abonnement Unibet Coolblue
pi_199151154
Mijn kinderen hebben beide een spaarrekening bij onze bank en daar gaat hun spaargeld heen. Geld dat ze van Opa en Oma of van mijn Tante en Oom krijgen word er op gestort. Mijn man houd bij wat ze krijgen zodat ze beiden even veel krijgen (boekhouder). Daar krijgen ze toegang vanaf hun 18de.

Op hun 21ste komt er nog een rekening vrij waar we jaarlijks op sparen. Een belastingvrij bedrag waar een vaste rentepercentage op staat wat (als het goed is) een mooi bedrag oplevert op het einde.

Ik hoop dat we hun in de jaren er naar toe al zo gevormd hebben dat ze het zonde zouden vinden om aan bullshit zooi uit te geven. En we hebben nog even om over na te denken hoe we dat anders kunnen regelen :)
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  zondag 25 april 2021 @ 14:41:24 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199151165
Spaarrekening, en mochten wij overlijden voor Soneal volwassen is dan wordt hij door mijn oudste opgevoed maar heeft mijn zusje het beheer over zijn vermogen.
Vooral om te voorkomen dat hij daar als een kleine prins kan wensen dat hij dit en dat wil hebben, terwijl mijn oudste zich dat helemaal niet voor zijn kinderen kan permitteren, en in deze situatie kan mijn oudste gewoon zeggen dat hij bij tante Zus moet zijn.
Ik weet hoe ze haar eigen kinderen op dat vlak heeft opgevoed, dus als hij bij tante Zus aanklopt dat hij dit of dat wil dan zal zij wel zeggen dat hij dan maar een baantje moet zoeken :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199151200
De kinderen hebben allebei een spaarrekening en een betaalrekening. Die spaarrekening kunnen ze op hun 18e bij. Daar gaat maandelijks iets heen. We hebben al tegen elkaar gezegd dat we als ze 17,5 zijn gaan kijken of dat ook helemaal vrij besteedbaar wordt.
Er is nog ergens een potje per kind dat vaststaat, misschien komt dat bij de spaar op, misschien gebruiken we het als maand-bedrag vanaf een eigen spaarrekening. Daar zijn we nog niet helemaal uit.
Die betaalrekening is voor zakgeld, verjaardagsgeld etc

Mijn ouders dachten ook dat ik op mijn 18e pas bij de spaar kon. Maar de bank had mijn jongerenrekening er al aan gekoppeld toen ik 16 was. Gelukkig was ik er verantwoordelijk met geld. Kreeg mijn loon van het bijbaantje niet op. Dus ik vulde hem zelf ook nog aan.

quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 13:39 schreef vencodark het volgende:

[..]

Tijdens weeën mag je best lelijke dingen zeggen. :P
Ik heb de VK ook flink uitgefoeterd. Nog nooit iemand in mijn leven zo vervloekt..
Haar kinderen zaten bij mijn oudste op school. Elke keer als ik haar zag: :@
pi_199151248
Wij hebben gewoon een spaarrekening per kind, op hun eigen naam. Vooral opa spaart daar op, wij maar ¤400 per kind per jaar. Dit vooral omdat ik graag zelf vrij beschikking heb over mijn geld, en spaargeld alleen maar minder waard wordt dankzij inflatie en weinig/negatieve rente, dus nu sparen eigenlijk niet zo voordelig is. Ik gebruik potentieel spaargeld dus liever voor afbetaling van ons eigen huis, verbeteringen daaraan en mooie reizen/herinneringen.

Ik betaal liever tzt het collegeld, (een deel van) het rijbewijs en een deel van hun huis, dan dat ze het kunnen verbrassen. Met opa’s geld mogen ze dat al doen ;)
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  zondag 25 april 2021 @ 14:57:02 #105
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_199151328
Hier beide kinderen ook gewoon een kinderspaarrekening bij onze eigen bank op hun eigen naam. We sparen er maandelijks op, en op hun 18e is het van hun. Tzt kijk ik wel of dat verstandig is, ik hoop ze dan voldoende te hebben bijgebracht over verstandig met geld omgaan, maar je weet t natuurlijk nooit.
pi_199151880
Wij hebben een spaarrekening voor de kinderen bij onze bank.
En ze hebben bij een andere bank een betaalrekening voor het zakgeld, daar kunnen ze zelf bij.
En bij diezelfde bank hebben ze ook een spaarrekening waar we jaarlijks een vast bedrag op storten.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 25 april 2021 @ 15:52:15 #107
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_199152020
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 13:59 schreef TolstoiFan het volgende:
Een compleet andere vraag:

Wat hebben jullie voor jullie kinderen geregeld "voor later"? Sparen jullie voor de kinderen? Op bankrekeningen op naam van het kind? Houden jullie rekening met fiscale zaken zoals schenkingsvrijstelling?

Heb je dan ook wat geregeld qua waar het aan besteed mag worden? Of mag de toekomstig eigenaar van het geld ermee doen wat ie wil?

Wij dachten eerst op papier schenkingen te gaan doen, maar dan zit je weer met rentevergoedingen, die wel echt uitbetaald moeten worden. Dan wellicht overmaken op een bankrekening op naam van het kind, maar we zouden het ook niet OK vinden als hij op zijn 18e of 21e het geld er doorheen jaagt met feestjes/drugs/drank enz.

Misschien kunnen we nog wat inspiratie opdoen met hoe jullie het één en ander geregeld hebben.
wij hebben een spaarrekening op naam van de oudste, de jongste moet die nog krijgen. daar gaat soms wat extra's op en verder 50 euro per kwartaal. Dat is als hij 18 wordt van hem en naar eigen inzicht te besteden (hopelijk aan een rijbewijs of spullen voor op kamers ofzo).

Daarnaast zetten we voor beide kinderen per maand 100 euro opzij op een van onze eigen spaarrekeningen. daar gaan soms bedragen af bij grote uitgaven (bijvoorbeeld een nieuw bed of een nieuwe fiets) en verder is dat de studiespaarpot. Ik wil graag voor hen de studie kunnen betalen, en boeken, net als mijn ouders. Op kamers mogen ze zelf bekostigen tegen die tijd.

deze constructie omdat ik begreep dat je, ook als je zelf de rekening voor je kind opent, als ouder eigenlijk niet aan dat geld mag komen ook als ze minderjarig zijn. en ik wil het meeste wat ik opzij zet toch echt zelf uitgeven aan dingen die de kinderen nodig hebben. meestal komt er geen gedoe van, maar als je ruzie in de tent hebt kunnen ze op hun achttiende problemen maken als je aan hun spaarrekening hebt gezeten toen ze minderjarig waren.
Kwak
pi_199152409
Mijn kinderen hebben alledrie een zakgeldrekening waar ze mee mogen doen wat ze willen en daarnaast hebben we voor alledrie een spaarrekening die op onze eigen naam staat. Er wordt jaarlijks minimaal 1000 euro per kind gespaard op de rekening die op onze eigen naam staat. Ik weet dat we te maken gaan krijgen met schenkbelasting als we alles overmaken op hun 18e, maar als ze het voor hun studie gebruiken is het bedrag toch niet in één keer nodig, dus dan zal het betalen van schenkbelasting niet nodig zijn. In principe hoop ik eventuele studies t.z.t. gewoon te kunnen bekostigen zonder aanspraak te moeten maken op het spaargeld, maar mocht dat wel zo zijn, dan is het er in ieder geval.

Ik hoop ook eenzelfde principe qua kostgeld te gaan hanteren als mijn oom deed voor zijn kinderen. Zodra de kinderen een vaste fulltime baan hebben moeten ze kostgeld betalen. Dat geld zullen wij apart zetten en krijgen ze volledig terug zodra ze uit huis gaan, zodat ze daar een gedeelte van hun uitzet van kunnen kopen of in hun huis kunnen stoppen of iets dergelijks.
  zondag 25 april 2021 @ 16:39:29 #109
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_199152798
Wij hebben voor de oudste 2 kinderen voor elk een spaarrekening. Daar kunnen ze op hun 18e vrij over beschikken, of eerder als ze eerder gaan studeren. Dat laatste was bij de oudste het geval, dus het was wel handig dat hij er eerder bij kon.
Het is besteed aan een laptop, studieboeken en collegeld. De rest van het collegegeld hopen we ook voor hem te kunnen betalen.
Voor de middelste wordt dat waarschijnlijk ongeveer hetzelfde verhaal.
Voor de jongste hebben we niets geregeld, maar we rekenen er een beetje op dat we dan financieel wat meer ruimte hebben, zodat we ook voor haar collegegeld en bijkomende studiekosten kunnen betalen.

Daarnaast krijgen ze de oudste 2 maandelijks nog wat kleedgeld en de jongste 2 zakgeld (middelste krijgt dus beide) 😉
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_199153837
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 15:52 schreef kwakz0r het volgende:

[knip]
deze constructie omdat ik begreep dat je, ook als je zelf de rekening voor je kind opent, als ouder eigenlijk niet aan dat geld mag komen ook als ze minderjarig zijn. en ik wil het meeste wat ik opzij zet toch echt zelf uitgeven aan dingen die de kinderen nodig hebben. meestal komt er geen gedoe van, maar als je ruzie in de tent hebt kunnen ze op hun achttiende problemen maken als je aan hun spaarrekening hebt gezeten toen ze minderjarig waren.
Dit idd! Een rekening leeghalen die op naam van het kind staat kan je ook voor het kind 18 is veel gezeik opleveren, mocht je de pech hebben dat je kind op het foute pad terecht komt of dat de onderlinge relatie om een andere reden bekoelt.

Wij gaan verder idd ook voor kostgeld, net als stimuleren dat ze vanaf 16 (of eerder) een bijbaan zoeken door de zakgeldkraan dicht te draaien.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_199153937
Hier zetten voor allebei de jongens hetzelfde bedrag apart, maar dat krijgen ze als ze 30 zijn.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_199154694
Even tussendoor: ik zoek een kinderliedje, helemaal peutergymproof, gezongen door een meneer. Het begint zo: ‘In de hoogte, in de hoogte, met de handjes klapklapklap. Naar beneden, naar beneden, met de voetjes stap stap stap.’

Ik kan het nérgens vinden - alleen een filmpje van een andere peutergymles waar de juf in kwestie hemeltergend vals meeblèrt - en ik kan het de peutergymjuf voorlopig niet vragen. Het is niet van levensbelang maar ik wil het inmiddels eigenlijk wel per se NU weten :') Hoe heet het en van wie is het?
pi_199154821
Kleedgeld hebben alle kinderen hier al, ook de zevenjarigen. Niet dat de zevenjarigen daar zelf al veel mee doen, want ik gebruik het nu vooral om te zorgen dat ik zelf geen excessieve bedragen aan kleding voor de kinderen uitgeef. :') Ik hanteer nu bijna een jaar een kleedgeldprincipe waarbij ik 50 euro per kind per maand in een eigen spaarpotje stort.
Tot nu toe heb ik alle kleding van afgelopen jaar incl. schoenen en winterjassen uit het potje kunnen betalen voor alledrie. Hun kast is iets minder vol dan voorheen, maar nu wordt wel alles gedragen en niet slechts de helft. :X
  zondag 25 april 2021 @ 18:53:52 #114
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_199154873
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 18:42 schreef Jentin het volgende:
Even tussendoor: ik zoek een kinderliedje, helemaal peutergymproof, gezongen door een meneer. Het begint zo: ‘In de hoogte, in de hoogte, met de handjes klapklapklap. Naar beneden, naar beneden, met de voetjes stap stap stap.’

Ik kan het nérgens vinden - alleen een filmpje van een andere peutergymles waar de juf in kwestie hemeltergend vals meeblèrt - en ik kan het de peutergymjuf voorlopig niet vragen. Het is niet van levensbelang maar ik wil het inmiddels eigenlijk wel per se NU weten :') Hoe heet het en van wie is het?
Ik heb de kapitein dat liedje wel een eens horen zingen geloof ik maar dan zonder naar boven en beneden iets als " met je handjes, met je handjes, met je handjes klapklap" misschien helpt het je _O-
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_199154898
De kinderen hebben beiden een spaarrekening waar ze zelf op sparen door verjaardagsgeld of geld dat ze op andere momenten krijgen daar op te storten. Ze mogen een deel daarvan ook uitgeven hoor, maar vind het ook belangrijk om ze een deel te laten sparen (zodat het niet aan onzinprul op gaat omdat ze niet weten wat ze er van zouden moeten kopen).

En ook oma en opa storten er wel eens wat op.

Zo heb ik dat vroeger zelf ook gehad dus vandaar zo ook voor mijn kinderen doorgezet.

Verder sparen we niet specifiek voor de kinderen maar is het wel de inzet om straks hun opleiding te kunnen betalen en evt nog wat mee te kunnen geven als ze een huis willen kopen. Maar dit is afhankelijk van hoe het allemaal gaat in het leven. Vandaar dat er niks voor vast ligt, omdat als we het om wat voor reden zelf nodig zouden hebben we het zelf willen kunnen beschikken zonder schuldgevoel naar de kinderen toe.
Als wij de studiekosten (rechtstreeks aan de opleiding) betalen wordt dit volgens mij ook niet gezien als schenking. Dus zit je ook niet met belasting.

En ik zou graag willen dat de kinderen na hun opleiding kunnen starten zonder (studie)schuld. Dat geeft zo veel rust als je dan op je zelf gaat wonen dat het aflossen van de schuld niet ook nog in je vaste lasten hoeft worden meegenomen.
  zondag 25 april 2021 @ 19:37:01 #116
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_199155472
Daarom hebben wij ook gewoon een spaarrekening van onszelf met voor beide kinderen een potje, dan kan het als er nood is ook gebruikt worden door onszelf - je weet nooit wat t leven je toewerpt.
Kwak
  zondag 25 april 2021 @ 19:47:38 #117
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_199155622
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 18:42 schreef Jentin het volgende:
Even tussendoor: ik zoek een kinderliedje, helemaal peutergymproof, gezongen door een meneer. Het begint zo: ‘In de hoogte, in de hoogte, met de handjes klapklapklap. Naar beneden, naar beneden, met de voetjes stap stap stap.’

Ik kan het nérgens vinden - alleen een filmpje van een andere peutergymles waar de juf in kwestie hemeltergend vals meeblèrt - en ik kan het de peutergymjuf voorlopig niet vragen. Het is niet van levensbelang maar ik wil het inmiddels eigenlijk wel per se NU weten :') Hoe heet het en van wie is het?
Eerste hit op Google...

https://www.zwangerschaps(...)in-de-hoogte.641279/
KuikenGuppy
pi_199156055
Ik heb sowieso onze betaalrekeningen onderverdeeld in allerlei potjes, voor boodschappen, autoverzekering, benzinekosten, kleding, verjaardagen etc. Daarbij ook een potje voor kind, waar we dingen als sportclub, ouderbijdrage en cadeautjes voor feestjes van betalen. Daarnaast stort ik de kinderbijslag op een spaarrekening en daar kopen we alle kleding voor hem van. Heeft hij allemaal geen weet van dus daar kan ik makkelijk in schuiven als het nodig is ;)

Tot slot een spaarrekening op zijn naam waar ik maandelijks op inleg en zijn grootouders ook maximaal op schenken. Ik hoop en verwacht inderdaad dat we hem dan voldoende hebben opgevoed om er verstandig mee om te gaan. Kostgeld gaat hopelijk niet nodig zijn, hij gaat maar lekker op zn 18e op kamers ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_199156327
quote:
Google had ik uiteraard al geprobeerd, dus dat had ik al gevonden, daar komt het filmpje met de gierend valse juf namelijk vandaan. Maar daar staat ook niet bij hoe het heet of wie het zingt, en die info zoek ik.
Het is ‘In de hoogte’ van de Taraboemboemband *O*

Qua sparen: ik spaar elke maand voor beide kinderen iets op een spaarrekening op mijn eigen naam. Daarnaast spaart mijn man elke maand een bedrag op een rekening die op hun eigen naam staat. Daarnaast hebben ze allebei een ouderwetsche spaarpot, waar de oudste af en toe uit put voor een noodzakelijke Lego-aankoop. En ik weet dat opa en oma ook sparen voor de kinderen, maar geen idee of dat gewoon een ouwe sok met dubbeltjes is of dat ze sparen op een rekening.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jentin op 25-04-2021 20:58:22 ]
pi_199156941
Wij hebben de zilvervloot van SNS voor beide kinderen. Daar wordt jaarlijks ¤600,- op gestort, helft door ons, helft door schoonouders. Voor ieder jaar dat je spaart krijg je 1% bonus, met een max van 10%. Dus dat is een prima bedrag als ze 18 zijn.
Ik hoop dat ze er lekker van op vakantie kunnen, maar dikke kans dat ze het moeten gebruiken voor rijbewijs/school/woning. Daar gaan we tegen die tijd wel over praten. Als de band zó slecht is dat ze er misbruik van gaan maken denk ik dat samen praten over opleidingen ook niet meer een optie is en we die dus ook niet betalen :{
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_199157547
Heerlijk zeg die sparende grootouders. Hier niet. Wij sparen maandelijks voor alle vier op hun rekeningen. En we beleggen voor ze. Dat laatste is voor de studie, of als dat daar niet voor nodig is dan beslissen we tzt wat we met dat geld gaan doen.
Met een meidenkwartet
  zondag 25 april 2021 @ 21:56:00 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199157694
Soneal krijgt van mijn ouders ook maandelijks een bedrag en wij storten ook maandelijks een bedrag op de rekening van mijn kleinzoon.

Geen enorme bedragen overigens, mijn ouders hebben dat voor allemaal gelijk gehouden en ze begonnen er in 1991 mee, dus Soneal komt er het meest bekaaid af maar dat geeft niet.
Ik weet ook niet tot welke leeftijd ze de 3 oudste kleinkinderen zijn blijven sponsoren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 april 2021 @ 21:58:37 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199157743
Ik heb net de Logixbox op insta gezet, als je de link wilt dan meld je je maar even in DM ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door Leandra op 26-04-2021 13:07:46 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 april 2021 @ 23:00:42 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199158763
Wordt er bij jullie nog een beetje versierd voor koningsdag?
Hier in dit stukje wijk is het niets en bij het nieuwe huis hangt het helemaal vol :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199160451
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 23:00 schreef Leandra het volgende:
Wordt er bij jullie nog een beetje versierd voor koningsdag?
Hier in dit stukje wijk is het niets en bij het nieuwe huis hangt het helemaal vol :D
Ik zie hier in de wijk ook niks aan versiering. Ik verwacht wel een hoop vlaggen. Bijna elk uit heeft een vlaggenstokhouder aan de muur
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')