abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:05:03 #1
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_199327404


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)


Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:05:55 #2
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_199327419
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ziekenhuismedewerkers werken al sinds oktober onder hoogspanning, gun hun ook eens wat rust.
Hadden ze een ander beroep moeten kiezen. Vanaf de eerste week hoor je zorgmedewerkers al janken dat ze het zo zwaar hebben. Het lijkt het onderwijs wel met 7 maanden per jaar vakantie.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:06:16 #3
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199327430
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ziekenhuismedewerkers werken al sinds oktober onder hoogspanning, gun hun ook eens wat rust.
dat moment komt steeds dichterbij
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:07:11 #4
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199327442
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:05 schreef Caland het volgende:

[..]

Hadden ze een ander beroep moeten kiezen. Vanaf de eerste week hoor je zorgmedewerkers al janken dat ze het zo zwaar hebben. Het lijkt het onderwijs wel met 7 maanden per jaar vakantie.
dit, als de gemeenschap voor ze gaat klappen denken ze meteen dat ze bijzonder zijn
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:07:48 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_199327449
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:03 schreef Caland het volgende: [..] Gewoon werken voor hun geld moeten wij toch ook
Een paar uurtjes achter de computer lapzwansen zoals ik doe, is niet vergelijkbaar met wat van bv. een IC-verpleger wordt verwacht.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:07:48 #6
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_199327451
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:05 schreef Caland het volgende:

[..]

Hadden ze een ander beroep moeten kiezen. Vanaf de eerste week hoor je zorgmedewerkers al janken dat ze het zo zwaar hebben. Het lijkt het onderwijs wel met 7 maanden per jaar vakantie.
Gewoon werken voor je centen.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:08:58 #7
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199327465
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:07 schreef Tijn het volgende:

[..]

Een paar uurtjes achter de computer lapzwansen zoals ik doe, is niet vergelijkbaar met wat van bv. een IC-verpleger wordt verwacht.
jij moet ook eens gaan werken voor je geld
pi_199327466
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:05 schreef Caland het volgende:

[..]

Hadden ze een ander beroep moeten kiezen. Vanaf de eerste week hoor je zorgmedewerkers al janken dat ze het zo zwaar hebben. Het lijkt het onderwijs wel met 7 maanden per jaar vakantie.
Hebben ze in de zorg 7 maanden vakantie?
Verder wel een bijzonder advies om uit de zorg te treden op het moment dat we er een tekort aan hebben ^O^
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:09:56 #9
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_199327480
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:07 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Gewoon werken voor je centen.
Zo is dat makker
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:09:59 #10
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_199327481
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:08 schreef Tarado het volgende:

[..]

jij moet ook eens gaan werken voor je geld
Ik moet helemaal niks :7
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:12:17 #11
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_199327529
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:07 schreef Tijn het volgende:

[..]

Een paar uurtjes achter de computer lapzwansen zoals ik doe, is niet vergelijkbaar met wat van bv. een IC-verpleger wordt verwacht.
Nee maar al maanden in onzekerheid zitten over je inkomen voor ondernemers moet niet langer duren dan nodig omdat de IC medewerkers moeten uitrusten...er zijn heel veel mensen die doordat alles dicht blijft, in grote problemen zijn en heel veel stress ervaren. Moeten die dan stress blijven ervaren en kapot blijven gaan?

Als er geen kans meer bestaat op overbelasting, moeten we gewoon verder gaan met de maatschappij openen.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:12:19 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_199327530
Wanneer kan ik me aanmelden voor een van Hugo’s befaamde prikevents?
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:12:28 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199327535
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 08:28 schreef Nielsch het volgende: [..] 28 weken. 't schijnt positief te zijn dat ze nog niet voorbij de 32 weken is, want dan kan koorts extra gevaarlijk zijn ivm vroeggeboorte. Maarja nu ruim een week koorts is natuurlijk ook gewoon kut.
Sterkte en beterschap daar!
Wat heftig zo tijdens een toch al spannende tijd.
Hoop dat jullie goed en voorspoedig opknappen!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_199327536
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 11:06 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Laten wij inderdaad eens even eerlijk blijven ..... Waarom die drang om het te downplayen?

Iemand met astma of iemand die zwanger is komt doorgaans niet in het ziekenhuis te liggen door een verkoudheid of griepje. Je kan dan roepen dat ze niet gezond is, omdat zij astma heeft, maar dat is natuurlijk onzin.

Gezond zijn is wel iets meer dan totaal geen onderliggende aandoeningen hebben. Met astma kan je in heel veel gevallen gewoon alles doen en laten wat je wil en 90+ worden.

Ik heb een collega van 22, slank, sportief, eet super gezond, maar heeft nu al ruim 6 maanden klachten en is nog steeds niet de oude. Men moet eens accepteren dat ook jongeren geraakt KUNNEN worden. Natuurlijk is het maar een klein deel, maar dat is ook niet zo gek.
Ik ben de covid niet aan het downplayen. En ja ook gezonde jonge mensen zonder onderliggende aandoeningen kunnen hard geraakt worden. Punt is dat we moeite hebben om onderliggende zaken te erkennen.

Ik gebruik even een ander voorbeeld. wil niemand kwetsen(zal artikel later zoeken. Moet zo weg) In de krant volgende ze jonge gezonde mensen. Zijn er een paar waarbij je denk, hmm bmi groter dan 30? Dan kunnen je bloedwaardes goed zijn en kun je nog van alles doen. Overgewicht blijft voor covid een verhoogde risico voor complicaties.

Mensen jong/oud met een verhoogde kans op complicaties dmv onderliggende aandoeningen, schaar ik niet onder gezond.
pi_199327545
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:07 schreef Tijn het volgende:

[..]

Een paar uurtjes achter de computer lapzwansen zoals ik doe, is niet vergelijkbaar met wat van bv. een IC-verpleger wordt verwacht.
Sowieso is dat geen werken. Althans, niet in mijn vocabulaire.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:13:07 #16
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_199327551
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:09 schreef Wantie het volgende:

[..]

Hebben ze in de zorg 7 maanden vakantie?
Verder wel een bijzonder advies om uit de zorg te treden op het moment dat we er een tekort aan hebben ^O^
Nee maar het onderwijs is ook zo’n beroepsgroep die altijd maar loopt te janken dat ze het zo zwaar hebben
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:13:36 #17
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_199327564
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:12 schreef popje het volgende:

[..]

Nee maar al maanden in onzekerheid zitten over je inkomen voor ondernemers moet niet langer duren dan nodig omdat de IC medewerkers moeten uitrusten...er zijn heel veel mensen die doordat alles dicht blijft, in grote problemen zijn en heel veel stress ervaren. Moeten die dan stress blijven ervaren en kapot blijven gaan?

Als er geen kans meer bestaat op overbelasting, moeten we gewoon verder gaan met de maatschappij openen.
Je snapt ook dat die kans op overbelasting minimaal het komende jaar nog niet weg is he?
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:13:58 #18
131800 Tarado
capô de fusca
pi_199327575
benieuwd naar de zorgmedewerkers die na deze pandemie in het zwarte gat vallen
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:15:50 #19
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_199327611
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:13 schreef Tarado het volgende:
benieuwd naar de zorgmedewerkers die na deze pandemie in het zwarte gat vallen
Las vandaag dat er zo’n 100.000 operaties zijn uitgesteld en dat daar maandelijks 10.000 bijkomen. Dat zegt mij dat de zorg het niet zwaarder heeft maar gewoon anders verdeeld wordt

En oja ze kunnen weinig vakantie opnemen, nou dat geldt net zo goed voor de rest van werkend Nederland al is het daar meer niet willen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:17:32 #20
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_199327650
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:13 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Je snapt ook dat die kans op overbelasting minimaal het komende jaar nog niet weg is he?
Nee en dan moet je de maatschappij maar dicht houden al die tijd? Er bestaat altijd een kans, maar als de trend dalende is kun je buiten dingen echt wel weer toestaan. En hopelijk wordt het weer nu eindelijk een beetje normaal voor de tijd van het jaar.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:17:53 #21
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199327662
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:12 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik ben de covid niet aan het downplayen. En ja ook gezonde jonge mensen zonder onderliggende aandoeningen kunnen hard geraakt worden. Punt is dat we moeite hebben om onderliggende zaken te erkennen.

Ik gebruik even een ander voorbeeld. wil niemand kwetsen(zal artikel later zoeken. Moet zo weg) In de krant volgende ze jonge gezonde mensen. Zijn er een paar waarbij je denk, hmm bmi groter dan 30? Dan kunnen je bloedwaardes goed zijn en kun je nog van alles doen. Overgewicht blijft voor covid een verhoogde risico voor complicaties.

Mensen jong/oud met een verhoogde kans op complicaties dmv onderliggende aandoeningen, schaar ik niet onder gezond.
Je hebt als gezonde jongere een piepkleine kans in het ziekenhuis te komen met Covid, als jongere met onderliggende ziektes (afhankelijk van de ziektes ook nog) een grotere kans maar nog steeds kleine kans. En hoe ouder en hoe meer onderliggend lijden, hoe meer kans

Alles kan maar de kans is echt vele malen kleiner als je jonger bent.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:19:08 #22
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_199327681
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Sowieso is dat geen werken. Althans, niet in mijn vocabulaire.
Hopen dat de mensen die me betalen het niet doorkrijgen B-)
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:20:19 #23
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_199327697
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:17 schreef Molo het volgende:

[..]

Je hebt als gezonde jongere een piepkleine kans in het ziekenhuis te komen met Covid, als jongere met onderliggende ziektes (afhankelijk van de ziektes ook nog) een grotere kans maar nog steeds kleine kans. En hoe ouder en hoe meer onderliggend lijden, hoe meer kans

Alles kan maar de kans is echt vele malen kleiner als je jonger bent.
Te verwaarlozen inderdaad

VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:20:20 #24
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_199327698
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:17 schreef popje het volgende:

[..]

Nee en dan moet je de maatschappij maar dicht houden al die tijd? Er bestaat altijd een kans, maar als de trend dalende is kun je buiten dingen echt wel weer toestaan. En hopelijk wordt het weer nu eindelijk een beetje normaal voor de tijd van het jaar.
Ik zeg nergens dat je de maatschappij dicht moet houden. Enige wat ik nu zeg is dat de druk op de zorg, na deze corona-golf, niet meteen weg gaat zijn. Corona blijft en er is een stuwmeer aan zorg die ingehaald moet worden. Naast de normale zorg.
En uit de stuwmeer kan je verwachten dat een deel zwaardere zorg gaat zijn dan als het meteen had gekund. Ook zal een kleiner deel niet meer nodig zijn.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:20:44 #25
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199327706
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 12:13 schreef Caland het volgende:

[..]

Nee maar het onderwijs is ook zo’n beroepsgroep die altijd maar loopt te janken dat ze het zo zwaar hebben
Niet alles moet overal wijken voor 'de zorg' hoor, maar wat je nu zegt is natuurlijk niet echt helemaal fair. Richting een beroepsgroep die van oudsher al hard werkt en nu al ruim een jaar op de tenen loopt om alles te bolwerken met de nodige psychosociale extra belasting er ook nog bij.

Wat is de reden dat je het belangrijk vindt dit expliciet zo te noemen eigenlijk?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')