abonnement Unibet Coolblue
pi_199097829


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)


Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_199097853
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ja, dat is precies wat ik bedoel. De lockdown werkt niet goed, dus dan moet hij vooral nog langer en nog zwaarder!
Nouja, zwaarder, dat zijn jouw woorden. Langer eigenlijk ook. Als er eerder was ingegrepen had je wellicht niet in zo'n lange lockdown gezeten.

De lockdown werkt niet fantastisch inderdaad. Het zorgt wel voor een daling van de R van boven de 2 naar rond de 1. Best een knappe prestatie al bij al, van overheid en samenleving.

Verder is een welles-nietes spelletje over het effect van een lockdown niet zo interessant. Als jij niet gelooft dat de lockdown effect heeft, prima. Ik ga je niet overtuigen. Maar binnen de logica van het kabinet (die geloven wel dat de lockdown werkt, de dwazen! ;)), is deze versoepeling te vroeg.
pi_199097862
Is maandag 3 mei nou de volgende persco?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 21 april 2021 @ 13:48:48 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_199097867
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoeveel van die mensen kunnen simpelweg niet thuiswerken?
Vorig jaar in april heeft de ING hier onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat het voor ongeveer 40% van de werkende mensen niet mogelijk is om thuis te werken. Dus 60% wel. Lijkt me sterk dat al die mensen dat ook daadwerkelijk doen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat het weer elke dag druk is op de weg enzo, terwijl het vorig jaar juist opvallend rustig was.
pi_199097895
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nouja, zwaarder, dat zijn jouw woorden. Langer eigenlijk ook. Als er eerder was ingegrepen had je wellicht niet in zo'n lange lockdown gezeten.
Mijn punt is dus dat dit standpunt niet houdbaar is. Eerder ingrijpen betekent namelijk per definitie ook langer in lockdown zitten. Hij gaat dan gewoon eerder in. En is, geheel volgens wat we zien in de werkelijkheid, ook dus eerder uitgewerkt. Wat doe je dan?
pi_199097897
quote:
2s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Vorig jaar in april heeft de ING hier onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat het voor ongeveer 40% van de werkende mensen niet mogelijk is om thuis te werken. Dus 60% wel. Lijkt me sterk dat al die mensen dat ook daadwerkelijk doen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat het weer elke dag druk is op de weg enzo, terwijl het vorig jaar juist opvallend rustig was.
Daarbij denk ik dat er nog redelijk wat mensen zijn die aangeven niet thuis te kunnen werken maar dat prima kunnen. Voor deze crisis hoorde ik dat heel veel mensen zeggen die toch prima thuis konden werken.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  woensdag 21 april 2021 @ 13:52:07 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_199097905
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Eerder ingrijpen betekent namelijk per definitie ook langer in lockdown zitten.
Nee, want je kan dan eerder open, he. Als de ziekenhuizen niet overbelast zijn, hoef je ook niet te wachten tot er weer plek is.
pi_199097908
quote:
2s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Vorig jaar in april heeft de ING hier onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat het voor ongeveer 40% van de werkende mensen niet mogelijk is om thuis te werken. Dus 60% wel. Lijkt me sterk dat al die mensen dat ook daadwerkelijk doen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat het weer elke dag druk is op de weg enzo, terwijl het vorig jaar juist opvallend rustig was.
Ok, dus dan moet je van die 60% bewijzen dat een significant gedeelte niet thuis werkt als dat mogelijk is, en daarna moet je nog bewijzen dat zij significant bijdragen aan die 10-20% van het totaal aantal besmettingen.
  woensdag 21 april 2021 @ 13:52:58 #9
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_199097916
quote:
2s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Vorig jaar in april heeft de ING hier onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat het voor ongeveer 40% van de werkende mensen niet mogelijk is om thuis te werken. Dus 60% wel. Lijkt me sterk dat al die mensen dat ook daadwerkelijk doen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat het weer elke dag druk is op de weg enzo, terwijl het vorig jaar juist opvallend rustig was.
Ons bedrijf laat mensen ook weer steeds meer naar kantoor gaan, maximaal 1 persoon per kamer en verder mag je het zelf weten. Maar ik weet van collega's die gaan, dat de 1,5 meter toch vaak niet gehandhaafd wordt.
Ik blijf nog wel thuis, die paar maandjes tot de zomer zing ik ook nog wel uit. Heb geen zin om op het laatste moment toch nog corona te krijgen.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_199097925
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Mijn punt is dus dat dit standpunt niet houdbaar is. Eerder ingrijpen betekent namelijk per definitie ook langer in lockdown zitten. Hij gaat dan gewoon eerder in. En is, geheel volgens wat we zien in de werkelijkheid, ook dus eerder uitgewerkt. Wat doe je dan?
Versoepelen. Dan kan dat ook. Nu kon je op het moment dat de lockdown minder ging werken niet versoepelen, want besmettingsniveau lag onverminderd hoog.

Landen die vroeg hebben ingegrepen hebben over het algemeen al veel meer weer kunnen doen dan wij.
pi_199097926
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:52 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ok, dus dan moet je van die 60% bewijzen dat een significant gedeelte niet thuis werkt als dat mogelijk is, en daarna moet je nog bewijzen dat zij significant bijdragen aan die 10-20% van het totaal aantal besmettingen.
Dus we moeten wel aannemen dat de groep mensen die niet thuis kan werken onderschat wordt en de rest moeten we bewijzen.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_199097931
quote:
2s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:52 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nee, want je kan dan eerder open, he.
Dat is nergens op gebaseerd. Sterker nog, als de lockdown duidelijk 'werkt' is de verleiding tot verlenging alleen maar groter. Dat hebben we gezien in januari, in plaats van versoepelingen kregen we alleen maar verzwaringen (avondklok). En als je dus eerder open gaat krijg je later weer de kritiek dat de basis niet laag genoeg was :D Snap je wat ik bedoel?
pi_199097936
quote:
2s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Vorig jaar in april heeft de ING hier onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat het voor ongeveer 40% van de werkende mensen niet mogelijk is om thuis te werken. Dus 60% wel. Lijkt me sterk dat al die mensen dat ook daadwerkelijk doen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat het weer elke dag druk is op de weg enzo, terwijl het vorig jaar juist opvallend rustig was.


Alleen in de eerste paar weken was het aanzienlijk rustig op straat en de snelwegen. Daarna krabbelde het langzaam weer terug naar een redelijk druk niveau. De vakanties haal je er zo uit als je kijkt naar de rode lijn (woon-werkverkeer). Het is dus wel met zekerheid vast te stellen dat er een aanzienlijk deel van de mensen gewoon op locatie werkt terwijl dat niet (fulltime) hoeft. Ik ben daar zelf ook onderdeel van. Men ontmoedigt het zelfs en ja, ik ben ook geen voorstander van thuiswerken, maar gezien de situatie had het wel beter ingericht kunnen worden om deels thuis te werken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_199097941
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:52 schreef Arizona het volgende:

[..]

Ons bedrijf laat mensen ook weer steeds meer naar kantoor gaan, maximaal 1 persoon per kamer en verder mag je het zelf weten. Maar ik weet van collega's die gaan, dat de 1,5 meter toch vaak niet gehandhaafd wordt.
Ik blijf nog wel thuis, die paar maandjes tot de zomer zing ik ook nog wel uit. Heb geen zin om op het laatste moment toch nog corona te krijgen.
Eens het zou heel lullig zijn dat je nu vlak voor de finishstreep van vaccinatie nog corona oploopt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_199097943
https://www.telegraaf.nl/(...)vondklok-voor-katten

quote:
Stadsecoloog lanceert opmerkelijk plan: avondklok voor katten

DELFT - In Delft dreigt de huiskat een groot probleem te worden voor de vogelpopulatie. Stadsecoloog Diny Tubbing vindt hierom dat er een avondklok moet komen voor katten.
_O- _O- _O-
pi_199097956
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:27 schreef _serial_ het volgende:

[..]

De werkgevers hadden ook veel strenger aangepakt moeten worden, dat deden ze in belgië beter.
In Toronto, Canada is duidelijk te zien dat in wijken waar mensen niet thuis kunnen werken (tegenwoordig essentiële werkers genoemd) dat de verspreiding veel hoger ligt. Dat zijn vaak lagere inkomens die in fabrieken, winkels, pakket bezorging enzovoort werken. Dus daar gaan inmiddels stemmen op van wie hebben we nou uiteindelijk beschermd. Moet er wel bij zeggen dat als je in Canada ziek bent niet door betaalt word dus veel mensen met lichte klachten al gaan werken om rond te kunnen komen. Geen idee of dat patroon ook duidelijk te zien is in Nederland.
twitter
pi_199097959
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Versoepelen. Dan kan dat ook. Nu kon je op het moment dat de lockdown minder ging werken niet versoepelen, want besmettingsniveau lag onverminderd hoog.
Dat is dus nog maar de vraag. Want wanneer is het besmettingsniveau wel laag genoeg? Als je bij lagere cijfers dan nu het geval was in lockdown gaat stel je dus ook hogere eisen aan dat getal. Wat als de lockdown uitgewerkt is voordat die eis bereikt is?

Daarnaast, wat als na die versoepelingen de cijfers weer stijgen?
pi_199097962
quote:
Kan je over discussiëren, maar ik vind dat je katten sowieso binnen of in je eigen tuin moet houden.
Als ik zie hoe de tuin van mijn ouders letterlijk volgescheten wordt door katten van diversen buren :r en wie mag het opruimen, mijn ouders.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_199097965
Present voor ziekenhuiscijfers.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_199097979
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Is maandag 3 mei nou de volgende persco?
Dinsdag 4 mei waarschijnlijk.
pi_199097989
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:58 schreef Cynicio het volgende:

[..]

Dinsdag 4 mei waarschijnlijk.
Dodenherdenking dus lijkt me niet.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_199097995
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:58 schreef Cynicio het volgende:

[..]

Dinsdag 4 mei waarschijnlijk.
Dat zal niet, dodenherdenking.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_199097996
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:58 schreef Cynicio het volgende:

[..]

Dinsdag 4 mei waarschijnlijk.
Dan denk ik dat het wel 3 mei gaat worden.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_199098006
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:54 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het is dus wel met zekerheid vast te stellen dat er een aanzienlijk deel van de mensen gewoon op locatie werkt terwijl dat niet (fulltime) hoeft.
Niet naar aanleiding van deze grafiek. In de eerste golf gingen ook heel veel mensen tijdelijk naar huis die niet thuis gingen werken. Waaronder leraren, omdat de scholen dicht gingen. Die enorme dip in januari is daar ook een gevolg van, dat was geen vakantie. Die was zelfs lager dan de eerste lockdown dip.

Dat er mensen op kantoor werken die daar niet hoeven te zijn lijkt me evident. De vraag is, is dat een significant aantal en in hoeverre hebben zij invloed op de besmettingen op het werk?
  woensdag 21 april 2021 @ 13:59:31 #25
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_199098009
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 13:51 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Daarbij denk ik dat er nog redelijk wat mensen zijn die aangeven niet thuis te kunnen werken maar dat prima kunnen. Voor deze crisis hoorde ik dat heel veel mensen zeggen die toch prima thuis konden werken.
Ja, dat mogen die mensen uiteraard zelf beslissen allemaal.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')