quote:Suezkanaal wordt geblokkeerd door dwarsliggend containerschip
Het Suezkanaal in Egypte wordt al uren geblokkeerd door een enorm containerschip dat schuin overdwars is komen te liggen in de smalle waterweg. Het scheepsverkeer tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee is daardoor in beide richtingen volledig stil komen te liggen.
Ondanks verscheidene pogingen is het dinsdagavond nog altijd niet gelukt om het 400 meter lange schip weer recht te trekken. Het vrachtschip Ever Given van rederij Evergreen voer maandagavond het Suezkanaal op.
De Ever Given vaart onder de Panamese vlag en is vanuit China onderweg naar de haven van Rotterdam. Het schip zou op 31 maart in Nederland moeten aankomen.
Het Suezkanaal is 193 kilometer lang en minimaal 205 meter breed. De vaargeul is de kortste maritieme route tussen Europa en Azië.
https://www.nu.nl/opmerke(...)-containerschip.html
https://www.ad.nl/dordrec(...)te-trekken~aff72a0a/quote:Twee loodzware sleepboten moeten maandag het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal zien los te trekken. Daarop heeft Boskalis-topman Peter Berdowski de hoop gevestigd. Lukt dat niet, dan treedt het logistiek ingewikkelde - en tijdrovende - plan B in werking en moeten zo'n zeshonderd containers de Egyptische woestijn in.
De twee door Boskalis ingehuurde ‘zware jongens’ uit de Rode Zee moeten de klus rond het 224.000 ton zware containerschip Ever Given gaan klaren. Zij komen op zijn vroegst zondagavond laat aan en kunnen samen een slordige 400 ton aan gewicht trekken. In combinatie met de elf sleepboten die al het hele weekend aan de gestrande containerreus in het Egyptische Suezkanaal trekken en het vele zand dat al onder het schip is weggegraven moet dat genoeg zijn, schat de topman van het Papendrechtse bagger- en bergingsbedrijf in.
Nee, geen internet daar. Maar uit zeer betrouwbare Egyptische bron heb ik vernomen dat ze de Evergreen aan het leeghalen zijn:quote:Op zondag 28 maart 2021 20:59 schreef Solotovski het volgende:
Is er trouwens ergens al een livestream?
Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komenquote:Op zondag 28 maart 2021 21:31 schreef Dar.Adal het volgende:
Gaat Evergreen dit overleven? Hoeveel miljard claims zijn er al in de maak....
Retweetquote:Op zondag 28 maart 2021 20:59 schreef Solotovski het volgende:
Is er trouwens ergens al een livestream?
Aan goederen die daar langs komen, niet aan spul dat per se verloren gaat.quote:Op zondag 28 maart 2021 21:35 schreef Fukushima het volgende:
[..]
Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komen
Wind. Was al vanaf dag 1 bekend.quote:Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Wordt nog uitgezocht of er menselijke fouten of technische problemen aan de orde zijn, maar:quote:Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Vrouw achter het stuurwiel.quote:Op zondag 28 maart 2021 21:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik kom dit topic laat binnenvallen: is het al duidelijk wat de oorzaak is? Alcohol?
Oke dank voor het uitgebreide antwoord.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:05 schreef Dingest het volgende:
[..]
Wordt nog uitgezocht of er menselijke fouten of technische problemen aan de orde zijn, maar:
"On 23 March 2021, at 07:40 EGY (05:40 UTC), Ever Given was travelling through the Suez Canal, where it was then caught in a sandstorm. The strong winds, which reached 40 kn (74 km/h; 46 mph), resulted in the "loss of the ability to steer the ship," causing the hull to deviate. The ship then ran aground at the 151 km (82 nmi) mark (measured from Port Said on the Mediterranean Sea; 10 km (5.4 nmi) from Suez Port on the Gulf of Suez), and turned sideways, unable to free itself, blocking the canal on both sides.
According to an analysis of data from ship tracking websites by Evert Lataire, head of maritime technology division at the University of Ghent, the bank effect, which may cause the stern of a ship to swing toward the near bank when operating in constricted waterway, may have contributed to the grounding, along with the lateral forces of westerly winds pushing sideways against the northbound ship."
In het Nederlands: zandstorm met sterke winden resulteerde in 'verlies van controle van de besturing' (hier zal vast heel kritisch naar gekeken worden mbt tot 'menselijke fouten') waardoor het schip met de boeg vastliep, en misschien heeft iets wat het 'oevereffect' heet (een effect waardoor het achtersteven naar de oever wordt getrokken) ook bijgedragen aan het diagonaal eindigen van het schip.
Serieus. Bizar deze businessquote:Op zondag 28 maart 2021 21:35 schreef Fukushima het volgende:
[..]
Ik zag ergens een bedrag van 400miljoen per uur voorbij komen
Hoe werken die sleep boten? Waar halen zij hun vermogen vandaan?quote:Op zondag 28 maart 2021 20:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebben.
Uit een motorquote:Op zondag 28 maart 2021 22:32 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Hoe werken die sleep boten? Waar halen zij hun vermogen vandaan?
Als je door een onverwachte windvlaag van de snelweg af vliegt met je vrachtwagen. Ligt het dan aan jou of je bijrijder die navigeert?quote:Op zondag 28 maart 2021 22:32 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Is de fout gemaakt door de Loods of eigen kapitein van Evergreen?
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.quote:Op zondag 28 maart 2021 22:12 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Oke dank voor het uitgebreide antwoord.
Er zou dus nog alcohol in t spel kunnen zijn, maar duidelijk is in elk geval dat de wind een belangrijke rol heeft gespeeld. Ik zou overigens wel verwachten dat het op die vlakte vaker hard waait
idd, indrukwekkend spul en veel flexibeler ook dan vanaf het land (lekker transmissies oprokenquote:Op zondag 28 maart 2021 20:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De Alp Guard heeft een vermogen van 18000kw. Een Caterpillar D11T een vermogen van 700kw. Het is echt bizar hoeveel vermogen die sleepboten hebben.
Ik las onlangs een stuk dat de Suez loodsen een soort maffia is hoe ze zich gedragenquote:Op zondag 28 maart 2021 22:41 schreef Dingest het volgende:
Ik neem aan dat de loods of stuurman wel gecontroleerd is hierop, dan zou dat allang wel bekend zijn geweest denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |