abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199154829
Ik wil graag een hangstoel ophangen aan een van de balken van de dakconstructie. Qua gewicht moet die straks 50 a 60kg kunnen dragen. Kunnen jullie aangeven wat de beste manier is om het op te hangen? Als het überhaupt al verstandig is om de balk te gebruiken... Hij moet wel op de plek vd foto komen te hangen want anders komt die of te laag te hangen of anders hangt die bijna in het midden vd kamer.

zondag 25 april 2021 @ 19:29:59 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199155372
Zo'n ding kopen denk ik. Of die balk het leuk vindt weet ik echt niet.

https://www.bol.com/nl/p/(...)lo/9200000095454925/
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_199156007
Een schommelhaak voldoet ook. Of als je het helemaal simpel wil doe dan een gat door die balk boren en daar het touw doorheen knopen.

Maak je niet druk om de krachten die er op komen, die balk kan oneindig veel hebben in vergelijking met jouw gewicht.
pi_199157716
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 20:12 schreef qajariaq het volgende:
Een schommelhaak voldoet ook. Of als je het helemaal simpel wil doe dan een gat door die balk boren en daar het touw doorheen knopen.

Maak je niet druk om de krachten die er op komen, die balk kan oneindig veel hebben in vergelijking met jouw gewicht.
Ok want daar maak ik mij zorgen over als ik er een gat in boor of de balk dan niet haar stevigheid gaat verliezen. Lijkt mij niet maar moet ook zeggen dat ik geen verstand van constructies heb.

Dacht zelf aan dit https://www.debruinespeel(...)yd8CTPgaAso3EALw_wcB
  zondag 25 april 2021 @ 22:01:33 #5
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199157798
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 21:57 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Ok want daar maak ik mij zorgen over als ik er een gat in boor of de balk dan niet haar stevigheid gaat verliezen. Lijkt mij niet maar moet ook zeggen dat ik geen verstand van constructies heb.

Dacht zelf aan dit https://www.debruinespeel(...)yd8CTPgaAso3EALw_wcB
Waarom dan niet gewoon een touw over de balk zodat je er niet doorheen hoeft te boren want sterker zal die balk er iig niet door worden? (dus eigenlijk zo ongeveer zoals je het nu hebt gedaan. Met een verticaal latje(s) op de balk kan je het touw op een plek naar keuze houden)

[ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 25-04-2021 22:06:45 ]
pi_199157972
Dat touw is maar even tijdelijk om de plaats te bepalen. We vinden een haak mooier dan een touw er om heen.
  zondag 25 april 2021 @ 22:22:19 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199158220
Die stoel hangt te laag en bovendien kun je op die positie niet lekker schommelen.

De balk zelf draagt je dak, 60 kilo erbij doet er niet toe.
Resistance is futile.
pi_199158739
niet te hard schommelen want dan komen er wel meer krachten bij.

en hoezo 60 kilo? gaat er alleen een kind in?
pi_199159321
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 22:59 schreef Glider76 het volgende:
niet te hard schommelen want dan komen er wel meer krachten bij.

en hoezo 60 kilo? gaat er alleen een kind in?
Ja klopt, ze is nu nog maar een kilo of 40 maar ga er vanuit dat ze de komende jaren nog wat zwaarder wordt.
pi_199159339
Zeilhaak (of hoe het ook heet. Ze zitten aan de palen waar je boten aan kunt docken) van de Gamma volstaat. En als ‘ie te hoog hangt haal je er nog een ketting en twee karabijnen bij. Dan kun je spelen met de hoogte en je kunt er als volwassene ook gewoon in zitten.

Heb zelf zo’n bank hangen (maar dan wel aan beton) die aan twee van die dingen hangt. Daar kunnen twee volwassen mannen in zitten.

Zou dat bij een balk niet direct doen :D maar het beslag is iig stevig genoeg.
pi_199159342
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 22:22 schreef Seven. het volgende:
Die stoel hangt te laag en bovendien kun je op die positie niet lekker schommelen.

De balk zelf draagt je dak, 60 kilo erbij doet er niet toe.
Maar als ik er een gat in boor gaat dat dan niet ten koste van de stabiliteit/draagkracht van die balk?

Stoel is niet bedoeld om flink heen en weer te schommelen maar zal wel wat heen en weer gaan als je er in gaat zitten. Deze hoogte is getest en goed bevonden 😁
pi_199159368
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 23:41 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Maar als ik er een gat in boor gaat dat dan niet ten koste van de stabiliteit/draagkracht van die balk?

Stoel is niet bedoeld om flink heen en weer te schommelen maar zal wel wat heen en weer gaan als je er in gaat zitten. Deze hoogte is getest en goed bevonden 😁
Zou toch met een ketting en karabijnen werken zodat de stoel niet zo dicht op de muur zit, tenzij je zin hebt in vlekken en kans op gaten in je muur (als het gipsplaat is).

Tevens heb je nog zat andere balken. Deze ene balk kan wel. Een schommelhaak is wel echt heel dik, met zo’n zeilding plus 4x 8mm schroeven moet het wel goed zitten. Wat voor hout is het?

[ Bericht 10% gewijzigd door Azula op 25-04-2021 23:51:35 ]
  zondag 25 april 2021 @ 23:51:17 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199159467
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 23:41 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Nee, komt goed (tenzij je houtrot hebt of zo :+ )
Resistance is futile.
  zondag 25 april 2021 @ 23:53:11 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199159484
Ik zou trouwens horizontaal boren, niet van onder naar boven.
Resistance is futile.
pi_199159601
Ik zou inderdaad niet verticaal door die balk gaan boren. Dan boor je procentueel gezien ook best veel balk weg.

Horizontaal door die balk boren is niet zo'n probleem. Boor dan het liefst in het midden van de balk dan verzwak je hem het minste.

(Stel dat het een 185/70mm balk is en je boort een gat van 8mm. Verticaal is je gat dan 11% van de balk, horizontaal maar 4%.)

Je zou ook zoiets aan de balk kunnen bevestigen:

Met een bout + moer horizontaal door die beugel en de balk heen.

Aan de onderkant zoiets eraan:
pi_199159677
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 00:04 schreef XanderH het volgende:
Ik zou inderdaad niet verticaal door die balk gaan boren. Dan boor je procentueel gezien ook best veel balk weg.

Horizontaal door die balk boren is niet zo'n probleem. Boor dan het liefst in het midden van de balk dan verzwak je hem het minste.

(Stel dat het een 185/70mm balk is en je boort een gat van 8mm. Verticaal is je gat dan 11% van de balk, horizontaal maar 4%.)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Enige met die onderste is als je maar vaak genoeg rondjes draait hij los kan gaan.
pi_199160437
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 21:57 schreef zozozozo het volgende:
Die balken worden ook wel eens gaten door geboord voor water of elektraleidingen (bij voorkeur inderdaad in het midden van de balk). Verder kan je met je dochter afspreken dat ze er niet gaat zitten als er minder dan 60 cm sneeuw op het dak ligt. Daar moet het dak namelijk op berekend zijn. Dat is bijna een dochter per vierkante meter dak.

Een ding met vier schroeven is mogelijk slimmer dan een schommelhaak, niet minder sterk en minder verzwakking van die balk en vooral na verwijderen veel minder lastig weer weg te werken.
pi_199162872
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 00:04 schreef XanderH het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja was sowieso de bedoeling horizontaal te boren. Ik ga even kijken of ik u-houder in de juiste maat kan vinden en anders wordt het zo'n schommelhaak die ik hierboven eem linkje van had gestuurd. Tnx voor alle adviezen
pi_199163068
Beter niet in het hout boren... :) DIt zou de constructie kunnen verzwakken en is dan ook verzekeringstechnisch niet zo'n goed idee..

Maar klemmen kun je het wel. Met bv 2 koppelplaten die langer zijn dan de balk breed. De plaat is voorgeboord, neem dan 3 lange bouten en moeren, klem te plaat op de balk, houd 1 gat vrij onder de balk en daar ook een bout in waar je de stoel met oog aan ophangt.

Neem dan wel een uitvoering die zwaargenoeg is. :)

Veel simpeler nog zijn nylon banden zoals dit schommel ophangsetje van de blokker. IS helemaal geen gedoe.

https://www.blokker.nl/4g(...)of-balk/2400330.html

Van dit soort banden vind je ook in allerlei overige uitvoeringen in de bergklim sector of in de bouwsector als Hijsband. En dan heb je altijd de garantie dat ze sterk genoeg zijn.

Bv. Hijsband 1 ton treksterkte ¤2.. :) Sla hem 2 x rond de balk en lus 'm door. Klaar!
https://www.hijsjob.nl/hi(...)a6832VUaAubmEALw_wcB

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 26-04-2021 12:35:37 ]
  Moderator maandag 26 april 2021 @ 12:35:14 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199163193
Even met de bezem door het topic geweest; het was nodig zullen we maar zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')