abonnement Unibet Coolblue
pi_199223606
Beste mensen,

Ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden. Sinds november 2020 ben ik eigenaar van een appartement in een gebouw uit 1960 van 6 appartementen. Voorheen werd het geheel altijd beheerd door één van bewoners. De bewoners betaalden een maandelijkse bijdrage en hier werd alles van gedaan. Toen deze bewoner twee jaar terug verhuisd is, is er een VvE beheerder aangesteld. Volgens de VvE is er simpelweg jarenlang te weinig gereserveerd voor al het onderhoud en daarom is de maandelijkse VvE bijdrage naar 100 euro per maand gegaan. Er is nu rond de 8000 euro in kas volgens de stukken. Per 2021 is de maandelijkse bijdrage verhoogd naar 130 plus een eenmalige bijdrage van 1500 euro om al het hoognodige onderhoud te doen zoals betonrot in de balkons aanpakken. Prima.

Echter: er is één (Poolse) bewoner die hier nu 2,5 jaar woont maar nog nooit een euro betaald heeft aan VvE contributie. Er wordt niet gereageerd op (aangetekende) brieven. De overvolle brievenbus is daar stille getuige van. Voor deurwaarders wordt niet open gedaan, gaf de VvE aanvankelijk aan. Wanneer ik vervolgens aangeef dat een beetje serieuze deurwaarder zich niet voor een dichte deur laat staan, dan wordt er plotseling terughoudend gereageerd dat men niet van een deurwaarder afweet. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat en heb ik vriendelijk doch dringend gevraagd hoe het in g*dsnaam mogelijk is dat er geen stappen in de vorm van deurwaarder ondernomen is als er in 2,5 jaar nog nooit een cent betaald is.

Daarop wordt nu gereageerd dat zij in het kader van AVG geen informatie mogen verschaffen of er een deurwaarder ingeschakeld is, hoe vaak deze langs geweest is en wanneer. Ik ben geen expert op dit gebied, maar mijn boerenverstand zegt toch dat wij simpelweg eigenaren zijn en wij de VvE ingeschakeld hebben om dit stuk voor ons te beheren. Als ik een boekhouder voor mijn financiën inschakel, heb ik toch recht op alle inzage? Het is immers mijn geld.

Wanneer ik vervolgens vraag om alle financiële stukken van A tot Z, van transacties van VvE contributie tot uitgaven voor onderhoud, wordt er gezegd dat wij op kantoor bij hen kunnen langskomen om de stukken slechts in te zien. Het lijkt mij dat we toch alle recht hebben om kopieën van deze stukken te krijgen omdat, nou ja, het ons geld is.

Buiten dit alles zijn wij absoluut niet te spreken over deze VvE. Er wordt veel beloofd maar nauwelijks actie ondernomen. We zijn dan ook al het kijken om over te stappen naar een andere VvE, maar ik heb toch nog een sprankje hoop om dit onderling op te lossen en bovendien moeten we op dit moment roeien met de riemen die we hebben.

Wie kan mij adviseren hierin? Ontzettend bedankt!
  vrijdag 30 april 2021 @ 21:40:33 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199224566
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:31 schreef Bessensap het volgende:
Echter: er is één (Poolse) bewoner die hier nu 2,5 jaar woont maar nog nooit een euro betaald heeft aan VvE contributie.
Dan is de hamvraag: is die bewoner ook de eigenaar?
En als het ook de eigenaar is, dan zou je toch ook gewoon eens aan kunnen bellen?

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:31 schreef Bessensap het volgende:
Buiten dit alles zijn wij absoluut niet te spreken over deze VvE. Er wordt veel beloofd maar nauwelijks actie ondernomen. We zijn dan ook al het kijken om over te stappen naar een andere VvE, maar ik heb toch nog een sprankje hoop om dit onderling op te lossen en bovendien moeten we op dit moment roeien met de riemen die we hebben.
Ik ga er vanuit dat je met VVE hier "VVE beheerder" bedoelt? De VVE ben jij met de 5 andere eigenaren van het pand. De VVE beheerder beheert de stukken, maar wat er in staat gaan jullie als VVE over.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:31 schreef Bessensap het volgende:
Volgens de VvE is er simpelweg jarenlang te weinig gereserveerd voor al het onderhoud en daarom is de maandelijkse VvE bijdrage naar 100 euro per maand gegaan.
Vinden de 6 eigenaren dat of de VVE beheerder? Het is aan de VVE (en niet de VVE beheerder) om te bepalen wat er aan geld gereserveerd en uitgegeven gaat worden.

Bij dit soort zaken is het belangrijk om zaken als bewoner, eigenaar, VVE en VVE beheerder goed gescheiden van elkaar te houden. De kans op spraakverwarringen en andere verkeerde aannames is anders levensgroot.
So we just called him Fred
  Moderator vrijdag 30 april 2021 @ 21:43:27 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_199224638
Geen advies over het AVG-gedeelte, maar wat me opvalt is dat je niet tevreden bent over deze VvE. Maar jullie als bewoners, en jij zelf ook, zijn de VvE. Jullie zijn immers de eigenaren waar het om gaat. Zit er verder niemand van de bewoners in het bestuur, en wordt alles beheert door het beheerskantoor?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_199224680
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:31 schreef Bessensap het volgende:
Beste mensen,
Hoi Hugo
  vrijdag 30 april 2021 @ 21:47:38 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199224724
https://www.vvebelang.nl/

Wij hebben een website met werkelijk alle documenten erop
Alle bewoners wachtwoord en tadaa
Geschiedenis tot 20 jaar terug
Zo hoort dat :7

https://www.vve-site.nl/

^O^
pi_199225091
Ik begreep hier, ook vve, dat de vergadering toestemming moet geven om een lid te "vervolgen",
lag juridisch raar want misdragende is zelf ook lid van de vereniging,
Die neemt dus stappen tegen zichzelf, helaas weet ik het fijne er niet meer van.
  vrijdag 30 april 2021 @ 22:12:12 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199225187
Wel eens het verhaal gehoord van een andere VvE met ook zo een bewoner
Had gewoon geen zin in gezeik en had de bel van de muur afgetrokken :') _O-
Uiteindelijk met hoop schulden eruitgehaald en met de overwaarde alle gaten kunnen dichten
Nu maar in huur woning met bewindvoerder :P
  vrijdag 30 april 2021 @ 22:15:06 #8
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199225227
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:06 schreef paulowna het volgende:
Ik begreep hier, ook vve, dat de vergadering toestemming moet geven om een lid te "vervolgen",
lag juridisch raar want misdragende is zelf ook lid van de vereniging,
Die neemt dus stappen tegen zichzelf, helaas weet ik het fijne er niet meer van.
Wij hebben zelfs de rechtsbijstandsverzekering gebruikt om een huisjesmelker ook lid van de VvE te weerhouden van een uitbouw van 4 meter :P
Nadat we hem een compromis hadden voorgesteld van 2 meter
Nu dus 0,0 nog buikpijn van het lachen hier en iedereen op een na dan :+ heel blij
pi_199225333
VvE achterstand wordt bij verkoop ingehouden op de verkoopprijs door de notaris.
pi_199225472
Is de bewoner wel de eigenaar ?
  zaterdag 1 mei 2021 @ 08:27:08 #11
51385 baskick
Juist ja!
pi_199228814
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:06 schreef paulowna het volgende:
Ik begreep hier, ook vve, dat de vergadering toestemming moet geven om een lid te "vervolgen",
lag juridisch raar want misdragende is zelf ook lid van de vereniging,
Die neemt dus stappen tegen zichzelf, helaas weet ik het fijne er niet meer van.
De vereniging neemt stappen, niet de individuele leden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 09:27:43 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_199229289
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:21 schreef KrekelJapie het volgende:
VvE achterstand wordt bij verkoop ingehouden op de verkoopprijs door de notaris.
Klopt. Maar dan moet het huis wel verkocht worden én er moet overwaarde zijn. Anders is er alsnog een gat
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_199231395
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 april 2021 21:40 schreef Fred het volgende:

[..]

Dan is de hamvraag: is die bewoner ook de eigenaar?
En als het ook de eigenaar is, dan zou je toch ook gewoon eens aan kunnen bellen?
[..]

Die bewoner is inderdaad eigenaar. Zoals ik al schreef, er wordt nooit open gedaan. Ik heb daar talloze keren voor de deur gestaan, vooral in verband met overlast. Zodra ik aanbel, is het muisstil in huis. Zelfde geldt voor aannemers en politie ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 21:43 schreef Guppy het volgende:
Geen advies over het AVG-gedeelte, maar wat me opvalt is dat je niet tevreden bent over deze VvE. Maar jullie als bewoners, en jij zelf ook, zijn de VvE. Jullie zijn immers de eigenaren waar het om gaat. Zit er verder niemand van de bewoners in het bestuur, en wordt alles beheert door het beheerskantoor?
Niemand van de bewoners neemt deze rol op zich. Alles wordt beheerd door de VvE beheerder.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:06 schreef paulowna het volgende:
Ik begreep hier, ook vve, dat de vergadering toestemming moet geven om een lid te "vervolgen",
lag juridisch raar want misdragende is zelf ook lid van de vereniging,
Die neemt dus stappen tegen zichzelf, helaas weet ik het fijne er niet meer van.
Deze toestemming is inderdaad laatste vergadering gegeven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:27 schreef bamibij het volgende:
Is de bewoner wel de eigenaar ?
Volgens de VvE beheerder wel, ja.
pi_199231869
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 12:51 schreef Bessensap het volgende:
Niemand van de bewoners neemt deze rol op zich. Alles wordt beheerd door de VvE beheerder.
Misschien tijd dat de eigenaars dit wel gaan doen?
Ga eens in gesprek met de andere eigenaars om uit te vinden wat zij hier van vinden.
Als zij zich hier dan ook aan ergeren dan kun je samen de VvE-beheerder aanspreken.

Dit kan eerst informeel en vervolgens officieel in de ALV.
En uiteindelijk moet je bedenken of je de beheerder hierom zou wegsturen of vervangen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:31 schreef Bessensap het volgende:
Wanneer ik vervolgens aangeef dat een beetje serieuze deurwaarder zich niet voor een dichte deur laat staan,
Zonder uitspraak van de rechter kan die deurwaarder ook niet veel meer dan aanbellen en hopen dat er wordt open gedaan.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 15:19:02 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_199232884
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 april 2021 22:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Had gewoon geen zin in gezeik en had de bel van de muur afgetrokken :') _O-
[quote]0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 12:51 schreef Bessensap het volgende:
...Zodra ik aanbel, is het muisstil in huis.
[/quote]

Conclusie: de bel hangt nog aan de muur en doet het nog :+
  zaterdag 1 mei 2021 @ 18:12:34 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199234901
Wie beheert de beheerder?

Tijd voor een vergadering zou ik zeggen; heeft de rest geen zin? Dat kost ze dan 1500 + (2,5 * 12 * 100) euro minimaal op termijn. Dat motiveert vast beter.
Dum de dum
  Moderator zaterdag 1 mei 2021 @ 18:54:37 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_199235381
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 18:12 schreef Fe2O3 het volgende:
Wie beheert de beheerder?

Tijd voor een vergadering zou ik zeggen; heeft de rest geen zin? Dat kost ze dan 1500 + (2,5 * 12 * 100) euro minimaal op termijn. Dat motiveert vast beter.
Precies dit. De beheerder is, ongecontroleerd, met jullie geld bezig. Of, met het gebrek daaraan...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_199244482
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:31 schreef Bessensap het volgende:


Wanneer ik vervolgens vraag om alle financiële stukken van A tot Z, van transacties van VvE contributie tot uitgaven voor onderhoud, wordt er gezegd dat wij op kantoor bij hen kunnen langskomen om de stukken slechts in te zien. Het lijkt mij dat we toch alle recht hebben om kopieën van deze stukken te krijgen omdat, nou ja, het ons geld is.


Ik krijg jaarlijks van de VvE-beheerder een overzicht van alle transacties die er gedaan zijn. Dus van alle inkomende en uitgaande bedragen. Het is voor alle leden van de VVE inzichtelijk wie wat heet betaald of openstaand heeft staan. Vroeger inc naam, tegenwoordig met huisnummer.

Verder worden de kasstukken gecontroleerd door de een aantal leden van de VVE. Deze leden mogen dit 2 jaar doen en worden dan vervangen. Er is ook iemand aanwezig die toezicht houdt.

Over hoe te handelen bij betalingsachterstand zijn afspraken gemaakt en deze als het nodig is wordt deze procedure ook in werking gezet.

Tijd voor eigen regie dus. Jullie betalen de beheerder om namens jullie werk te doen. jullie zijn opdrachtgever, dus heb je recht op inzage in alles.


Je wilt niet op deze manier in de krant komen en je geld kwijt zijn. (Situatie is iets anders, maar blijkbaar was er geen controle op geldstromen)

[ Bericht 7% gewijzigd door Irri-tante op 02-05-2021 12:07:20 ]
pi_199253438
TS, je laat je afleiden door zaken die niet relevant zijn. Laat je voorlichten door de VVE beheerder en de deurwaarder in plaats van ruzie met ze te zoeken.

De VVE moet een besluit nemen om een rechtszaak te beginnen tegen de Pool en daar heb je waarschijnlijk de VVE beheerder voor nodig en sowieso de deurwaarder. Haal een vonnis bij de rechter en veil het appartement. Gaat dit geld kosten? Ja. Geeft het garanties dat alles goed komt met de vordering van de VVE op de Pool? Absoluut niet. Maar die heb je nu ook niet en na de veiling heb je waarschijnlijk een soort van professional bij je in de VVE.
pi_199256508
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 12:51 schreef Bessensap het volgende:

Niemand van de bewoners neemt deze rol op zich. Alles wordt beheerd door de VvE beheerder.

Aparte gang van zaken. Ook met een VvE beheerder moet er toch gewoon nog een bestuurder en kascontrolecommissie zijn onder de leden, die elk jaar worden aangewezen bij de ALV? De beheerder doet de administratie en meestal ook technisch beheer, en handelt namens het bestuur, maar is niet zelf het bestuur lijkt me. Bij een gezonde VvE moet de beheerder tot het uiterste gaan om geld te vorderen bij een wanbetaler in de vereniging, zoals afgesproken in het incassoreglement...

Daar worden ze doorgaans ook goed voor betaald, hier zijn we ruim 1200 euro per jaar kwijt voor beheer voor 6 eigenaren, en dat klinkt veel, maar als eigenaar zit ik niet te wachten op al die administratieve kutklusjes en alles wordt perfect geregeld. Technische incidenten, verzekeringen, offertes, het regelen van vergaderingen, achter geld aan gaan, alles.

En wat betreft dat AVG dingetje: de beheerder handelt namens de verenigng (jullie), dus die stukken zijn ook gewoon van jullie. Als onze beheerder daar raar over zou gaan doen, dan hebben we heel snel een andere beheerder :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Fleischmeister op 03-05-2021 02:10:06 ]
  maandag 3 mei 2021 @ 08:43:22 #21
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199257460
quote:
0s.gif Op maandag 3 mei 2021 01:44 schreef Fleischmeister het volgende:
Aparte gang van zaken. Ook met een VvE beheerder moet er toch gewoon nog een bestuurder en kascontrolecommissie zijn onder de leden, die elk jaar worden aangewezen bij de ALV
Wanneer de VVE daar geen zin in heeft is het kassa voor beheerkantoor. Kosten rekenen voor beheren van niks :)

TS, beleg een vergadering. Zorg dat je beheer of in eigen hand krijgt, of de VVE actiever wordt. Als men daar geen zin in heeft kan je het of zelf doen, of verhuizen, of erbij laten zitten (en dat kan duur worden).
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')