Ok want daar maak ik mij zorgen over als ik er een gat in boor of de balk dan niet haar stevigheid gaat verliezen. Lijkt mij niet maar moet ook zeggen dat ik geen verstand van constructies heb.quote:Op zondag 25 april 2021 20:12 schreef qajariaq het volgende:
Een schommelhaak voldoet ook. Of als je het helemaal simpel wil doe dan een gat door die balk boren en daar het touw doorheen knopen.
Maak je niet druk om de krachten die er op komen, die balk kan oneindig veel hebben in vergelijking met jouw gewicht.
Waarom dan niet gewoon een touw over de balk zodat je er niet doorheen hoeft te boren want sterker zal die balk er iig niet door worden? (dus eigenlijk zo ongeveer zoals je het nu hebt gedaan. Met een verticaal latje(s) op de balk kan je het touw op een plek naar keuze houden)quote:Op zondag 25 april 2021 21:57 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Ok want daar maak ik mij zorgen over als ik er een gat in boor of de balk dan niet haar stevigheid gaat verliezen. Lijkt mij niet maar moet ook zeggen dat ik geen verstand van constructies heb.
Dacht zelf aan dit https://www.debruinespeel(...)yd8CTPgaAso3EALw_wcB
Ja klopt, ze is nu nog maar een kilo of 40 maar ga er vanuit dat ze de komende jaren nog wat zwaarder wordt.quote:Op zondag 25 april 2021 22:59 schreef Glider76 het volgende:
niet te hard schommelen want dan komen er wel meer krachten bij.
en hoezo 60 kilo? gaat er alleen een kind in?
Maar als ik er een gat in boor gaat dat dan niet ten koste van de stabiliteit/draagkracht van die balk?quote:Op zondag 25 april 2021 22:22 schreef Seven. het volgende:
Die stoel hangt te laag en bovendien kun je op die positie niet lekker schommelen.
De balk zelf draagt je dak, 60 kilo erbij doet er niet toe.
Zou toch met een ketting en karabijnen werken zodat de stoel niet zo dicht op de muur zit, tenzij je zin hebt in vlekken en kans op gaten in je muur (als het gipsplaat is).quote:Op zondag 25 april 2021 23:41 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Maar als ik er een gat in boor gaat dat dan niet ten koste van de stabiliteit/draagkracht van die balk?
Stoel is niet bedoeld om flink heen en weer te schommelen maar zal wel wat heen en weer gaan als je er in gaat zitten. Deze hoogte is getest en goed bevonden 😁
Nee, komt goed (tenzij je houtrot hebt of zoquote:Op zondag 25 april 2021 23:41 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Maar als ik er een gat in boor gaat dat dan niet ten koste van de stabiliteit/draagkracht van die balk?
Stoel is niet bedoeld om flink heen en weer te schommelen maar zal wel wat heen en weer gaan als je er in gaat zitten. Deze hoogte is getest en goed bevonden 😁
Enige met die onderste is als je maar vaak genoeg rondjes draait hij los kan gaan.quote:Op maandag 26 april 2021 00:04 schreef XanderH het volgende:
Ik zou inderdaad niet verticaal door die balk gaan boren. Dan boor je procentueel gezien ook best veel balk weg.
Horizontaal door die balk boren is niet zo'n probleem. Boor dan het liefst in het midden van de balk dan verzwak je hem het minste.
(Stel dat het een 185/70mm balk is en je boort een gat van 8mm. Verticaal is je gat dan 11% van de balk, horizontaal maar 4%.)
Je zou ook zoiets aan de balk kunnen bevestigen:
[ afbeelding ]
Met een bout + moer horizontaal door die beugel en de balk heen.
Aan de onderkant zoiets eraan:
[ afbeelding ]
Die balken worden ook wel eens gaten door geboord voor water of elektraleidingen (bij voorkeur inderdaad in het midden van de balk). Verder kan je met je dochter afspreken dat ze er niet gaat zitten als er minder dan 60 cm sneeuw op het dak ligt. Daar moet het dak namelijk op berekend zijn. Dat is bijna een dochter per vierkante meter dak.quote:Op zondag 25 april 2021 21:57 schreef zozozozo het volgende:
Ok want daar maak ik mij zorgen over als ik er een gat in boor of de balk dan niet haar stevigheid gaat verliezen. Lijkt mij niet maar moet ook zeggen dat ik geen verstand van constructies heb.
Ja was sowieso de bedoeling horizontaal te boren. Ik ga even kijken of ik u-houder in de juiste maat kan vinden en anders wordt het zo'n schommelhaak die ik hierboven eem linkje van had gestuurd. Tnx voor alle adviezenquote:Op maandag 26 april 2021 00:04 schreef XanderH het volgende:
Ik zou inderdaad niet verticaal door die balk gaan boren. Dan boor je procentueel gezien ook best veel balk weg.
Horizontaal door die balk boren is niet zo'n probleem. Boor dan het liefst in het midden van de balk dan verzwak je hem het minste.
(Stel dat het een 185/70mm balk is en je boort een gat van 8mm. Verticaal is je gat dan 11% van de balk, horizontaal maar 4%.)
Je zou ook zoiets aan de balk kunnen bevestigen:
[ afbeelding ]
Met een bout + moer horizontaal door die beugel en de balk heen.
Aan de onderkant zoiets eraan:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |