Als je op doktersadvies dagelijks moet wandelen en in "de stad" woont, is het normaal dat je echte Bommelaars tegenkomt. Ik weet eigenlijk niet wat de definitie van een echte Bommelaar is. Voor mij, en wie ben ik, is iedere Bommelaar een echte. Als ik de laatste tijd een Bommelaar tegenkom, echt of niet, is de vraag vaak: 'Hedde ut geheurd?' Dat hoor ik de laatste tijd te vaak. Veel te vaak. Soms ben ik op de hoogte, de andere keer ben ik bang om te horen wie nu weer. Het betreft dan weer een overleden (echte) Bommelaar.
Ik ben inmiddels 62. Een leeftijd waarop je meer begrafenissen hebt dan bruiloften. Maar voor mijn gevoel gaat het iets te hard. Iets te veel jonge minse, iets te veel markante minse en iets te veel echte minse. Het betrof dit keer Kees. De muzikant, schrijver, organisator, acteur, reclameman, levensgenieter (Al dan niet in Spanje). Daarom deze column uit het archief. Waarbij ik niet twijfel hem een Echte Bommelaar te noemen. Dus minse, Carpe Diem. Geniet van wagge het, en koester dagge een Echte Bommelaar zeet. Veur ge het wit zeggen ze over oe: "Hedde het geheurd?"
In 1985 was Kees de Bil één van de grondleggers van de Bommel-revue. Een initiatief om oude en actuele Bommelse gebeurtenissen in revue, muzikaal, cabaret, dans of musicalvorm gemixt en gezamenlijk op het toneel te brengen. Zo begon de stichting Bommel-revue aan een serie voorstellingen, waaraan veel verenigingen, jonge- en oudere Bommelaren vol enthousiasme, om de vier jaar, een bijdrage gingen leveren. Kees de Bil werd de eerste voorzitter. Geen verkeerde keus natuurlijk. Kees kent iedereen en iedereen kent deze aimabele man. Zonder hoog van de toren te blazen straalt ie door zijn uitstraling gezag uit. Op zijn boerenfluitjes had ie de juiste noten op zijn zang. Ook voor de teksten van o.a oud-huisarts Hans van den
Bosch stonden de mensen in de rij voor theater Poorterij.
Na zes keer een Bommel-revue op de planken te hebben gebracht, kwam de inmiddels traditionele Bommelse show in de Poorterij jammer genoeg op een laag pitje te staan. Persoonlijke omstandigheden van de drijvende krachten achter de Bommel-revue verhinderden de aanpak van een volgend project, maar gelukkig was het vuur nooit helemaal gedoofd!
Vijf jaar na de zesde Bommelrevue, droeg het oude bestuur de fakkel over aan een nieuw bestuur en in november 2007 werd Tijden in Beeld met veel succes voor een enthousiast publiek gepresenteerd!
Mijn moeke, ik noem haar tegenwoordig Fittipaldi, in haar scootmobiel werd gered door Kees en zijn Mini vanmiddag. Haar scootmobieltje begaf het. Kinderen zijn tegenwoordig al handen-en tandenloos als ze geen Pokémon kunnen vinden. Moeke stond echter midden op de Steenweg stil. Links en rechts auto's toeterend en knipperend dan wel zwaaiend. Kees zwaaide naar deze prinses als de koningsmuzikant van Bommel.
Echter, 50 meter verderop bedacht ie zich. Letta midden op de Steenweg, zwaaiend naar auto's alsof ze er niet meer woont, er RustWat al 20 jaar dicht is. Kees reed een blokje om, reed achter de ontstaande file aan. Zette Mini uit zijn wagen, alsof ie een vlaggenmast in de top hees.
Mini ging het verkeer zwaaiend regelen. Auto's stoppen. Kees met alle kracht die hij in zijn lichaam had m'n moeke de Steenweg over helpen. Moeke is heelhuids thuisgekomen.
Bescheiden mensen en bescheiden Echte Bommelaars mogen ook in het zonnetje worden gezet. Geweldig Kees. Geniet altijd van je posts. Relativeren laten we effe aan anderen over. Let the music play. En m'n moeke schitteren. Echte Bommelaars verdienen dat.
Herman.
![Zaltbommel_xlarge.jpg]()
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !