Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋quote:Op donderdag 29 april 2021 18:35 schreef DX11 het volgende:
[..]
Geen idee ik snap er ook geen zak van daarom de vraag hier. Ben ook wel teleurgesteld in de dyno, had ik net zo goed niet kunnen doen op deze manier. Maar de tune zelf bevalt wel ontzettend goed.
Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325iquote:Op donderdag 29 april 2021 18:41 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ik vind het ook vreemd ja. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Je wil pk voor en na tuning weten, maar dan moet je wel 2x op dezelfde manier meten. Als je wil weten of je afgevallen bent ga je ook niet eerst wegen met bergschoenen, winterjas, 6 gouden kettingen, etc. en de volgende dag in je Speedo 😋
Ik vond op Google even gauw iemand die 201pk aan de wielen had met een E90 325i handgeschakeld.
Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?quote:Op donderdag 29 april 2021 18:47 schreef DX11 het volgende:
[..]
Hij had die vorige grafiek per ongeluk weg geklikt, ik heb hem wel gezien op het scherm, alleen de geprinte variant zag er wel heel anders uit, maarja vond het ook zo lullig om te zeggen ja zet maar weer die oude software terug om een nieuwe grafiek te printen. Nouja het is niet anders. We zullen het dan nooit weten. Ben in ieder geval wel heel blij met mijn (al dan niet gecorrigeerde) 277pk 325i
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?quote:Op donderdag 29 april 2021 18:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ach het is vast een vooruitgang. Als het fijn rijdt was het sowieso niet voor niks! Je bent nu naar iemand die vrij goedkoop is gegaan toch?
Hmm met extra betalen voor de dyno is het niet zo netjes dat ze die niet konden laten zien. Op z’n minst hadden ze korting op de dyno kunnen geven.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet. Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Deze 2 metingen zijn beide gedaan NA de tune. De fabriek getallen staan hier niet in. Maar jouw berekening snap ik helemaal niks van. Wat is die 277pk dan volgens jou?quote:Op donderdag 29 april 2021 19:35 schreef oldford het volgende:
Je echte winst in pk's is volgens deze grafiek 10% oftewel 17 pk aan de wielen.
Je ging van 170 pk naar 187 pk. Nu gaan er best wel veel pk's verloren onderweg maar 89 pk lijkt me wat overdreven. De tunig verandert (vrijwel) niets aan die verliezen dus origineel zou je ook al 259 pk hebben.
Nu worden de cijfers wel wat beinvloedt door het toerental waar dat bij was.
De run waarin die 187 pk aan de wielen wordt gemeten is gestopt bij 5800 rpm.
Mogelijk zit er nog wel wat meer in en stijgt het vermogen nog wat tot ongeveer 6200 rpm.
Die meting "Test-768" is ofwel een hele slechte meting of het laat zien dat er nogal wat aan de tune mankeert en misschien is dat de reden waarom "Test-769" bij een zo laag toerental is afgebroken.
Overigens bij "Test-768" is het verlies opeens nog maar 65 pk wat een stuk geloofwaardiger klinkt.
Ik heb zo mijn twijvels over de vakkundigheid van deze "tuner".
Ik persoonlijk zou terug gaan naar origineel en geen risico's met de dure motor nemen met deze "tune".
Dankjewel voor de uitleg. Ik neem het voor wat het is. Vond de ervaring niet heel positief dus wil ook niet terug naar ze, maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger. Dus ik neem het voor lief zoals het nu is, en doe later nog wel een keer een dyno run bij een andere garage om te weten wat ik nou echt heb.quote:Op donderdag 29 april 2021 23:19 schreef oldford het volgende:
Het wordt allemaal nog mysterieuzer als je de fabrieksgegevens van de standaard mapping er bij pakt.
Volgens BMW levert de motor 218 pk en op de wielen is er 170 pk gemeten.
Dat is een verlies van 48 pk (nou dat is een waarde die ik wel wil geloven).
Het lijkt erop dat de meeste winst door deze "tuner" bereikt wordt door het verlies in de aandrijflijn gigantisch te laten stijgen (van 48 pk naar 89 pk). Alleen dat verlies kun je niet via de mapping veranderen. Dat zijn allemaal mechanische (weerstand) verliezen. De enige manier om meer verlies te creëren is het beinvloeden/manipuleren van de dyno runs.
Ook zo'n fraai staaltje is de atmospherische luchtdruk van 1200 mbar bij de meting Test-768.
Als de druk werkelijk zo hoog geweest zou zijn, dan moet je de gemeten pk's meten aan de wielen flink verminderen. Dat is verwerkt in een formule daarvoor, zodat metingen met elkaar vergeleken kunnen worden.
Sommige rollenbanken staan namelijk niet op zeeniveau, maar bevinden zich een stuk hoger, waar de luchtdruk een stuk lager is. En dan mag je de gemeten pk's vermeerderen.
