 1 maand kale huur ex BTW.

Recent echter ook een beheerder gevonden die het voor stukken minder doet, maar daar dat was wel in combinatie met het beheer van het appartement (los abonnement).
Alleen als het om de huurder gaat. Niet bij de verhuurder
pi_199360365
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Alleen als het om de huurder gaat. Niet bij de verhuurder
Nee?

Ik heb enkele appartementen. Ik betaal een vast bedrag voor het beheer hiervan en omdat ik dit via bedrijf regel doen ze ook een nieuwe huurder zoeken voor minder dan 1 maand kale huur ex BTW.
pi_199360524
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:54 schreef RolandPricken het volgende:

[..]

Nee?

Ik heb enkele appartementen. Ik betaal een vast bedrag voor het beheer hiervan en omdat ik dit via bedrijf regel doen ze ook een nieuwe huurder zoeken voor minder dan 1 maand kale huur ex BTW.
Poep. Sorry ik heb mis gequote. Moest op deze:

quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 15:18 schreef Ace1 het volgende:
Hebben we het hier niet gewoon over sleutelgeld (bemiddelingskosten)? Is dat niet verboden?

Zie bijvoorbeeld recent:
https://www.omroepbrabant(...)skosten-liet-betalen
pi_199360588
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 15:18 schreef Ace1 het volgende:
Hebben we het hier niet gewoon over sleutelgeld (bemiddelingskosten)? Is dat niet verboden?

Zie bijvoorbeeld recent:
https://www.omroepbrabant(...)skosten-liet-betalen
Nee, onze huurders hebben niets betaald om de woning te huren. Alle kosten voor ons als verhuurder.

Nog even over of het veel of weinig is....ik vind het acceptabel en zie dat ze er wel degelijk werk aan hebben. We zijn ermee begonnnen toen we in het buitenland woonden, toen was het noodzaak, maar nu zie ik het als luxe. Ik moet er niet aan denken om gebeld te worden dat de cv niet aanslaat, middenin de nacht etc etc. Of toen de waterleiding was gesprongen...
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  maandag 10 mei 2021 @ 17:09:13 #23
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_199360628
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:34 schreef trigt013 het volgende:
Goedenavond,

Komende maand een appartement die ik ga verhuren via een verhuurmakelaar. Maar wat is een realistisch courtage. Op sommige plekken een maand huur op anderen plekken 8,5% van de verhuurprijs.

Heeft iemand al met die bijltje gehakt? Op internet en google is het 1 groot wilde westen.

Alvast bedankt voor de moeite
Ik heb 1x maand huur bij aanvang betaald, ex btw. Betaal daarnaast 4% ex btw over de maand huur, als een soort abonnement.

Alleen commercieel onroerend goed, geen woningen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_199360954
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 17:09 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ik heb 1x maand huur bij aanvang betaald, ex btw. Betaal daarnaast 4% ex btw over de maand huur, als een soort abonnement.

Alleen commercieel onroerend goed, geen woningen.
Die 4% lijkt me dan een soort van hoog als je een 10 jarig contract afsluit maar een tikje laag als het een 1-2 jarig contract gaat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199361015
Ben wel benieuwd wat een beetje normaal is, dan weet je in ieder geval waar je op moet sturen bij onderhandelingen met makelaars.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 10 mei 2021 @ 18:30:22 #26
51385 baskick
Juist ja!
pi_199361704
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

niks doen?
ze zijn ook het eerste contact bij problemen. wil je al dat gezeik zelf aanhoren? Op zondag ochtend uit je bed gebeld worden wegens defecte cv ketel? Wil jij een boze huurder aan je deur?
Herinneringen sturen, administratie, huurverhogingen uizotzoeken enz enz.

5 tientjes per maand. waar kan ik tekenen?
Dat is doorgaans allemaal niet inbegrepen in (eenmalige) bemiddelingskosten. Los af te nemen wel, maar tegen (maandelijkse) meerprijs.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199362023
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 16:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

niks doen?
ze zijn ook het eerste contact bij problemen. wil je al dat gezeik zelf aanhoren? Op zondag ochtend uit je bed gebeld worden wegens defecte cv ketel? Wil jij een boze huurder aan je deur?
Herinneringen sturen, administratie, huurverhogingen uizotzoeken enz enz.

5 tientjes per maand. waar kan ik tekenen?
600 euro in het jaar voor 30 minuten werk per jaar, waar kan ik tekenen?

Zo vaak is er niet iets mis met de CV,
Huurverhoging is een (standaard) mail per jaar
Administratie kan een punt worden als je richting de 10 of meer huurders gaat, zover ben ik nog lang niet en kan prima zien of er deze maand betaald is via overschrijving niet via Incasso "wat zo fijn is" maar ondertussen loop je als incasserende partij bijna 2 maanden risico dat er gestorneerd wordt... dat kan niet per overschrijving.
  vrijdag 14 mei 2021 @ 21:59:35 #28
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_199425138
Bedankt allemaal voor de informatie. De uiteindelijk deal is 1 maand huur courtage en 47,50 per maand voor financieel beheer en juridische ondersteuning.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')