abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 april 2021 @ 15:24:16 #1
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199099060
Ik ben bezig met een installatieklus. Ik heb twee offertes en eentje afgewezen omdat in de betaalcondities staat dat ik 50% aan moet betalen. Dat is een paar duizend euro. Dat is een beetje tegen m'n principes, vind het nogal veel.

Dus die andere heb ik laten weten dat hij de klus krijgt, maar die begint ook ineens met die 50% aanbetaling. Installatie is pas ergens in juni dus ik moet ook nog eens ruim een maand wachten voordat ik iets met m'n geld zie gebeuren.

is dat normaal in de installatiebranche en ben ik te principieel om dat liever niet te doen?
pi_199099131
Ligt een beetje aan de situatie.
Als het een kleine zelfstandige is en hij/zij moet veel materiaal inkopen voor deze klus is het geen hele vreemde eis.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  woensdag 21 april 2021 @ 15:33:04 #3
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_199099170
Ik vind het een prima eis. 50% vooraf, ook voor inkoop van spullen en alvast het dekken van de kosten voor de ingeplande dagen. 50% achteraf als je werkzaamheden geleverd zijn.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_199099220
Is vrij standaard
  woensdag 21 april 2021 @ 15:48:36 #5
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199099429
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:30 schreef gianni61 het volgende:
Ligt een beetje aan de situatie.
Als het een kleine zelfstandige is en hij/zij moet veel materiaal inkopen voor deze klus is het geen hele vreemde eis.
Nope, is gewoon een vrij groot lokaal bedrijf die echt niet speciaal voor me inkoopt.

Ik vind het gewoon een risico als die tent binnen nu en een paar maand op de fles gaat. Ben ik m'n geld kwijt. Verder ben ik gewoon een 'boter bij de vis' type.

Verder had ik dat gewoon vooraf willen weten en niet ineens achteraf als ik de klus gegund heb. Die man heeft hier eergister aan tafel gezeten. Had ie wel ff mogen vertellen.

ALs ik een auto koop van 40k vragen ze er ook niet om. zelfde risico .
  woensdag 21 april 2021 @ 16:21:59 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199099906
Ben even in gesprek gegaan met deze partij en uitgekomen op 20%. de rest bij oplevering.
Daar kan ik wel mee leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gunner op 21-04-2021 16:30:44 ]
pi_199099918
Staat het ook niet in hun algemene voorwaarden?

Je zou dan nog kunnen zeggen dat er niets is besproken over een aanbetaling en dat je dus na oplevering de factuur wel zal betalen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 21 april 2021 @ 16:23:35 #8
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199099936
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 16:22 schreef jeroen25 het volgende:
Staat het ook niet in hun algemene voorwaarden?

Je zou dan nog kunnen zeggen dat er niets is besproken over een aanbetaling en dat je dus na oplevering de factuur wel zal betalen.
Dat is de grap dus, die heb ik dus nooit gezien. er is een A4'tje geschrveen met afspraken. die heb ik gescanned en dat was het.

Maar we zijn eruit zoals je hierboven kan lezen
pi_199100142
quote:
2s.gif Op woensdag 21 april 2021 16:23 schreef Gunner het volgende:

[..]

Dat is de grap dus, die heb ik dus nooit gezien. er is een A4'tje geschrveen met afspraken. die heb ik gescanned en dat was het.

Maar we zijn eruit zoals je hierboven kan lezen
Waarom open je dan een topic? :?
  woensdag 21 april 2021 @ 17:21:24 #10
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_199100565
Ik wil altijd alleen maar een kleine aanbetaling doen, of aanbetaling maar dan de materialen bij mij neerzetten.
Doen ze het niet dan ook geen opdracht. Of bank garantie als het om hele grote klus gaat. Ik zie te vaak gevallen dat mensen hun geld kwijt zijn.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 21 april 2021 @ 17:23:05 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199100578
Is aanbetalen verplicht?

Een aanbetaling is niet verplicht. U moet alleen vooruit betalen als u dat hebt afgesproken met de verkoper. Een afspraak over aanbetaling staat bijvoorbeeld in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden. Vraagt de verkoper na het sluiten van de overeenkomst om een aanbetaling? Dan hoeft u daar niet akkoord mee te gaan.

https://www.consuwijzer.n(...)-bij-een-aanbetaling
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199100631
Tja niet echt slim. Feitelijk financier jij zijn werkkapitaal voor en als hij intussen tijd failliet gaat sta jij erachteraan.
Daarnaast zal deze pippo ook ongetwijfeld een betaal termijn aan de groothandel hebben van minimaal 30 dagen dus heel vreemde gang van zaken. Vandaar dat hij ook zo snel van 50 naar 20 pct wou gaan.

Tip stel volgende keer een ontbinding clausule op van die 20% en betaal niets aan.

Liggen de risico waar die horen te liggen en hoef jij het mbk niet te financieren
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  woensdag 21 april 2021 @ 17:36:31 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199100656
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 16:39 schreef DW457 het volgende:

[..]

Waarom open je dan een topic? :?
Omdat ik pas na het openen contact heb gehad met die man?
Gezien de branche en de drukte daarin ben ik niet bang dat ie op de fles gaat. Had ook een aanbod om de spullen thuisbezorgd te krijgen om zodoende iets te hebben als onderpand maar dat zag ik niet zitten.

Bij 20 procent en een goed gesprek heb ik heb ik een beter gevoel er over om het wel te doen.
pi_199100857
quote:
2s.gif Op woensdag 21 april 2021 17:36 schreef Gunner het volgende:

[..]

Omdat ik pas na het openen contact heb gehad met die man?
Gezien de branche en de drukte daarin ben ik niet bang dat ie op de fles gaat. Had ook een aanbod om de spullen thuisbezorgd te krijgen om zodoende iets te hebben als onderpand maar dat zag ik niet zitten.

Bij 20 procent en een goed gesprek heb ik heb ik een beter gevoel er over om het wel te doen.
Gewoon niets aanbetalen. Als hij failliet gaat of niet op komt dagen dan ben je je geld kwijt. Bovendien als ie prutswerk levert wat nogal eens voorkomt heeft ie de helft al binnen. De drang om het alsnog in orde te maken is dan nihil zodat je alsnog de Lul bent.

Persoonlijk betaal ik nooit iets vooraf. Men gaat daar meestal mee akkoord. En zo niet dan doe ik het niet. Ze moeten zelf maar zorgen voor een gezond financieel plaatje. In principe kan dat best zonder betaling vooraf.

Een mooi voorbeeld is de reisbranche momenteel. Lekker cashen en niets leveren maar wel je geld houden omdat ze anders failliet gaan. Ondertussen ben je wel je geld kwijt zonder tegenprestatie.

Je zou kunnen zeggen dat het ongezonde verdienmodel van een hoop bedrijven en ZZP'ers gebaseerd is op een hoog percentage betaling vooraf. Ik doe daar niet aan mee en dat zouden er meer moeten doen. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 21-04-2021 18:11:55 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 21 april 2021 @ 19:56:41 #15
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199102282
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 18:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Gewoon niets aanbetalen. Als hij failliet gaat of niet op komt dagen dan ben je je geld kwijt. Bovendien als ie prutswerk levert wat nogal eens voorkomt heeft ie de helft al binnen. De drang om het alsnog in orde te maken is dan nihil zodat je alsnog de Lul bent.

Persoonlijk betaal ik nooit iets vooraf. Men gaat daar meestal mee akkoord. En zo niet dan doe ik het niet. Ze moeten zelf maar zorgen voor een gezond financieel plaatje. In principe kan dat best zonder betaling vooraf.

Een mooi voorbeeld is de reisbranche momenteel. Lekker cashen en niets leveren maar wel je geld houden omdat ze anders failliet gaan. Ondertussen ben je wel je geld kwijt zonder tegenprestatie.

Je zou kunnen zeggen dat het ongezonde verdienmodel van een hoop bedrijven en ZZP'ers gebaseerd is op een hoog percentage betaling vooraf. Ik doe daar niet aan mee en dat zouden er meer moeten doen. :)
Heb er verder gewoon een goed gevoel bij vandaar dat ik 20% wel vertrouw.
pi_199102753
50% bij gunning is bij ons ook standaard, maar dat staat wel prominent in de offerte zelf en niet wegemoffeld in de algemene voorwaarden. In de praktijk wordt de factuur verstuurd op het moment dat wij ook kosten gaan maken bij onderaannemers.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199103205
Goed topic, ik vind 50pct ook echt veel en doe het alleen als ik echt net voor aanvang werkzaamheden nog mag betalen. En als de aannemer een groot bedrijf is.

Het is niet alleen faillissement wat je risico is, maar ook wanneer er wordt begonnen. En mijn ervaring is dat bedrijven naar consumenten toe weinig zin hebben om harde datums af te spreken in contracten. Eigenlijk is zonder een aanvangsdatum in een overeenkomst die 50pct aanbetaling te gortig naar mijn mening.
pi_199105421
quote:
2s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:48 schreef Gunner het volgende:

[..]

Nope, is gewoon een vrij groot lokaal bedrijf die echt niet speciaal voor me inkoopt.
.
Ik werk bij een "wat groter lokaal installatiebedrijf". Voor grotere klussen wordt het meeste wel degelijk specifiek besteld. Standaard kabel, buis etc natuurlijk niet. Maar al het zichtbare is toch wel specifiek voor de klus. Ofwel omdat het veel te groot (dus te duur) is om zelf in voorraad te houden, ofwel omdat elke klant nu eenmaal zijn eigen wensen heeft en elk huis zijn eigen mogelijkheden.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 17:32 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
Daarnaast zal deze pippo ook ongetwijfeld een betaal termijn aan de groothandel hebben van minimaal 30 dagen dus heel vreemde gang van zaken.
De groothandel incasseert bij ons wekelijks aan het begin van de week de goederen die de week ervoor geleverd zijn.
  woensdag 21 april 2021 @ 23:35:22 #19
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_199105628
Het CBW hanteert de volgende voorwaarden.
25% bij opdracht
35% bij aanvoer goederen
40% na oplevering en akkoord
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')