Zelfs bij 2 metingen op dezelfde rollenbank kun je al flinke verschillen krijgen als de luchtdruk de ene keer 970 mbar is en de andere keer 1030 mbar. Dat alleen al geeft zo'n 5 tot 6% vermogenverschil.
De beloofde 265 pk aan de krukas (laat staan de 277 pk van de dyno run) zie ik er niet in zitten.
Maximaal denk ik zo'n 235 pk. Misschien 245 als het vermogen nog zo'n 10 pk toeneemt tussen 5800 rpm en 6200 rpm wat bij Test-769 helaas niet gemeten is.
Heb je al eens (voorzichtig) geprobeerd door te trekken tot aan de toeren begrenzing (of als die er niet is 6800 rpm)?quote:Op donderdag 29 april 2021 23:21 schreef DX11 het volgende:
maar ben verder wel tevreden met de nieuwe software, hij voelt echt een heel stuk vlotter en krachtiger.
Kan maar dat is met dit soort dingen een erg kleine kans.quote:Op vrijdag 30 april 2021 09:27 schreef Questular het volgende:
Kan een slechte "tune" je auto niet ook gewoon slopen? Of zie ik het nu heel somber in?
Zoals ik al voorspelde is de gasrepons aangepast om je dit gevoel te geven. Er is niet meer vermogen, ja tot je met de schuifjes van de dyno gaat spelen, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Maar dat vermogen zit in de grafiek en niet in je motor.quote:Op donderdag 29 april 2021 18:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Jep 200 voor de tune, 75 extra voor de dyno. Dyno gedaan op advies van mensen hier, maar was achteraf niet heel nuttig. Maar ik ben er inderdaad blij mee. Heb nu echt de in-de-stoel-gedrukt-worden acceleratie en dat had ik eerst zeker niet.
Nee. Dit hebben we onlangs ook al bediscussierd.quote:Vind het wel bizar dat er zo veel marge zat op die motor en dat BMW met de 325i eigenlijk gewoon een 330i heeft geleverd maar dan geknepen, kost net zo veel om te maken voor BMW toch?
Ja, loopt over de hele range vloeiend.quote:Op vrijdag 30 april 2021 09:53 schreef oldford het volgende:
[..]
Heb je al eens (voorzichtig) geprobeerd door te trekken tot aan de toeren begrenzing (of als die er niet is 6800 rpm)?
Ik weet echt wel een verschil tussen throttle response en pk. Als ik eerst vol gas gaf werd ik niet in mij stoel gedrukt, ook niet bij de S, nu wel. Het verschil is echt heel duidelijk merkbaar. Ik snap niet waarom je zo zeker bent van je zaak dat ze niet de tuning hebben gedaan, er zijn immers tientallen bedrijven die deze aanpassing doen.quote:Op vrijdag 30 april 2021 10:17 schreef daNpy het volgende:
Zoals ik al voorspelde is de gasrepons aangepast om je dit gevoel te geven. Er is niet meer vermogen, ja tot je met de schuifjes van de dyno gaat spelen, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Maar dat vermogen zit in de grafiek en niet in je motor.
Waarom ben je toch zo godsgruwelijk eigenwijsquote:Op vrijdag 30 april 2021 17:33 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ja, loopt over de hele range vloeiend.
[..]
Ik weet echt wel een verschil tussen throttle response en pk. Als ik eerst vol gas gaf werd ik niet in mij stoel gedrukt, ook niet bij de S, nu wel. Het verschil is echt heel duidelijk merkbaar. Ik snap niet waarom je zo zeker bent van je zaak dat ze niet de tuning hebben gedaan, er zijn immers tientallen bedrijven die deze aanpassing doen.
Prima joh. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met wat er is aangepast en ik doe later nog een keer een fatsoenlijke dyno.quote:Op vrijdag 30 april 2021 17:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom ben je toch zo godsgruwelijk eigenwijs
Toon dan eens aan dat je meer peekaas hebt? Want die heb je niet. Niet. Één. Er is namelijk geknoeid met de dyno. Als die vent 80pk weet te vinden zonder fysieke aanpassingen in een NA blok dan staat zijn telefoon roodgloeiend met engineeringfirma's en autofabrikanten.
Je wil zo graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dat je je nu voor 275 euro hebt laten foppen. En het is je vooraf verteld.
Nee, jij bent het schoolvoorbeeld van de tevreden klant die gefopt is, zoals voorspeld.quote:Op vrijdag 30 april 2021 18:16 schreef DX11 het volgende:
Het maakt me allemaal niks uit, ik merk een zeer duidelijk verschil, en ik weet ook 100% zeker dat het niet alleen de gas response is (want ik ben namelijk niet geheel achterlijk).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |