abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198641431
Hallo,

Binnenkort gaat mijn schoonzus verbouwen en ze hebben mij gevraagd om te helpen bij onder andere de elektra.
Ze gaan de huidige vloer eruit halen en er isolatie met beton en vloerverwarming voor terug leggen.
Nu was het idee om de elektraleidingen op het zandbed te leggen. Ook omdat er waarschijnlijk meer tijd is om ze daar te leggen, omdat er niet veel tijd is tussen het moment dat de wapening is gelegd en het beton eroverheen gaat. Ik heb eigenlijk alleen ervaring met de leidingen op de wapening van de betonvloer.
Is het goed te doen om de elektraleidingen op het zandbed te leggen of zitten daar toch nogal wat nadelen aan? Ik ben dan wel van plan om ze te lijmen zodat ze niet zo snel los gaan.

Bedankt alvast!
  maandag 22 maart 2021 @ 21:46:35 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198641567
Bij ons liggen de pijpen die onderlangs gaan op de isolatie. Ik kan niet zien hoe ze precies vastgemaakt zijn.

Volgorde:
funderingen
leidingen water/riool/HWA/dikke elektrabuizen (50mm)
Zand
Isolatie
Elektra
stenen + wapening
werkvloer
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 22 maart 2021 @ 21:49:56 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198641641
Waarom zou je ze vastlijmen? Als er 1 x tempex & beton op ligt, gaat het geen kant meer uit hoor.
pi_198641706
Gewoon op de wapening knopen en altijd verlijmen, betondekje knopen duurt hooguit een paar uur. We doen dit vaak op een avond één verdieping. buig vast een aantal bochten voor, tyraps in de aanslag en een goede buizenschaar en je bent zo klaar
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 22 maart 2021 @ 21:56:28 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198641759
Oh, onderling verlijmen. Dat kan wel slim zijn idd. Ook nooit eerder gedaan trouwens, maar neem ik mee voor de volgende keer :P .
  Moderator maandag 22 maart 2021 @ 21:59:10 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198641816
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 21:53 schreef densmee het volgende:
Gewoon op de wapening knopen en altijd verlijmen, betondekje knopen duurt hooguit een paar uur. We doen dit vaak op een avond één verdieping. buig vast een aantal bochten voor, tyraps in de aanslag en een goede buizenschaar en je bent zo klaar
Ik heb hier eigenlijk niets aan toe te voegen :). Wel altijd even sokken verlijmen, dan schuiven de leidingen niet uit elkaar als men er per ongeluk of extra op gaan staan.
pi_198642118
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 21:53 schreef densmee het volgende:
Dit heeft inderdaad de voorkeur, maar dit is waarschijnlijk niet mogelijk. Omdat er maar weinig tijd zit tussen het leggen van de wapening en het daadwerkelijk storten. De kans is best aannemelijk dat hier nog geen avond tussen zit. Vandaar dat ik ook naar andere oplossingen zoek.
  maandag 22 maart 2021 @ 23:39:13 #8
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_198643121
Ondanks het verlijmen van de buizen kan misschien grondwater de buizen bereiken met alle gevolgen van dien.

Kabel leg je ook niet onder een betonnen vloer omdat als hij iets zakt met bijvoorbeeld storten of naar verloop van tijd komt er druk op de Kabel en kunnen de aders breken. (Al een aantal keer gezien)
Als het dan een 3fase met nul kabel is en de nul breekt ben je helemaal ver van huis..
  Moderator dinsdag 23 maart 2021 @ 06:08:22 #9
92034 crew  Vonkenboer
pi_198643651
Hét grote probleem met dit soort werkzaamheden is dat de aannemer daar echt geen tijd voor vrij maakt of véélste weinig in zijn planning.

Want het zijn in zijn ogen maar een paar leidingen die knoop je er zo even in..
pi_198643760
Beter goed en dan maar de planning aanpassen dan snel snel en niet goed.

Op het zandbed is vragen om problemen als je het mij vraagt.
Laat die handjes wapperen!
pi_198652810
Ok, dan zal ik toch eens gaan kijken of de planning aangepast kan worden, zodat we wat meer tijd hebben om de elektra op de wapening te leggen.
Dan moeten ze maar ff wat anders te doen vinden nadat ze de wapening gelegd hebben.

Bedankt voor de reacties!
  Moderator woensdag 24 maart 2021 @ 19:41:01 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_198672197
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 06:45 schreef Gieliovd het volgende:
Beter goed en dan maar de planning aanpassen dan snel snel en niet goed.

Op het zandbed is vragen om problemen als je het mij vraagt.
En toch heb ik meegemaakt dat er er bizar weinig aannemers zijn die er in de praktijk rekening mee houden, hoe kleiner een bedrijf hoe meer druk op een project zit; hoe minder tijd er vrijgemaakt wordt voor werkzaamheden door derden. Dat het vragen om problemen is hoef je mij niet te vertellen; vaak genoeg achteraf nog weer leidingen moeten repareren of op het allerlaatste moment in de stromende regen er nog even in moeten leggen omdat er morgen gestort gaat worden.

En dan achteraf blijkt dan altijd dat ze het beton storten dan ineens uitstellen omdat ze zelf niet in dat zelfde slechte weer willen gaan staan een dag later }) 8)7
  Moderator woensdag 24 maart 2021 @ 19:41:27 #13
92034 crew  Vonkenboer
pi_198672212
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 18:13 schreef Hierbenikdaneindelijk het volgende:
Ok, dan zal ik toch eens gaan kijken of de planning aangepast kan worden, zodat we wat meer tijd hebben om de elektra op de wapening te leggen.
Dan moeten ze maar ff wat anders te doen vinden nadat ze de wapening gelegd hebben.

Bedankt voor de reacties!
Laat je nog weten of er ruimte in hun planning was ? Ben benieuwd hoe ze reageren namelijk !
pi_198675430
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En toch heb ik meegemaakt dat er er bizar weinig aannemers zijn die er in de praktijk rekening mee houden, hoe kleiner een bedrijf hoe meer druk op een project zit; hoe minder tijd er vrijgemaakt wordt voor werkzaamheden door derden. Dat het vragen om problemen is hoef je mij niet te vertellen; vaak genoeg achteraf nog weer leidingen moeten repareren of op het allerlaatste moment in de stromende regen er nog even in moeten leggen omdat er morgen gestort gaat worden.

En dan achteraf blijkt dan altijd dat ze het beton storten dan ineens uitstellen omdat ze zelf niet in dat zelfde slechte weer willen gaan staan een dag later }) 8)7
Ik heb wel enkele dekvloeren gemaakt waar ik om 12 uur savonds weg reed, en waar smorgens om 6 uur de beton wagen stond
pi_198687859
Het ziet er naar uit dat ze nu toch gaan proberen iig 1 dag vrij te houden om de leidingen te leggen. Dus dat wordt misschien wel een lange dag, maar moet wel te doen zijn.

Bedankt.
pi_198690319
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 18:22 schreef Hierbenikdaneindelijk het volgende:
Het ziet er naar uit dat ze nu toch gaan proberen iig 1 dag vrij te houden om de leidingen te leggen. Dus dat wordt misschien wel een lange dag, maar moet wel te doen zijn.

Bedankt.
Heb je een tekening? Buig vast bochten voor, is het nieuwbouw? Staan er al wanden? Anders vast op juiste locatie sleuven maken waar je de buis zo in kunt steken
  donderdag 25 maart 2021 @ 21:04:00 #17
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198691033
Daar zat ik ook al aan te denken, een beetje pre-fab idee. Geen idee hoe haalbaar dat is eigenlijk.
Wat voor lijm gebruiken jullie om de elektra buizen aan elkaar te lijmen? PVC lijm?
Weet van alles een beetje maar net niets.
  Moderator donderdag 25 maart 2021 @ 22:07:24 #18
92034 crew  Vonkenboer
pi_198692453
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 21:04 schreef -Richard- het volgende:
Daar zat ik ook al aan te denken, een beetje pre-fab idee. Geen idee hoe haalbaar dat is eigenlijk.
Wat voor lijm gebruiken jullie om de elektra buizen aan elkaar te lijmen? PVC lijm?
Gewone PVC lijm; geloof dat we altijd Griffon T88 gebruikten.
Hoeveel leidingwerk moet er in gemaakt worden ? Geen spotjes en dergelijke bijzondere zaken ?
Is het alleen maar elektrisch of ook nog afvoer en waterleidingen e.d. ?
  Moderator donderdag 25 maart 2021 @ 22:08:56 #19
92034 crew  Vonkenboer
pi_198692487
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 20:32 schreef densmee het volgende:

[..]

Heb je een tekening? Buig vast bochten voor, is het nieuwbouw? Staan er al wanden? Anders vast op juiste locatie sleuven maken waar je de buis zo in kunt steken
Niet iedere aannemer is er van gecharmeerd dat je op een bouwplaats rondloopt zonder zelf vca te hebben of juiste werkschoenen, helm en dergelijke hebt en gebruikt
  vrijdag 26 maart 2021 @ 08:43:26 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198695906
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Niet iedere aannemer is er van gecharmeerd dat je op een bouwplaats rondloopt zonder zelf vca te hebben of juiste werkschoenen, helm en dergelijke hebt en gebruikt
Het is een verbouwing.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198696073
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 22:16 schreef Hierbenikdaneindelijk het volgende:

[..]

Dit heeft inderdaad de voorkeur, maar dit is waarschijnlijk niet mogelijk. Omdat er maar weinig tijd zit tussen het leggen van de wapening en het daadwerkelijk storten. De kans is best aannemelijk dat hier nog geen avond tussen zit. Vandaar dat ik ook naar andere oplossingen zoek.
En waarom moet dit perse zou snel achter elkaar dan?
  Moderator vrijdag 26 maart 2021 @ 09:47:54 #22
92034 crew  Vonkenboer
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:21:28 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198696948
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 09:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan nog is het een bouwplaats :)
Ja, dus?
Ik snap jouw opmerking igv projectbouw, maar als er privé gebouwd wordt of mensen verbouwen wordt er meer gedoogd. Heb zelf ook de hele bouw rondgelopen en meegeholpen, en kan me niet voorstellen dat als de vloer beneden wordt vervangen zoals bij TS' zus, dat de aannemer je je huis uit gooit. Dan zoek je meteen een andere die wat praktischer denkt.
pi_198716637
Er komen ook wel hier en daar spotjes, maar die komen in een verlaagd plafond dus dat is naderhand ook nog wel te doen.
Ik ga idd proberen om vantevoren het 1 en ander voor bereid te hebben zodat iig de betonvloer er in kan. Het helemaal afwerken naar moeilijkere plekken dan een wcd of schakelaar kan dan later ook nog wel.
pi_198720091
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 16:04 schreef Hierbenikdaneindelijk het volgende:
Er komen ook wel hier en daar spotjes, maar die komen in een verlaagd plafond dus dat is naderhand ook nog wel te doen.
Ik ga idd proberen om vantevoren het 1 en ander voor bereid te hebben zodat iig de betonvloer er in kan. Het helemaal afwerken naar moeilijkere plekken dan een wcd of schakelaar kan dan later ook nog wel.
Dat is vrij standaard, wij doen meestal onder een stukje sleuven. Buisje omhoog buigen van 30cm en aftapen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')