abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 april 2021 @ 19:10:43 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199210079
twitter

quote:
AIVD: voedingsbodem voor extremisme groeit, ook door corona

Onder de Nederlanders die afgelopen jaar protesteerden tegen coronamaatregelen bevindt zich een kleine groep die intimidatie, bedreiging of geweld goedpraat of zelfs bereid is die middelen toe te passen. Zo kan een voedingsbodem ontstaan voor extremisme. Daarvoor waarschuwt de AIVD in zijn jaarverslag over 2020.

Het coronavirus werkt bij sommige Nederlanders als een katalysator voor anti-overheidsgevoelens. Wantrouwen en verzet tegen de overheid zijn breder en veelvormiger geworden. De AIVD ziet een verschil tussen 'denkers' en 'doeners'. De denkers zijn doorgaans hoger opgeleid en verspreiden antidemocratische ideeën via publicaties of podcasts. De doeners voeren acties uit in de openbare ruimte.

Volgens directeur-generaal van de AIVD Erik Akerboom is de groep actievoerders "hele curieuze samenstelling van allerlei deelgroeperingen":
VIDEO BIJ BRON

Sommigen roepen aanhangers via sociale media op tot extremere acties, volgens de AIVD verpakt als 'het opperen van ideeën'. Dat verlaagt de drempel voor intimidatie, bedreiging en geweld. Agenten, wetenschappers, GGD-medewerkers, journalisten en politici zijn daarvan het slachtoffer. Ze worden lastiggevallen, thuis opgezocht of hun privéadressen worden gepubliceerd. Ook zijn daadwerkelijk teststraten in brand gestoken of vernield.

Rechts-extremisme
Rechts-extremisten sluiten zich aan bij de straatprotesten: "Extremistische ideeën bereikten ook een groter publiek omdat rechts-extremisten voet aan de grond kregen bij anti-overheidsdemonstraties. Zo bestaan er inmiddels complottheorieën over corona die een variant zijn op de zogeheten omvolkingstheorie."

Directeur-generaal van de AIVD Erik Akerboom ziet daar een gevaar in: "We zien een kleine groep individuen die geweld goedpraat of eraan meedoet. En dat in een cocktail met complottheorieën, dat zijn voedingsbodems die kunnen leiden tot extremisme."

De AIVD is bezorgd dat rechts-extremisten verder radicaliseren. "Dat maakt dat terroristische aanslagen door rechts-extremisten in Nederland op dit moment mogelijk zijn."

Jihadistisch terrorisme
Toch gaat de grootste dreiging voor de veiligheid in Nederland nog steeds uit van jihadisten, denkt de AIVD. De lockdown dempte weliswaar de jihadistische dreiging omdat jihadisten in binnen- en buitenland vaker thuis zaten en elkaar minder konden ontmoeten. Hun zichtbaarheid nam daardoor af.

Maar ook de inlichtingendiensten waren beperkt in wat ze fysiek konden: "Reisbeperkingen maakten in- en uitreizen een deel van het jaar moeilijker voor inlichtingenofficieren. Dat probeerden diensten te compenseren door vaker digitaal te spioneren", zo meldt het jaarverslag.

"We hebben nog steeds een grote groep in Nederland met jihadistische ideeën, zo'n 600 mensen", zegt Akerboom. "En nog zo'n 100 personen in het buitenland die druppelsgewijs terugkomen, dus die dreiging blijft actueel."

Spionage
De AIVD waarschuwt opnieuw voor de gevaren van spionage door China, Rusland, Iran en Noord-Korea. Die landen proberen technologie en kennis te stelen en bedreigen zo de Nederlandse economische veiligheid en welvaart. "Een offensieve strategie", aldus Akerboom.

De dienst kondigt aan dit jaar structureel onderzoek te doen naar de economische veiligheid van ons land en de komende jaren extra te investeren in effectief gebruik van technologie, data en medewerkers die daarmee aan de slag kunnen.
https://nos.nl/artikel/23(...)oeit-ook-door-corona
----------------------

Niet best :N :N :N
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_199210188
Storm in glas water. Echt gevaarlijk extreem rechts als in geweldbereid is er nauwelijks tot niet in Nederland.

Latent racisme wat leidt tot bijvoorbeeld discriminatie op arbeidsmarkt is veel gevaarlijker voor de samenleving.
pi_199210223
Tegenwoordig ben je al extreem rechts als je niks tegen zwarte piet hebt, dus het zal wel.
pi_199210267
quote:
Jihadistisch terrorisme
Toch gaat de grootste dreiging voor de veiligheid in Nederland nog steeds uit van jihadisten
Dat kon de titel niet zijn natuurlijk. :+
  donderdag 29 april 2021 @ 19:24:26 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199210277
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:17 schreef Hamzoef het volgende:
Storm in glas water. Echt gevaarlijk extreem rechts als in geweldbereid is er nauwelijks tot niet in Nederland.

Latent racisme wat leidt tot bijvoorbeeld discriminatie op arbeidsmarkt is veel gevaarlijker voor de samenleving.
Al meerdere (ook verijdelde) aanslagen op teststraten.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_199210288
Ik heb m'n bisonmuts al klaar liggen voor de bestorming van het binnenhof.
pi_199210290
quote:
84s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:24 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Al meerdere (ook verijdelde) aanslagen op teststraten.
Wappies zijn niet per definitie extreem rechts toch?
  donderdag 29 april 2021 @ 19:27:02 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_199210324
quote:
Rechts-extremisten sluiten zich aan bij de straatprotesten
Bedoelen ze nu die Romeo’s?

Lekker kort door de bocht door iedereen die tegen de overheid ageert, als rechts-extremist af te schilderen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_199210344
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:27 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Bedoelen ze nu die Romeo’s?

Lekker kort door de bocht door iedereen die tegen de overheid ageert, als rechts-extremist af te schilderen.
Ze bedoelen die clubjes zoals Defend IJmuiden, Defend Rotterdam, etc. Die zie je prominent bij al die corona-protesten.
  donderdag 29 april 2021 @ 19:28:34 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199210349
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Niet allemaal. Maar onder de wappies zijn wel aanhangers van bijvoorbeeld het extreemrechtse Qanon. Ook mengen zich steeds vaker extreemrechtse en neo-nazi groepen (bijv die defend *plaatsnaam*) zich onder de demonstranten. En vergeet niet dat er wappies zijn die figuren als Baudet blind volgen en zijn nazi uitspraken verdedigen
pi_199210364
quote:

[..]

Dat zegt toch ook niemand?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2021 19:30:34 ]
pi_199210383
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:25 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb m'n bisonmuts al klaar liggen voor de bestorming van het binnenhof.
pi_199210394
Drie keer rechtsaf is links. Dat maakt het weer mooi in evenwicht.
Zonder wrijving geen glans
pi_199210472
Dit is overigens niet verrassend. Als je terugkijkt in de geschiedenis zie je dat binnen veel grootschalige protestbewegingen kleine groepjes ontstaan die radicaliseren en geweld niet schuwen.

Veel mensen protesteerden tegen apartheid, RARA was de extremistische variant. Veel mensen zijn tegen bont en dierproeven, ALF is de extremistische variant. Velen protesteerden tegen kernwapens, enkelen richtten vernielingen aan op militaire bases.

Het ligt dus wel in de lijn der verwachting dat binnen de huidige protestbeweging ook figuren opstaan die extremere acties ambiëren. Op het moment dat die elkaar vinden en daadwerkelijk plannen gaan beramen, is het goed dat de AIVD ze al in het snotje heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2021 19:38:03 ]
pi_199210832
quote:
Onder de Nederlanders die afgelopen jaar protesteerden tegen coronamaatregelen bevindt zich een kleine groep die intimidatie, bedreiging of geweld goedpraat of zelfs bereid is die middelen toe te passen.
Is immers dat je nooit ziet dat er geweld tegen zelf aangewezen nazi's wordt goedgepraat, zo ook hier, geweld tegen blanken vanuit BLM of weer geweld wordt gebruikt tegen mensen die gebruik maken van het recht om te demonstreren. Met als grote verschil natuurlijk dat dit niet alleen goedgepraat wordt maar ook nog eens in de praktijk vele malen vaker voorkomt. Maar laat ons maar weer wijsmaken dat extreem-rechts het grote probleem is in Nederland, terwijl je nog meer kans hebt om van een keukentrapje te vallen. Echte verwarde mensen door de corona lockdown worden naar mijn mening te snel in het hoekje "extreem-rechts" gedrukt.
pi_199211066
Uit op een groter budget lijkt me eerder.
  donderdag 29 april 2021 @ 20:13:08 #17
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_199211125
quote:
Dat is het lullige aan die vermenging. Er zijn allerlei soorten wappies, zoals je ook allerlei soorten moslims hebt (bijvoorbeeld).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 29 april 2021 @ 20:15:12 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_199211165
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:31 schreef Haags het volgende:
Drie keer rechtsaf is links. Dat maakt het weer mooi in evenwicht.
Ik vind het vooral verspilde moeite, drie bewegingen voor 1 richting.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 29 april 2021 @ 20:17:39 #19
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_199211210
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 19:23 schreef Nober het volgende:
Dat kon de titel niet zijn natuurlijk. :+
Dat is niet nieuwswaardig meer, dat is al de standaard. Nu blijkt dat er op rechts ook allerlei jihadisten zijn. Vervelend nieuws voor sommigen, maar daarmee niet minder waar.
pi_199211237
Ik hoor de AIVD al jaren waarschuwen voor oprukkend extreem-rechts. Dan moet het nou dan toch eindelijk een keer gaan gebeuren wil de waarschuwing nog geloofwaardig zijn.
  donderdag 29 april 2021 @ 20:22:14 #21
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_199211298
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 20:09 schreef Makrelis het volgende:
Uit op een groter budget lijkt me eerder.
Precies wat ik dacht! :’)
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_199211378
Quote uit dat NOS artikel in de OP:

quote:
De lockdown dempte weliswaar de jihadistische dreiging omdat jihadisten in binnen- en buitenland vaker thuis zaten en elkaar minder konden ontmoeten. Hun zichtbaarheid nam daardoor af.
Wat? Dus een terrorist die een aanslag wil plegen denkt: Goh, er zijn nu Corona-maatregelen, dus nu maar even niet? :?
  donderdag 29 april 2021 @ 20:30:10 #23
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_199211459
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 20:25 schreef littlemindy het volgende:
Quote uit dat NOS artikel in de OP:
Wat? Dus een terrorist die een aanslag wil plegen denkt: Goh, er zijn nu Corona-maatregelen, dus nu maar even niet? :?
Er staat eerder dat ze zich moeilijker kunnen organiseren, is het niet?
pi_199211612
Maar is dat zo? In NL zijn daar toch nooit veel beperkingen in geweest. Ja, het 'mag' niet. Maar dat geldt ook voor een pijpbom bouwen.
pi_199211742
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 20:38 schreef littlemindy het volgende:
Maar is dat zo? In NL zijn daar toch nooit veel beperkingen in geweest. Ja, het 'mag' niet. Maar dat geldt ook voor een pijpbom bouwen.
Je valt nu veel meer op als je reist, toch mensen blijft ontmoeten, etc. Moskeeën, madrassa's en theehuizen zijn gesloten. Bovendien zijn er ook veel minder andere mensen die nog samenkomen, dus het wordt tamelijk lastig om bijv. een aanslag te plegen op een drukke markt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')