abonnement Unibet Coolblue
pi_199298005
Dag klussers,

Helaas ben ik er van overtuigd geraakt dat we het in de komende decennia niet makkelijk gaan krijgen en zou ik graag meer zelfvoorzienend willen worden. Dat wil zeggen: zelf reperaties aan electriciteit in huis kunnen uitvoeren, voor land en tuinbouw op kleine schaal e.e.a. aanleggen en apparaten repareren (voor zover dat kan met de moderne apparatuur).

Hoewel ik niet volslagen atechnisch ben, ben ik op dit gebied nogal onwetend. Ik weet dat je alles van YouTube kan leren, maar ik heb eerst een framework van basiskennis en basisvaardigheden nodig voordat zoiets bij mij echt vruchtdragend is.

Wat voor cursus of mini-opleiding (max 1 dag/week, max een paar maanden) zouden jullie in dit geval aanraden? Het liefst tot max ¤1000, maar als het het waard is mag het iets meer. Alvast bedankt!
pi_199298039
VCA?
.
  Forum Admin donderdag 6 mei 2021 @ 08:39:35 #3
58651 crew  murp
murp
pi_199298539
quote:
Wow /topic

Dit is perfect. Heel erg bedankt!!
pi_199298761
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 08:23 schreef Fer het volgende:
VCA?
Wat heeft veiligheid hiermee te maken?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Forum Admin donderdag 6 mei 2021 @ 09:48:00 #6
58651 crew  murp
murp
pi_199298806
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 09:23 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Wow /topic

Dit is perfect. Heel erg bedankt!!
Graag gedaan :)
pi_199299046
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 08:23 schreef Fer het volgende:
VCA?
Je hebt duidelijk geen idee wat dat is :P

Let op dat de meeste cursussen wel een ander doel dienen dan huis tuin en keuken. Meestal is het voor beginnende elektromonteurs. Daarom betaal het ook gelijk een bijbehorend tarief. Is toch zakelijk aftrekbaar dus dan mag het wel gelijk ¤1550 kosten voor een basis cursus.
Laat die handjes wapperen!
  Forum Admin donderdag 6 mei 2021 @ 10:40:30 #8
58651 crew  murp
murp
pi_199299364
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 09:23 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Wow /topic

Dit is perfect. Heel erg bedankt!!
Volgens mij lees ik dat deze cursus zelfs gratis is?
https://www.techniekoplei(...)ektrotechniek-basis/

Je moet maar even kijken :)
pi_199299600
Daarom! Echt mega bedankt
pi_199338156
In de elektrotechniek heb je te maken met twee hoofdzaken: Theorie en praktijk. Dat klinkt als een open deur, maar ik zie heel veel mensen die iets doen in de elektro en heel vakkundig een woning kunnen bedraden, zonder moeite een spaarschakeling kunnen opbouwen en weten dat er vier groepen achter een aardlekschakelaar kunnen, maar niets begrijpen van elektriciteitsleer.
Ik vind het evengoed belangrijk dat je weet wat de elektronen doen in een geleider/isolator, wat de wet van Ohm, de wetten wan Kirchhoff en wat de formules zijn om verliezen te berekenen met de soortelijke weerstand. Dat stroom, spanning, vermogen en energie vier totaal verschillende begrippen zijn, hoe een motor werkt, wat klokgetallen van een transformator zijn, wat spoelen en condensatoren in een schakeling doen. (Belangrijk als je wilt weten hoe een tl-armatuur werkt) Het is niet noodzakelijk om al deze dingen te weten, maar het helpt wel enorm met het begrijpen van elektriciteit. (mij iig wel.)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_200217104
Misschien zou je met een elektromonteur mee kunnen lopen. Beginnen met buizen monteren en draden trekken. Eventueel later een stopcontact* of schakelaar aansluiten. misschien zelfs een groepenkast bedraden. Zie het als een stage.

* wordt in het vak wandcontactdoos of wcd genoemd.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 9 juli 2021 @ 18:09:04 #12
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200286471
quote:
4s.gif Op donderdag 6 mei 2021 10:40 schreef murp het volgende:

[..]

Volgens mij lees ik dat deze cursus zelfs gratis is?
https://www.techniekoplei(...)ektrotechniek-basis/

Je moet maar even kijken :)
Goede zaak! Krijgen de deelnemers die met gevolg afronden een diploma op VOP-niveau?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Forum Admin vrijdag 9 juli 2021 @ 18:35:53 #13
58651 crew  murp
murp
pi_200286800
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 18:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Goede zaak! Krijgen de deelnemers die met gevolg afronden een diploma op VOP-niveau?
Geen idee, dit is ook een optie: https://www.rovc.nl/train(...)-onderricht-persoon/
  vrijdag 9 juli 2021 @ 19:33:06 #14
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_200287783
quote:
4s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 18:35 schreef murp het volgende:

[..]

Geen idee, dit is ook een optie: https://www.rovc.nl/train(...)-onderricht-persoon/
Dan moet je dokken en NEN3140 VOP stelt geen reet voor. Dan kun je nog beter de gratis variant volgen. Waar ik benieuwd naar ben of de diploma van de gratis variant een officiële erkenning oplevert als VOP of VP.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_200288095
Zo moeilijk is elektrotechniek voor de klusser niet.
Lees die basis hierboven gepost.
Zorg dat de groep waaraan je wil werken veilig is(uit staat) en ga lekker bezig.
Ergste wat er zal gebeuren als je weer aanzet is n beetje rook ontwikkeling, anders de aardlek of stop eruit. Geen grote problemen vaak. Beste leer je door te doen, theorie is leuk maar daar kan je weinig mee verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2021 19:49:42 (Typo) ]
pi_200295853
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 19:48 schreef Emmerdeur het volgende:
Zo moeilijk is elektrotechniek voor de klusser niet.
Lees die basis hierboven gepost.
Zorg dat de groep waaraan je wil werken veilig is(uit staat) en ga lekker bezig.
Ergste wat er zal gebeuren als je weer aanzet is n beetje rook ontwikkeling, anders de aardlek of stop eruit. Geen grote problemen vaak. Beste leer je door te doen, theorie is leuk maar daar kan je weinig mee verder.
Nee zo moeilijk lijkt het niet nee. Toch kom ik een hoop ellende tegen van mensen die zelf wel denken te weten wat ze doen.

Het probleem met elektra is dat als het werkt het niet wil zeggen dat het goed is.
pi_200295884
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 09:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nee zo moeilijk lijkt het niet nee. Toch kom ik een hoop ellende tegen van mensen die zelf wel denken te weten wat ze doen.

Het probleem met elektra is dat als het werkt het niet wil zeggen dat het goed is.
Klopt. Maar je moet wat als je wil klussen.
De problemen beginnen pas echt als er storingen komen waar je veel meer verstand van zaken nodig hebt. ( wel makkelijk gezegd als ex elektro monteur natuurlijk 🤪)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')