abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8250435
quote:
Op maandag 3 februari 2003 11:11 schreef Kogando het volgende:
Nee, als het je allemaal geen ruk interesseert en je kijkt er eens naar; dan lijkt het misschien op elkaar. Maar wanneer je je er wel in verdiept zou hebben zou je nooit zeggen dat de islam en het christendom wel ongeveer hetzelfde zijn. Want dat is echt gewoon nonsens.
Beide religies aanbidden dezelfde god. En beide religies worden op deze wereld vertegenwoordigd door ontelbare splintergroepen die een eigen interpretatie geven aan "het geschreven woord". De belangrijkste overeenkomst tussen de twee religies is en blijft dat het een geloof in iets ontastbaars is.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  maandag 3 februari 2003 @ 11:53:23 #102
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8250870
quote:
Op maandag 3 februari 2003 11:17 schreef thoth het volgende:
Beide religies aanbidden dezelfde god. En beide religies worden op deze wereld vertegenwoordigd door ontelbare splintergroepen die een eigen interpretatie geven aan "het geschreven woord". De belangrijkste overeenkomst tussen de twee religies is en blijft dat het een geloof in iets ontastbaars is.
Beide religies aanbidden niet dezelfde God! Hoe kom je daar nou bij? Moslims aanbidden Jezus niet.

Wat betreft dat het geloof iets onaantastbaars is heb je gelijk, zowel een christen als een moslim kan niet zeggen; kijk ik heb het op papier.

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  FOK!Fotograaf maandag 3 februari 2003 @ 13:43:24 #103
18921 freud
Who's John Galt?
pi_8253154
Kogando, je beschrijft het ervaren van god als dat warme gevoel. Dat heb ik ook regelmatig. Ik ben alleen overtuigd atheist, maar als ik met mijn vriendin bij de proms sta en er wordt een erg mooi stuk gespeeld, dan klopt alles in mijn leven gewoon. Ik heb dan niet de neiging om mijn gevoel toe te schrijven aan een god. Het komt imo gewoon omdat ik mijn leven in evenwicht heb. Ik heb geen geloof nodig om te weten wat goed en kwaad is. Ik heb geen belofte nodig aan iets beters na dit leven om nu troost te vinden. Ik ben van mening dat het gevoel wat jij beschijft voor mensen gewoon anders gecategoriseerd wordt. Jij beschrijft het als een ervaring van de geest van god, ik noem het simpelweg gelukkig zijn. Ik denk niet dat alle goede dingen die gebeuren en niet te bevatten zijn gelijk aan een god moeten worden toegeschreven. Een wonder uit de middeleeuwen is nu misschien gewoon te verklaren, omdat we meer kennis hebben. Het selectieve van een geloof qua denkwijze staat me ook erg tegen. Hoe ga je als gelovige om met de vele dingen uit een geloof die niet kloppen of verkeerd zijn?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!Fotograaf maandag 3 februari 2003 @ 13:44:28 #104
18921 freud
Who's John Galt?
pi_8253179
quote:
Op maandag 3 februari 2003 11:53 schreef Kogando het volgende:

[..]

Beide religies aanbidden niet dezelfde God! Hoe kom je daar nou bij? Moslims aanbidden Jezus niet.

Wat betreft dat het geloof iets onaantastbaars is heb je gelijk, zowel een christen als een moslim kan niet zeggen; kijk ik heb het op papier.

Groot fundementeel verschil tussen de twee religies is ook dat de koran moorden toestaat en zelfs beloond in bepaalde gevallen en het christendom het leven veel hoger waardeerd.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_8254109
quote:
Op maandag 3 februari 2003 02:18 schreef matthijn99 het volgende:
Ik denk echter dat er wel een medische verklaring te vinden is voor dat gevoel
Anders gezegd: jij snapt niet wat je met een gevoel aanmoet, dus is het niet waar wat hij schrijft en dus ga je maar een andere (medische, psychologische, wat dan ook) verklaring vinden.
Ik vind het niet echt van respect voor een ander getuigen om iemands ideeën die toevallig op een gevoel gebaseerd zijn (maar hee, we hebben het hier over de onstoffelijke God en geloven), af te wimpelen op een medisch foutje.
quote:
Het is omgekeerde bewijsvoering, eerst aannemen dat er iets is, vervolgens een gebeurtenis als bewijs voor het bestaan van datgene toekennen.
Dat is misschien bij mensen die gelovig opgevoed zijn het geval, maar hoe verklaar je dan de gevoelens van mensen die op latere leeftijd zijn gaan geloven?
quote:
maar er is werkelijk helemaal niks wat wijst op een relatie tussen die olifanten en de jeuk op mijn hoofd.
Maar als je een gevoel hebt zoals Kogando omschrijft, weet je dat die van God komt. En de relatie is duidelijk te voelen.
Maar ja, dat gevoel he?
quote:
Omgekeerde bewijsvoering? Misschien wel. God vraagt namelijk van ons onvoorwaardelijk in Hem te geloven.
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.
quote:
Ik weet van genoeg dingen om voor mezelf zeker te kunnen stellen dat God bestaat. Bij mezelf, en in mijn familie en kenissen kring zijn genoeg wonderen gebeurt.
Bij mij zijn er geen gebeurd (tenminste, niet voorzover ik weet), maar toch geloof ik. Er is namelijk geen bewijs nodig in de zin van wonderen oid. Al is het altijd mooi meegenomen
quote:
Kogando, je beschrijft het ervaren van god als dat warme gevoel. Dat heb ik ook regelmatig. Ik ben alleen overtuigd atheist, maar als ik met mijn vriendin bij de proms sta en er wordt een erg mooi stuk gespeeld, dan klopt alles in mijn leven gewoon. Ik heb dan niet de neiging om mijn gevoel toe te schrijven aan een god.
Ik reageer ff voor Kogando, maar ik denk niet dat dat hetzelfde gevoel is. Sowieso is het niet mogelijk om zomaar te stellen dat je hetzelfde gevoel als iemand hebt, omdat je nooit het precieze gevoel van een ander kunt ervaren.
  maandag 3 februari 2003 @ 15:55:37 #106
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8255742
quote:
Op maandag 3 februari 2003 13:43 schreef freud het volgende:
Kogando, je beschrijft het ervaren van god als dat warme gevoel. Dat heb ik ook regelmatig. Ik ben alleen overtuigd atheist, maar als ik met mijn vriendin bij de proms sta en er wordt een erg mooi stuk gespeeld, dan klopt alles in mijn leven gewoon. Ik heb dan niet de neiging om mijn gevoel toe te schrijven aan een god. Het komt imo gewoon omdat ik mijn leven in evenwicht heb. Ik heb geen geloof nodig om te weten wat goed en kwaad is. Ik heb geen belofte nodig aan iets beters na dit leven om nu troost te vinden. Ik ben van mening dat het gevoel wat jij beschijft voor mensen gewoon anders gecategoriseerd wordt. Jij beschrijft het als een ervaring van de geest van god, ik noem het simpelweg gelukkig zijn. Ik denk niet dat alle goede dingen die gebeuren en niet te bevatten zijn gelijk aan een god moeten worden toegeschreven. Een wonder uit de middeleeuwen is nu misschien gewoon te verklaren, omdat we meer kennis hebben. Het selectieve van een geloof qua denkwijze staat me ook erg tegen. Hoe ga je als gelovige om met de vele dingen uit een geloof die niet kloppen of verkeerd zijn?
Ik snap wat je bedoelt, het gevoel ken ik.. (Ben ook op de proms geweest )
Ook al lijkt het qua beschrijving misschien op wat ik zeg, het is echt anders. Wat jij bedoelt kan je ook hebben als je bijvoorbeeld samen bent met iemand van wie je veel houdt, een bepaalde sfeer of andere prettige dingen. Maar het ervaren van Gods Geest is anders. Dat kan je ook samen ervaren. In de bijbel wordt dat 'gemeenschap der heiligen' genoemd. Zo heb ik dat bijvoorbeeld een keer gehad met een vriend van me die ook tot het geloof is gekomen. We zaten te praten over God en ineens werden we tegelijk vervuld en zaten we sprakeloos tegenover elkaar. En op dat soort momenten weet je het gewoon zeker.
  maandag 3 februari 2003 @ 15:57:34 #107
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8255783
quote:
Op maandag 3 februari 2003 13:44 schreef freud het volgende:
Groot fundementeel verschil tussen de twee religies is ook dat de koran moorden toestaat en zelfs beloond in bepaalde gevallen en het christendom het leven veel hoger waardeerd.
Klopt..
pi_8256968
quote:
Op maandag 3 februari 2003 14:31 schreef ChrisJX het volgende:
Dat is misschien bij mensen die gelovig opgevoed zijn het geval, maar hoe verklaar je dan de gevoelens van mensen die op latere leeftijd zijn gaan geloven?
Domheid? Niet kunnen accepteren dat we niet alles kunnen verklaren en dan maar 1 of andere entiteit uit een hoed toveren waardoor alles wel ineens verklaard wordt? Niet kunnen accepteren dat het leven niets meer is dan een serie (complexe) chemische reacties? Niet kunnen accepteren dat het leven geen nut heeft?
Wij mensen zijn helemaal niet in staat om het systeem te begrijpen omdat we zelf het systeem zijn en omdat we niet buiten dat systeem kunnen staan. Laat staan dat we ook maar enig zinnig iets kunnen zeggen over iets wat helemaal buiten dat systeem zou staan, want zo beschrijven gelovigen een god meestal.
quote:
Maar als je een gevoel hebt zoals Kogando omschrijft, weet je dat die van God komt. En de relatie is duidelijk te voelen.
Waaraan dan in vredesnaam?!?!?!?!
Ik zie echt geen verschil met het door mij aangehaalde voorbeeld over jeuk en olifanten.

[Dit bericht is gewijzigd door matthijn99 op 03-02-2003 17:19]

pi_8257055
quote:
Op maandag 3 februari 2003 14:31 schreef ChrisJX het volgende:
Maar ja, dat gevoel he?
-----------
Sowieso is het niet mogelijk om zomaar te stellen dat je hetzelfde gevoel als iemand hebt, omdat je nooit het precieze gevoel van een ander kunt ervaren.
En hier spreek je jezelf ook weer tegen:
Eerst doe je een (herkennende/bevestigende) uitspraak over het gevoel van Kogando waarin je hem min of meer gelijk geeft en vervolgens zeg je tegen freud dat je moeilijk kan oordelen over het gevoel van anderen, terwijl je dat zelf dus ook doet.
pi_8257322
quote:
Op maandag 3 februari 2003 11:53 schreef Kogando het volgende:
Moslims zien Jezus als een profeet en de Christenen zien hem als de zoon van god. Oke. Maar dat in zichzelf doet niets af aan het feit dat beide religies dezelfde god aanbidden.
pi_8258252
God is harddrugs voor het volk...
pi_8258267
Allah is harddrugs voor het volk...
  maandag 3 februari 2003 @ 18:56:53 #113
17163 Spina1
Forget 'bout it..
pi_8258268
quote:
Op maandag 3 februari 2003 17:36 schreef thoth het volgende:

[..]

Moslims zien Jezus als een profeet en de Christenen zien hem als de zoon van god. Oke. Maar dat in zichzelf doet niets af aan het feit dat beide religies dezelfde god aanbidden.

De hele essentie van die 2 geloven liggen zo ver uit elkaar dat je ze niet kunt vergelijken.. dat is hetzelfde als zeggen dat een fiat punto gelijk is aan een ferrari F50, ja, het zijn toch allebei auto's

Je hebt gewoon ongelijk , probeer niet al te koppig te blijven..

maandag 3 februari 2003 @ 18:59:28 #114
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8258302
quote:
Op maandag 3 februari 2003 17:07 schreef matthijn99 het volgende:
Waaraan dan in vredesnaam?!?!?!?!
Ik zie echt geen verschil met het door mij aangehaalde voorbeeld over jeuk en olifanten.
Jouw voorbeeld over jeuk en olifanten klopt niet helemaal.. Maar stel je eens voor dat wanneer jij een bepaalde edelsteen in je broekzak stopt je de wereld ineens blauw ziet. Niet zo van; plof steen in je broek, zicht blauw. Maar als jij die steen hebt en je denkt eraan gebeurt het vaak, en als je die steen niet bij hebt gebeurt het sowieso niet.

Dan ga jij mij niet vertellen dat jij geen verband maakt tussen die steen en de verandering van kleuren in je zicht.

Als je het aan iemand zou vertellen zou diegene zeggen; jij wil gewoon zo graag dat de wereld blauw wordt door die steen dat je dat gewoon zelf verzint. Kijk, je kan het dan niet bewijzen aan diegene.. Maar je weet voor jezelf zeker dat die edelsteen meer is dan een gewone steen.

En ik kan je vertellen dat het gevoel van Gods Geest minimaal net zo bijzonder is dan wanneer ik de wereld ineens blauw zou zien.

maandag 3 februari 2003 @ 19:01:28 #115
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8258333
quote:
Op maandag 3 februari 2003 17:36 schreef thoth het volgende:
Als jij het over een Jan uit Utrecht hebt en je vraagt of ik hem ken, en ik zeg dat ik zeker weet hij een zoon heeft en jij weet zeker van niet.. Dan praten we dus over een andere Jan. Duidelijk!
pi_8259146
quote:
Op maandag 3 februari 2003 18:59 schreef Kogando het volgende:
Jouw voorbeeld over jeuk en olifanten klopt niet helemaal..
Ik mis je argumentatie hiervoor.
quote:
Maar stel je eens voor dat wanneer jij een bepaalde edelsteen in je broekzak stopt je de wereld ineens blauw ziet. Niet zo van; plof steen in je broek, zicht blauw. Maar als jij die steen hebt en je denkt eraan gebeurt het vaak, en als je die steen niet bij hebt gebeurt het sowieso niet.

En ik kan je vertellen dat het gevoel van Gods Geest minimaal net zo bijzonder is dan wanneer ik de wereld ineens blauw zou zien.

Wat is bij jou dan de steen en wat is de blauwe wereld? Jouw blauwe wereld is volgens mij dat gevoel wat je eerder beschreef maar waar is je steen dan? Volgens mij mis je die in jouw belevingswereld.
Hoewel, ik heb er wel een idee over: volgens mij ervaar jij die blauwe wereld in dat gevoel, maar daarvoor heb je wel eerst moeten aannemen dat er een steen bestaat die voor dat gevoel zorgt. Terwijl je die steen niet ziet, niet aan kan raken, niet kan horen, niet kan waarnemen.

Ik blijf gewoon die omgekeerde bewijsvoering tegenkomen. Eerst klakkeloos aannemen dat er iets (een god) is zonder dat je dat kan waarnemen en vervolgens een aantal gebeurtenissen die je niet zo snel kan verklaren aan die god toekennen en dan zeggen: zie je wel, dat doet god!!

Dat klopt gewoon niet.

[Dit bericht is gewijzigd door matthijn99 op 03-02-2003 20:06]

pi_8259497
quote:
Op maandag 3 februari 2003 19:01 schreef Kogando het volgende:

[..]

Als jij het over een Jan uit Utrecht hebt en je vraagt of ik hem ken, en ik zeg dat ik zeker weet hij een zoon heeft en jij weet zeker van niet.. Dan praten we dus over een andere Jan. Duidelijk!

Bedoel je dat het bestaan van god ontleent kan worden aan de rol van Jezus?

Aanhangers van het Jodendom, Christendom en de Islam geloven in die ene god. De rol die weggelegd is voor de figuur Jezus kan daar los van gezien worden. Alle andere bijkomstigheden wat dat betreft ook. In den beginne, heb ik me laten vertellen, was er een god. De rest volgde en daar hebben miljarden mensen door de eeuwen heen van alles en nog wat omheen bedacht. Zijn al die meningen in staat het beginsel, god, te weerleggen?

maandag 3 februari 2003 @ 20:25:34 #118
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8259660
quote:
Op maandag 3 februari 2003 19:56 schreef matthijn99 het volgende:
Wat is bij jou dan de steen en wat is de blauwe wereld? Jouw blauwe wereld is volgens mij dat gevoel wat je eerder beschreef maar waar is je steen dan? Volgens mij mis je die in jouw belevingswereld.
Hoewel, ik heb er wel een idee over: volgens mij ervaar jij die blauwe wereld in dat gevoel, maar daarvoor heb je wel eerst moeten aannemen dat er een steen bestaat die voor dat gevoel zorgt. Terwijl je die steen niet ziet, niet aan kan raken, niet kan horen, niet kan waarnemen.

Ik blijf gewoon die omgekeerde bewijsvoering tegenkomen. Eerst klakkeloos aannemen dat er iets (een god) is zonder dat je dat kan waarnemen en vervolgens een aantal gebeurtenissen die je niet zo snel kan verklaren aan die god toekennen en dan zeggen: zie je wel, dat doet god!!

Dat klopt gewoon niet.

De steen is je geloof in God, de blauwe wereld is het gevoel van Gods Geest. Snap je het nu?

Verder is er natuurlijk absoluut geen sprake van 'klakkeloos aannemen zonder waarnemingen'. Je hoort van God, leest in de bijbel, kijkt om je heen, praat met gelovigen; op dat moment begint zich iets te vormen. Je overweegt de gedachte dat er een God is, je leest in de bijbel en komt opmerkelijke dingen tegen. Op een gegeven moment geloof je in God, en God weet dit en zal je antwoorden.

Verder zijn het niet gewoon zomaar wat vreemde gebeurtenissen die ik voor het gemak maar aan God toedicht.

Goed, ik kan natuurlijk nog twee topics volschrijven over hoe bijzonder het is en dat ik zeker weet dat het van God komt maar dat heeft weinig zin. Alleen als je het zelf zou ervaren zou je me begrijpen, net zoals andere gelovigen het van me begrijpen.
Tot op bepaalde hoogte is het iets vaags en ontastbaars, maar dat gevoel is gewoon net zo duidelijk als kiespijn. Je weet dus echt wel of je niet jezelf maar wat wijsmaakt.

Het is ook niet zo dat het me zomaar te pas en te onpas overkomt. Nee, het is vaak als ik bid, naar iemand luister die over God spreekt, er zelf over vertel of gewoon als ik aan God denk.

maandag 3 februari 2003 @ 20:30:32 #119
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8259748
quote:
Op maandag 3 februari 2003 20:17 schreef thoth het volgende:
Bedoel je dat het bestaan van god ontleent kan worden aan de rol van Jezus?

Aanhangers van het Jodendom, Christendom en de Islam geloven in die ene god. De rol die weggelegd is voor de figuur Jezus kan daar los van gezien worden. Alle andere bijkomstigheden wat dat betreft ook. In den beginne, heb ik me laten vertellen, was er een god. De rest volgde en daar hebben miljarden mensen door de eeuwen heen van alles en nog wat omheen bedacht. Zijn al die meningen in staat het beginsel, god, te weerleggen?

Voor christenen ìs Jezus God. Zij aanbidden Jezus dan ook. Zij geloven ook dat ze niet anders bekeerd kunnen worden dan door Jezus.

God en Allah is voor jou misschien dezelfde, maar voor mij is dat gewoon onzin.

Als er morgen iemand een geloof bedenkt over een enorme smurf op uranus die de aarde en de mens gemaakt heeft en hij noemt hem God, wou je dan zeggen dat dat ook dezelfde is? Dacht het niet...

Ik geloof maar in 1 God, en dat is de God van de bijbel.

pi_8260130
Dit snap ik niet helemaal. Als het leven niet meer is dan een aaneenschakeling van chemische reacties (let wel: ik bestrijd niets), wat is dan de basis van medelijden, etc? Alles kan dan immers worden afgedaan als de bevlieging van een natuurverschijnsel.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_8260554
quote:
Op maandag 3 februari 2003 20:25 schreef Kogando het volgende:
De steen is je geloof in God, de blauwe wereld is het gevoel van Gods Geest. Snap je het nu?
Ja, maar dat houdt nog steeds in dat je eerst aanneemt (gelooft) dat een god bestaat en vervolgens die blauwe wereld ervaart en die aan die god toekent. Dat is omgekeerde bewijsvoering. Je hebt net zoveel reden om die blauwe wereld aan een god toe te kennen, als aan het pak vanillevla dat in mijn ijskast staat.
quote:
Verder is er natuurlijk absoluut geen sprake van 'klakkeloos aannemen zonder waarnemingen'. Je hoort van God, leest in de bijbel, kijkt om je heen, praat met gelovigen; op dat moment begint zich iets te vormen. Je overweegt de gedachte dat er een God is, je leest in de bijbel en komt opmerkelijke dingen tegen. Op een gegeven moment geloof je in God, en God weet dit en zal je antwoorden.
Ik praat ook met gelovigen, lees er over en het wordt allemaal alleen maar ongeloofwaardiger. En bovendien, de meeste gelovigen kunnen nou niet bepaald helder communiceren op het moment dat het over geloofszaken gaat en dat draagt ook niet echt bij tot veel begrip van de ongelovigen.
quote:
Goed, ik kan natuurlijk nog twee topics volschrijven over hoe bijzonder het is en dat ik zeker weet dat het van God komt maar dat heeft weinig zin.
Idd, nogmaals, omdat je dat gewoon niet zeker kan weten.
quote:
Alleen als je het zelf zou ervaren zou je me begrijpen, net zoals andere gelovigen het van me begrijpen.
Die zijn bevooroordeeld.
quote:
Je weet dus echt wel of je niet jezelf maar wat wijsmaakt.
Tot nu toe hebben de meeste gelovigen me bepaald nog niet kunnen overtuigen van het bovenstaande. Sterker nog, zoals ik al eerder zei, mijn mening dat jullie jezelf wel wat wijsmaken, wordt alleen maar versterkt.

I rest my case.

[Dit bericht is gewijzigd door matthijn99 op 03-02-2003 21:25]

pi_8260599
quote:
Op maandag 3 februari 2003 20:52 schreef SportsIllustrated het volgende:
Dit snap ik niet helemaal. Als het leven niet meer is dan een aaneenschakeling van chemische reacties (let wel: ik bestrijd niets), wat is dan de basis van medelijden, etc? Alles kan dan immers worden afgedaan als de bevlieging van een natuurverschijnsel.
Ik pretendeer niet daar een antwoord op te hebben. Simple as that. Ik weet het niet.
Maar daarom ga ik het nog niet aan 1 of andere uit de duim getoverde entiteit toekennen.
  maandag 3 februari 2003 @ 21:28:24 #123
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8260880
quote:
Op maandag 3 februari 2003 21:16 schreef matthijn99 het volgende:
Ja, maar dat houdt nog steeds in dat je eerst aanneemt (gelooft) dat een god bestaat en vervolgens die blauwe wereld ervaart en die aan die god toekent. Dat is omgekeerde bewijsvoering. Je hebt net zoveel reden om die blauwe wereld aan een god toe te kennen, als aan het pak vanillevla dat in mijn ijskast staat.
Wat een belachelijke vergelijking.. Is er een bijbel over een pak vla, zijn er mensen die in vla geloven. Kom op zeg.. Nou sla je wel lekker door.

Jij noemt het omgekeerde bewijsvoering. Ik noem het onvoorwaardelijk.

quote:
Ik praat ook met gelovigen, lees er over en het wordt allemaal alleen maar ongeloofwaardiger. En bovendien, de meeste gelovigen kunnen nou niet bepaald helder communiceren op het moment dat het over geloofszaken gaat en dat draagt ook niet echt bij tot veel begrip van de ongelovigen.
Hier kan ik niks mee.. Ik kan ook roepen dat jij dom bent ofzo..
quote:
Idd, nogmaals, omdat je dat gewoon niet zeker kan weten.
Je kan het voor jezelf zeker weten. Of je moet ook vinden dat je niet zeker kan weten of je leeft bijvoorbeeld.
quote:
Die zijn bevooroordeeld.
Net zo bevooroordeeld als jij ja.
quote:
Tot nu toe hebben de meeste gelovigen me bepaald nog niet kunnen overtuigen van het bovenstaande. Sterker nog, zoals ik al eerder zei, mijn mening dat jullie jezelf wel wat wijsmaken, wordt alleen maar versterkt.
Gelukkig denkt niet iedereen daar zo over gezien het feit dat het christendom de snelst groeiende godsdienst ter wereld is, sterker nog het groeit harder dan ooit tevoren.
quote:
En verder nog het volgende:
Het feit dat jij het al niet eens kan worden met thoth die hier ook post, zegt al genoeg. Allebei gelovig en jullie kunnen het niet eens worden over of Allah en God dezelfde zijn. Terwijl jullie je op dezelfde bron beroepen. Wie heeft er dan gelijk? 'Ik', zal jij zeggen. 'Ik', zal thoth zeggen.
Klinkt leuk.. Maar een moslim is voor mij hetzelfde als iemand die in kabouters gelooft. Ik deel zijn mening simpelweg niet. Een moslim gelooft niet in de bijbel, ik wel.
quote:
I rest my case.
So be it.
  maandag 3 februari 2003 @ 21:29:36 #124
14827 Kogando
Modelprutser
pi_8260911
quote:
Op maandag 3 februari 2003 21:17 schreef matthijn99 het volgende:
Ik pretendeer niet daar een antwoord op te hebben. Simple as that. Ik weet het niet.
Maar daarom ga ik het nog niet aan 1 of andere uit de duim getoverde entiteit toekennen.
Uit de duim getoverde entiteit, je doet alsof ik het over een groene smurf op uranus heb...
pi_8261215
quote:
Op maandag 3 februari 2003 21:28 schreef Kogando het volgende:
Jij noemt het omgekeerde bewijsvoering. Ik noem het onvoorwaardelijk.
Ik zie geen verschil tussen die 2. Ik keur het beide af.
quote:
Hier kan ik niks mee.. Ik kan ook roepen dat jij dom bent ofzo..
Dat mag.
quote:
Je kan het voor jezelf zeker weten. Of je moet ook vinden dat je niet zeker kan weten of je leeft bijvoorbeeld.
Ik heb niet echt een referentiekader. Ik bèn leven. Dus ik kan er niet buiten treden en het beoordelen. Dus zeker weten, nee.
quote:
Net zo bevooroordeeld als jij ja.
Ik stel me open door te luisteren naar de 'argumenten'. Die zijn echter allemaal bijzonder zwak en ongefundeerd.
quote:
Gelukkig denkt niet iedereen daar zo over gezien het feit dat het christendom de snelst groeiende godsdienst ter wereld is, sterker nog het groeit harder dan ooit tevoren.
Het aantal mensen dat in iets gelooft zegt echt helemaal niks over de waarheid van datgene wat ze geloven.
quote:
Klinkt leuk.. Maar een moslim is voor mij hetzelfde als iemand die in kabouters gelooft. Ik deel zijn mening simpelweg niet. Een moslim gelooft niet in de bijbel, ik wel.
Ik had mijn voorgaande post al geëdit aangezien ik vermoed dat thoth geen gelovige is.

Maar je quote zegt ook alweer genoeg. Voor mij ben jij ook iemand die in kabouters gelooft. En je bestempelt de islam als mening terwijl je voor je zelf over de waarheid spreekt. En dat terwijl de basis van de islam en het christendom hetzelfde zijn: het geloof in een almachtige entiteit.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')