Dank voor de condoleances.
@Claudia_x Wat een moeilijke vraag om nu te beantwoorden. Rationeel is er natuurlijk verschil, emotioneel weet ik het nog niet.
Onze overbuurvrouw, die zelf al een paar jaar met pensioen is en nooit een blad voor de mond neemt, merkte nuchter op tegen mijn man: ‘Het neemt ook wel een hoop zorgen weg’. En dat is ook zo. Toen mijn moeder nog zelfstandig woonde, had ik voortdurend een zware knoop in mijn maag om wat er kon gebeuren (en wat ook gebeurde), nooit rust.
Ze heeft ons dit jaar nog erg verbaasd met haar kracht en wil om te leven. Het was lichamelijk gezien al ver in de blessuretijd. Terugkijkend op de laatste weken zien we wel de tekenen dat het ook niet veel langer had moeten duren. We tellen onze zegeningen: dat ze ons nog altijd wel herkende (Alzheimer), dat we in de week voor haar dood nog een klein feestje hadden waarvan ze genoot, dat we er tot het laatst bij konden zijn en dat ze niet onnodig pijn heeft hoeven hebben.
Ik moest al een paar jaar geleden steeds meer overnemen qua administratie. Nadat het huis vorig jaar was opgeruimd en uiteindelijk is verkocht, was dat een grote klus die gelukkig was geklaard. Ik heb nu ook al aardig in beeld waar we in de komende weken/maanden nog mee bezig moeten. Ik verwacht geen onaangename verrassingen, wat dat betreft.
Mijn moeder was zelf een optimistisch mens. Mijn vader was veel gevoeliger voor de donkere kanten van het gemoed. Ik herken me in beiden. Mijn broer lijkt erg op mijn moeder. En mijn man is ook vooral praktisch ingesteld. Ik zie het daarom ook wel positief in.
[ Bericht 1% gewijzigd door Lienekien op 20-05-2021 16:21:04 ]