abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198759965
quote:
Kerkbezoekers in Urk en Krimpen a/d IJssel belagen journalisten, een aanhouding

Bij de Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel is een kerkganger aangehouden, nadat hij een journalist had aangevallen. De journalist werd geduwd en getrapt en is naar eigen zeggen "geschokt" door "deze laffe daad van geweld".

Ondanks de dringende oproep van de gemeente Krimpen aan den IJssel om kerkdiensten vanwege corona digitaal te houden, zijn er toch zo'n 600 tot 700 mensen naar de Mieraskerk gekomen. Mensen dragen geen mondkapjes, maar houden naar eigen zeggen anderhalve meter afstand tijdens de dienst.

"De kerkgangers geloven dat God hen beschermt", zegt verslaggever Jeroen de Jager. "Sinds oktober ontvangt deze kerk al zo'n 200 tot 300 gelovigen per dienst en in die maanden zijn er nauwelijks besmettingen geweest, zeggen zij."

In de Mieraskerk is plaats voor 1500 bezoekers. Gisteren stuurde burgemeester Martijn Vroom een brief aan kerkgenootschappen, nadat de Mieraskerk, in navolging van de Sionkerk in Urk, had aangekondigd vandaag het kerkgebouw open te stellen voor alle leden. Ook werd er in de brief op gewezen dat het aantal besmettingen in de gemeente enorm toeneemt.

In Urk, waar de Sionkerk vandaag weer volledig openging voor de gelovigen, is de situatie ook grimmig. Meerdere journalisten zijn gefilmd, gefotografeerd en verbaal bedreigd: "We nemen jullie straks te grazen."

Volgens het kerkbestuur staat het geestelijk welzijn van de gemeente zwaar onder druk door de landelijke coronamaatregelen. Daarom mag iedereen zonder gezondheidsklachten naar de dienst komen. Er is in de kerk plek voor 500 man.

Demissionair premier Rutte zei vrijdag dat hij boos is op de kerk. "Het is heel egoïstisch om met 500 man in een kerk te gaan zitten. Volgens mij is het heel christelijk om de verantwoordelijkheid die je voelt voor je medemens zwaar te laten wegen." Hij zei niet te willen ingrijpen vanwege de vrijheid van godsdienst.
Nos.nl

twitter

twitter

quote:
Woordvoerder Sionkerk Urk vergelijkt journalisten met SS'ers en terroristen
"De SS handelde vriendelijker in de oorlog. We hadden gisteren niet te maken met journalisten, maar met terroristen", zegt woordvoerder en ouderling Wessel Snoek van de Sionkerk in een interview met De Stentor. Hij reageert daarin op de mishandeling van een journalist zondagmorgen in Urk.

Het kerkbestuur verwijt zichzelf niets en overweegt aangifte te doen tegen journalisten die zondagmorgen in Urk waren om verslag te doen. Die waren daar omdat de kerk zijn deuren opende voor honderden bezoekers, terwijl het kabinet oproept om met maximaal dertig mensen samen te komen.

Volgens Snoek waren de journalisten uit op sensatie en hebben ze zelf de coronaregels overtreden. De man die tegen een journalist aanreed, zou niets te verwijten zijn. "De journalist deed zelf een stap naar voren en raakte de auto iets aan."

Een automobilist reed zondagmorgen in op een verslaggever van Omroep PowNed die op dat moment in een parkeervak stond. Ook werd opzettelijk in zijn nek gehoest en kreeg hij drie trappen tegen zijn onderlichaam.

Mieraskerk
Ook dominee Anthonie Kort van de Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel toont begrip voor het geweld tegen journalisten. Dat is te horen in zijn preek van zondagavond, die door de Oud Gereformeerde Gemeente Krimpen online is gezet.

Een journalist van de regionale omroep Rijnmond kreeg zondagmorgen een klap en een trap van een 43-jarige Krimpenaar toen hij kerkgangers vragen stelde over hun bezoek aan de Mieraskerk.

"We hebben vanmorgen te maken gehad met dingen, waar we best begrip voor kunnen tonen als we steeds zo getreiterd en getergd zijn, als onrust gebeurt", zegt Kort in zijn preek. "Rondom uw kerk, de vlammen om uw kerk te benauwen, in een kwaad daglicht te zetten."

De kerkenraad, de leiding van de Mieraskerk, bood na het incident excuses aan voor het geweld. Het is niet bekend hoe die tegen de woorden van dominee Kort aankijkt.

'Mensen sterven door vaccins'
In een eerdere preek wijdt de dominee ook uit over het coronavirus, meldt Rijnmond. Kort zei donderdag in een online preek dat virologen "moderne waarzeggers en tovenaars zijn". Ook zei hij dat "heel veel mensen sterven door het vaccineren".

Kort riep de kerkgangers ook op naar God te luisteren. "We zijn gehoorzaamheid aan de overheid verschuldigd, maar als de overheid afwijkt hoeven we alleen naar God te luisteren."

Ook zou de overheid het land volgens hem in gevaar brengen. "Dat heel ons land door de overheid in gevaar is gebracht door besmettingen die uitbreken. Dat heel veel mensen sterven door het vaccineren. Dat de dood wordt ingebracht en ondanks men weet dat het gebeurt, dat dit niet wordt verhinderd. We zijn niet veilig bij deze overheid."

Werkstraf of geldboete
De Krimpenaar die de journalist aanviel voor de Mieraskerk, is zondagmorgen aangehouden. Zondagavond kwam hij weer vrij. Binnenkort moet de man zich verantwoorden bij de officier van justitie. Die kan hem een werkstraf en een geldboete opleggen.

Voor het geweld tegen de journalist in Urk zijn drie mannen aangehouden. De 35-jarige man die ervan verdacht wordt op de journalist te zijn ingereden, werd zondagavond gearresteerd. Hij wordt verdacht van poging tot mishandeling en zit nog vast. Vandaag meldden twee Urkers van 26 en 28 jaar zich bij de politie voor mishandeling. Ze zitten vast voor verhoor.
Bron: https://nos.nl/artikel/23(...)-en-terroristen.html

twitter

twitter

quote:
Mieraskerk in Krimpen beschadigd na 'harde knal'

De Mieraskerk in Krimpen aan den IJssel is vannacht beschadigd geraakt na een harde knal.

Rond 04.30 uur alarmeerde een vrouw de politie nadat zij een harde knal had gehoord, zegt een politiewoordvoerder. Agenten troffen gesneuvelde ruiten en andere schade aan bij de voorkant van het gebouw. Er is geen brand uitgebroken en er vielen geen gewonden.

Verslaggever Vincent van Rijn zegt dat de politie op dit moment onderzoek doet. "Ze leggen bordjes neer bij sporen. De onderkant van de deur is wat ingedeukt en zwartgeblakerd, maar de hele pui ligt er bijvoorbeeld niet uit", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Het lijkt in eerste instantie om een soort vuurwerk te gaan, maar dat moeten experts nog vaststellen."

De Mieraskerk kwam afgelopen weekend in het nieuws, nadat een journalist van de regionale omroep Rijnmond zondagmorgen een klap en een trap had gekregen van een 43-jarige Krimpenaar toen hij kerkgangers vragen stelde over hun bezoek aan de Mieraskerk. De man werd kort daarna opgepakt.

De journalist was naar de kerk afgereisd, omdat de Mieraskerk net als de Sionkerk op Urk besloot afgelopen weekeinde tegen de coronaregels in het kerkgebouw weer open te stellen voor alle leden.

Daarmee liet de kerk het kabinetsadvies los om diensten zoveel mogelijk digitaal te organiseren en een maximum te stellen aan het aantal kerkgangers. Religieuze bijeenkomsten zijn op basis van de grondwet uitgezonderd van de coronamaatregelen.

Excuses
Gisteren bood de kerkenraad van de Oud Gereformeerde Gemeente in Krimpen aan den IJssel excuses aan voor "het incident".

Zondagavond toonde dominee Anthonie Kort van de Mieraskerk in zijn preek begrip voor het geweld tegen journalisten. "We hebben vanmorgen te maken gehad met dingen, waar we best begrip voor kunnen tonen als we steeds zo getreiterd en getergd zijn, als onrust gebeurt", zei Kort.

Het is niet bekend hoe de kerkenraad tegen de woorden van dominee Kort aankijkt.
Bron: https://nos.nl/artikel/23(...)d-na-harde-knal.html

quote:
Sionkerk op Urk neemt SS-uitspraken terug en biedt excuses aan
De SS handelde vriendelijker in de oorlog dan journalisten afgelopen zondag op Urk’, stelde persvoorlichter en ouderling Hessel Snoek van de Sionkerk gisteren na de agressie tegen de pers. Die woorden neemt de Gereformeerde Gemeente terug.

‘In een publicatie van de Stentor zijn met betrekking tot journalisten diverse bewoordingen en ook een verwijzing gebruikt, die zijn ontstaan onder aanhoudende zware mediadruk en uitputting’, verklaart de kerk. ‘Namens de woordvoerder en de kerkenraad delen we u mee deze woorden terug te nemen en we bieden onze welgemeende excuses aan. In het bijzonder aan ieder die zich hierdoor gekwetst zou kunnen voelen.’

De SS-verwijzing leidde tot veel onbegrip. Zo noemde Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), de stichting die antisemitisme bestrijdt en ‘zich inzet voor eerlijke informatie over Israël’, de opmerking van ouderling Snoek op Twitter ‘stuitend’. Koen Simmers van de Nederlandse Politiebond vond de uitspraak ongelooflijk.

Geweld
In een verklaring stelt de Sionkerk ‘alle vormen van ongeoorloofd geweld radicaal af te wijzen’. ‘En daarmee dus ook geweld tegen journalisten. Paramilitairen of andere omstanders die een verslaggever geslagen en geschopt zouden hebben, staan in geen enkele relatie tot onze kerkelijke gemeente. Dit was en is bij de Veiligheidsdriehoek bekend.’

Desalniettemin is de kerk nog altijd van mening dat ‘een belangrijk deel van de aanwezige pers zich zeer onterecht gedroeg richting de gemeenteleden’. ‘Woorden als; intimiderend, agressief, grensoverschrijdend en tergend zijn hier op zijn plaats’, is te lezen in de verklaring. Volgens de kerk hebben de gemeenteleden zich bijzonder verdraagzaam opgesteld.

Verslaggevers aangevallen
Journalisten op Urk werden zondag geïntimideerd, bedreigd en uitgescholden. De auto van een Stentor-verslaggever werd besmeurd met eieren. Powned-verslaggever Mark Baanders kreeg trappen en werd aangereden op een parkeerplaats. De Sionkerk noemt de houding van Baanders ‘provocerend’.

‘Onder vele getuigen is duidelijk dat de verslaggever van Powned welbewust voor de inparkerende auto sprong en op overdreven wijze deed voorkomen dat hij ernstig aangereden werd. Deze verslaggever vertoonde dat laakbare gedrag overigens bij meerdere auto’s en personen, dit tot grote ontsteltenis en groeiende ergernis van naar de kerk komende gemeenteleden.’

Er zijn drie Urkers aangehouden voor de belaging zondag.
Bron: https://www.ad.nl/flevola(...)xcuses-aan~a8d3a147/

twitter

[ Bericht 22% gewijzigd door Stepperoller op 30-03-2021 16:41:14 ]
pi_198759989
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 07:08 schreef Nielsch het volgende:
Bizar dit. Lijkt op een inside job.
Vanuit de kerk zelf zodat ze in de slachtofferrol kunnen?
pi_198760155
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 07:48 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Vanuit de kerk zelf zodat ze in de slachtofferrol kunnen?
Al zou het niet zo zijn zou ik het nog steeds bevestigen dat het wel zo is
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 08:18:38 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198760180
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 07:17 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

ik verwacht dat het de leden van de kerk in Urk zijn, die accepteren geen competitie van andere kerken. Nu moesten ze de aandacht delen :D
_O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198760218

Wat een mafklappers, en dan die dominee ook nog oproepen dat ze begrip hebben voor het geweld van die christenidioten
pi_198760254
Welke gekkie heeft dit nou weer gedaan?
  dinsdag 30 maart 2021 @ 08:32:57 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_198760267
quote:
Geweld in Urk en Krimpen maakt veel los: 'We worden geloofsgekkies genoemd'
Je dat is nu eenmaal wat wij - ongelovigen - geloven. Moet je dus respect voor hebben. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_198760286
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 08:30 schreef StephanL het volgende:
Welke gekkie heeft dit nou weer gedaan?
Ik begreep naar aanleiding van de BOOS aflevering al dat andere inwoners van Krimpen deze kerk spuugzat zijn. Dus ik denk dat het zoiets is.

Triest.
pi_198760310
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 08:35 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Ik begreep naar aanleiding van de BOOS aflevering al dat andere inwoners van Krimpen deze kerk spuugzat zijn. Dus ik denk dat het zoiets is.

Triest.
Oh ja die heb ik ook gezien. Helemaal gestoord die mensen van de kerk 8)7 dus op zich begrijp ik de woede wel.
pi_198760354
quote:
"We hebben vanmorgen te maken gehad met dingen, waar we best begrip voor kunnen tonen"
Zo zei de dominee van die kerk van de week.

Ironisch genoeg denken een hoop mensen exact hetzelfde nu, na de knal _O- _O_

Religieuze mafklappers :r
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 08:55:10 #11
182233 thedeedster
pi_198760425
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 08:45 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Zo zei de dominee van die kerk van de week.

Ironisch genoeg denken een hoop mensen exact hetzelfde nu, na de knal _O- _O_

Religieuze mafklappers :r
En even voor de duidelijkheid; ergens begrip voor tonen, wil nog niet zeggen dat je het goed keurt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 09:01:51 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198760476
God straft meteen
pi_198760506
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 08:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]

En even voor de duidelijkheid; ergens begrip voor tonen, wil nog niet zeggen dat je het goed keurt.
We keuren het geweld niet goed, maaaaaar ze waren wel heel irritant aanwezig dus we begrijpen het wel
We keuren die verkrachting niet goed, maaaar die mevrouw had wel een heel mooi kontje dus we begrijpen het wel

:r rot toch op man, ze hebben schijt aan de regels, schijt aan de rest van het volk :r

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2021 09:05:28 ]
  dinsdag 30 maart 2021 @ 09:07:16 #14
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_198760527
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:05 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

We keuren het geweld niet goed, maaaaaar ze waren wel heel irritant aanwezig dus we begrijpen het wel
We keuren die verkrachting niet goed, maaaar die mevrouw had wel een heel mooi kontje dus we begrijpen het wel

:r rot toch op man, ze hebben schijt aan de regels, schijt aan de rest van het volk :r
Seksueel misbruik van minderjarigen

We begrijpen het; een kut is een kut. Zo heeft God ze nou eenmaal geschapen
  dinsdag 30 maart 2021 @ 09:12:11 #15
182233 thedeedster
pi_198760571
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:05 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Het is fokking krankjorum dat je in dit landje in de 21ste eeuw nog steeds rechtsongelijkheid hebt en gelovigen gewoon met meer zaken weg komen.

Onaanvaardbaar.
pi_198760663
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:12 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Het is fokking krankjorum dat je in dit landje in de 21ste eeuw nog steeds rechtsongelijkheid hebt en gelovigen gewoon met meer zaken weg komen.

Onaanvaardbaar.
Doe er wat aan.
Overigens hebben andere niet godsdienstige levensbeschouwingen zoals het humanistisch verbond dezelfde privileges.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 09:22:14 #17
182233 thedeedster
pi_198760677
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:21 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Doe er wat aan.
Overigens hebben andere niet godsdienstige levensbeschouwingen zoals het humanistisch verbond dezelfde privileges.
Daarom stem ik nooit confessioneel.
pi_198760686
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 08:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]

In de context waarin Kort het uitspreekt vind ik het daar wel naar neigen gezien zijn rol. Prima om emoties te erkennen, maar geweld (of vandalisme) vanuit de gemeenschap dient eenduidig afgekeurd te worden door een hoeder van de gemeenschap.

Maar ja we hebben het wel over meneer Kort https://www.rijnmond.nl/n(...)zijn-van-coronavirus
pi_198760698
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:22 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Daarom stem ik nooit confessioneel.
Prima hoor. Maar voor iemand die onaanvaardbaar roept vind ik het wat minimalistisch.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 09:26:52 #20
182233 thedeedster
pi_198760716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:24 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Prima hoor. Maar voor iemand die onaanvaardbaar roept vind ik het wat minimalistisch.
Oh, zeg dan gewoon direct dat je verwacht dat ik me als een idioot ga gedragen op het Museumplein. :P

Ik kan iets onaanvaardbaar vinden en tegelijkertijd de rechtsstaat respecteren.
pi_198760735
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:12 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Onaanvaardbaar.
Hier ben ik het zo gigantisch mee eens. volstrekt idioot hoe 'het geloof' anno 2021 nog steeds bestaansrecht heeft.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198760738
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:26 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Oh, zeg dan gewoon direct dat je verwacht dat ik me als een idioot ga gedragen op het Museumplein. :P

Ik kan iets onaanvaardbaar vinden en tegelijkertijd de rechtsstaat respecteren.
Je kan lid worden van een politieke partij om je doel te bereiken. Je kan een actiegroep opzetten die zich inzet voor jouw doel. Bijvoorbeeld door voorlichting te geven op scholen. Zo veel wat je kan doen om iets te bestrijden wat je onaanvaardbaar vindt.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 09:38:27 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198760818
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 30 maart 2021 @ 09:42:59 #24
182233 thedeedster
pi_198760854
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:29 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Je kan lid worden van een politieke partij om je doel te bereiken. Je kan een actiegroep opzetten die zich inzet voor jouw doel. Bijvoorbeeld door voorlichting te geven op scholen. Zo veel wat je kan doen om iets te bestrijden wat je onaanvaardbaar vindt.
Zoals mijn mening uiten op publieke fora.
pi_198760862
Misschien als proef Rico Verhoeven een contract geven bij mediabedrijven die veel te maken hebben met fysiek geweld naar journalisten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')