abonnement Unibet Coolblue
pi_198978134
In 2017 ben ik verhuisd van Amsterdam naar een plaatsje tegen de grens met Duitsland. Het is hier wat rustiger. Een plek met iets meer ruimte. Ik heb nog geen hobbies maar ik dacht dat het hier eindelijk wel van zou gaan komen. Maar de dagen lijken daarentegen korter te worden voor mij. Voor mijn eigen gevoel althans. Amper vier jaar geleden kreeg ik veel gedaan binnen een dag. Tegenwoordig is het voor ik het weet alweer half zes 'savonds en is het schemer.

Het helpt wel een beetje nu het buiten een paar uurtjes langer licht blijft. Maar toch krijg ik niet zo heel veel meer voor elkaar dan voorheen.

Waar zou dit door kunnen komen?
  maandag 12 april 2021 @ 20:43:01 #2
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198978208
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 20:37 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
In 2017 ben ik verhuisd van Amsterdam naar een plaatsje tegen de grens met Duitsland. Het is hier wat rustiger. Een plek met iets meer ruimte. Ik heb nog geen hobbies maar ik dacht dat het hier eindelijk wel van zou gaan komen. Maar de dagen lijken daarentegen korter te worden voor mij. Voor mijn eigen gevoel althans. Amper vier jaar geleden kreeg ik veel gedaan binnen een dag. Tegenwoordig is het voor ik het weet alweer half zes 'savonds en is het schemer.

Het helpt wel een beetje nu het buiten een paar uurtjes langer licht blijft. Maar toch krijg ik niet zo heel veel meer voor elkaar dan voorheen.

Waar zou dit door kunnen komen?
Ben je wel gelukkig? Gelukkiger dan voorheen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 12 april 2021 @ 20:44:08 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198978219
Ik denk dat er in een rustige dorpje de druk gewoon lager is. Het behoefte om veel gedaan te krijgen is gewoon minder.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 12 april 2021 @ 20:45:16 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198978228
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 20:44 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik denk dat er in een rustige dorpje de druk gewoon lager is. Het behoefte om veel gedaan te krijgen is gewoon minder.
Jezus hee...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 12 april 2021 @ 20:53:46 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198978342
quote:
9s.gif Op maandag 12 april 2021 20:45 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Jezus hee...
Wat? 😞
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_198978620
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 20:43 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ben je wel gelukkig? Gelukkiger dan voorheen?
Nee ik ben niet gelukkig. Ik heb een hele klussen-lijst. En het komt er maar niet van. De dagen lijken ondertussen maar aan mij voorbij te gaan. Zonder dat ik veel voorelkaar krijg.

Sommige zaken zijn ook erg ingewikkeld en zwaar. Ik heb verder geengeld om anderen te betalen om mij ermee te helpen. Dus ik weet me geen raad. Ik woon alleen.
  maandag 12 april 2021 @ 21:14:31 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198978650
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:12 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:

[..]

Nee ik ben niet gelukkig. Ik heb een hele klussen-lijst. En het komt er maar niet van. De dagen lijken ondertussen maar aan mij voorbij te gaan. Zonder dat ik veel voorelkaar krijg.

Sommige zaken zijn ook erg ingewikkeld en zwaar. Ik heb verder geengeld om anderen te betalen om mij ermee te helpen. Dus ik weet me geen raad. Ik woon alleen.
Hoe oud ben je? Heb je vrienden daar?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_198978689
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:14 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Hoe oud ben je? Heb je vrienden daar?
Ik ben 43. En nee. Buiten wat gedagjes met de buren heb ik hier niemand. Maar dit was voorheen niet anders.
pi_198978783
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:12 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:

[..]

Nee ik ben niet gelukkig. Ik heb een hele klussen-lijst. En het komt er maar niet van. De dagen lijken ondertussen maar aan mij voorbij te gaan. Zonder dat ik veel voorelkaar krijg.

Sommige zaken zijn ook erg ingewikkeld en zwaar. Ik heb verder geengeld om anderen te betalen om mij ermee te helpen. Dus ik weet me geen raad. Ik woon alleen.
Klein beginnen. Kan je van je lijst een ding kiezen waar je mee begint? En als dat ding al best ingewikkeld is, kan je het misschien opdelen in kleine tussenstappen. Begin ergens, kies iets. Niks erger dan het onprettige gevoel van uitstellen en niets doen.

Had je meer contacten in Amsterdam? Misschien sprak je vaker mensen, waardoor je gemotiveerder was om dingen te doen? Is er iets anders veranderd in je dagelijkse ritme?

[ Bericht 3% gewijzigd door viceversa op 12-04-2021 21:44:13 ]
  maandag 12 april 2021 @ 21:27:17 #10
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198978868
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:17 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:

[..]

Ik ben 43. En nee. Buiten wat gedagjes met de buren heb ik hier niemand. Maar dit was voorheen niet anders.
Ik zou daaraan eerst werken. Zorgen dat je een paar goede vrienden heb, een sociale kring waarop je kan vallen. Dat is belangrijk voor een mens. Dat inspireert jou ook om harder te werken aan je doelen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_198978871
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 21:22 schreef viceversa het volgende:

[..]

Klein beginnen. Kan je van je lijst een ding kiezen waar je mee begint? En als dat ding al best ingewikkeld is, kan je het misschien opdelen in kleine tussenstappen. Begin ergens, kies iets. Niks erger dan het onprettige gevoel van uitstellen en niets doen.

Had je meer contacten in Amsterdam? Misschien sprak je vaker mensen, waardoor je gemotiveerder was om dingen te doen? Is er iets anders verandert in je dagelijkse ritme?
Zo heb ik het nog niet bekeken. Nu nog bedenken hoe ik dit kan toetsen bij mezelf.
pi_198979159
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 21:27 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:

[..]

Zo heb ik het nog niet bekeken. Nu nog bedenken hoe ik dit kan toetsen bij mezelf.
Waar vul je je dagen nu mee? Passieve activiteiten zijn altijd aantrekkelijker dan klusjes. Ze kosten immers geen moeite.

Misschien is de oplossing niet om te denken aan de klusjes die je nog moet doen, maar om de gewoontes waar je nu je tijd aan besteedt te doorbreken.

Ik weet natuurlijk niet welke dat zijn. Maar de kans is groot dat wanneer je niets qua afleiding hebt, de klusjes een stuk aantrekkelijker lijken om te doen. En als je weer in een soort productief ritme komt, geeft dat ook voldoening.
pi_198979424
Wat voor klusjes dan??
pi_198980693
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:12 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:

[..]

Nee ik ben niet gelukkig. Ik heb een hele klussen-lijst. En het komt er maar niet van. De dagen lijken ondertussen maar aan mij voorbij te gaan. Zonder dat ik veel voorelkaar krijg.

Sommige zaken zijn ook erg ingewikkeld en zwaar. Ik heb verder geengeld om anderen te betalen om mij ermee te helpen. Dus ik weet me geen raad. Ik woon alleen.
Is dit niet een groter probleem dan dat de dagen kort lijken en je geen hobby's hebt?

Het klinkt alsof je weinig opbouwt waar je nu woont.

Om welke reden ben je verhuisd destijds?
What's the name of the game?
  maandag 12 april 2021 @ 23:43:58 #15
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_198980877
Amsterdam is een zwart gat _O-
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_198981252
Ik schrijf hier zo vaak dat dit door dopamine komt , staat ook op wikipedia, maar als niemand het wil aannemen dan houdt het op he.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_198981906
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 00:40 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Ik schrijf hier zo vaak dat dit door dopamine komt , staat ook op wikipedia, maar als niemand het wil aannemen dan houdt het op he.
Dit klopt , als ik niet minimaal 2-3x per week sport word ik langzaam steeds passiever en ongelukkiger. Heeft puur met dopamine te maken imo.

Misschien bij een wandelclub ofzo TS? Dan ontmoet je ook direct nieuwe mensen. Ben je meer een einzelgänger en heb je liever een paar vrienden of heb je meer behoefte aan grote groepen?
Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauwe lucht.
Als een vlinder altijd vrij en voor het leven op de vlucht. Wil ik sterven op het water maar dat is een zorg van later Ik wil nu als vlinder vliegen op de bloemenbladeren wiegen.
pi_198982136
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 07:27 schreef Avianflu het volgende:

[..]

Dit klopt , als ik niet minimaal 2-3x per week sport word ik langzaam steeds passiever en ongelukkiger. Heeft puur met dopamine te maken imo.
Sporten is ook een van de beste dingen tegen depressie, wat ook weer samenhangt met dopamine en serotonine. Het is wel iets complexer dan zeggen 'komt door dopamine' maar het heeft er wel mee te maken.
pi_198982986
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 08:22 schreef viceversa het volgende:
Sporten is ook een van de beste dingen tegen depressie, wat ook weer samenhangt met dopamine en serotonine. Het is wel iets complexer dan zeggen 'komt door dopamine' maar het heeft er wel mee te maken.
Mee eens dat sporten goed is tegen depressie en ook goed als men actief aan de eigen psychische gezondheid werkt op die manier. Maar als het een “depressie” kon “genezen”, dan bestond het begrip depressie niet. Dan was een depressie hetzelfde als te weinig sporten en dan was er geen behoefte aan een ander woord.
Hoe zou jij het dan zelf beschrijven, gezien de huidige stand van zaken?
https://www.sciencedirect(...)ii/S0149763421000841
https://www.tandfonline.c(...)4?journalCode=ines20
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_198983547
Voor mij heeft sporten een soort domino effect. Als ik niet sport loop ik als het ware vast en zoek ik de “rush” ergens anders of wordt ik juist apathisch zoals TS lijkt te beschrijven.
Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauwe lucht.
Als een vlinder altijd vrij en voor het leven op de vlucht. Wil ik sterven op het water maar dat is een zorg van later Ik wil nu als vlinder vliegen op de bloemenbladeren wiegen.
pi_198984930
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 10:05 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Mee eens dat sporten goed is tegen depressie en ook goed als men actief aan de eigen psychische gezondheid werkt op die manier. Maar als het een “depressie” kon “genezen”, dan bestond het begrip depressie niet. Dan was een depressie hetzelfde als te weinig sporten en dan was er geen behoefte aan een ander woord.
Hoe zou jij het dan zelf beschrijven, gezien de huidige stand van zaken?
https://www.sciencedirect(...)ii/S0149763421000841
https://www.tandfonline.c(...)4?journalCode=ines20
Er zijn onderzoeken die laten zien dat hardlopen beter werkt dan medicatie bij milde depressie, dat is waar ik op doel. Nou is het probleem natuurlijk vaak dat je met depressie geen zin en energie hebt om te gaan sporten.
pi_198986855
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 12:31 schreef viceversa het volgende:
Er zijn onderzoeken die laten zien dat hardlopen beter werkt dan medicatie bij milde depressie, dat is waar ik op doel. Nou is het probleem natuurlijk vaak dat je met depressie geen zin en energie hebt om te gaan sporten.
Ja, dat is juist de hele essentie van depressie lijkt mij. Nergens zin in hebben en geen enkele motivatie hebben. Ik heb hier al eens eerder een discussie over gehad. Toen werd zoals altijd weer iedereen boos op mij. Ik vind hier verschillende dingen van
1) hoewel het eveneens slecht is als potentieel gevaarlijke en te dure medicijnen worden voorgeschreven als het niet nodig is, is dit natuurlijk wel een fijne en makkelijke conclusie voor psychologen. “Hee, die opleiding psychologie was maar vermoeiend, laten we iets voorschrijven waarbij de client de moeite moet doen en wij ons niet eens druk hoeven te maken over van die vermoeiende dingen als iemands levensverhaal, interacties en bijwerkingen. We adviseren gewoon een basic activiteit die iedereen al doet maar omdat er een studie over geweest is het ineens ons vakgebied. Bonus: als de behandeling niet werkt, is het ook nooit onze schuld. Dan is die depressieve persoongewoon lui, uitbehandeld en hebben wij alsnog ons salaris”
Niet dat ik zo ver wil gaan om te zeggen dat ik 100% zeker weet dat ze dit alleen maar dit soort onderzoeken doen om het zelf makkelijk te hebben, maar ik heb wel het gevoel dat het met dat doel voor ogen en kostenbesparing is opgezet en niet zozeer met de gevoelens van de client voor ogen. Het zou mij dan ook niets verbazen als er binnenkort een onderzoek komt dat uitwijst dat gewoon verder gaan met je leven goed is tegen een depressie. En dat psychologen dat dan voor gaan schrijven en dat iedereen op dit forum ze dan nog meer ophemelt dan nu al het geval is.
2) iemand die heel erg graag van depressieve klachten af wil, zou die niet bereid zijn om alles te proberen? Is het dan aannemelijk dat diegene werkelijk nog nooit een standaard activiteit als hardlopen heeft geprobeerd? Lijkt mij van niet.
En als diegene echt hierdoor het licht ziet en het helpt, vind ik dus dat je niet kunt spreken van een depressie, maar eerder van somberheid of iets dergelijks. Je noemde het al milde depressie, dat milde is een goede toevoeging, maar alsnog. Depressie is een ernstige aandoening waar naar mijn mening geen milde varianten van zijn behalve misschien dysthymie of zo. Wanneer dingen die met zoiets simpels als sporten te verhelpen zijn op 1 hoop worden gegooid met wat mensen ervaren die alles al hebben geprobeerd en de wanhoop nabij zijn omdat helemaal niets helpt, doet het dan niet heel erg afbreuk aan de manier waarop de samenleving tegen deze laatste groep, die immers vaak suicidaal is, aankijkt?

[ Bericht 3% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 13-04-2021 15:16:03 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  woensdag 14 april 2021 @ 06:11:05 #23
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198996490
Waarom ben je dan verhuisd?

Sommige mensen zijn gewoon niet gemaakt voor een dergelijke omgeving (maar o.k., misschien kom je daar pas achter als je het ervaart).

Probeer de volgende keer eventueel iets ertussenin.
pi_198996576
Er zijn minder prikkels in een dorp, dat geloof ik wel.

Vergeet ook niet dat de wereld en mogelijkheden van activiteiten ook zijn veranderd sinds iets meer dan een jaar. Je bent al langer geleden verhuisd, maar dat kan wel je beeld kleuren.

Zelf herken ik wel dat de dagen en weekenden soms zo veel op elkaar lijken. Op zich is er weinig mis met lummelen, maar je moet het wel fijn vinden.

Sommige mensen zetten hun klusjes gewoon in hun agenda, jezelf structuur aanleren is al een manier.
pi_198999092
1. Het kan misschien komen door de leeftijd. Hoe ouder je wordt hoe sneller de tijd lijkt te gaan. Maar meestal is het zo dat als je het leuk hebt en bezig bent dat dan de tijd snel voorbij lijkt te gaan.

2. Je kan al je taken in hele kleine stapjes delen en dan langzaam vooruitkomen. Deel zelfs 1 grote taak op in een paar kleine stappen en na een paar dagen/ weken heb je het voltooid.

3. Je kan ook een beloning aan de taak toevoegen.

4. Wat je ook kan doen is een lijst maken van dingen die je leuk vindt en je motiveren. En dan de klus zo interpeteren. Bv. Je bent ongemotiveerd om boodschappen te doen, maar je vind leuk om te gamen/ spelletjes te doen/ uitdagingen aan te gaan. Dan kun je een van boodschappen doen een spel maken. Bv. Als ik vandaag naar de supermarkt ga dan moet ik binnen 15 minuten boodschappen doen dan krijg ik 5 punten. Koop ik iets goedkoops krijg ik nog 2 punten er bij. Of als ik vandaag alle items op mijn boodschappen lijstje onthoud krijg ik 6 punten. Etc.

Of als je het niet leuk vind om te koken, maar je vind het wel leuk kunst te maken. Dan kun je van het koken een soort kunststukje maken. Het gerecht mooi maken.

Of als je het niet leuk vindt om iemand te helpen, maar je vindt het wel leuk om problemen op te lossen dan kun je dat zo interpeteren.

Of als je huis schoonmaken niet leuk vindt, maar je vindt rekenen wel leuk. Dan kun je tijdens het schoonmaken gaan optellen en aftrekken van hoe vaak je op een oppervlakte de bezem hebt doorgehaald en dan bij de volgende oppervlakte vermenigvuldig je dat met aantal keren etc. etc.

Of als je mediteren leuk vindt dan kun je met aandacht en focus de vaat doen. Etc.

Dus je kunt de beloning incorporeren in het vervelend klusje.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. :)
pi_199001183
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:45 schreef Twintig het volgende:
1. Het kan misschien komen door de leeftijd. Hoe ouder je wordt hoe sneller de tijd lijkt te gaan. Maar meestal is het zo dat als je het leuk hebt en bezig bent dat dan de tijd snel voorbij lijkt te gaan.
Wat ook mee kan spelen in de tijdsbeleving is sleur vs onderbreking en nieuwe dingen. Je bent niet per se gelukkiger of in een leuke periode als je als ouder iemand de tijd snel vindt gaan.
Verhuizen naar een andere omgeving kan een nieuwe impuls geven, omdat je weer wat anders te zien hebt enzo. Nu is verhuizen of even eruit gaan niet altijd een optie, dus dan moet je kijken naar andere dingen die de dagelijkse sleur kunnen onderbreken. Bijvoorbeeld een andere weg naar huis nemen of eens naar een ander park gaan ofzo. Daag jezelf uit en leer eens iets anders. Gitaar, taarten bakken of zoiets.
Ook het vieren van mijlpalen kunnen je tijdsbeleving meer verankeren, omdat je bewuster waarneemt. Vier dus je verjaardag, hoe lang je ergens woont, seizoensvieringen zoals pasen of allerzielen, etc.
pi_199007022
Heb je zelf enig idee wat er speelt? Misschien leg je de lat nu hoger?
pi_199007969
Wat bij mij helpt is niet te focussen op de korte termijn klusjes die niet gelukt zijn maar de zaken over de lange termijn te bekijken. Dus wat heb ik bereikt in de afgelopen 2-3 jaar en bijvoorbeeld niet owww ik heb gisteren de tuin niet geschoffeld.
Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauwe lucht.
Als een vlinder altijd vrij en voor het leven op de vlucht. Wil ik sterven op het water maar dat is een zorg van later Ik wil nu als vlinder vliegen op de bloemenbladeren wiegen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')