abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 6 april 2021 @ 14:46:23 #51
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198881025
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 13:37 schreef sirdanilot het volgende:
Geef me een goede reden (of meerdere) om mijn studieschuld af te betalen, ik zal mijn situatie bescrhijven.

Ik heb jarenlang gestudeerd aan de universiteit, en ik heb mijn Bachelor en Research Master met goede cijfers gehaald (doch niet cum laude). Ja, ik heb een alfastudie gedaan binnen de faculteit Geesteswetenschappen. Ja, het was inderdaad niet zo makkelijk om na deze 'pretstudie' een goede baan te vinden, dus ik ben naar Ierland verhuisd, ben daar begonnen in een callcenter voor onder de tweeduizend euro per maand en heb mezelf inmiddels opgewerkt naar een bovenmodale IT functie in een goed bedrijf, nog altijd in Ierland.

Ik heb een studieschuld van laten we zeggen tussen de 10 en 20 k. Maar ik vraag mij af, waarom zou ik dat betalen?

Ik ben niet van plan om de komende jaren terug naar Nederland te verhuizen, ik zit er eigenlijk aan te denken om naar een warm land te verhuizen. Ik zat gisteren namelijk in het park in het zeldzame Ierse zonnetje en toen ging het opeens sneeuwen, toen had ik het toch wel echt even gehad met het kutweer hier in Noord Europa.

Ja DUO heeft wel eens een mailtje gestuurd om te vragen waar ik ben, maar ik ben meerdere keren verhuisd. Ik heb ook geen toegang meer tot mijn DigiD, ik heb geen adres in Nederland en geen Nederlands telefoonnummer.

Ik woon in een te dure, te kleine oude huurwoning in het centrum van Dublin. Naar een goedkopere plek verhuizen is voor mij geen optie omdat ik geen auto kan rijden, en hier in Ierland heb je niet zulk goed openbaar vervoer en ook geen fietspaden dus dan zou ik niet mobiel zijn in een kutdorp. Een hypotheek kan ik ondanks mijn bovenmodale inkomen niet krijgen op welke plek dan ook die aan te reizen is vanuit Dublin. Ik vind het dus zinvoller om meer geld op te sparen (door dus niet mijn studieschuld af te lossen) en dan een hypotheek te nemen, dan zijn mijn maandlasten lager en kan ik beginnen met afbetalen.

Dus waarom zou ik in mijn situatie al mijn studieschuld terug gaan betalen terwijl ik nog niet eens een huis kan kopen? Enige schuld in het buitenland kan ik ook gemakkelijk verzwijgen als ik een huis ga kopen dacht ik zo.
Moraliteit zou je sieren.Goed om te weten dat wanneer iemand iets bij jou leent hij het niet terug hoeft te geven wanneer hij of zij in een te klein huisje in Ierland woont met een goed inkomen. Hoe je het wendt of keert, het is diefstal. Jij ziet dat vast niet zo. Prima. Moraliteit zou je sieren. Maar aangezien ik daarvan weinig teruglees lijkt het me onnodig om die discussie aan te gaan.

Weet dat, wanneer het vanuit DUO bij een deurwaarder komt er vast uitwisselingen gaan plaatsvinden. En zo niet, dan wel op een vliegveld of anderszins. Lijkt mij een onprettig gevoel maar jou deert dat niet, dat er ten alle tijde 20000 euro zonder nog verdere incassokosten op jou blijft wachten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 6 april 2021 @ 14:46:40 #52
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_198881030
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:42 schreef sirdanilot het volgende:
Di
[..]

Dit doen ze in Denemarken ook en niemand klaagt daar over te hoge belastingen.
Moeten ze in Denemarken weten.

Verder sluit ik mij aan bij de troll opmerking.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_198881112
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:46 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Ik geloof 10 FTE voor 30.000 wanbetalers in het buitenland, dus vrij onder bezet zeg maar :P Zoals gezegd je kan besluiten het niet terug te betalen, maar houdt er rekening mee dat wel jij net diegene bent die op de signaleringslijst wordt gezet. Het is gewoon een gok, die je ofwel 10-20k oplevert als je besluit nooit meer iets met Nederland te gaan doen of je in het ergste geval een gijzeling gaat opleveren.
Rationeel gezien vind ik dat gewoon een goede gok. Want mochten ze me gijzelen dan kan ik gewoon al mijn spaargeld afgeven. Dat zou ik normaliter ook al hebben afgegeven dmv de maandbetaling aan DUO.

Ik wil het overigens alemaal best afbetalen zodra ik mijn eigen huisje boompje beestje heb, hypotheekje, misschien een leuk vriendje (ik ben namelijk homo vandaar dus ook dat ik ee nstuk later ga trouwen dan de meeste mensen).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_198881147
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:46 schreef Rene het volgende:

[..]

Moraliteit zou je sieren.Goed om te weten dat wanneer iemand iets bij jou leent hij het niet terug hoeft te geven wanneer hij of zij in een te klein huisje in Ierland woont met een goed inkomen. Hoe je het wendt of keert, het is diefstal. Jij ziet dat vast niet zo. Prima. Moraliteit zou je sieren. Maar aangezien ik daarvan weinig teruglees lijkt het me onnodig om die discussie aan te gaan.

Weet dat, wanneer het vanuit DUO bij een deurwaarder komt er vast uitwisselingen gaan plaatsvinden. En zo niet, dan wel op een vliegveld of anderszins. Lijkt mij een onprettig gevoel maar jou deert dat niet, dat er ten alle tijde 20000 euro zonder nog verdere incassokosten op jou blijft wachten.
Ik ken de horrorverhalen van dat je plots moet betalen op schiphol. Ik ken echter niemand waarbij dat daadwerkelijk is gebeurd, en ik kan online oook zo gauw geen waargebeurde verhalen vinden van dat dit is gebeurd.

En mocht het zo zijn, nou dan mogen ze mijn hele spaarrekening hebben. Ik zou dat geld namelijk anders netjes per maand hebben betaald.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_198881214
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 13:50 schreef sirdanilot het volgende:
Die horrorverhalen gaan wel meer rond in mijn kringen maar ik ken uiteindelijk werkelijk waar he-le-maal niemand die hier een probleem mee gehad heeft op schiphol. Niemand. Maar ik sta open voor links met verhalen van studieschuldontwijkers die op succesvolle wijze zijn opgepakt op schiphol.

Bovendien, van een kale kip kan je niet plukken. Dus als ze in één keer al mijn spaargeld willen aan studieschuld, dan mag dat, maar meer dan dat is er niet.
Een ex huisgenoot van me kwam dus niet aan op de begrafenis van zijn vader. Dat is dan wel ruim dertig jaar terug gebeurd en het was een gewone banklening. Hij was met de noorderzon naar canada vertrokken.

Afijn hij kon dus rustig op Schiphol blijven tot ie zijn vijfduizend gulden bij elkaar had. Zijn vader heeft ie nooit meer gezien. Geen flauw idee van wie hij uiteindelijk geld heeft kunnen lenen maar van mij in ieder geval geen cent.
pi_198881268
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Een ex huisgenoot van me kwam dus niet aan op de begrafenis van zijn vader. Dat is dan wel ruim dertig jaar terug gebeurd en het was een gewone banklening. Hij was met de noorderzon naar canada vertrokken.

Afijn hij kon dus rustig op Schiphol blijven tot ie zijn vijfduizend gulden bij elkaar had. Zijn vader heeft ie nooit meer gezien. Geen flauw idee van wie hij uiteindelijk geld heeft kunnen lenen maar van mij in ieder geval geen cent.
Ja een banklening met een dikke negatieve BKR-registratie is echt wel wat anders dan een DUO studieschuld hoor.
pi_198881282
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Welke ouderlijke bijdrage? Mijn vader betaalde me geen rooie cent. Misschien het collegegeld voor jaar 1, en dat was het wel.
Je hebt recht op een aanvullende beurs als je ouders te weinig verdienen, maar ook in het geval van weigerachtige ouders, als ze je "geen rooie cent" geven. Gaat DUO ervan uit dat je zo'n 300 euro per maand van ze kreeg. Als dat niet het geval is kun je dat via DUO aanvragen en haalt DUO/BD het dan uit je ouders.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_198881336
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:58 schreef miro86 het volgende:

[..]

Je hebt recht op een aanvullende beurs als je ouders te weinig verdienen, maar ook in het geval van weigerachtige ouders, als ze je "geen rooie cent" geven. Gaat DUO ervan uit dat je zo'n 300 euro per maand van ze kreeg. Als dat niet het geval is kun je dat via DUO aanvragen en haalt DUO/BD het dan uit je ouders.
Ik zal mijn eigen ouwe vader gaan verraden zeker. Ik ben een Nederlander, geen DDR bewoner.
pi_198881351
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja een banklening met een dikke negatieve BKR-registratie is echt wel wat anders dan een DUO studieschuld hoor.
quote:
Als u een achterstand oploopt in deze maandelijkse betalingen en ook na een aanmaning niet betaalt, dan kan DUO een gerechtsdeurwaarder inschakelen, zoals Buik & Van der Horst. DUO vaardigt dan een dwangbevel uit en laat het bedrag dat daarin staat door ons incasseren. Op grond van een dwangbevel kan, net als een vonnis, beslag worden gelegd. DUO stelt zelf het dwangbevel op, zonder dat er een rechter bij betrokken wordt.

Welke extra kosten krijg ik met een dwangbevel?
Als u een dwangbevel van DUO krijgt, moet u ook invorderingskosten betalen. Daar komt nog btw bij en ook rente. Daarnaast betaalt u ook de ambtelijke kosten van de gerechtsdeurwaarder.
pi_198881352
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:00 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik zal mijn eigen ouwe vader gaan verraden zeker. Ik ben een Nederlander, geen DDR bewoner.
Dus je studieschuld is de schuld van je vader. Hij verdiende blijkbaar goed genoeg, maar vond het onnodig om jou iets te geven om te studeren. Daarom heb je een schuld. Maar jij wil hem niet verraden. Gefeliciteerd.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  dinsdag 6 april 2021 @ 15:02:58 #61
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_198881377
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dit klinkt echt als een broodje aap. Alleen overheidsinstanties kunnen dat doen. Waarschijnlijk heeft die vriend niet het hele verhaal verteld. :P
pi_198881378
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 13:37 schreef sirdanilot het volgende:
Geef me een goede reden (of meerdere) om mijn studieschuld af te betalen, ik zal mijn situatie bescrhijven.

Ik heb jarenlang gestudeerd aan de universiteit, en ik heb mijn Bachelor en Research Master met goede cijfers gehaald (doch niet cum laude). Ja, ik heb een alfastudie gedaan binnen de faculteit Geesteswetenschappen. Ja, het was inderdaad niet zo makkelijk om na deze 'pretstudie' een goede baan te vinden, dus ik ben naar Ierland verhuisd, ben daar begonnen in een callcenter voor onder de tweeduizend euro per maand en heb mezelf inmiddels opgewerkt naar een bovenmodale IT functie in een goed bedrijf, nog altijd in Ierland.

Ik heb een studieschuld van laten we zeggen tussen de 10 en 20 k. Maar ik vraag mij af, waarom zou ik dat betalen?

Ik ben niet van plan om de komende jaren terug naar Nederland te verhuizen, ik zit er eigenlijk aan te denken om naar een warm land te verhuizen. Ik zat gisteren namelijk in het park in het zeldzame Ierse zonnetje en toen ging het opeens sneeuwen, toen had ik het toch wel echt even gehad met het kutweer hier in Noord Europa.

Ja DUO heeft wel eens een mailtje gestuurd om te vragen waar ik ben, maar ik ben meerdere keren verhuisd. Ik heb ook geen toegang meer tot mijn DigiD, ik heb geen adres in Nederland en geen Nederlands telefoonnummer.

Ik woon in een te dure, te kleine oude huurwoning in het centrum van Dublin. Naar een goedkopere plek verhuizen is voor mij geen optie omdat ik geen auto kan rijden, en hier in Ierland heb je niet zulk goed openbaar vervoer en ook geen fietspaden dus dan zou ik niet mobiel zijn in een kutdorp. Een hypotheek kan ik ondanks mijn bovenmodale inkomen niet krijgen op welke plek dan ook die aan te reizen is vanuit Dublin. Ik vind het dus zinvoller om meer geld op te sparen (door dus niet mijn studieschuld af te lossen) en dan een hypotheek te nemen, dan zijn mijn maandlasten lager en kan ik beginnen met afbetalen.

Dus waarom zou ik in mijn situatie al mijn studieschuld terug gaan betalen terwijl ik nog niet eens een huis kan kopen? Enige schuld in het buitenland kan ik ook gemakkelijk verzwijgen als ik een huis ga kopen dacht ik zo.
Klaploper.

Andere op laten draaien voor jouw domme keuzes.
pi_198881384
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]

Ok prima, dan zie ik graag de aanmaning van DUO tegemoet. Ik heb tot op heden geen brief ontvangen van DUO.

Na hoeveel jaar verjaart een schuld eigenlijk? Stel ik kom pas over 40 jaar weer terug naar Nederland, weten ze het dan nog?
  dinsdag 6 april 2021 @ 15:04:25 #64
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_198881413
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 15:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ok prima, dan zie ik graag de aanmaning van DUO tegemoet. Ik heb tot op heden geen brief ontvangen van DUO.

Na hoeveel jaar verjaart een schuld eigenlijk? Stel ik kom pas over 40 jaar weer terug naar Nederland, weten ze het dan nog?
Schuld verjaart in principe niet, tenzij dit in een debiteurenbeleid is vastgelegd. Ik gok dat het 35 jaar is aangezien dit ook de terugbetaal termijn is.
pi_198881418
quote:
13s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:33 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Dus hiervoor betaal ik belasting
Nee je betaalt 50% belasting (and counting) zodat bedrijven als Apple 250 miljard kunnen doorsluizen door Nederland als grootste belastingparadijs ter wereld volgens het Amerikaanse ITEP (rapport uit 2017). En Nederlandse bedrijven als Booking, Shell en KLM miljarden aan subsidies kunnen ontvangen, aandeelhouders in een hoogconjuctuur uitgekocht kunnen worden (en de WW verzekerden gaan betalen aldus Hoekstra) terwijl ze geen cent belasting overmaken (naja oke misschien toch een paar cent).

Gelukkig zijn er mensen zoals TS, asielzoekers en bijstand/toeslagenfraudeurs die hiervoor gestraft kunnen worden en gebasht.

Nee ik snap hardstikke goed dat TS denkt de groeten met Nederland waar een "huis" van 50 vierkante meter bijna een half miljoen kost en de gemiddelde starter blij mag zijn met een half jaar contract en genoeg spaargeld voor een wasmachine aan het eind van het jaar. Als ik kijk naar het huidige politieke klimaat zal TS ook het laatste zijn waar je als belastingplichtige over zorgen moet maken want de lastenverzwaringen die komen er. Ten slotte moet het Koninklijk huis ook opgeknapt worden.
  Moderator dinsdag 6 april 2021 @ 15:05:10 #66
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198881425
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 14:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik ken de horrorverhalen van dat je plots moet betalen op schiphol. Ik ken echter niemand waarbij dat daadwerkelijk is gebeurd, en ik kan online oook zo gauw geen waargebeurde verhalen vinden van dat dit is gebeurd.

En mocht het zo zijn, nou dan mogen ze mijn hele spaarrekening hebben. Ik zou dat geld namelijk anders netjes per maand hebben betaald.
Bedankt voor het ingaan op de rest.
Dat doe je structureel niet. Het is dus geen discussie maar een monoloog. Goede trolling.

Je vragen kan je beantwoord krijgen door DUO te bellen. Geef gelijk maar je nieuwe adres op. Bedankt en succes!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')