abonnement Unibet Coolblue
pi_199312326
Hoogopgeleide complotdenkers bestaan gewoon, je zou toch enige rationaliteit in deze hoek verwachten maar kennelijk hebben ze in de loop van hun leven een hersenziekte opgelopen oid wat het rationeel vermogen ernstig heeft aangetast.

Wijven op tinder die in hun bio hebben staan: als je de NOS volgt swipe dan naar links.

Het is toch wel ernstig hoe groot percentage van de mensheid ontzettend labiel wordt als er een pandemie over de mensheid neerdaalt, je zou het onder normale omstandigheden schizofrenie noemen of paranoide schizofrenie of betrekkingswanen, maar nu zo'n groot percentage uit alle lagen van de bevolking van deze wanen heeft mag je het ook geen schizofrenie meer noemen. Het valt nu net als alle andere collectieve wanen onder religie denk ik. Wat we geleerd hebben en kunnen waarnemen is dat er een groot percentage van de mensheid behoorlijk labiel, kwetsbaar en behoorlijk beïnvloedbaar is terwijl voorheen dit soort waangedachten altijd aan een kleine groep werd toegeschreven.
pi_199312494
Lekker onderbouwd verhaal
pi_199312579
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:05 schreef Phoenyx-God het volgende:
Lekker onderbouwd verhaal
Waar wil jij een onderbouwing van zien? :)
pi_199312640
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:12 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Waar wil jij een onderbouwing van zien? :)
Nergens van, staat niet voor niets in ONZ, maar wou gewoon dat even melden omdat het me opviel.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 12:00:34 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199313168
Dus als je de nos nepnieuws vindt ben je een wapper?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199314306
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 11:18 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Nergens van, staat niet voor niets in ONZ, maar wou gewoon dat even melden omdat het me opviel.
Ik denk dat het weinig onderbouwing nodig heeft om een parallel te trekken met mensen die in bizarre complottheorieën geloven en rand psychotische verschijnselen tot paranoïde schizofrenie hebben in extreme gevallen. Daarnaast worden religies objectief gezien ook wel als collectieve wanen omschreven maar wordt dit niet zo gediagnosticeerd in de DSM omdat een religie aanhangen geen afwijkend gedrag is.

Maar het verband lijkt mij helder, wat we in ieder geval kunnen stellen is dat mensen die in bizarre complottheorieën geloven wanen hebben en ze zijn er niet vanaf te brengen door rationeel redeneren ook al worden feiten aangebracht of bewijzen dat de persoon fout zit met zijn gedachtes. dit is een typisch kenmerk van waanideeën hebben.

Bij wanen komen de gedachten van iemand niet overeen met de werkelijkheid. Mensen met wanen kunnen het besef van realiteit helemaal verliezen en allerlei ideeën 'in hun hoofd halen'.

Maar ik begrijp dat mensen die niet veel kennis van psychologie hebben meer onderbouwing nodig hebben.
pi_199314310
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 12:00 schreef LXIV het volgende:
Dus als je de nos nepnieuws vindt ben je een wapper?
Dat ben je dan zeker, dat staat buiten kijf.
pi_199314386
Citaat: Kun je complotdenken zien als vervanging voor religie?
“Zeggen dat complotdenkers religieus zijn, zet hen retorisch buitenspel. Dat wil ik niet doen. Tegelijkertijd zitten er wel religieuze componenten in het complotdenken. Zo praten complotdenkers over onzichtbare machten en krachten die zij in beeld willen brengen.

Deze bevinden zich niet in de hemel of natuur - zoals dat met religie het geval is - maar achter de maatschappelijke coulissen. Die neiging komt niet uit de lucht vallen. Macht wordt namelijk steeds onzichtbaarder. Macht is niet langer alleen gekoppeld aan een burgemeester of minister-president maar in toenemende mate Europees gecentreerd.

Er is nog een tweede gelijkenis. Religie bood van oudsher een narratief voor het verklaren van ziekten, lijden en de dood. Nou gaan complottheorieën niet altijd daarover maar wel over ellende in de samenleving zoals terrorisme of corona. Deze ellende wordt door complotdenkers gevat in een verhaal.

Er wordt betekenis aan gegeven. Corona is volgens sommigen van hen niet een toevallig rondwarend virus, maar opzettelijk uitgezet door China om overbevolking tegen te gaan. Het complot is volgens hen overal en in alles aanwezig. Toeval bestaat niet. Dit is vergelijkbaar met het idee dat alles in onze samenleving wordt bepaald door een god.”
  vrijdag 7 mei 2021 @ 13:38:05 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199314419
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:36 schreef hoedenderand het volgende:
Citaat: Kun je complotdenken zien als vervanging voor religie?
“Zeggen dat complotdenkers religieus zijn, zet hen retorisch buitenspel. Dat wil ik niet doen. Tegelijkertijd zitten er wel religieuze componenten in het complotdenken. Zo praten complotdenkers over onzichtbare machten en krachten die zij in beeld willen brengen.

Deze bevinden zich niet in de hemel of natuur - zoals dat met religie het geval is - maar achter de maatschappelijke coulissen. Die neiging komt niet uit de lucht vallen. Macht wordt namelijk steeds onzichtbaarder. Macht is niet langer alleen gekoppeld aan een burgemeester of minister-president maar in toenemende mate Europees gecentreerd.

Er is nog een tweede gelijkenis. Religie bood van oudsher een narratief voor het verklaren van ziekten, lijden en de dood. Nou gaan complottheorieën niet altijd daarover maar wel over ellende in de samenleving zoals terrorisme of corona. Deze ellende wordt door complotdenkers gevat in een verhaal.

Er wordt betekenis aan gegeven. Corona is volgens sommigen van hen niet een toevallig rondwarend virus, maar opzettelijk uitgezet door China om overbevolking tegen te gaan. Het complot is volgens hen overal en in alles aanwezig. Toeval bestaat niet. Dit is vergelijkbaar met het idee dat alles in onze samenleving wordt bepaald door een god.”
Als corona is uitgezet tegen overbevolking dan is het wel Chinese rommel. Die paar 80+-ers die eraan overlijden zetten ook geen zoden aan de dijk..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199314468
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als corona is uitgezet tegen overbevolking dan is het wel Chinese rommel. Die paar 80+-ers die eraan overlijden zetten ook geen zoden aan de dijk..
Ja, je gaat niet meer met deze complotgedachte mee in ieder geval, maar de optie staat dan nog geheel open of jij behoort tot het kamp van de complotdenkers die het vergelijken met een griepje.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 13:47:56 #11
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199314562
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 10:50 schreef hoedenderand het volgende:
Wijven op tinder die in hun bio hebben staan: als je de NOS volgt swipe dan naar links.
Vrouwen die zelfstandig na durven te denken gelijk "wijven" noemen :')

Ga lekker een eind heen joh, incel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_199314643
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Vrouwen die zelfstandig na durven te denken gelijk "wijven" noemen :')

Ga lekker een eind heen joh, incel.
Ah, we hebben er weer eentje! ervaringsdeskundige, mooi dat jij het zo onderstreept dat de groep steeds groter wordt die in complotten geloofd.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 14:11:20 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199314863
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:41 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Ja, je gaat niet meer met deze complotgedachte mee in ieder geval, maar de optie staat dan nog geheel open of jij behoort tot het kamp van de complotdenkers die het vergelijken met een griepje.
Vroeger werden dat ‘mensen die het hoofd koel houden genoemd’. Tegenwoordig is iedereen die niet bevattelijk voor massa-hysterie is een complotdenker.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199315097
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 14:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vroeger werden dat ‘mensen die het hoofd koel houden genoemd’. Tegenwoordig is iedereen die niet bevattelijk voor massa-hysterie is een complotdenker.
Als je deze groep onder de loep neemt dan zijn het significant veel werklozen, mensen die gevoelig zijn voor burn outs en depressie en zich laten meeslepen door allerlei alternatieve media ofterwijl fake news en complotten daarbij niet objectief kunnen denken en argwaan tegen autoriteiten hebben, ze gebruiken termen als big media en big pharma, juist dus niet de mensen die het hoofd koel houden maar langzaam afglijden. Eigenlijk hebben ze helemaal geen eigen mening maar laten zich meeslepen door vage nieuwsberichtjes op facebook wat een troll heeft gepost.
pi_199315154
Met complotdenken is niet per se iets mis. Complotten bestaan en om er achter te komen moet ooit een keer iemand het vermoeden hebben en onderzoek gaan doen.

Alleen het valt me altijd wel tegen als mensen plotseling basale onderzoeksvaardigheden aan de kant leggen en allerlei conclusies trekken op basis van ondermaats literatuuronderzoek.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199315202
er zit ook geld in. de gele bedrukte paraplu's, de kleding, de spandoeken, het is allemaal handel.
een beetje flappie-wappie teletubbie wilt er toch leuk bijlopen in een trui met opdruk.

tevens kun je, mits je het goed aanpakt, honderden euro's naar binnen harken met tikkies.
dan geef je aan dat je een speaker nodig hebt voor je demonstratie. 300 tot 400 euro krijg je gewoon.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199316321
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:30 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Ik denk dat het weinig onderbouwing nodig heeft om een parallel te trekken met mensen die in bizarre complottheorieën geloven en rand psychotische verschijnselen tot paranoïde schizofrenie hebben in extreme gevallen. Daarnaast worden religies objectief gezien ook wel als collectieve wanen omschreven maar wordt dit niet zo gediagnosticeerd in de DSM omdat een religie aanhangen geen afwijkend gedrag is.

Maar het verband lijkt mij helder, wat we in ieder geval kunnen stellen is dat mensen die in bizarre complottheorieën geloven wanen hebben en ze zijn er niet vanaf te brengen door rationeel redeneren ook al worden feiten aangebracht of bewijzen dat de persoon fout zit met zijn gedachtes. dit is een typisch kenmerk van waanideeën hebben.

Bij wanen komen de gedachten van iemand niet overeen met de werkelijkheid. Mensen met wanen kunnen het besef van realiteit helemaal verliezen en allerlei ideeën 'in hun hoofd halen'.

Maar ik begrijp dat mensen die niet veel kennis van psychologie hebben meer onderbouwing nodig hebben.
Lol
pi_199317447
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 16:08 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Lol
Wat je eigenlijk wilde is de laatste zin quoten en daarmee veinzen dat je wel degelijk kennis hebt van psychologie, maar als je een kantoorbaan hebt op MBO niveau is kennis hebben van psychologie geen vereiste dus het niet inhoudelijk erop in kunnen gaan wordt je daarom ook ruimschoots vergeven.
pi_199317981
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 17:48 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Wat je eigenlijk wilde is de laatste zin quoten en daarmee veinzen dat je wel degelijk kennis hebt van psychologie, maar als je een kantoorbaan hebt op MBO niveau is kennis hebben van psychologie geen vereiste dus het niet inhoudelijk erop in kunnen gaan wordt je daarom ook ruimschoots vergeven.
Joh doe een keer normaal. Je zegt veel maar eigenlijk niks, gewoon lucht. Staat niet voor niets in ONZ. Geen bronnen, gewoon de zoveelste FOK!ker die interessant wil doen met simpele zaken. Als ik wou doen alsof ik kennis had van psychologie zou ik dat wel zeggen, maar ik zit niet zo vol met gelul als jij met je gezemel hier :D
pi_199318012
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 18:35 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Joh doe een keer normaal. Je zegt veel maar eigenlijk niks, gewoon lucht. Staat niet voor niets in ONZ. Geen bronnen, gewoon de zoveelste FOK!ker die interessant wil doen met simpele zaken. Als ik wou doen alsof ik kennis had van psychologie zou ik dat wel zeggen, maar ik zit niet zo vol met gelul als jij met je gezemel hier :D
Beter doe jij normaal narcist.
  † In Memoriam † vrijdag 7 mei 2021 @ 19:19:00 #21
88815 The_Emotion
98.3
pi_199318494
Door al die wappies mis ik de oude garde complotdenkers, met aluhoedjes.
Nu zijn het allemaal schaapjes besmet met Q-koorts -O-
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_199320444
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 18:35 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Joh doe een keer normaal. Je zegt veel maar eigenlijk niks, gewoon lucht. Staat niet voor niets in ONZ. Geen bronnen, gewoon de zoveelste FOK!ker die interessant wil doen met simpele zaken. Als ik wou doen alsof ik kennis had van psychologie zou ik dat wel zeggen, maar ik zit niet zo vol met gelul als jij met je gezemel hier :D
Het geeft niets als je het niet begrijpt. :')
pi_199320501
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 21:08 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Het geeft niets als je het niet begrijpt. :')
Drunk-friday? Want dit is wel erg flauw aan het worden zo
pi_199320520
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 21:11 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Drunk-friday? Want dit is wel erg flauw aan het worden zo
Ik ga er echt vanuit dat je het niet begrijpt, ik zie dat je claimt te kunnen schaken, wat is je elo rating?
pi_199320556
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 21:12 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Ik ga er echt vanuit dat je het niet begrijpt, ik zie dat je claimt te kunnen schaken, wat is je elo rating?
Nou ja op lichess ongeveer 1750. In het echt speel ik nooit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')