abonnement Unibet Coolblue
pi_198740989


Welkom in het topic waarin we alles bespreken rond de volgende opdracht Kook mee met CUL!

De regel:
• Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past

In de week van 29 maart tot en met 4 april koken we 1 of meerdere gerechten die met Pasen te maken hebben!



Vroeg in het voorjaar valt er veel te vieren, voor elk wat wils! Dat Jezus Christus, ondanks danig gekruisigd, zijn graftombe uit kwam wandelen of dat de aarde na een barre winter weer knettervruchtbaar blijkt te zijn, dat dagen langer worden en de zon warmer aanvoelt of specifiek dit jaar dat je mogelijk ergens dit voorjaar een prik krijgt die ervoor zorgt dat je weldra weer op minder dan anderhalve meter tegen willekeurige lui mag aanhijgen in de kroeg – het is al met al eindelijk LENTEEEEH!

Kook mee met CUL behelst de komende week alle dingen Ostara, van haas tot ham en van ei tot lam. Want gegeten wordt er met Pasen en hoe!



Draaide tot een paar jaar geleden Pasen in deze contreien nog voornamelijk om een van talrijke eieren en boterkipjes voorzien Paasontbijt (of -brunch met shakshuka voor de hipsters) – met dank aan de Nederlandse supermarkten die hun feestdagenassortiment ook na december aan het consumerende volk willen slijten is het momenteel ook in zwang geraakt om als avondeten wat bijzonders te doen met Pasen. Lente indachtig leidt dat vaak tot het opsmikkelen van voornoemde hammetjes en lammetjes, evenals de eerste asperges van het jaar en quiches (want ei) en voor de minder creatieve zielen is het een mooi moment om voor het eerst sinds kerst het gourmetstel weer eens uit de schuur te plukken. Zet je jezelf en/of bubbelgenoten ‘s ochtends, ‘s middags of ‘s avonds iets Paasachtigs voor deze Pasen? Laat het hier weten!



Voor wie zoet bakken leuker vindt dan hartig koken biedt de feestdag een schat aan traditionele baksels, van de vaderlandse stol tot de Britse hot cross buns en de paskas en kulichs van Oost-Europa, enzovoorts, enzovoorts, allen variaties van verrijkte zoete broden met vulling.
Leuk om te maken en erg lekker om op te eten *O*



En laten we de advocaat niet vergeten! Het hele jaar door lekker, maar natuurlijk extraextralekker in het voorjaar. Advocaat met ijs, advocaatvlaai, advocaatmousse, advocaattiramisu, homemade advocaat, laat maar komen, die liters eierlikeur! :9



En wie er in slaagt om zelf een chocoladepaasei te maken wint uiteraard het topic!

Zet ‘m op, en alvast vrolijk Pasen gewenst!
Let me see you stripped down to the bone
pi_198741178
Om alvast een beginnetje te maken, ik ben komende week in elk geval van plan:
https://www.juliusjaspers.nl/recipe/advocaat-van-cees/
https://www.bbc.co.uk/food/recipes/mary_berrys_hot_cross_65003

Oh, en dit want awesome en konijntjes = pasen :7
https://ladyandpups.com/2014/06/16/the-hot-bunny-pasta-sauce/
Let me see you stripped down to the bone
pi_198741245
Gereekst!

Ik ga met Pasen niet echt koken, wel maak ik morgen een soepje dat ik wel een paas-vibe vind hebben: pistache-saffraansoep van Ottolenghi uit Jeruzalem. :7
Fris groene soep, Jeruzalem, erbij een broodje zalm. Ik reken het goed. :7
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198741311
quote:
2s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:45 schreef Lonaa het volgende:
Gereekst!

Ik ga met Pasen niet echt koken, wel maak ik morgen een soepje dat ik wel een paas-vibe vind hebben: pistache-saffraansoep van Ottolenghi uit Jeruzalem. :7
Fris groene soep, Jeruzalem, erbij een broodje zalm. Ik reken het goed. :7
Sowieso whatever uit Jeruzalem want gristendinges genoeg! :7 ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_198741414
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:48 schreef minilot het volgende:

[..]

Sowieso whatever uit Jeruzalem want gristendinges genoeg! :7 ^O^
Dacht ik. :7

Met pasen zelf hebben we trouwens een brunchbox besteld bij een goed restaurant, we doen een avond kaasfondue (want ja, ja waarom niet) en we eten een avond bij mijn ouders. Mijn vader wilde brunchen om 16:30. :D :') O+ Dus ik verwacht ei, brood en soep.

Op eerste paasdag wil ik zelf nog wel iets van een ontbijtje regelen. En ik wil eigenlijk iets bakken. Misschien combineer ik het. :+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198741563
Ontbijt/brunch wordt het, ik was al door mijn lijstje met toffe recepten aan het klikken. Iets met ei en zelfgebakken broodjes. O+

De uitdaging voor het zelfgemaakte chocolade paasei klinkt ook wel leuk, trouwens :P
pi_198742797
@minilot Mooie OP!

Heel veel landen/volkeren hebben speciale gerechten die alleen rond pasen worden gegeten, en heel veel Joodse gerechten vind ik fascinerend...
Op mijn lijstje: potato kugeln, chopped liver, matzo crack en deze:
https://smittenkitchen.com/2011/04/heavenly-chocolate-cake-roll/
Nog nooit een cake opgerold, dus ben benieuwd!
O, en een duivekater bakken, als ik tijd genoeg heb
pi_198755191
Mocht er iemand nog een soepje zoeken voor Pasen, de saffraan-pistachesoep is erg lekker. Fris, romig, smaakvol en eens wat anders.
Het pellen van de bruine velletjes van de pistache was hoerigkutwerk and would not recommend. Vond de soep ook niet groen genoeg voor de hoeveelheid werk.



http://thecolourofpomegra(...)-pistachio-soup.html
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 29 maart 2021 @ 20:44:57 #9
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198755790
Broodje met geitenkaas en erwtenscheuten

Lentig Pasenvoer voor brunch :9

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198756148
Ik maakte (stiekem gisteren al) deze koekjes voor Pasen.

pi_198758795
quote:
14s.gif Op maandag 29 maart 2021 21:01 schreef Myraela het volgende:
Ik maakte (stiekem gisteren al) deze koekjes voor Pasen.

[ afbeelding ]
Wow heel mooi gedaan, hoe heb je die versiering gemaakt? Witte chocolade met kleurstof?
pi_198760059
Ik heb een recept voor vegan advocaat in een kookboek staan, dit lijkt me een uitstekende mogelijkheid om het eens te proberen >:O .
  dinsdag 30 maart 2021 @ 08:02:56 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198760083
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 07:59 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb een recept voor vegan advocaat in een kookboek staan, dit lijkt me een uitstekende mogelijkheid om het eens te proberen >:O .
Waar maak je dat dan van? :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198760181
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 08:02 schreef Molo het volgende:

[..]

Waar maak je dat dan van? :D
Ik keek net even, maar het lijkt custard (op basis van custardpoeder) met met brandewijn erdoor.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 08:46:22 #15
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198760364
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 08:19 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Ik keek net even, maar het lijkt custard (op basis van custardpoeder) met met brandewijn erdoor.
Oh, dat lijkt me wel even iets compléét anders natuurlijk, alhoewel vast ook lekker
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198760998
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 23:26 schreef Serieliefhebber het volgende:
Wow heel mooi gedaan, hoe heb je die versiering gemaakt? Witte chocolade met kleurstof?
Nee, dit is royal icing met kleurstof. Eigenlijk gewoon suikerbakkerspoeder, eiwitpoeder en water. Dat droogt dan helemaal hard op.

In de koekjes zelf zit (in verhouding met andere koekjes) wel minder suiker, zodat ze dus zo'n laagje suiker nog wel kunnen hebben. Al vind ik ze alsnog erg zoet. In deze koekjes had ik ook wat citroen gedaan, dat is er wel lekker in. :9
pi_198763284
Er zit een ei op, dus ik vind dat dit ook telt voor Pasen.

pi_198763332
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 12:17 schreef Myraela het volgende:
Er zit een ei op, dus ik vind dat dit ook telt voor Pasen.

[ afbeelding ]
Fraaie foto! O+

En hehe, als iedereen de hele week alle opgegeten eieren post wordt het een goedgevuld topic! :D
Let me see you stripped down to the bone
pi_198763516
Van dit

Naar dit


Smitten kitchens' ultimate chicken noodle soup gecombineerd met matzo ballen
Geweldig!
pi_198767770
Ik heb deze gekocht, al lang niet meer gegeten:
pi_198823134

Duivekater
Lekker, nooit gegeten dus geen flauw idee hoe het eigenlijk hoort te smaken. Licht citroenig en een lekker smaakje door steranijs


Chopped liver, kippenlever en uien gebakken en gemengd....ik vind ze beide lekker...Het recept zegt dat je nog een in stukjes gehakt gekookt ei of gribenes kan toevoegen Gribenes lijkt mij wat! Helaas niet bij de hand
pi_198834271


Advocaat in wording! #lammearm

Edit: woooh!


[ Bericht 32% gewijzigd door minilot op 03-04-2021 15:22:45 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_198834673
Ooooh @Yinny, fraaie duivekater! *O* Mogen we de binnenkant ook zien? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_198839322
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 15:34 schreef minilot het volgende:
Ooooh @:Yinny, fraaie duivekater! *O* Mogen we de binnenkant ook zien? :)

Volgende keer doe ik wel iets meer vocht bij en iets langer rijzen
pi_198839454
De zalmvulling voor de eitjes was iets te dun :')



Cheesecake met advocaat en bokkepootjes
pi_198844315
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 15:04 schreef minilot het volgende:
[ afbeelding ]

Advocaat in wording! #lammearm

Edit: woooh!
[ afbeelding ]
O, een idee voor de eiwitten als je geen zin heb in schuimpjes: angel food cake, kokosmakronen, bruno ma brutti, schuimomelet
pi_198844485
Cheesecake met advocaat _O_
Ik heb ooit een advocaatcheesecake gemaakt. Was geweldig O+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_198844886
[quote]1s.gif Op vrijdag 2 april 2021 19:01 schreef Yinny het volgende:
[ afbeelding ]
Duivekater
Lekker, nooit gegeten dus geen flauw idee hoe het eigenlijk hoort te smaken. Licht citroenig en een lekker smaakje door steranijs

Wat ziet die Duivekater er goed uit zeg! Zou ik daar het recept van mogen? Ik zie veel recepten maar ik wil hem ook graag met zo'n mooie robuuste bovenkant.
pi_198845881
Ik maakte gisteren lemoncurd zodat ik vandaag suikerbroodwentelteefjes met zelfgemaakte lemoncurd kon ontbijten. :7
Sterkheidsbaas van alles.
pi_198846078
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 09:24 schreef Isabeau het volgende:
Cheesecake met advocaat _O_
Ik heb ooit een advocaatcheesecake gemaakt. Was geweldig O+
Ik hou niet zo van cheesecake :D maar als ik de rest moet geloven was ie lekker.
pi_198848089
@Lonaa Ziet er lekker uit! :9

Paasbrunch

Zelfgemaakte paashaas broodjes (niet zo goed te zien op de foto), zelfgemaakte cinnamon rolls en vegan paasstol van de Aldi.
pi_198851812
Toch nog een beetje paas ‘gekookt’


Salade met veldsla, koolrabi, ui, komkommer, gerookte zalm, eitje en doperwtjes.
Het werd een fusion paasbrunch: de champignons met roomkaas en met garnalen heeft mijn moeder gemaakt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_198852465
quote:
17s.gif Op zondag 4 april 2021 09:55 schreef praadje het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 2 april 2021 19:01 schreef Yinny het volgende:
[ afbeelding ]
Duivekater
Lekker, nooit gegeten dus geen flauw idee hoe het eigenlijk hoort te smaken. Licht citroenig en een lekker smaakje door steranijs

Wat ziet die Duivekater er goed uit zeg! Zou ik daar het recept van mogen? Ik zie veel recepten maar ik wil hem ook graag met zo'n mooie robuuste bovenkant.
Dit recept:
https://www.foodiesmagazine.nl/recepten/duivekater/
Maar ipv heel ei, alleen eidooier met een beetje slagroom losgeklopt gebruikt bij het bestrijken. Eiwit in brood gebruikt en het kan wel wat meer vocht gebruiken. Ik ben vond het te zuinig met steranijs, dua mag ook wel iets meer bij.
pi_198852622
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 17:43 schreef Yinny het volgende:

[..]

Dit recept:
https://www.foodiesmagazine.nl/recepten/duivekater/
Maar ipv heel ei, alleen eidooier met een beetje slagroom losgeklopt gebruikt bij het bestrijken. Eiwit in brood gebruikt en het kan wel wat meer vocht gebruiken. Ik ben vond het te zuinig met steranijs, dua mag ook wel iets meer bij.
Super, dankjewel. En ook bedankt voor de tips. ^O^
pi_198854313
Preisoep


Meatloaf, aardappelpuree en sperzieboontjes

Dat was best leuk om eens te maken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198856741
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 19:58 schreef Hupje het volgende:
Preisoep
[ afbeelding ]

Meatloaf, aardappelpuree en sperzieboontjes
[ afbeelding ]
Dat was best leuk om eens te maken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi verstopt ei
  maandag 5 april 2021 @ 12:40:12 #37
370431 drakin
vurig typje
pi_198862815
Zelfgemaakte eiersalade op rozemarijn crackers.

Iets te dun, maar met mijn paasei vormige tomaatjes valt dat toch niet op

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_198862879
Ik heb geen losse foto gemaakt van de broodjes die ik gebakken heb, dus hier staan die van gisteren er ook bij:

Achter: brioche vlechtbrood. Voor: wit zachte (paashaas) broodje, kaneel broodje.
pi_198907212
Vergeten de rest nog te posten!

Mijn paasstollen in wording:

Goedgekeurd!


Mooi geverfde eieren van kleuter


Eerste paasdag maalrijd van kleuter

Was een hele kip uit de oven, maar vergat vantevoren foto te maken

Maaltijd tweede paasdag met lamskoteletten en gebakken witlof en aardappeltjes


En matzo crack gemaakt!
  woensdag 7 april 2021 @ 22:01:25 #40
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198907397
Pasen of niet, dit geeft allemaal wel veel inspiratie 😀👍
Praat over de hel en je komt er.
pi_198907478
Dan zal ik ook nog even de rest posten, niet de mooiste foto's sorry.

Subway broodjes


Salade met garnalen, mango en aspergetips


Blinis met zalmeitjes en mierikswortelcreme


Zalmbonbon en garnalen in serranoham met kikkererwten/geitenkaaspuree.
pi_198922091
Nieuw topic vergeten?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')