Ik schreef in dat topic:
ik vraag me af wat we te zien krijgen van de grondoorlog. In 91 zag je daar vrijwel niets van want journalisten mochten toen niet mee naar het front. Maar als het nu een stedenoorlog gaat worden kan de VS journalisten niet belemmeren om vanaf de andere kant opnames te maken van de US troepen.
Zeker als het om journalisten uit landen die niet pro-vs zijn gaat.
De beelden van inslaande tomahawks en zo zijn best interessant hoor, maar je hebt er geen ruk aan omdat je niet kunt zien wat de impact is. Terwijl een schietpartij tussen de Republikeinse garde en een stel Amerikaanse soldaten natuurlijk een heel stuk beter laat zien hoe zo'n oorlog nou gaat.
quote:Dat weet ik wel zeker. Maar je kunt ook bij de Iraki's gaan filmen, itt tot Afghanistan is die tegenstander wel te vinden. Als het stratenoorlog gaat worden lijkt het me dat de VS weinig kunnen doen aan de pers. Al Jazeera zal het wel uitzenden mocht CNN geen interesse hebben.
Op maandag 27 januari 2003 13:52 schreef tvlxd het volgende:
Ik denk dat de journalisten zoveel mogelijk gehinderd gaan worden, net als in Afghanistan. In een oorlog gebeuren smerige dingen en ik neem aan dat de Amerikanen die liever voor zich houden.
quote:Als Saddam zijn troepen in de steden positioneert en de oliebronnen opblaast zullen ze wel moeten.
Op maandag 27 januari 2003 13:58 schreef Kaalhei het volgende:
De Amerikanen zullen zich niet laten verleiden tot een stadsguerilla.
quote:Van Baghdad zal ook niet veel meer over zijn, nadat er zoon 800 raketten zijn ingeslagen:
Op maandag 27 januari 2003 13:58 schreef Kaalhei het volgende:
De Amerikanen zullen zich niet laten verleiden tot een stadsguerilla.
http://www.smh.com.au/articles/2003/01/25/1042911596206.html
quote:Ik verwacht dan dat de Amerikanen de strategie gebruiken die ze ook de oplossing bood tegen dit zelfde probleem dat ze in Japan hadden.
Op maandag 27 januari 2003 14:01 schreef Ulx het volgende:
Als Saddam zijn troepen in de steden positioneert en de oliebronnen opblaast zullen ze wel moeten.
quote:kogels koppen
Op maandag 27 januari 2003 13:49 schreef Ulx het volgende:
De pers in de Golfoorlog - Wat gaan ze doen?
quote:Onder het motto: We bevrijden het Iraakse volk van een bloeddorstige tiran door 2 miljoen burgers af te slachten of zo?
Op maandag 27 januari 2003 14:04 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Ik verwacht dan dat de Amerikanen de strategie gebruiken die ze ook de oplossing bood tegen dit zelfde probleem dat ze in Japan hadden.
quote:Mooi. Dat kun je in andere topics wel kwijt. Hoe gaat de pers te werk tijdens deze oorlog is de vraag. Ontopic reageren svp.
Op maandag 27 januari 2003 14:04 schreef Kaalhei het volgende:Ik verwacht dan dat de Amerikanen de strategie gebruiken die ze ook de oplossing bood tegen dit zelfde probleem dat ze in Japan hadden.
quote:Ik hoop het. Het lijkt me zeer interessant namelijk.
Op maandag 27 januari 2003 14:05 schreef Gijsje het volgende:
Vergeleken met nu en in 1991 is er meer technisch mogelijk voor de journalisten denk ik kleinere camera;s meteen verzenden etc
Dus we zullen er meer van zien.
Voor de VS zal het waarschijnlijk minder gunstig uitpakken.
quote:Ze gaan in ieder geval geen atoombom gooien, dat weet ik wel. Ze belegeren Bagdad gewoon ouderwets, maar met moderne (kruisraketten) middelen.
Op maandag 27 januari 2003 14:04 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Ik verwacht dan dat de Amerikanen de strategie gebruiken die ze ook de oplossing bood tegen dit zelfde probleem dat ze in Japan hadden.
Buitenlandse journalisten kan je inderdaad er niet van weerhouden de steden in te trekken, maar de Amerikanen kunnen zoveel mogelijk proberen hen tegen te houden en rolletjes en bandjes in nemen. Alleen zal waarschijnlijk alles via de sateliet gaan, maar dat wordt wellicht ook als eerste aan gort geschoten.
quote:Tja dat krijg je als je gaat schieten toch. En nu kunnen ze de US ook in de gaten houden hoop ik.
Op maandag 27 januari 2003 14:07 schreef Ulx het volgende:[..]
Ik hoop het. Het lijkt me zeer interessant namelijk.
Voor de VS zal het waarschijnlijk minder gunstig uitpakken.
quote:Nou sorry hoor. Op deze manier kan je wel de helft van de reacties schrappen.
Op maandag 27 januari 2003 14:06 schreef robh het volgende:[..]
Mooi. Dat kun je in andere topics wel kwijt. Hoe gaat de pers te werk tijdens deze oorlog is de vraag. Ontopic reageren svp.
I Quote
Churchill. Wanneer ze vertelde dat Japan Pearl Harbor had plat gegooit moest ik hard lachen. Amerika is net een pan water rustig maar wanneer je ervuur onderhoud is het niet meer te stoppen!
quote:Prima toch, daar is tenslotte de vrije pers voor. Een van de zegeningen van de westerse cultuur. (blablabla, kon het niet laten, nfi)
Op maandag 27 januari 2003 14:09 schreef Gijsje het volgende:[..]
Tja dat krijg je als je gaat schieten toch. En nu kunnen ze de US ook in de gaten houden hoop ik.
quote:En voor duitse en franse journalisten?
Op maandag 27 januari 2003 14:14 schreef CeeJee het volgende:
De pers zal precies dat leveren wat hun publiek graag ziet. Voor CNN zijn dat heldhaftige Amerikaanse soldaten en juichende bevrijde Irakezen en voor Al-Jazeera zijn het dode kindertjes en grote kraters met bordjes "Moskee" erbij.
quote:Wat de VS straks allemaal gaat doen is natuurlijk een hele andere discussie.
Op maandag 27 januari 2003 14:12 schreef Kaalhei het volgende:Nou sorry hoor. Op deze manier kan je wel de helft van de reacties schrappen.
Je kunt er donder op zeggen dat het (weer) een propaganda-oorlog wordt. Ik denk dat de VS de boel hermetisch afgrendelen en dat het nieuws vanuit Irak geblokkeerd gaat worden. Niemand/niets eruit/erin wat niet goedgekeurd is.
quote:Dat is tegenwoordig een stuk moeilijker. Satellieten genoeg, ook van andere landen. En zo makkelijk zijn die niet op te blazen.
Op maandag 27 januari 2003 14:15 schreef robh het volgende:[..]
Wat de VS straks allemaal gaat doen is natuurlijk een hele andere discussie.
Je kunt er donder op zeggen dat het (weer) een propaganda-oorlog wordt. Ik denk dat de VS de boel hermetisch afgrendelen en dat het nieuws vanuit Irak geblokkeerd gaat worden. Niemand/niets eruit/erin wat niet goedgekeurd is.
quote:Afhankelijk van wie ze in het oorlogsgebied begeleidt. Ook een vrije, onafhankelijke journalist is in een oorlog afhankelijk van een van de partijen om zijn werk te doen en in leven te blijven. De partij die dat is zal beter worden afgeschilderd. Een journalist die echt op eigen houtje daar rond gaat lopen kan later een mooi boek schrijven over zijn ervaringen, maar voor de directe verslagen ben je afhankelijk van de grote organisaties en die zijn weer afhankelijk van hulp van een van de betrokken partijen.
Op maandag 27 januari 2003 14:15 schreef Ulx het volgende:[..]
En voor duitse en franse journalisten?
quote:Een journalist die daar werkt zal altijd de locals als gids nemen, duh. Als een nederlandse journalist in de VS gaat werken neemt hij ook geen gids uit de binnenlanden van Birma.
Op maandag 27 januari 2003 14:25 schreef CeeJee het volgende:[..]
Afhankelijk van wie ze in het oorlogsgebied begeleidt. Ook een vrije, onafhankelijke journalist is in een oorlog afhankelijk van een van de partijen om zijn werk te doen en in leven te blijven. De partij die dat is zal beter worden afgeschilderd. Een journalist die echt op eigen houtje daar rond gaat lopen kan later een mooi boek schrijven over zijn ervaringen, maar voor de directe verslagen ben je afhankelijk van de grote organisaties en die zijn weer afhankelijk van hulp van een van de betrokken partijen.
quote:Een local in Irak is een regerings-official. Om te denken dat je als journalist in Baghdad het vliegtuig uit kan stappen zoals op Schiphol en verhalen op kan gaan zoeken is een beetje onrealistisch.
Op maandag 27 januari 2003 14:30 schreef Ulx het volgende:[..]
Een journalist die daar werkt zal altijd de locals als gids nemen, duh. Als een nederlandse journalist in de VS gaat werken neemt hij ook geen gids uit de binnenlanden van Birma.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |