abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198701959
Een Engelse middelbare school is vrijdagochtend dichtgegaan na aanhoudende protesten vanwege een getoonde spotprent van de profeet Mohammed tijdens een theologieles. Dat melden Engelse kranten. Donderdag schorste de schoolleiding de theologiedocent die de cartoon liet zien, maar dat bracht de gemoederen niet tot bedaren.

Sinds bekend werd dat een 29-jarige docent de afbeelding liet zien tijdens het vak Religious Education, is de Batley Grammar School in Noord-Engeland het decor van betogingen. Een van de demonstranten liet via sociale media weten dat de docent ‘twee miljard moslims’ heeft beledigd. Moslims beschouwen het tonen van de spotprent als blasfemie.

Het hoofd van de school, Gary Kibble, heeft de getoonde afbeelding tegenover de BBC ‘ongepast’ genoemd. Volgens de schooldirecteur heeft de theologiedocent zijn verontschuldigingen aangeboden. Desondanks moest hij met zijn gezin door de politie naar een veilig onderkomen worden gebracht.

Het Britse ministerie van Onderwijs heeft laten weten dat ‘het nooit acceptabel is om docenten te bedreigen of te intimideren’. Ook de protesten werden in een verklaring ‘totaal onacceptabel’ genoemd. ‘Het staat scholen vrij om een reeks onderwerpen, ideeën en materialen in het curriculum op te nemen, inclusief omstreden en controversiële zaken, zolang er maar een politieke balans is.’

Zorgen
De bedreigingen aan het adres van de docent roepen herinneringen op aan de moord op de Parijse docent Samuel Paty afgelopen oktober. De Franse leraar had eveneens afbeeldingen van de profeet laten zien. Maar ook in Groot-Brittannië zijn scholen vaker het doelwit van islamitische protesten. Twee jaar geleden waren er wekenlang betogingen bij een lagere school in Birmingham die het omstreden geachte voornemen had om kinderen voor te lichten over homoseksualiteit.

De protesten in Batley, waar de Labour-politicus Jo Cox in 2016 werd vermoord door een rechts-extremist, hebben voor discussie gezorgd. Er leven grote zorgen over zowel de vrijheid van meningsuiting als onderwijs. Op de BBC-radio vroeg de Conservatieve politicus Sayeeda Warsi echter ook om rekening te houden met de gevoelens van islamitische leerlingen die het risico lopen om te worden getreiterd of om als terrorist te worden neergezet. Volgens Warsi, die opgroeide in het nabije Dewsbury, moeten scholen kinderen bescherming bieden.

Batley ligt in West-Yorkshire, een streek in Noord-Engeland met een grote moslimgemeenschap. Het is niet voor het eerst dat een docent daar in de problemen komt. In de jaren tachtig schreef Ray Honeyford, docerend in het nabijgelegen Bradford, het omstreden essay Race and Education in een conservatief opinieblad over de schaduwzijden van de multiculturele samenleving, met name over het gebrek aan integratie. Hij werd ontslagen en verketterd, maar voor zijn dood in 2012 kreeg hij alsnog waardering voor zijn waarschuwende woorden.

West-Yorkshire was eind jaren tachtig ook de bakermat van de protesten tegen de Brits-Indiase schrijver Salman Rushdie, over wie een fatwa werd uitgeroepen wegens zijn spraakmakende boek De Duivelsverzen.
www.volkskrant.nl/nieuws-(...)-spotprent~b104f0f2/

pi_198701982
niks mis met demonstreren aka protesteren
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_198702005
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:28 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Door die protesten is de hele wereld inclusief jihadisten op de hoogte gebracht en die leraar moet de rest van zijn leven onderduiken, keur jij dit goed?
  vrijdag 26 maart 2021 @ 16:33:26 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_198702050
Tja, we kunnen nu wel weer een discussie hebben over anderen niet beledigen, maar deze mensen zijn dat wel héél snel.

Misschien ligt het niet aan óns, maar aan hén.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 16:34:58 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198702076
quote:
Sayeeda Warsi echter ook om rekening te houden met de gevoelens van islamitische leerlingen die het risico lopen om te worden getreiterd of om als terrorist te worden neergezet
Als die islamitische leerlingen dit ok vinden dan zijn het wat mij betreft ook terroristen.
pi_198702117
Was Mohammed niet die pedofiel?
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 26 maart 2021 @ 16:40:40 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198702132
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:39 schreef Haags het volgende:
Was Mohammed niet die pedofiel?
o.a.
pi_198702138
Nooit geweten dat je bang moest zijn voor sprookjes.
'En ze leefden nog lang en gelukkig'.
Google is your friend, abuse your friends
pi_198702180
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:29 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Door die protesten is de hele wereld inclusief jihadisten op de hoogte gebracht en die leraar moet de rest van zijn leven onderduiken, keur jij dit goed?
mensen mogen protesteren, niks mis mee.
ik keur de protesten goed
leraar mag je aanklagen vanwege opruiing.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
pi_198702199
quote:
Behalve als het tegen covidmaatregelen is toch? Dan gaat de knuppel erover :')
-XOXO-
pi_198702213
Dhimmitude. Kent u dat woord?
-XOXO-
pi_198702231
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:29 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Anderzijds ben je inmiddels ook wel een beetje achterlijk om nog steeds spotprenten te tonen en er dan vanuit gaan dat het geen gevolgen heeft. Arrogant gedrag. Je bent niet stoer en je bent niet onaantastbaar. Ze nemen er flink aanstoot aan dus waarom zou je zoiets uitlokken voor je one minute of fame en kijk mij eens grote ballen hebben.

We kennen de gevolgen inmiddels. :+
De grap kan ook nooit zo grappig zijn dat het het waard is je hoofd te verliezen en je gezin in gevaar te brengen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Azula op 26-03-2021 16:52:09 ]
pi_198702284
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:45 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Behalve als het tegen covidmaatregelen is toch? Dan gaat de knuppel erover :')
ach , de demonstranten tegen de covidmaatregelen zijn meerdere keren gewaarschuwd alvorens met knuppels bewerkt te zijn.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
pi_198702307
quote:
Maar waarom protesteren? Wegens een cartoon? Wat is daar mis mee?
pi_198702368
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:50 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

ach , de demonstranten tegen de covidmaatregelen zijn meerdere keren gewaarschuwd alvorens met knuppels bewerkt te zijn.
En deze menigte hoeft zich niet op te breken, maar krijgt hoogstpersoonlijk excuses van de politie zelf?
-XOXO-
pi_198702369
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:52 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Maar waarom protesteren? Wegens een cartoon? Wat is daar mis mee?
geloof, religie. ramadan = niet eten/drinken van zonsopgang tot zonsondergang, ook in de zomermaanden(zeer zwaar).
je mag daarnaast protesteren om wat voor reden dan ook.
In Amsterdam werd er zelfs gedemonstreerd tegen slecht weer. hahahaha tjonge jonge jonge.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
pi_198702373
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:43 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

leraar mag je aanklagen vanwege opruiing.
Haha, zou mooi worden als het zo werkt. Ik kan niet tegen sperziebonen, als jij het waagt mij een foto van sperziebonen te laten zien word ik woedend. Moet jij dan gestraft worden vanwege mijn lichtgeraaktheid?
pi_198702445
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Haha, zou mooi worden als het zo werkt. Ik kan niet tegen sperziebonen, als jij het waagt mij een foto van sperziebonen te laten zien word ik woedend. Moet jij dan gestraft worden vanwege mijn lichtgeraaktheid?
als er 2 miljard mensen zijn die foto van sperziebonen niet zo leuk vinden en ik weet dit vanwege nieuws over bedreigingen en moorden vanwege tonen foto sperziebonen, dan mag ik alsnog foto sperziebonen tonen. Als ik me daarna bedreigd ga voelen, is dit mijn eigen schuld.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
pi_198702534
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:59 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

als er 2 miljard mensen zijn die foto van sperziebonen niet zo leuk vinden en ik weet dit vanwege nieuws over bedreigingen en moorden vanwege tonen foto sperziebonen, dan mag ik alsnog foto sperziebonen tonen. Als ik me daarna bedreigd ga voelen, is dit mijn eigen schuld.
Waarom zou dat je eigen schuld zijn? Jij hebt geen hekel aan sperziebonen, dus voor jou is een foto van de sperziebonen nietszeggend of misschien zelfs leuk. Waarom zou jou dat dan ontzegd moeten worden? Waarom is het subjectieve belang van afkeer zwaarwegender dan dat van het ontbreken ervan?
pi_198702550
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Waarom zou dat je eigen schuld zijn? Jij hebt geen hekel aan sperziebonen, dus voor jou is een foto van de sperziebonen nietszeggend of misschien zelfs leuk. Waarom zou jou dat dan ontzegd moeten worden? Waarom is het subjectieve belang van afkeer zwaarwegender dan dat van het ontbreken ervan?
Dan kijk je lekker in je eentje of met mensen die er geen aanstoot van nemen naar foto’s van sperziebonen en laat je mensen die foto’s van sperziebonen niet leuk vinden met rust?
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 17:09:33 #21
138438 crew  Pizzakoppo
pi_198702599
Bizar zeg, dit verwacht je niet.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 17:09:46 #22
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_198702606
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 16:47 schreef Azula het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Anderzijds ben je inmiddels ook wel een beetje achterlijk om nog steeds spotprenten te tonen en er dan vanuit gaan dat het geen gevolgen heeft. Arrogant gedrag. Je bent niet stoer en je bent niet onaantastbaar. Ze nemen er flink aanstoot aan dus waarom zou je zoiets uitlokken voor je one minute of fame en kijk mij eens grote ballen hebben.

We kennen de gevolgen inmiddels. :+
De grap kan ook nooit zo grappig zijn dat het het waard is je hoofd te verliezen en je gezin in gevaar te brengen.
:')
pi_198702620
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

ik plaats een foto van sperziebonen op mijn raam, het mag.
jij gaat demonstreren tegen plaatsen foto sperziebonen. het mag.
punt uit.
het mag gewoon, niks mis mee
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
pi_198702667
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:09 schreef pferdfahrer het volgende:

[..]

:')
Het is inmiddels algemeen bekend dat er nogal wat agressie waart onder bepaalde mensen (en echt niet alleen moslims, in iedere laag van de bevolking zitten wel types die door van alles triggered raken en dan bijvoorbeeld hele scholen overhoop gaan schieten of even een meisje van 14 dood verkrachten met zijn allen).

Je gaat ook niet in een leeuwenverblijf staan met je grote bek. Sommige mensen zijn gewoon een beetje boos van aard en dan kun je bepaalde dingen verwachten. :')
  vrijdag 26 maart 2021 @ 17:17:00 #25
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_198702723
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 17:12 schreef Azula het volgende:

[..]

Het is inmiddels algemeen bekend dat er nogal wat agressie waart onder bepaalde mensen (en echt niet alleen moslims, in iedere laag van de bevolking zitten wel types die door van alles triggered raken en dan bijvoorbeeld hele scholen overhoop gaan schieten of even een meisje van 14 dood verkrachten met zijn allen).

Je gaat ook niet in een leeuwenverblijf staan met je grote bek. Sommige mensen zijn gewoon een beetje boos van aard en dan kun je bepaalde dingen verwachten. :')
Echt een domme redenatie, maar goed je weet meteen wel op deze manier de radicale haatjurken eruit te vissen. Mooi moment om even preventief dat zooitje op te pakken en op te sluiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')