abonnement Unibet Coolblue
pi_199112377
Leidse scholenkoepel gaat geen gebruik maken van zelftesten: 'Niet zinvol en leidt tot onrust'

quote:
LEIDEN - De Leidse scholenkoepel SCOL gaat geen gebruik maken van de zelftesten die de school krijgt voor de leerlingen. 'De organisatie van de zelftest op school leidt tot extra druk en is ons inziens niet zinvol te organiseren', zo schrijft het bestuur in een brief aan de ouders en de leerlingen. SCOL heeft vier middelbare scholen en zestien basisscholen in de Leidse regio. 'Ook zijn we bang dat het zelftesten tot onrust leidt onder leerlingen', zegt een woordvoerder van de scholenkoepel.

Scholen in Nederland krijgen de zelftesten als aanvullende maatregel om het aantal coronabesmettingen terug te dringen. Leerkrachten van SCOL zullen wel gebruik gaan maken van de zelftesten. Het college van bestuur heeft woensdag laten weten geen gebruik te maken van de mogelijkheid voor het zelftesten van leerlingen. 'Bij elke besmetting doet de GGD bron- en contactonderzoek. Daarna volgt een GGD-advies aan mensen die nauw contact hebben gehad met de besmette persoon.'

De zelftest is volgens het schoolbestuur voor de overige contacten van de besmette persoon. 'Kort gezegd is dat iedereen die in de klas/school minder risico heeft gehad om besmet te worden door die ene persoon en die op dat moment geen klachten heeft. Want: bij klachten blijf je immers thuis en bel je de GGD voor een afspraak', zo staat in de brief. Onder de scholenkoepel vallen het Bonaventura College in Leiden en het Visser 't Hooft in Leiden, Leiderdorp en Rijnsburg.

Organisatie te complex
Volgens het bestuur van de koepel is de organisatie van deze zelftesten te complex. 'De test moet namelijk op school worden uitgevoerd, onder begeleiding van een docent', beschrijft het bestuur van SCOL. 'Voor leerlingen jonger dan 16 jaar is vooraf toestemming nodig van de ouders.' Het zorgt volgens de Leidse koepel voor extra werkdruk. 'De voorbereiding en uitvoering van de zelftest legt druk op het onderwijs in een tijd waarin leerlingen en docenten toewerken naar toetsen en examens, daar moet alle aandacht op gericht zijn', zo is de SCOL van mening.

Ook is de scholenkoepel bang dat het zelftesten voor onrust zorgt onder leerlingen. 'We kunnen een leerling niet verplichten. Een leerling hoeft ook de uitslag niet te delen met de school en de school mag niet om de uitslag vragen. We willen niet dat er een tweedeling ontstaat tussen leerlingen die zich wel laten testen en leerlingen die dat niet doen', legt de woordvoerder van het scholenkoepelbestuur uit. Ook andere scholen nemen dit besluit, stelt de woordvoerder.

'We verspreiden het niet voor niks'
De directie is van mening dat de zelftesten te weinig bijdragen aan de bestrijding van het virus. 'Natuurlijk willen wij net als iedereen dat de besmettingen afnemen en zo vroeg mogelijk worden opgespoord. Dat het leven voor iedereen normaal wordt. In onze ogen begint dit bij de basis: afstand houden, handen wassen, thuisblijven bij corona-achtige klachten en testafspraak maken bij de GGD.'

Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs laat weten dat het gebruik maken van de zelftesten geen verplichting is voor scholen. 'Het is een extra maatregel bovenop de bestaande maatregelen. Maar we verspreiden de zelftesten niet voor niks', zegt de woordvoerder. 'Dat doen we om de continuïteit van het onderwijs zoveel mogelijk te waarborgen.' Uiteindelijk is en blijft het aan de scholen zelf om het te gebruiken of niet, besluit de woordvoerder.

Bestellingen eventueel annuleren
De zelftesten die opgestuurd worden voor de leerlingen, maar dus niet worden gebruikt, zullen door de leerkrachten en de staf worden gebruikt. 'Zij zullen thuis twee keer per week een preventieve test doen. Dat is vrijwillig', aldus de woordvoerder. Ook zal de school bestellingen laten annuleren wanneer blijkt dat ze een overschot aan zelftesten hebben. 'Voorlopig hebben we nog geen enkele test binnen.'

https://www.omroepwest.nl(...)-en-leidt-tot-onrust
Nee tegen de testmaatschappij. ^O^
pi_199112410
tenzij ab of marion die dingen zelf gaan zetten, gaat dit gewoon in de praktijk niet werken, je kan het proberen, maar de uil van minerva, nope, lukt nooit.
pi_199112479
Zelftesten zijn ook zinloos, want je mag nog steeds evenveel met of zonder.

Alleen de fabrikant met aandeelhouders zijn ervoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199112593
quote:
1s.gif Op donderdag 22 april 2021 17:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zelftesten zijn ook zinloos, want je mag nog steeds evenveel met of zonder.

Alleen de fabrikant met aandeelhouders zijn ervoor.
als iedereen gedwongen wordt zoals in een politiestaat zoals china, werkt het wel, maar die doen dan ook de luchthavens en grenzen op slot. ik snap niet helemaal waarom ik me zou laten testen als mijn buurman doodleuk ramadan aan het vieren is met 6 man familie, die doodleuk op bezoek komt.
en er niks gedaan wordt aan grenzen.
  donderdag 22 april 2021 @ 17:12:59 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_199112609
Goh, weer een door een ambtenaar bedacht plannetje wat in de praktijk niet blijkt te werken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 22 april 2021 @ 17:23:43 #6
451005 Grems
Clown World
pi_199112739
Hulde _O_ _O_
pi_199112839
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 17:11 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

als iedereen gedwongen wordt zoals in een politiestaat zoals china, werkt het wel, maar die doen dan ook de luchthavens en grenzen op slot. ik snap niet helemaal waarom ik me zou laten testen als mijn buurman doodleuk ramadan aan het vieren is met 6 man familie, die doodleuk op bezoek komt.
en er niks gedaan wordt aan grenzen.
buiten de zelftesten om die ridicuul duur zijn wat je ervoor terug krijgt, laat ik mij ook niet testen bij de GGD.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199139454
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 17:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

buiten de zelftesten om die ridicuul duur zijn wat je ervoor terug krijgt, laat ik mij ook niet testen bij de GGD.
het heeft geen zin, je moet je laten vaccinren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')