Ik ben eindelijk door Mad Men de serie heen. Ruim 6 jaar nadat de serie eindigde. Heb heel vaak geprobeerd te beginnen aan deze serie. Ik geloof dat ik nooit verder kwam dan de eerste 15 minuten oid. Waarom? Vanwege het blatante seksisme in de eerste 15 minuten al en vanwege het sws niet al te bijster populaire imago van de reclame industrie. Het is nu toch gelukt om me erdoorheen te "worstelen". Het is een karakterschets van de overgang tussen behoudende jaren 50 en hippie jaren 60/70 in en meer specifiek van protagonist Don Draper, de falling guy in de intro. Draper staat vaak op het randje van de afgrond, want heeft heel wat te verbergen, zowel mbt de talloze affaires die hij aangaat als mbt zijn duistere verleden. Iedereen van mijn leeftijd met ouders van dezelfde generatie als Draper (geb. 1926) en zijn eerste vrouw Betty (geb. 1933) zullen wel eea herkennen in de manier waarop zij zich, enigszins emotioneel gehandicapt, gedragen en ook in de manier hoe dit wordt gereflecteerd in het allengs opstandige gedrag van oudste dochter Sally (geb. 1955). Je kunt ook zeggen dat oudste dochter Sally de protagoniste is van deze serie namelijk. Interessante is dat gedurende de looptijd van de serie, van 2007 tot 2015, je Sally ziet evolueren van kind tot tiener, aangezien men steeds dezelfde actrice heeft gebruikt voor deze rol. Je zult maar opgegroeid zijn met Don en Betty Draper als vader en moeder, lijkt de serie duidelijk te maken. The silver lining is er toch ook. Sally lijkt zich te ontwikkelen tot een zeer verstandige jonge dame met verantwoordelijkheidsgevoel en Don? Don zit in een commune en de serie suggereert dat hij daar de befaamde hilltop reclame van Coca Cola bedenkt. 'I'd like to buy the world a Coke', het summum van diversiteit zeg maar. En hoe verhoudt zich deze serie tot andere bekende topseries zoals bijv. Breaking Bad, The Wire, Six feet Under, The Sopranos, The Shield etc., waarmee the new golden age van tv-series begon? Iemand enig idee?
[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 02-05-2021 10:10:31 ]
I´m back.