Sitetipsquote:Budget:
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
Doel:
Fotograaf:
Huidige camera:
Welke camera’s twijfel je over:
Bijzonderheden:
Ik denk dan meteen aan een tweedehands Sony RX10 II eigenlijk. 24-200mm f/2.8, superpraktisch, alles-in-1.quote:Op donderdag 6 mei 2021 15:31 schreef Aspergermeisje het volgende:
Ik ben op zoek naar een aanvullende camera naast mijn Sony A6000 (in de toekomst wil ik overstappen op fullframe systeem, maar dat staat hier los van).
Budget: maximaal 550 euro (ik sta ook open voor tweedehands)
Formaat: compact
Doel: ik wil soms gewoon even snel een kiekje kunnen maken die toch van redelijke kwaliteit is. Ik mis daarbij vooral de mogelijkheid om flink in te kunnen zoomen. Ook ruimte in mijn tas speelt een rol. [..]
Wie heeft tips?
Een flinke zoomlens is een aanrader voor een safari. Veel wild zul je van een flinke afstand bekijken en dan is een telelens een must. Aan de andere kant zijn er ook genoeg parken (ik weet niet waar je precies heengaat) waar je tijdens game drives behoorlijk dicht bij de dieren komt, bijvoorbeeld bij drinkplaatsen. In dat geval kom je met een 70 mm objectief al een heel eind. Houd er rekening mee dat veel game drives aan het begin of einde van de dag plaatsvinden. In combinatie met bijv. een 70-300/4-5.6 zul je merken dat je soms al redelijk hoge ISO waarden nogdig hebt voor een scherp beeld. Beeldstabilisatie is dan een welkome aanvulling. Ook een 'beanbag' om je camera op te laten rusten kan wonderen verrichten. Ik heb zelf vaak een plastic zak gebruikt die ik ter plekke vul met zand en goed dichtknoop. Supersimpel, goedkoop en effectief.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 23:59 schreef Landgeld het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, namelijk voor een Safari in Afrika. Nu heeft mijn voorkeur een spiegelreflex. Hier heb ik eerder mee gewerkt en vind ik het fijnst.
In verband met de Safari wil ik ook een zoom-lens, en dus tot bereik van 300mm.
Iemand tips voor een leuke (Tweedehands) set voor max 600 euro? Link naar MP mag ook via DM als je iets ziet.
Ik zag zelf:
Canon EOS 450D + 17-85mm
Canon EF 70-300mm
Is dit aan te raden?
Waar moet ik op letten, wat is handig? Tips welkom!
Ik ben zelf nooit op safari geweest. @clixplicity gekukkig wel. Afgaande op zijn verhaal heb ik even gekeken, en de Canon 450d kan ISO-waardes aan van 100-1600. Of dat voor safari aan het eind of begin van de dag genoeg is, kan ik niet beoordelen.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 13:02 schreef Landgeld het volgende:
Hele handige tips. Thanks
In hoeverre voldoet zo'n set hierboven aan die eisen? Hoge ISO waarde in combinatie met die lenzen..
Dat is ook niet verkeerd. Ik moet zeggen: ik weet erg weinig van 'hardware', maar ik vermoed dat je nog wel wat tips krijgt van mensen die er meer vanaf weten.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 13:54 schreef Landgeld het volgende:
Ik kijk nu ook naar deze set: https://www.coolblue.nl/p(...)ZnfP4LRoCxCEQAvD_BwE
Alleen dan tweedehands
Meer keuzemogelijkheden maakt het liezen niet makkelijker, maar wel een suggestie die het overwegen waard is. Denk hierbij aan: gewicht, volume, regelmatig objectieven verwisselen in een stoffige omgeving.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 14:07 schreef shiz het volgende:
Je begrijpt dat dat met een reden is hè?
Het is een ding om een camera te nemen met de eeuwenoude Canon 18MP sensor die generatieslang tot inzet kwam... maar om zover terug te gaan naar de 450D met 12MP sensor van 13 jaar geleden... erm. Ik zou het niet doen, maar ieder zo zijn of haar ding hè.
Ik was altijd fan van de 24MP Nikon sensor, had zelf een D5300. Die D3500 is ook een mooie en idd die set is een puicke en solide optie imho, kan ik me alleen maar achter scharen.
Als wildcard kun je nog kijken naar bridgecameras/superzooms van Panasonic en Sony (zie ook toevallig mijn vorige comment in dit topic). Die hebben modellen die niet sterker afvallen dan f/2.8 of f/4 met 1" sensors en redelijk wat zoom. Wel lekker makkelijk, maar blijft natuurlijk een kleinere sensor/wat minder performance.
Steek het prijsverschil in beter glas.quote:Op zondag 13 juni 2021 10:58 schreef Landgeld het volgende:
Ik twijfel nu nog tussen de D3500 en D5300. Die laatste is zo'n 250 euro duurder...
Ik snap wat je bedoelt, en dat is een goede tip.quote:Op zondag 13 juni 2021 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Steek het prijsverschil in beter glas.
2 foto’s naast elkaar ga je het verschil tussen die camera’s niet zien, hooguit in meer opties. Een lichtsterkte lens helpt wel.
Lens huren voor safari kan ook een optie zijn. Soms kan je een gunstige deal sluiten voor meerdere weken en dan heb je “pro glas”. Verzekering wel goed regelen.
Ik zou (ik noem maar iets) een 400mm f/2.8 niet snel kopen maar huren kan een optie zijn voor die paar keer. Of in jouw geval mss een 150-500 of wat er maar te vinden is.
Zolang je veel licht tot je beschikking hebt komen die lenzen best wel goed mee.quote:Op zondag 13 juni 2021 15:09 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, en dat is een goede tip.
Huren van zo'n 400mm f/2.8 is alleen geen optie voor 3 weken Safari in Afrika. Zo'n lens kost 55 euro per dag....
Hoe zijn die 70-300 objectieven van Nikon zelf? Die zitten standaard bij de Nikon D3500 namelijk
Misschien is er lokaal iets te huur?quote:Op zondag 13 juni 2021 16:38 schreef Landgeld het volgende:
Ik ga het alleen gebruiken voor een 3 weekse reis door Afrika met paar dagen Safari... Dan vind ik die prijzen echt iets te hoog voor huur..
Nog tips voor een lens tot 300? Bijv 70-300?quote:Op zondag 13 juni 2021 18:06 schreef shiz het volgende:
Nee joh, gewoon 2e hands kopen, wil je het daarna niet meer houden, kun je het zo'n beetje voor dezelfde prijs weer van de hand doen. Glas is vrijwel altijd een goede investering en goed waardehoudend. Itt technologie die in no-time achterhaald is. Tussen de D3500 / D5300 zit een paar jaar verschil, de eerste is nieuwer en heeft al veel geërfd. De D5300 heeft dat kantelbare scherm en betere AF-systeem met wat meer focuspunten.
Het FTZ-adapter zal een werking hebben vergelijkbaar met het LA-EA4 adapter dat ik gebruik om Sony A-mount (Minolta AF) te kunnen gebruiken op mijn A7.quote:Op zaterdag 17 juli 2021 23:55 schreef Schanulleke het volgende:
Na enige jaren niet actief met fotografie bezig te zijn geweest wil ik het weer een beetje oppakken. Ik zit te kijken naar een full-frame systeem camera van Nikon. Nu zie ik dat die een nieuwe z-mount heeft en ik heb nog best wat 'oud' glas. Heeft iemand hier ervaring met het werken met die FTZ-adapter? Kost dat licht? Werkt het naar tevredenheid?
Binnen je budget zou je makkelijk een fullframe EOS RP kunnen aanschaffen en dan heb je de geneugten van fullframe in een relatief kleine en lichte camera.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:41 schreef Cee het volgende:
Ik was op zoek naar dit topic en ineens verschijnt het bovenaan in m'n MyAt lijst, alsof het m'n gedachten kon lezen.
Hoi!
Volgens mij heb ik hier een eeuwigheid geleden ook al advies gevraagd, toen zocht ik een upgrade voor mijn Canon 450D en uiteindelijk kocht ik de 70D. Dat is inmiddels ook weer zo'n 6 a 7 jaar geleden.
De lenzen die ik heb:
Sigma 18-200mm
Sigma 10-22mm
Canon 50mm f1.8
En de Canon 18-55mm.
Ik neem m'n 70D mee op vakantie, samen met de 18-200mm en de 10-22 en 50mm.
Ik ga ermee op pad in het bos en gebruik dan de 18-200mm om op grondeekhoorntjes te schieten.
Ik mocht in mei aanwezig zijn bij alle repetities van het Songfestival en met m'n statiefje en m'n 18-200mm heb ik achterin de zaal nog best aardige foto's kunnen maken waar mening pro of hobby-fotograaf pijn in de ogen van zou krijgen, maar met de beperkte ruimte en mogelijkheden die ik had ben ik zelf best tevreden, in deze topics heb ik wat voorbeelden gepost:
ESF / LIVE VANUIT AHOY: uw ESF-verslaggevers! #7 Jeangu vandaag
ESF / LIVE VANUIT AHOY: uw ESF-verslaggevers! #8 Jeangu vandaag
Verder gebruik ik de camera ook regelmatig voor werk, daar heb ik op kantoor m'n eigen studio'tje om wat producten te fotograferen, of wat setjes op te bouwen in de showroom, want op m'n werk is er alleen een 350D met een kitlens beschikbaar. Ook hier is de 18-200mm m'n beste vriend.
Kortom: ik fotografeer van alles en daarbij is die Sigma 18-200mm m'n beste vriend.
ECHTER.
Ik ben het gewicht een beetje beu en zit te kijken naar de mogelijkheden om over te stappen naar een mirrorless camera. En m'n Sigma 18-200mm is het aan het begeven, is ook al 11 jaar oud en nu sta ik voor twee keuzes:
1. ik laat het maken voor een x bedrag en dan ga ik weer verder met waar ik mee bezig was, geen idee hoe lang het duurt voor zo'n lens om gemaakt te worden. De makkelijkste en voordeligste keuze maar dan blijft mirrorless naar me lonken.
2. ik laat het niet maken maar dan moet ik wel een nieuwe lens kopen, voor DSLR. Kan ik meteen door. Blijft mirrorless naar me lonken.
3. ik laat het niet maken en dan stap ik over naar mirrorless, en dan is de vraag: doorgaan met Canon of overstappen en dan meteen dus extra geld uitgeven aan lenzen?
Ik heb me al een beetje ingelezen.
Full frame klinkt aanlokkelijk vanwege betere performance bij minder licht en algemeen beter beeldkwaliteit, maar ik gebruik regelmatig vrij veel zoom en dan moet ik wel wennen aan het feit dat hierbij 200mm ook 200mm is en niet 300 zoals bij mijn 70D.
De Canon M kan met een adapter mijn huidige lenzen aan, maar ik lees (o.a. ook hier) dat de M een beetje op een doodlopende weg zit? Ik mis ook hier (en bij de RP's) het aanbod aan verschillende lenzen, wat andere merken veel meer heeft omdat Sigma en Tamron daar ook beschikbaar glas voor heeft.
Oh ja, budget.
Lastig, want de vraag is dus of ik alleen een nieuwe body nodig heb (voor Canon) of een body + een zwik lenzen, omdat ik overstap op een ander merk. Ik koop natuurlijk niet alles in 1 keer, een 18-200mm zou mijn eerste aanschaf zijn. Laten we zeggen, tussen de Euro 1.000 en 2.000?
Op basis van bovenstaande, wat zijn jullie gedachtes en/of adviezen? Ik ga overigens vanmiddag ook even naar de Mediamarkt om wat systeemcamera's in m'n handen vast te pakken. Ik weet dat ik destijds voor Canon koos i.p.v. Nikon puur omdat dit het fijnst vastpakte. Dus ook dat vind ik belangrijk!
Pak ik dat laatste even. Ik heb zelden een grotere vooruitgang meegemaakt in een camera dan die electronische zoekers. Wat ik wel heb gemerkt dat als je er bij de MM een van de plank pakt dat je die zoeker eerst even goed op je oog moet afstellen zodat je ook het mooiste zicht op die bioscoop krijgt.quote:Op zondag 18 juli 2021 14:42 schreef Cee het volgende:
Bedankt voor je reactie!
Ik ben net terug van de MM waar het aanbod aan systeemcamera’s niet heel uitgebreid was (enkel een stel Sony’s en wat Canons), en de DSLR’s zaten helemaal zielig met z’n drietjes mij aan te staren (Canon XXXD’s en een 2000D).
Ik had nog nooit zo’n systeemcamera vast gehad en moest regelmatig checken of ik écht geen volautomatische in mijn hand had. Ik wist dat ze compacter zijn, maar zó compact! Nee, dat verraste me. Kom ik meteen uit bij je laatste alinea, namelijk gewicht/omvang. Een van de redenen dat ik neig naar overstap naar mirrorless is dat ik het zeulen met die dikke 70D een beetje beu ben maar het switchen naar een M vind ik wel enorm, ik zie mezelf daar geen toeter van 18-200 aan hangen zonder de balans kwijt te raken. De RP’s die er waren waren meteen een enorm verschil en pakten beter vast.
Ik had gelezen over de lastige greep van de Sony maar dat vond ik wel meevallen, ergonomisch was de Canon nog wel prettiger maar dankzij m’n kleine handen is het geen dealbreaker.
Moest wel wennen aan digitale viewfinder, het oogt wat goedkoop en kwalitatief minder maar da’s puur een gevoel. Ik mis wel de extra knopjes. En ik ben ook heel benieuwd naar hoe de Nikon en Fuji camera’s aanvoelen en er in het echt uit zien.
Thanks, dat helpt me alweer dichter naar de Z5.quote:Op zondag 18 juli 2021 09:54 schreef shiz het volgende:
@:Schanulleke wees je bewust dat sommige Nikon lenzen gemaakt waren zonder ingebouwde focusmotor en die dan werden aangedreven door de meer professionele DSLR camera zelf die de motor had ingebouwd. Met AF-D lenzen verlies je dus AF ( https://photographylife.com/nikon-ftz-adapter-lens-compatibility ).
Je verliest verder geen licht of iets. Mirrorless betekent: spiegel eruit en daardoor kan de mount dichterbij de sensor en nieuwe lenzen kleiner gehouden worden. De oude lenzen zijn niet gemaakt om zo dicht op de sensor te zitten, dus de adapter is sowieso nodig om die afstand te overbruggen.
Het is verder nooit echt heel bevorderend om ergens dingen tussen te gaan zetten, wil niet zeggen dat het fout hoeft te gaan. Maar het is net zoals ze zeggen dat je eigenlijk geen twee stekkerdozen aan elkaar moet zetten. Over het algemeen zou het echter moeten werken zoals je gewend bent. Ligt er ook een beetje aan welke lenzen je nog hebt en in hoeverre die samengaan.
Bedankt @Ouwesok dat helpt me weer verder. Ik moest even wennen aan het idee dat de dslr inmiddels ouderwets is.quote:Op zondag 18 juli 2021 13:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het FTZ-adapter zal een werking hebben vergelijkbaar met het LA-EA4 adapter dat ik gebruik om Sony A-mount (Minolta AF) te kunnen gebruiken op mijn A7.
Dat adapter is nog uit de tijd dat die A7 alleen contrastdetectie had en dus zit er in het adapter een halfdoorlatende spiegel en eronder een sensor die fasedetectie mogelijk maakt. Daarnaast drijft het adapter ook de scherpstelling van de diverse A-mountlenzen aan.
Daar zit gelijk het grote verschil met het FTZ-adapter, die biedt die aandrijving voor lenzen met 'schroevendraaier-AF' niet en da's eigenlijk wel een beetje jammer.
Verliezen doe ik met die LA-EA4 eigenlijk zo goed als niks, de lenzen gedragen zich alsof ze op een A-mount zitten. Ten opzichte van de A77's focust het iets trager maar nog steeds erg rap en trefzeker.
Optisch verlies je helemaal niks omdat er, in mijn geval op die spiegel na geen optische elementen in het adapter zitten.
Enige dingetje met een smartadapter is dat ie je setje weer een stukje groter maakt. De LA-EA4 zit als een soort fremdkörper tussen je lens en je camera met die maffe bult aan de onderkant. Soms verbetert dat de handligging van het geheel, soms verkrukt het diezelfde handligging.
Wel een dingetje is dat sinds we die dunne spiegelloze camera's hebben er ineens veel betere optische ontwerpen mogelijk zijn. Beperkende factor bij hjet ontwerpen van lenzen voor spiegelreflexcamera's is altijd dat spiegelhuis geweest, een stuk dat even moest worden overbrugd in de optische constructie van je lens. Die beperking vervalt nu en vooral bij de groothoeken gaat de industrie momenteel helemaal los met lichtsterke constructies met een enorme beeldhoek en eigenlijk weinig tot geen vertekening omdat er veel meer rechttoerechtaan kan worden ontworpen.
Ook andere lenzen zie je beduidend compacter worden nu er niet meer om die spiegelkast heen hoeft te worden ontworpen. Voor de lenzen die er beschikbaar zijn geldt dat het allemaal een kwaliteitsverbetering heeft gehad na het verdwijnen van die spiegel.
Dan nog, als je net in zo'n systeem als Nikon Z, Canon R of Sony e-mount of wat er verder ook maar is stapt is zo'n adapter bijzonder handig als je nog de nodige lenzen van het oude systeem hebt. Enige beperking bij de FTZ is dus dat de lenzen die door de camera aangedreven worden handmatig moeten worden gefocussed. Je krijgt er dan echter wel weer stabilisatie voor terug en mijn ervaring met fullframe-systeemcamera's is dat manual focussen niet echt een straf is.
Ik woon in Tilburg dus Urk is een beetje uit de richting, maar ik neig er toch naar om een van je eerdere adviezen op te volgen: nu een nieuwe lens kopen ter vervanging van m’n 18-200 en die dan later met adapter gebruiken op een mirrorless. Het aanschaffen van een mirrorless heeft geen prio maar het kopen van een nieuwe lens wel. En als ik overga naar een nieuw merk dan wil ik er ook goed bijpassend glas bij en er qua camera op vooruit gaan t.o.v. wat ik nu heb dus dat is dan wel een hele stevige investering. Dan blijf ik ook budgettaire redenen liever bij m’n oude vertrouwde Canon.quote:Op zondag 18 juli 2021 23:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Pak ik dat laatste even. Ik heb zelden een grotere vooruitgang meegemaakt in een camera dan die electronische zoekers. Wat ik wel heb gemerkt dat als je er bij de MM een van de plank pakt dat je die zoeker eerst even goed op je oog moet afstellen zodat je ook het mooiste zicht op die bioscoop krijgt.
arme klant die na mij komt
Wel jammer dat je niet even met alle merken hebt kunnen spelen, het verschilt per MM enorm wat ze hebben staan.
Waar ze ook heel veel hebben staan om te 'bevoelen' is bij Cameranu, net buiten Urk. Als je daar geografisch niet te ver van verwijderd bent zou je daar ook nog eens kunnen gaan kijken. Ook daar steeds even de zoekercorrectie goed instellen voor het beste zicht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |