Vonkenboer | zaterdag 20 maart 2021 @ 17:56 |
Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden | |
Vonkenboer | zaterdag 20 maart 2021 @ 17:57 |
En de laatste reacties waren.
| |
qajariaq | zaterdag 20 maart 2021 @ 18:11 |
Excuus, had niet door dat ik de laatste post had. | |
Gieliovd | maandag 22 maart 2021 @ 20:03 |
De schilder heeft de eerste kozijnen afgelakt. Te dun, veel vuil in de lak en hele stukken vergeten. Hij wist nee op voorhand al te vertellen dat deze lak niet in 2 katten op te brengen is. Dat zou niet hechten. Volgens mij klopt dat niet. Wijzonol is er niet duidelijk over, maar andere sites spreken duidelijk van "aflakken met 2 lagen voor optimale glans en levensduur". Morgen wordt weer een leuke discussie. Het is te dun, maar wat gaat de schilder zeggen? Nee hoor, mooie dikte, mag niet te dik blabla. En die plekken, daar zal wel een excuus voor zijn. Gewoon ff doen nog. Nat in nat werken ho maar | |
stavromulabeta | maandag 22 maart 2021 @ 20:12 |
De schilder heeft helemaal gelijk. Al die vacht, dat hecht gewoon niet goed. Het is wel gebruikelijk om (buiten)schilderwerk in meerdere lagen aan te brengen. Maar dan wel met voldoende droogtijd tussen beide lagen. Wat heeft hij gebruikt? Voor de terpentinegedragen LBH SDT Ultra geeft Wijzonol minimaal 20 uur droogtijd tussen beide lagen bij deze temperaturen. | |
stavromulabeta | maandag 22 maart 2021 @ 20:15 |
Dank. Ik ga eerst maar eens de nokvorst die ik nog heb vervangen. Dan kan ik gelijk de schade aan de andere opnemen. Als ik dan op zoek ga naar nieuwe nokvorsten weet ik gelijk of ik ook normale pannen nodig heb omdat ik ze aldoende gesloopt heb. | |
Gieliovd | maandag 22 maart 2021 @ 21:27 |
Klopt, deze lak. Dat had ik ook al gelezen, en niet dat het niet kan. Zucht. | |
stavromulabeta | maandag 22 maart 2021 @ 21:42 |
Beunhaas of een wit betaalde schilder met offerte? | |
Gieliovd | dinsdag 23 maart 2021 @ 06:40 |
Het laatste. Juist omdat ik geen zin in gezeik heb een het goed moet. | |
NedKelly | woensdag 24 maart 2021 @ 19:01 |
Ik zoek tips voor een zelf aan te leggen alarmsysteem die betrouwbaar is, maar ook eenvoudig te installeren en daarna te bedienen door bejaarden. Ik weet er echt nul van. Ik heb even bij Coolblue gekeken maar wordt niet direct wijzer. Weet iemand een handige site die hiermee op weg helpt. Of tips voor goede merken? Gaat denk ik vooral om de magneetcontacten op deuren / ramen en een buiten camera.
| |
Makrolon | donderdag 25 maart 2021 @ 07:34 |
Ik heb een alarm van Ajax. Werkt echt top. | |
NedKelly | donderdag 25 maart 2021 @ 09:27 |
Ik vond die toevallig gisteren via google en het forum van de consumentenbond. Het ziet er mooi uit. Is het ook simpel zelf aan te leggen? Ik ben nog wel in staat om mijn printer en alles aan het netwerk te verbinden, maar heb wel gewoon duidelijke instructie nodig (en soms wat eigen logisch nadenkwerk erbij). Heb je het via deze shop aangeschaft? https://www.ajax-alarmsysteem.nl/ Of zijn er andere goede webshops hiervoor? | |
Puala | donderdag 25 maart 2021 @ 11:17 |
Ik vind Ring heel fijn En evt zou je naar verisure kunnen kijken. | |
Makrolon | donderdag 25 maart 2021 @ 21:28 |
Nee bij ajaxsecurity.com Werkt echt simpel, je word overal stap voor stap doorheen geloodst. En toe nu toe werkt t ook vlekkeloos. | |
Clubman | vrijdag 26 maart 2021 @ 12:58 |
Ik wil het dakje van mijn schuur vervangen. Na 10 jaar trouwe dienst beginnen er nu gaten in te komen. Het huidige dak bestaat uit transparante golfplaten van 98x350 cm op houten balken van 69x94 mm. Het afschot is ongeveer 18 graden. Ik wil gebruik gaan maken van 16mm polycarbonaat kanaalplaten van 98x350. Ik wil ook de balken vervangen maar nu las ik dat de dikte van de balk 5cm per meter zou moeten zijn. In mijn geval dus 3,5*5 = 175mm. dat is wel fors meer dan de 98mm die ik nu heb. Is deze dikte echt nodig? Het dak hoeft niet beloopbaar te zijn. | |
daNpy | vrijdag 26 maart 2021 @ 13:03 |
Ligt er ook aan hoe ver ze uit elkaar liggen. Kijk eens wat de balkenschuif ervan zegt? | |
Clubman | vrijdag 26 maart 2021 @ 13:50 |
De platen zijn 98 cm, dat is dus ook de afstand tussen de balken Zoiets dus: | |
daNpy | vrijdag 26 maart 2021 @ 15:14 |
Gewoon lekker laten | |
qajariaq | vrijdag 26 maart 2021 @ 16:52 |
Je kan in plaats van die poly platen ook zonnepanelen doen. Die zijn wel een cm breder maar dat los je wel op met iets laten verspringen. | |
vannelle | vrijdag 26 maart 2021 @ 18:13 |
Zonnepanelen zijn geen dakbedekking of afdichting, het is slechts een toevoeging aan het dak en dan ook nog eens met een ander doel dan dakbedekking. | |
Vonkenboer | vrijdag 26 maart 2021 @ 18:42 |
Het is natuurlijk geen vervanging voor transparante platen. Hij kan er natuurlijk wel voor kiezen om daarbij op het dak zonnepanelen aan te leggen. Maar dan moet hij wel wat anders aanbrengen. | |
qajariaq | vrijdag 26 maart 2021 @ 20:35 |
Zonnepanelen kunnen ook stand alone, waarom zou het dan niet als (af)dak kunnen. Ze laten zelfs een deel licht door. | |
Claudia_x | maandag 29 maart 2021 @ 14:52 |
Vraagje. Wij hebben vier ramen zoals onderstaand raam (foto is niet van mij) die te hoog zijn om eenvoudig te kunnen bedienen. We moeten er altijd een trapje bij pakken om de ramen open en dicht te doen. Welke oplossingen zijn er hiervoor? Ideaal zou een elektrische raamuitzetter zijn die we op ons smart home system kunnen aansluiten. We hebben hier al eens naar gekeken, maar er bleek (nog) niet iets geschikts op de markt te zijn. Welke opties blijven over? | |
PJ | maandag 29 maart 2021 @ 16:53 |
Gezien jullie tech liefde: https://www.axasecurity.c(...)g-axa-remote-valraam Met beetje solderwerk / slim neer zetten van ir-sender kan dit vast in homeassistent terecht komen. En als het met RF gaat natuurlijk nog makkelijker. | |
Claudia_x | maandag 29 maart 2021 @ 17:26 |
Voor mij is dit abacadabra, maar ik geef het door! Ik had het apparaatje zelf al gevonden maar had mijn twijfels over de mogelijkheid van opnemen in Home Assistant. In de praktijk is het bij vrijwel elk apparaat afwachten of dat uiteindelijk lukt. Solderen zie ik mijn lief nog niet doen. | |
daNpy | maandag 29 maart 2021 @ 21:35 |
Ik heb dus 2 poeren gestort, en nadat we zojuist met de buurman zijn laser (van het werk meegenome!) hebben nagemeten zit er dus 15 mm verschil in de hoogte. Kan ik dit oplossen door er 15 mm ondersabelingsmortel op te doen? Ik weet niks anders waarmee ik 15 mm kan verhogen, het beton is uiteraard op. En die ondersabelingsmortel heb ik nog liggen | |
koentjuh18 | maandag 29 maart 2021 @ 21:44 |
Kun je het verschil niet corrigeren met de (houten) staanders/ balken ? Dus eentje 15 mm langer maken zodat ze even hoog eindigen? | |
daNpy | maandag 29 maart 2021 @ 21:54 |
Ja dat kan, maar het probleem is - en dat had ik idd niet vermeld- dat er nog natuurstenen sokkels onder de houten palen komen. En daar zit dan een verschil van 15mm in hoogte, en dat ga je wel zien tov de tegels. | |
daNpy | vrijdag 2 april 2021 @ 11:06 |
Waarom hechten pluggen wel goed in betonstenen maar niet in gebakken stenen? | |
bleiblei | vrijdag 2 april 2021 @ 11:12 |
Hoe uitgelubberd zijn de gaten die je in de muur gezwengeld? Ik heb dit probleem eigenlijk alleen gehad met van de naoorlogse poeder"stenen". En dan helpen alleen chemische ankers of slagpluggen nog (of de muur platgooien en opbouwen met fatsoenlijk bouwmateriaal, maar dat gaat mij doorgaans te ver ). Maar met gewone bakstenen nooit. | |
daNpy | vrijdag 2 april 2021 @ 11:15 |
Niet uitgelubberd, vers geboord. Heb onlangs een dikke plank in de garage opgehangen (betonstenen binnenmuur). Gisteren een aan de buitenmuur. Alles nieuwbouw <3 jaar oud. Zelfde pluggen (Fisher) en bouten, boormachine etc. In de garage krijg je de houtdraadbouten niet meer verder gedraaid, buiten draait de plug mee.... Even kijken of ik het nog snel naar M8 draadeinden kan veranderen met chemische troep erbij. | |
bleiblei | vrijdag 2 april 2021 @ 11:16 |
Dat is niet normaal hoor. Maar misschien heb je vrij zachte bakstenen, en gaat het met een boorhamer dan net te snel/lomp? | |
daNpy | vrijdag 2 april 2021 @ 11:20 |
Heb met 8 voorgeboord en daarna met 10 erachteraan. Dan klopt de boor eigenlijk niet, pas op het eind als je tegen het eind van het gat komt. Éen gat is door de baksteen gegaan. Dat is het grootste probleem, de rest ga ik even controleren met de momentsleutel (als dat kan.) | |
bleiblei | vrijdag 2 april 2021 @ 11:23 |
Waarom met 8 voorboren? Ik boor nooit voor in beton, steen of hout (uitgezonderd kneiterhard hout zoals azobe) Dan loop je kans dat de boor hapt of niet centraal in het gat zit. Ik boor zelf in baksteen tot 8 doorgaans met een accuboormachine met klopstand uit. Daarboven met klopstand aan. Hamerstand van een hamerboor gaat al snel te hard. | |
daNpy | vrijdag 2 april 2021 @ 11:35 |
Met voorboren is het juist makkelijker het gat te volgen... dan hoeft de dikke boor ook niet zo veel materiaal weg te halen. Mijn boormachine is ook vrij krachtig en slaat ook hard terug En slaat dus ook hard in de stenen, zeker gebakken stenen kunnen dan juist breken. | |
bleiblei | vrijdag 2 april 2021 @ 11:42 |
Mja, daarom dus in bakstenen de hamerstand uitzetten . En gewoon op je gemakje nette ronde gaten boren. | |
daNpy | vrijdag 2 april 2021 @ 12:54 |
Plug is eruit (wilde niet, maar luisteren zal ie), nieuwe plug zit erin met wat chemische mortel erbij. | |
miss_sly | vrijdag 2 april 2021 @ 14:09 |
Ik heb niet echt een klus-vraag, maar wel een vraag die wellicht klussers kunnen beantwoorden: wat kun je het beste met lege big bags doen? Ik vind het zo zonde om ze naar de milieustraat te brengen en weg te gooien. Ik hoef er ook geen (statie)geld voor, al zou dat natuurlijk mooi zijn Maar is er een bedrijf dat ze inzamelt voor hergebruik of zo? | |
daNpy | vrijdag 2 april 2021 @ 15:57 |
Goede vraag ik heb er ook nog 1 liggen. | |
Piles | vrijdag 2 april 2021 @ 16:02 |
Kringloop wil ze misschien wel hebben, zijn handig voor grote, lichte dingen | |
miss_sly | vrijdag 2 april 2021 @ 20:36 |
Kringloop, dat is een idee. Die zit hier vlakbij, daar kan ik wel eens informeren. Bedankt! | |
-Richard- | vrijdag 2 april 2021 @ 22:14 |
Hoge sluitkracht 400Nm en dat met M4 boutjes? Geinig. | |
derLudolf | vrijdag 2 april 2021 @ 22:29 |
Voorboren in steen wordt volgens mij ook altijd afgeraden. Ik doe het alleen in staal. | |
derLudolf | vrijdag 2 april 2021 @ 22:30 |
Bigbaglopen Als zaklopen maar dan met vier personen tegelijk. Tip: giet er eerst een paar liter bier in zodat de coördinatie wat minder wordt | |
NedKelly | zaterdag 3 april 2021 @ 11:40 |
Ik heb bij kleine doe het zelf zaak in de buurt een bestelling laten klaarzetten en opgehaald en ik had gevraagd om: schuurpapier voor een onbehandeld krukje schuurpapier voor een gelakt plantentafeltje Bij het ophalen ben ik vergeten te vragen welke voor wat is. Ik heb nu 320 en 180 schuurpapier. Kan iemand me vertellen welk schuurpapier voor onbehandeld en gelakt is? | |
miss_sly | zaterdag 3 april 2021 @ 11:41 |
Zal ik ze met deze wervende tekst proberen via Marktplaats te verkopen? | |
qajariaq | zaterdag 3 april 2021 @ 13:01 |
Doe de fijne korel (320) maar op die lak.. | |
bleiblei | zaterdag 3 april 2021 @ 14:09 |
Krukje eerst schuren op 180, dan op 320, dan lakken. Dan wachten tot lak droog is. Daarna licht opschuren met 320 en opnieuw lakken. | |
NedKelly | zaterdag 3 april 2021 @ 14:11 |
Ok, thanks! En bij het gelakte tafeltje idem of alleen de 320 gebruiken? | |
bleiblei | zaterdag 3 april 2021 @ 14:58 |
Als de lak op het tafeltje er nog goed uit ziet gewoon 320. Is de lak nogal beschadigd, zou ik de hele riedel zoals hierboven beschreven staat, doen. | |
Claudia_x | maandag 5 april 2021 @ 11:15 |
Mijn kas heeft geen deur meer maar nog wel een schuifdeurmechanisme. Mijn idee was om de rail te laten zitten en het binnenwerk te vervangen. In de rail zit een langwerpig ding waar dit op is bevestigd: Heeft iemand een idee hoe dit mechanisme heet, waar ik het kan krijgen en of het vervangen überhaupt te doen is? Op zich loopt het mechanisme nog, dus ik zou ook alleen de schroef kunnen vervangen als het echt moet. Maar het is zo'n verroeste bende. | |
daNpy | maandag 5 april 2021 @ 11:20 |
Rollers ofzo? En anders eruit halen en laten stralen en evt opnieuw verzinken. | |
stavromulabeta | maandag 5 april 2021 @ 11:26 |
En voor de eerste keer schuren eerst even ontvetten. Dan is de riedel compleet. | |
Claudia_x | maandag 5 april 2021 @ 11:26 |
Dat klinkt alsof het duurder wordt dan een nieuw systeem kopen. Waar kun je zoiets eigenlijk laten stralen? Is zulke roest ook zelf weg te halen? | |
daNpy | maandag 5 april 2021 @ 11:29 |
Stralen kun je laten doen bij een straalbedrijf. Voor zo'n kleine dingen zou het niet heel duur moeten zijn. Zit er niemand in de familie of kennissen die in een werkplaats werkt? Zoiets stralen is echt minuutjes werk (verzinken niet, maar je kan dat ook zelf ). Zelf kun je met een staalborstel ook de roest verwijderen. Maar ik zou dan wel een staalborstel op een boormachine nemen. Dat gaat wat vlotter. | |
Claudia_x | maandag 5 april 2021 @ 12:11 |
Veel dank, @daNpy! | |
avotar | dinsdag 6 april 2021 @ 09:33 |
Ik was de rioollucht in m'n badkamer een beetje beu en in combinatie met een wasbak die slecht leegliep, bedacht ik me dat ik het misschien kon oplossen door een sifon te legen en schoon te maken. Helaas bleek de sifon niet zo los te kunnen, dus ik dacht ik haal het even uit elkaar. Niet slim, want die prachtige op het zicht rvs buis van de sifon naar de pvcpijp in het muurtje, bleek geen rvs te zijn en erg verroest. Er scheurde dus gewoon een cm of 10 af, waardoor de boel allemaal niet meer terug in elkaar gaat. Dit zat er nu op, aldus de vorige bewoners: https://www.karwei.nl/ass(...)-4-x-32-mm/p/B537464 Mijn vraag is nu, hoe krijg ik dit weer goed in de PVC pijp achter het muurtje. Heb ik dan nog een rubbertje nodig of iets anders? Dit soort klusjes valt niet echt in mijn comfortzone moet ik zeggen. | |
stavromulabeta | dinsdag 6 april 2021 @ 09:50 |
Heb je misschien een foto van de situatie? Want ik zit nu een beetje te gissen. Zoals ik jouw post lees, is de PVC-pijp gewoon nog in de oorspronkelijke staat en is alleen het kunststoffen (RVS-kleurige) sifongebeuren stuk. Normaliter zijn dat schuifsystemen met een meegeleverd afdichtingsrubber. Dat afdichtingsrubber frot je op de PVC-buis. Vervolgens zaag ja de zilverkleurige pijp van de sifon op iets meer dan de benodigde lengte af (zodat je voldoende overlengte hebt om hem in de sifon en de PVC-pijp de schuiven). Ten slotte dan schuif je het gewoon in het zojuist aangebrachte rubber op de PVC-buis. | |
avotar | dinsdag 6 april 2021 @ 13:05 |
Ik krijg zo gauw geen foto hier op... maar goed, je beschrijving klopt. Er zit nog een of ander uitgedroogd rubber ring op die pijp. Weet ik ook waar die voor is Kan ik het nog met iets smeren om het frotten wat makkelijker te maken? | |
qajariaq | woensdag 7 april 2021 @ 16:43 |
Het uitslijpen en breken ging me wel goed af maar hoe krijg ik hier weer voldoende gips omheen zodat het stevig in de muur blijft zitten? Of eerst vastplakken met een of andere lijm? Ik heb nog wat blokken lijm staan. | |
Chaos | woensdag 7 april 2021 @ 17:21 |
Ik smeer altijd eerst gips in het gat en druk de doos er dan in, dan vult het gips mooi rondom. Voor het beste resultaat de bestaande muur even nat maken met een plantenspuit, dan droogt het gips gelijkmatiger. | |
michiel_merk | donderdag 8 april 2021 @ 09:29 |
Goedemorgen, klein probleempje, horren in de kunststof kozijnen krijg ik er niet uit Er zitten geen klemmetjes of klipjes op oid Heeft iemand hier ervaring mee ? En een handige truucje om ze heel er uit te krijgen ? alvast bedankt | |
verita | donderdag 8 april 2021 @ 13:23 |
Kan iemand helpen? Daar is ze weer, geen ruimtelijk inzicht maar wel verschil van mening met zowel broer als echtgenoot hierover. Onze 3-delige vlizotrap is iets te lang door een andere vloer. Nu wil ik dat opgelost hebben. Hier een plaatje. Moet nu volgens de groene of de rode lijn afegzaagd worden? Rood = zelfde lijn als de knik die gemaakt wordt in het tweede deel (en dat denk ik) of volgens de groene lijn, precies andersom, zoals broer en echtgenoot denken? Ik hoop dat het duidelijk is | |
Roberto_BOZ | donderdag 8 april 2021 @ 13:28 |
Ha dit had ik ook eens maar ik heb toen de verkeerde kant afgezaagd... | |
verita | donderdag 8 april 2021 @ 13:29 |
ja zie, en dat wil ik nou juist voorkomen, vandaar dat ik de echtelijke ruzie negeer en het hier vraag, betere klussers hier | |
daNpy | donderdag 8 april 2021 @ 13:43 |
Rood natuurlijk, parallel aan die andere... | |
qajariaq | donderdag 8 april 2021 @ 13:43 |
Beide zijn niet juist. Je moet exact parallel aan de onderkant zagen, de hoogte dikte van de vloer haal je er af. Eerst die rubber doppen er even af en die kunnen er naderhand weer op. edit: Of de scharnieren aan de bovenkant de dikte van de vloer laten zakken. Dan loopt je trap wel lekkerder op en af. Ongelijkheid boven is minder irritant dan de onderste tree afwijkend. [ Bericht 4% gewijzigd door qajariaq op 08-04-2021 13:58:13 ] | |
verita | donderdag 8 april 2021 @ 14:01 |
Dat ga ik sowieso niet doen, het moet met de decoupeer van de onderkant afgehaald. We hebben overigens niet de doppen erop, maar neem aan dat dat niet uitmaakt. Is de hoogte die er onderaan af moet dan hetzelfde aantal mm als het wijdste, openstaande gedeelte van de knik? Dus exact waar de pijl staat? | |
verita | donderdag 8 april 2021 @ 14:02 |
Dacht ik ook, maar wat @qajariaq zegt klinkt ook logisch... | |
Puala | donderdag 8 april 2021 @ 14:07 |
Een beetje flauw misschien, maar als je niet weet hoe je moet zagen.. moet je dan wel zo'n trap zelf gaan bevestigen? | |
qajariaq | donderdag 8 april 2021 @ 14:07 |
Dat zeer zeker niet tenzij je trap precies onder 45 graden staat maar ik zou het nooit gokken.. Meet of bereken hoe dik je vloer is die je er op hebt gelegd. Precies die dikte moet er af een ook precies paralel aan hoe het nu is. Ga je voor rood of groen dan rust je trap alleen op een puntje van het hout en dat breekt af. Bij rood zou je ook nog door een tree heen zagen, dat moet je ook niet doen dus. Eneh, pak even een normale zaag, met een decoupeerzaag wordt het nooit netjes. | |
bleiblei | donderdag 8 april 2021 @ 14:08 |
Nee, wat qajadinges zegt is juist. De onderkant van de trap is al in de juiste hoek gezaagd namelijk. | |
verita | donderdag 8 april 2021 @ 14:11 |
Dat heeft meer te maken met mijn Paint-skills. Ik zou uiteraard niet door de tree zagen, maar wist niet anders hoe ik de hoek duidelijker kon tekenen. : Ik kan niet zagen met normale zaag | |
verita | donderdag 8 april 2021 @ 14:13 |
Bedankt voor het bevestigen | |
qajariaq | donderdag 8 april 2021 @ 14:13 |
Geen idee wat die trap kost maar als je het verpruts door b.v. ongelijk te zagen dan wiebelt ie en is ie ook snel versleten. | |
verita | donderdag 8 april 2021 @ 14:14 |
Snap ik, maar ik zou een geleider erop vastzetten en daar de decoupeer langs halen. Ik dacht trouwens ¤225 euro, maar dat terzijde. De trap gaat naar een beloopbare bergzolder, geen dagelijks gebruik. | |
daNpy | donderdag 8 april 2021 @ 14:15 |
Met andere bedoelde ik inderdaad de huidige onderkant.... de trap wordt korter, maar krijgt geen andere hoek! | |
verita | donderdag 8 april 2021 @ 14:16 |
De trap zit er al 4 jaar in... en is aangebracht door de aannemer. Nu alleen een andere vloer, en de aannemer komt er niet voor. | |
de_boswachter | maandag 12 april 2021 @ 05:17 |
Lekker dan. Rond 3 uur wakker geworden van een piepend geluid. Denk wtf. Dacht al direct de rookmelder maar pas na een minuut of 40 deed hij het opnieuw. Daarna na 20 minuten. Toen na een half uur. Ding maar van het plafond gepakt en batterij los gekoppeld. Kan echter nergens iets lezen over zo'n relatief lange en onregelmatige frequentie. Als batterij leeg is piept ie na 40 seconden volgens de diverse fora. Iemand een idee? Heb een Alecto SA18 op batterij. | |
Vonkenboer | maandag 12 april 2021 @ 06:14 |
Heeft hij een 230v aansluiting met een 9v back-up batterij ? Hoe oud is de melder ? | |
de_boswachter | maandag 12 april 2021 @ 09:14 |
9v batterij, 1,5 jaar oud. | |
stavromulabeta | maandag 12 april 2021 @ 10:02 |
Zou het geen vervuiling kunnen zijn of wat stof dat er in terecht gekomen is en nu af en toe het brandalarm triggert? | |
Vonkenboer | maandag 12 april 2021 @ 12:22 |
Je moet iedere rookmelder wel reinigen / stof vrij houden. Bij ons gaven ze ook al eens vals alarm midden in de nacht doordat er waarschijnlijk stof inzat. | |
Vonkenboer | maandag 12 april 2021 @ 12:23 |
Is de melder zelf maximaal 10 jaar oud ? Dat is de maximale gebruiksduur. Als het goed is staat er een productie datum op. | |
de_boswachter | maandag 12 april 2021 @ 14:01 |
Ja 2027 pas geheel vervangen. En in de gebruiksaanwijzing van de Alecto staat dat je hem niet stofvrij hoeft te houden, tenzij natuurlijk in extreem stoffige ruimtes. Maar heb de batterij vervangen en hopelijk vannacht wel normale nachtrust | |
Puala | maandag 12 april 2021 @ 14:31 |
2027, lekker voortvarend | |
de_boswachter | maandag 12 april 2021 @ 15:05 |
ik niet snap | |
qajariaq | maandag 12 april 2021 @ 17:19 |
Bij mij gaan regelmatig melders af met stoffige klusjes of met waterdamp van een kokende pan water op het vuur. Midden in de nacht is het meestal een oude batterij die door kou het even minder doet. | |
de_boswachter | maandag 12 april 2021 @ 20:33 |
1,5 jaar zat die batterij er pas in Maar goed, hij is vervangen. Hopelijk vannacht niet wakker van piepjes | |
Vonkenboer | maandag 12 april 2021 @ 21:51 |
Er zijn speciaal ontwikkelde batterijen voor rookmelders; zou er geen huismerk 9V batterij'tje in doen. Niet dat het gevaarlijk is ofzo, maar kan maar zo zijn dat die veel korter meegaan.
| |
de_boswachter | maandag 12 april 2021 @ 21:59 |
OK thanks. Ik ben even naar de Lidl om de hoek gereden Zet 'm in de agenda voor volgend jaar april. | |
Burdie | dinsdag 13 april 2021 @ 09:30 |
Kan iemand mij eenvoudig uitleggen hoe en waar je een sifon aansluit voor de afvoer van de wasmachine? Wij kwamen tot de ontdekking dat die er in ons huis niet tussen zit, en voordat we daarvoor iemand inschakelen, wil ik weten of we het niet zelf zouden kunnen. Huidige situatie: Ik zou denken: vlak onder die Y-splitsing moet een sifon komen. Klopt dat? | |
Puala | dinsdag 13 april 2021 @ 10:16 |
Klopt en is makkelijk zelf te doen Je kan met een zaag gemakkelijk er een stukje tussenuit zagen en het sifon er tussen lijmen. | |
Burdie | dinsdag 13 april 2021 @ 10:50 |
Dank je, Puala! | |
danzazlol | zondag 18 april 2021 @ 16:11 |
Weet iemand wat voor merk wandcontactdoos dit is? Ik zoek een nieuwe die hetzelfde is ivm huurwoning. Het hij heeft dus 2 bevestigingsschroefjes. | |
Puala | zondag 18 april 2021 @ 16:14 |
Zo te zien t goedkoopste vd bouwmarkt | |
Vonkenboer | zondag 18 april 2021 @ 16:42 |
Lijkt mij inderdaad ook een huismerk van de bouwmarkt. | |
Gieliovd | zondag 18 april 2021 @ 17:56 |
Goedkoopste merkloze bouwmarkt zooi. Gewoon deze ook vervangen. | |
Puala | zaterdag 24 april 2021 @ 09:53 |
Heeft er iemand hier ervaring met zonwerende folie? Werkt dat? Of zonde van je geld? En tips waar op te letten? | |
Vonkenboer | zondag 25 april 2021 @ 12:41 |
Weet wel dat het lang niet zo effectief is als een zonwerend oplossing aan de buitenkant van het huis, dus of het dan zonde van je geld is. Geen idee eigenlijk | |
verita | zondag 25 april 2021 @ 22:56 |
Ik heb niet goed gelezen en heb het verkeerde hout besteld. In plaats van 18x 120 x 4200 mm heb ik nu ontvangen en geaccepteerd 38 x 120 x 4200. In vuren. Nu kan het niet meer terug. Kan ik dit gewoon doorzagen? Ik denk dan daarbij aan het huren van deze https://www.boels.nl/hure(...)zaagtafel-tot-400-mm zaag. Is dit de juiste grootte van het zaagblad? Het hout is dus 120 mm breed, en moet dus van 38 naar 18-18,5mm dikte, gewoon 1 zaagsnede. Klopt mijn idee? | |
Roberto_BOZ | maandag 26 april 2021 @ 11:31 |
Gm, Voor het leggen van een vloerverwarming hebben we afgelopen weekend tegelvloer en dekvloer eruit gehaald. Hiervoor gekozen omdat het qua kosten elkaar niet veel maakte (zelf dekvloer uitgehaald) en het comfort daarmee in principe hoger moet worden (meer rendement). Enfin, de dekvloer heeft nog wel wat butsen. De legger is geweest en het zou gladder moeten. Nu kan ik weer een dag gaan bikken, maar zijn er alternatieven om dit sneller en minder vermoeiend te doen? Hoor graag wat tips! | |
qajariaq | donderdag 29 april 2021 @ 15:40 |
Of dat lukt met die tafel moet je even bij Boels vragen. Met een zaagbladdiameter van 400 mm en dan 120 mm willen zagen zal je in ieder geval niet veel over houden en moet je mogelijk twee keer zagen, dat wordt noot echt netjes denk ik. edit: je kan dus tot 148 mm hoog zagen, dat lukt dus wel. | |
Norro-tje | donderdag 29 april 2021 @ 16:40 |
Vloer egaliseren met egalisatie middel een optie? | |
Roberto_BOZ | donderdag 29 april 2021 @ 16:44 |
Nope, er is namelijk heel weinig ruimte vanwege lage kozijnen. We gaan gewoon een dagje bikken met hulp en hebben een betonslijpertje erbij voor de pittige stukken. | |
Isane | donderdag 29 april 2021 @ 20:51 |
Domme vraag maar ik heb onder een verwarming het volgende zitten: Als ik 'm wil afsluiten moet ik beide "schroeven" naar rechts draaien denk ik? maar ik kan draaien wat ik wil maar ik krijg geen stop. Het water blijft ook maar door stromen als ik de aftapper open draait blijft het water stromen. Wat gaat er mis? Ding kan bijna niet kapot zijn omdat het onderdeel + radiator slechts enkele maanden oud is | |
lipje | donderdag 29 april 2021 @ 21:26 |
Zijn dat niet haakse kogelkraantjes, dus halve slag draaien is dicht? | |
Isane | vrijdag 30 april 2021 @ 05:51 |
Jep dat lijkt er wel op. Oke, halve slag dus, ga ik dat eens proberen. Dankjewel! | |
Gieliovd | vrijdag 30 april 2021 @ 06:57 |
Kwartslag zou ik doen, anders staan ze weer open | |
Toiletgebruiker | vrijdag 30 april 2021 @ 10:57 |
De voorkant van ons huis wordt gevoegd, maar daarvoor moet de carport 2,5 meter naar achter verschoven worden zodat er een steiger kan staan. Het is een stalen constructie met gebold glas, ongeveer zoals in de afbeelding hieronder. De carport zit geheel aan de muur vast en staat niet op de grond. Heeft iemand een idee hoe deze verschoven kan worden? Of een ander idee zodat de carport niet verschoven hoeft te worden maar er wel gevoegd kan worden? | |
Makrolon | vrijdag 30 april 2021 @ 17:23 |
hoogwerker ipv steiger? | |
Toiletgebruiker | vrijdag 30 april 2021 @ 20:13 |
De carport zit tegen een stuk muur wat gevoegd moet worden. Ik weet niet of ze met die carport ervoor, bij dat stuk kunnen. | |
#ANONIEM | vrijdag 30 april 2021 @ 20:33 |
Wat je zoekt is een knikgiekhoogwerker. Verkrijgbaar in allerlei varianten. | |
Chaos | zaterdag 1 mei 2021 @ 10:54 |
Zaaghoogte is 148 en je hebt 120 nodig, dat gaat prima dus. Je kunt het zelfs met een zaaghoogte van iets meer dan de helft doen, dan zaag je eerst van onder en dan nog een keer van boven. Als alles op de zaag netjes haaks is en de geleiderail goed is ingesteld gaat dat ook prima. Houd er wel rekening mee dat je de dikte van het zaagblad kwijtraakt. Meestal is dat iets van 3mm, dus dan kom je uit op 17-17,5mm dikte. | |
bleiblei | zaterdag 1 mei 2021 @ 12:23 |
Kan je niet gewoon wat van die gebolde panelen eruit wippen? Als je die dan voorzichtig bovenop panelen legt die mogen blijven zitten is de kans kleiner dat het kapot gaat. | |
Cybersijp | zaterdag 1 mei 2021 @ 13:19 |
gewoon over een van dikte bank heen halen ergens. in een handeling klaar . bouwbedrijf ofzo ergens scharrelen ? | |
kingjotte | zaterdag 1 mei 2021 @ 16:08 |
20mm is wel veel om in 1x er af te halen, zou het in een paar stapjes doen. | |
PerryVogelbekdier | zaterdag 1 mei 2021 @ 16:23 |
Er zullen maar weinig vandiktebanken zijn die er 20mm in 1 klap af kunnen halen.. Maar een vdbank is wel de oplossing inderdaad | |
Miniem | zondag 2 mei 2021 @ 12:54 |
Iemand ervaring met reinigen van een pijp van mechanische ventilatie, zijn er borstels verkrijgbaar om dat zelf te kunnen reinigen? Systeem is maar kort. Is voor de badkamer en wc afzuiging. Beetje overdreven om daarvoor een bedrijf in te schakelen. | |
bleiblei | zondag 2 mei 2021 @ 12:57 |
Beetje zonde . Dan zou ik zeggen, haal een nieuwe plank van 18mm . | |
PerryVogelbekdier | zondag 2 mei 2021 @ 13:56 |
Als het een beetje bank is kan je 3mm in 1 keer doen. Bij een lichte machine 1 a 1.5mm Maar het gaat best snel. Ff een paar minuten aan besteden en je plank is dun 😄 | |
qajariaq | zondag 2 mei 2021 @ 14:34 |
Maar die 38 door de cirkelzaag heen halen gaat nog vlotter en hoef je ook maar de helft te doen. De andere helft houd je dan over. De planken zijn dan wel minimaal dunner dan 18 mm maar ts had al aangegeven dat het voldoende zou zijn. | |
FranticDJ | zondag 2 mei 2021 @ 21:23 |
Zou eerder iemand met een bandzaag/lintzaag zoeken. Voor m'n gevoel wat veiliger dan een (cirkel)zaagtafel. | |
NotToBe | zondag 2 mei 2021 @ 21:32 |
Een diamant betonschuurmachine. Wel veel stof. https://www.toolstation.n(...)CzDuaPBoCYvYQAvD_BwE | |
Roberto_BOZ | maandag 3 mei 2021 @ 08:41 |
Jup die hebben we uiteindelijk gebruikt. Perfect! | |
verita | maandag 3 mei 2021 @ 08:52 |
Dat is dus ook gebeurd. Mijn broer wilde niet nóg een vinger kwijt. Dure les, balkhout voor wat anders gebruiken. | |
archito | maandag 3 mei 2021 @ 16:09 |
Voor de kenners van riolering onder ons: Sinds vorige week merkte ik dat het doucheputje borrelde als ik het toilet op de badkamer doorspoelde. Deze week kwam daar het wat trager weglopen van het toilet beneden bij. (waarbij ook het doucheputje borrelt) Zodra de zwanenhals van de douche leeg is getrokken loopt de wc gewoon prima weg. Dat de zwanenhals leeg is hoorde ik doordat je dan bij het doorspoelen van de wc het water kan horen stromen in de afvoer van de douche. Na vullen van de douche loopt de wc weer trager leeg en borrelt de afvoer van het bad. De ontluchting heeft altijd prima gewerkt volgens mij, dus denk toch aan een verstopping in de leiding tussen wc pot en gemeenteriolering. Omdat het nog steeds wel wegloopt hoop ik dat de ernst meevalt. Wat denken jullie? | |
qajariaq | dinsdag 4 mei 2021 @ 09:01 |
Buitenkraan aftappen. Vrienden willen een buitenkraan, die komt tegen de buitenmuur van de woonkamer dus moet de leiding door de kruipruimte door de muur en daarna naar boven. Dat zal allemaal wel lukken. Echter wat is een werkbare oplossing om de leiding af te kunnen tappen, als dat ergens in de kruipruimte moet gebeuren zie ik er van komen dat het snel vergeten wordt, bovendien worden we ook al wat ouder met zn allen. Is er een praktische oplossing een aftapkraan op enige afstand te bedienen? | |
daNpy | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:01 |
Vorstvrije buitenkraan monteren? | |
bleiblei | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:13 |
Die heb je volgens mij alleen recht door de muur heen... en dan zit je met een waterleiding in je woonkamer. Maareh, ik zie zo ook geen andere makkelijke oplossingen. Wat je nog zou kunnen doen is een beregeninginstallatieklep monteren die je op afstand open/dicht kan doen. Helemaal fancy als je die via home automation kan sturen. Maar dat gaat best ver en is verre van "doen we ff" (behalve als je Atmoz heet dan). | |
daNpy | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:14 |
Ik heb idd 1 vorstvrije die binnen in de bijkeuken uitkomt, maar ook 1 die niet door de muur in de woonkamer komt. | |
bleiblei | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:16 |
Oh, das apart, hoe werkt dat dan? Klinkt wel interessant. Oh, wat ook nog zou kunnen is van dat verwarmingslint om de leiding wikkelen. Die gaat automatisch aan als het onder 0gr C komt en zorgen er voor dat de leiding niet bevriest. | |
daNpy | dinsdag 4 mei 2021 @ 10:31 |
Weet niet precies meer hoe het zat maar het kan idd wel zijn dat ie gewoon in de binnenmuur gefreesd zit nu ik er over nadenk. Dan issie dus gewoon weggestuct. | |
Fazz | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:54 |
Dag klussers, ik heb een vraag In een wandkast wil ik schuifdeurtjes maken waar de tv achter komt te staan. Bij het openen moeten de deuren dan uit de rails schuiven. Kan dit met alle systemen of is dit anders dan standaard? Voorbeeldje: | |
daNpy | dinsdag 4 mei 2021 @ 15:59 |
Je moet wel zorgen dat er een overlap is/blijft, en dat deze sterk genoeg is om het moment van het deurtje te houden. | |
Fazz | dinsdag 4 mei 2021 @ 16:08 |
Ja dat dacht ik ook. Sowieso een rails boven & onder. Maar kan dit met alle systemen verder? De deurtjes zijn 40x80 geloof ik | |
bleiblei | dinsdag 4 mei 2021 @ 16:22 |
Is dit niet gewoon op te lossen met ladegeleiders? Die hebben voldoende uitslag en gewicht lijkt mij ook niet heel spannend. Grootste uitdaging zal zijn om smalle geleiders te vinden . | |
daNpy | dinsdag 4 mei 2021 @ 16:34 |
Slim idee idd, maar dan moeten ze wel onzichtbaar zijn imo On second thought; lade geleiders worden wel anders belast, of hoe is jouw idee van de montage dan @bleiblei? | |
bleiblei | dinsdag 4 mei 2021 @ 17:00 |
Of tegen de achterkant van de deurtjes, of boven & onder de deurtjes. Denk dat achterkant van de deurtjes het beste is. Want zo worden ze ook tegen lades gemonteerd. En dan zie je inderdaad wel als ze open zijn boven en onder de geleider op de kopse kant van de kast zitten. Als je het heel fancy doet, zet je de ladegeleider een stukje naar achteren zoals op dat kastje. Monteer je een u profiel op de geleider waar je het deurtje op schroeft. En dan zet je een latje voor de geleider op het kastje met een spleetje waar het u profiel doorheen loopt. Want ik gok erop dat ze het op die manier gefixed heb en bij dat voorbeeldkastje. | |
PerryVogelbekdier | dinsdag 11 mei 2021 @ 08:08 |
Ik moet een stekker vervangen, maar hebben jullie een idee waar ik zo'n stekker kan kopen? Is gewoon 230v, zonder aarde. Apparaat is een jaar of 20 oud, maar die draad mag vervangen worden.. | |
Vonkenboer | dinsdag 11 mei 2021 @ 09:51 |
Heet dat niet een toestel contact stop of apparaat aansluitsnoer ? | |
PerryVogelbekdier | dinsdag 11 mei 2021 @ 10:16 |
Dat dacht ik eerste instantie ook, maar deze heeft een inham aan de onderkant. En aangezien dit apparaat met water werkt, wilde ik de standaard stekker voorzien van een inham.. | |
bluemoon23 | dinsdag 11 mei 2021 @ 10:24 |
Gaat het maar om 1 balkje of heb je een hele partij ? Volgens mij kun je die 38x120x4200 (SLS hout noemen ze dat) beter verkopen op Marktplaats en 18mm hout kopen dan het in 2en zagen Dat soort zagen van Boels zijn zagen voor op de bouwplaats, ga er niet uit van dat die exact haaks zagen als je iets van 120mm hoog doorzaagt.... [ Bericht 0% gewijzigd door bluemoon23 op 11-05-2021 10:31:01 ] | |
Vonkenboer | dinsdag 11 mei 2021 @ 10:28 |
Hij lijkt wel iets hierop. https://www.google.com/se(...)BEEM&biw=384&bih=731 | |
PerryVogelbekdier | dinsdag 11 mei 2021 @ 11:04 |
Hier had ik zelf niet op gezocht, want ik kon hier echt geen naam voor bedenken.. Maar dit zou moeten passen inderdaad. Ik ga er es gauw eentje bestelle. Thanks! | |
Piles | donderdag 13 mei 2021 @ 11:12 |
Ik heb een ijzeren tuintafel met doorgeroeste poot. Dus ik zoek een (hobby)lasser (omgeving Utrecht) die dat ff kan fixen. Iemand een idee waar/wie dat zou kunnen en willen. Autogarage al gevraagd, maar die konden het niet (geen lasser) | |
Lucky_Strike | donderdag 13 mei 2021 @ 11:44 |
Ik moet een geleider voor een schuifdeur plakken op een tegelvoer met vloerverwarming. Welke kit gebruik ik het best? | |
Vonkenboer | donderdag 13 mei 2021 @ 12:22 |
Denk dat je dan al snel bij een metaalbewerkingsbedrijf uitkomt, of een klussendienst ofzo. | |
Vonkenboer | donderdag 13 mei 2021 @ 12:24 |
Zat te denken aan iets van Den Braven Zwaluw/High Tack montagekit. https://www.kitcentrum.nl(...)C5R8PjRoCPK4QAvD_BwE
| |
Lucky_Strike | donderdag 13 mei 2021 @ 17:02 |
Thanks, dat idee had ik al. Even kijken of we dat ergens hebben en anders op naar Toolstation. | |
jpajs | vrijdag 14 mei 2021 @ 09:25 |
https://www.toolstation.nl/search?q=polymeer | |
AgnesGru | zondag 16 mei 2021 @ 11:22 |
Onze trapleuningen komen steeds los te zitten (leve zachte muren), nu overwegen we de leuningen met smetplanken op de muur vast te maken. Iemand ervaringen met smetplanken? Schroef of lijm je die op de muur, en dan de leuningen erop schroeven? Of juist eerst de leuningen monteren op de planken? Nog andere zaken waar ik op moet letten? | |
Ridocar | zondag 16 mei 2021 @ 11:32 |
Veel schroeven en pluggen gebruiken. Kit ertussen spuiten. Eerst de plank monteren, daarna de leuning | |
AgnesGru | zondag 16 mei 2021 @ 11:40 |
Waar moet de kit dan tussen Wat voor pluggen adviseer je? | |
koentjuh18 | zondag 16 mei 2021 @ 12:00 |
Kan ik gewoon wago lasklemmen (221 die open en dicht kunnen) in een gietmof gebruiken? | |
Vonkenboer | zondag 16 mei 2021 @ 12:46 |
Volgens mij kun je die net als iedere andere lasdop behandelen en verwerken in een gietmof. | |
Vonkenboer | zondag 16 mei 2021 @ 12:47 |
Volgens mij schroef je die planken dan aan de muur en daar vervolgens je leuning weer langs. | |
stavromulabeta | zondag 16 mei 2021 @ 13:11 |
Heb je een chemisch anker in plaats van normale pluggen al geprobeerd? Ik heb hier ook zachte baksteen die met normale pluggen problemen geeft maar de gordijnroedes e.d. die met een chemisch anker vastzitten, zitten muurvast. | |
Ridocar | zondag 16 mei 2021 @ 13:31 |
Kitten tussen plank en wand, wel kit gebruiken dat goed uithardt, zoals Tec 7, Geen acrylaat of siliconen, dat blijft zacht en dan krijg je alsnog beweging in je smetplank. De kit is niet zozeer om te hechten, maar meer als fixatie, dat je plank niet kan bewegen. boor eerst gaten 4 mm in je plank, boven en onderzijde, 40 tot 50 centimeter uit elkaar. Schroef de schroeven in de geboorde gaten tot de punt een centimeter of twee uitsteekt. De plank op de gewenste hoogte tegen de muur zetten en met een hamer tegen de schroefkoppen tikken om de boorgaten in de muur te markeren. boor de gaten met een steenboor 6. De pluggen (Tox) schroef je met de hand op de schroefpuntjes die uit de plank steken. verdeel de kit over de plank en druk het geheel (plank met schroeven en pluggen) in de gaten in de muur. Eventueel met een hamer afwisselend op de schroefkoppen tikken tot de plank tegen de muur zit. (let op, de schroeven niet in de plank hameren) Schroef daarna alles vast. [ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 16-05-2021 13:37:16 ] | |
AgnesGru | zondag 16 mei 2021 @ 16:15 |
Nog niet. Ook wel waard om die optie te onderzoeken | |
Miniem | zondag 16 mei 2021 @ 16:18 |
Een slot van een binnendeur is kapot gegaan. Enigste vervangende slot dat ik kan vinden komt niet met krukgat voor de deur overeen. Dus kan een nieuw gat boren voor een krukgat en de oude dichten. Of ipv een rozet een schild erop zetten die het gat afdekt. Maar het liefst wil ik gewoon een rozet behouden en het oude gat dichten. Zijn er tips om dat gat te dichten, want met alleen wat plamuur krijg je dat gat denk ik niet dicht, zal zo'n 20mm bedragen. | |
DX11 | woensdag 19 mei 2021 @ 22:56 |
Kort vraagje, ik weet dat het bestaat, maar weet niet hoe het heet. Ik heb iets wat ik langere termijn wil ondersteunen, maar ook los te halen moet zijn. Het gaat om zegmaar 2 plastic planken die boven elkaar zweven, met er tussenin loze ruimte. Deze loze ruimte word vrijwel nooit gebruikt (1x per maand misschien) maar er moet wel dagelijks overheen gelopen kunnen worden of zware dingen bovenop gezet kunnen worden. Het plastic is nu niet stevig genoeg. Ik zoek eigenlijk iets wat lijkt op een auto krik, maar dan simpeler/goedkoper. Het moet immers maar 100kg aan kunnen, niet 2000. Dus een soort van plastic krik, een omgekeerde lijmklem zou je kunnen zeggen, die je (het liefst met een schroefdraad zodat het lang in dezelfde positie blijft) kan afstellen qua hoogte. Ik zat ook te denken aan een douche stang, dat is ongeveer het idee wat ik wil, maar dan maar 30-40cm hoog. Ik heb een illustratie gemaakt van het zij aanzicht: Een auto bok komt heel erg in de buurt maar is overkill en onnodig breed, heb liever een smaller paaltje waar je eventueel nog dingen langs kan schuiven. Een bureau poot of douche stang komt in de buurt maar is veel te lang. Ik heb het idee in mijn hoofd dat dit bestaat als zijnde een soort omgekeerde lijm klem waarmee je 2 dingen uit elkaar kan duwen, en die je ook super snel kan ontgrendelen om het weg te halen. En ja uiteraard zou een houten balk op maat kunnen, maar ik zoek juist iets wat wel heel stevig staat als het nodig is, maar ook (na ontgrendelen) makkelijk tijdelijk te verwijderen is. Hopelijk heeft iemand een idee! [ Bericht 7% gewijzigd door DX11 op 19-05-2021 23:04:41 ] | |
Lucky_Strike | woensdag 19 mei 2021 @ 23:16 |
Is een bouwstempel wat je zoekt? | |
DX11 | woensdag 19 mei 2021 @ 23:17 |
Heel erg in de buurt, maar dan 30/40cm lengte. | |
Lucky_Strike | woensdag 19 mei 2021 @ 23:20 |
Oh, ik heb over de lengte/hoogte heen gelezen. Zulke kleine bouwstempels zijn er geloof ik niet. Maar er is vast iets. Ik zou dan toch denken aan een T van twee balken. Maar er heeft vast iemand een beter plan. | |
DX11 | woensdag 19 mei 2021 @ 23:22 |
Om nog wat extra uitleg te geven, het hele geheel bevind zich in een werk bus (dubbele bodem) waaronder ze wat vergeten zijn te verstevigen en dat gaat ook niet gebeuren. Verder mag ik niet schroeven in die bus. Dus met houten balken werken word hem niet want dat staat of niet stevig genoeg dat het los komt, of zo stevig (als ik de balk te lang maak) dat het niet snel tijdelijk te verwijderen is. | |
NotToBe | woensdag 19 mei 2021 @ 23:47 |
Snelspanlijmklemmen kunnen ook 1 stuk aan de andere kant zetten en kunnen dan spreiden. | |
DX11 | woensdag 19 mei 2021 @ 23:49 |
Ja maar dat ik denk dat die geen 100kg kunnen ondersteunen en die lange extra stok gaat in de weg zitten (zou ik natuurlijk er af kunnen zagen). | |
Vonkenboer | donderdag 20 mei 2021 @ 06:33 |
Op alliexpress heb ik zoiets al eens voor bij zien komen. Wellicht kun je hier wat mee ? https://a.aliexpress.com/_vCjrKl | |
Gieliovd | donderdag 20 mei 2021 @ 06:39 |
Het is een vaste maat, dan pak je toch simpelweg een balkje hout en wat plaatjes multiplex en daar maak je een stempeltje van. Ertussen zetten of schuiven en klaar. | |
manny | donderdag 20 mei 2021 @ 09:29 |
Piepschuim + Zaag + Vuilniszak + Ducttape. Men zage het piepschuim in de juiste vorm. Wikkel vuilniszak om piepchuimblok. Add the magic ingredient: Ducttape. | |
manny | donderdag 20 mei 2021 @ 09:40 |
Tevens kijktip naar mijn bescheiden mening. En ja. Deze meneer klust. | |
verita | maandag 24 mei 2021 @ 21:41 |
Ik weet dat ik het eerder heb gevraagd maar toen heeft er niemand het juiste antwoord gegeven. Maar nu moet hij echt los!!!! Ik heb deze raampjes, het zijn alleen kiepramen bij gebrek aan ruimte voor draai-kiep. (volgens kozijnbouwer te klein voor mechanisme, dus dat zal zo zijn) Maar hoe in vredesnaam krijg ik die k*tscharnieren los? Ze moeten eraf, anders kan ik de kozijnen niet kitten en schilderen.Mijn assortiment van normale schroevendraaiers zijn of te dik, hebben de schacht te kort, of zijn weer te lang, want breedte tussen scharnieren is maar 20 cm . Ik weet het even niet meer, please help. Of vertel me hoe die krengen heten, dan kan ik een YT filmpje zoeken ofzo. Thanks. | |
Ridocar | maandag 24 mei 2021 @ 22:04 |
verita | dinsdag 25 mei 2021 @ 13:38 |
Hoe heet zo'n ding? Een grotere variant is waarschijnlijk een breekijzer? | |
daNpy | dinsdag 25 mei 2021 @ 13:41 |
Koevoet | |
Ridocar | dinsdag 25 mei 2021 @ 14:18 |
Een haakse schroevendraaier. | |
verita | dinsdag 25 mei 2021 @ 14:50 |
Thanks man Ik hoop dat het nu wil. | |
Vonkenboer | dinsdag 25 mei 2021 @ 14:59 |
Je hebt ook geen naam van een fabrikant van het kozijn ? | |
verita | dinsdag 25 mei 2021 @ 15:13 |
Nee, is via de aannemer gegaan, volgens mij bestaat de firma ook niet meer. Op de nota staat: geleverd en gemonteerd kozijnen, draaikiepramen en ramen inclusief dauerluft Ondertussen blijkt na gesprek met scharnierenspecialist dat het BLOKscharnier is, dat hij eruit getikt zou moeten kunnen worden van de kant van de tegelmuren (raam zit in nis). En zo geschiede... YES YES ze zijn eruit!!! Iedereen bedankt [ Bericht 10% gewijzigd door verita op 25-05-2021 16:30:43 ] | |
WheeleE | woensdag 26 mei 2021 @ 10:49 |
Mijn huidige bel is zo'n oud jaren 80 BRRRRT-ding waar ik me regelmatig de tandjes van schrik. Ik wil m daarom vervangen door een draadloze deurbel met een vriendelijker geluid. De bel is nu hoog in de hal gemonteerd, aangesloten op de meterkast (aan de overkant van de hal) door middel van een beltrafo. Een draadloze bel heeft uiteraard stroom nodig. Kan ik de wandcontactdoos waar de bel nu mee in de muur zit vervangen door een gewoon stopcontact en daar een draadloze deurbel in prikken? | |
Gieliovd | woensdag 26 mei 2021 @ 13:40 |
Een wandcontactdoos is hetzelfde als een stopcontact. Wat is nu je situatie? Een draadloze bel plug je in je stopcontact. Heb je die? Prima. Zet je beltrafo uit, nieuwe bel in wcd en klaar. | |
WheeleE | woensdag 26 mei 2021 @ 13:49 |
Ehm...Ik blijk er minder van te weten dan ik dacht. Geen idee wat er nu in de muur achter de bel zit, ik dacht dat er alleen een draad van de trafo naar de bel liep. hoe het nu zit ga ik proberen te achterhalen, en dan kom ik t.z.t. hier weer terug. Thanks so far! | |
qajariaq | woensdag 26 mei 2021 @ 16:03 |
Een draadloze bel heeft meestal een eigen drukknop (zender) op een batterij die vele jaren mee gaat. De bel (ontvanger kan op batterij werken maar soms ook op een stopcontact. Wat je naar mijn idee moet doen is de beltravo uit het stopcontakt halen of minimaal de draadjes naar de drukknop en de bel los maken. Daarna kan je de drukknop van de muur halen en op die plek de nieuwe drukknop plakken. De bel zelf hang je ergens in huis, al dan niet in een stopcontact. | |
Gieliovd | woensdag 26 mei 2021 @ 19:48 |
Achter de verrader bel zit meestal niets. Daar loopt vanaf de trafo een draadje naartoe. | |
Toiletgebruiker | donderdag 27 mei 2021 @ 18:54 |
Ik wil de deurbel vervangen alleen het gat waar de draden in zitten zit volgespoten met grijs, elastisch spul. De draden zijn niet lang genoeg en moeten dus verder naar buiten, maar dat wil niet door dat grijze spul. Iemand een manier om dat grijze spul uit het gat (in het houten kozijn) te halen? Met een platbektang schiet ik nog niet heel veel op. | |
Gieliovd | donderdag 27 mei 2021 @ 19:07 |
Dat zal kit zijn. Met een boormachine en houtboortje? | |
Vonkenboer | donderdag 27 mei 2021 @ 19:42 |
Met een platte schroevendraaier wellicht een idee ? Dan heb je minder kans op beschadigingen dan dat je met een boortje in de weer gaat. | |
WheeleE | vrijdag 28 mei 2021 @ 21:02 |
Er is vandaag in de meterkast en achter de bel gekeken. Er is genoeg ruimte om een stopcontact te monteren, alleen de stroomdraad moet vernieuwd worden. Appeltje-eitje, zo blijkt | |
Hupje | zondag 30 mei 2021 @ 08:53 |
Op mijn poort zit al jaren deurbeslag wat waarschijnlijk voor binnen bedoeld was. Hartstikke vastgeroest dus op de krukstift. Hoe krijg ik dit er af? Zo dicht mogelijk bij de poort de klink er af zagen? En wat voor beslag is geschikt voor een poort? Beslag voor een binnendeur dus duidelijk niet. Maar beslag voor een buitendeur is eigenlijk overkill, ik hoef geen uittrekbeveiliging enzo. Gewoon klinken met een cilinderslot. | |
Stefanovic83 | zondag 30 mei 2021 @ 09:15 |
Ik zoek zoiets, voor een schoenen kast. Moet dus wel een beetje robuuster zijn dan hier afgebeeld. Weet iemand hoe dit heet en waar ik goede online kan kopen? | |
daNpy | zondag 30 mei 2021 @ 09:19 |
Met openingsbegrenzer vind ik al een heleboel op Goochel | |
nijb_jan | zondag 30 mei 2021 @ 15:31 |
Dat is een klepschaar of klepscharnier. | |
Stefanovic83 | zondag 30 mei 2021 @ 21:18 |
Merci! Gevonden | |
Claudia_x | dinsdag 1 juni 2021 @ 15:27 |
Ik heb een kleine vraag: ik wil een vrijstaande buitenmuur laten schilderen. Een van de schilders heeft geadviseerd om eerst iets op de muur te maken (een soort dakje) zodat regen er langs loopt en niet erin. Denken jullie dat dat inderdaad nodig is? Ik heb wel vaker muren als erfafscheiding gezien en heb nog niet eerder gezien dat zoiets erop was gemonteerd, dus het leek me niet noodzakelijk. | |
qajariaq | donderdag 3 juni 2021 @ 13:46 |
Wonderlijk dat je nog geen antwoord hebt. Ik zie wel vaak dat de bovenkant van een muurtje een bol cementlaagje heeft. Ik neem aan dat water wat bovenop je muurtje blijft de stenen te vochtig maakt. risico op vorstschade of dat de verf weer los laat. Maar eh, ik brainstorm maar iets zonder er verstand van te hebben. Zie het als een kick-up. [ Bericht 0% gewijzigd door qajariaq op 03-06-2021 13:52:05 ] | |
qajariaq | donderdag 3 juni 2021 @ 13:49 |
Ik probeer door de verdiepingvloer te boren. Heb ik wel eens vaker gedaan. Nu blijf ik op ruim driekwart hangen, ook bij de tweede poging met een nieuwe locatie een paar cm verder. Kan het zijn dat het beton daar meer kiezel bevat en dat ik er daardoor niet doorheen kom? Mag ik met enige kracht het gaan forceren of sloop ik dan van alles zoals de boor en boormachine? Huis is van 1990 mocht dat interessant zijn. Betonnen kanaal platen met voeg, ik zit tien a vijftien cm uit die voeg | |
Makrolon | donderdag 3 juni 2021 @ 21:30 |
Kan gewoon zijn dat je wapeningsstaal tegen komt natuurlijk. Wat voor boor/boormachine heb je? | |
spinazieruiker | donderdag 3 juni 2021 @ 23:14 |
"De zwarte steigerbuis koppelingen zijn niet geschikt voor buiten." https://www.gamma.nl/asso(...)zwart-27mm/p/B551045 Is dit omdat buiten de coating loslaat? Of omdat ze buiten gaan roesten? Of iets anders? | |
qajariaq | vrijdag 4 juni 2021 @ 08:40 |
Budget boorhamer met een 20 mm boorbit wat nu wel versleten is vrees ik. Dat staal was mijn eerste gedachte ook, daarom was ik een paar cm diagonaal opgeschoven voor een tweede poging. Omdat het kennelijk nog maar om geen twee cm ging en de onderkant toch niet in het zicht was ben ik met de scherpe breekijzer gaan kloppen en dat ging er wel doorheen. Daarna nog met de boor geprobeerd, het is geen netjes gat geworden maar met enig geweld heb ik er een mantelbuis in gekregen. Nu maar hopen dat de kabel er nog door wil :-). Bedankt. | |
verita | zondag 6 juni 2021 @ 14:45 |
Eigen quote Maar ik heb ze ondertussen niet alleen eruit, maar ook geschilderd, het resultaat is hier te zien, zie de foto's van de badkamer beneden (die in het toilet beneden staat er niet duidelijk op). @Leandra zal ook direct snappen waarom ik zoveel tijd nodig heb voor het reinigen van het huis | |
Vonkenboer | zondag 6 juni 2021 @ 16:59 |
Denk zelf dat de coating niet weersbestendig is | |
Leandra | zondag 6 juni 2021 @ 17:24 |
Ik ben zo blij dat je mij gementioned hebt en niet mijn man, want hij zou instant verliefd zijn op je huis | |
verita | zondag 6 juni 2021 @ 18:58 |
Thanks, maar ik weet niet wie je man is? | |
spinazieruiker | zondag 6 juni 2021 @ 19:05 |
Dank voor je reactie Bij een andere leverancier las ik dat de buizen (bij hen in elk geval) onder die coating ook niet gegalvaniseerd zijn. Naast de kwaliteit van de coating zelf gaat dat ook niet helpen om ze er zo uit te laten zien | |
Leandra | zondag 6 juni 2021 @ 19:38 |
Ik vind je huis zo leuk dat ik dat niet eens durf te zeggen, hij verkoopt direct ons nieuwe huis | |
verita | zondag 6 juni 2021 @ 19:50 |
Oeps... Doe maar niet dan, ik wil niet stoken in een gelukkig huwelijk/relatie. Dank je voor je compliment. Wij vinden het ook een geweldig huis, ik heb het nog zelf ontworpen ook. (er stonden nog slechts 2 zijkanten en een gedeelte van de verdiepingsvloer). Uiteraard wel laten controleren door constructeur.
[ Bericht 4% gewijzigd door verita op 06-06-2021 20:04:44 ] | |
Gieliovd | zondag 6 juni 2021 @ 19:53 |
Nee! Zo'n gaaf huis en dan verkopen | |
verita | zondag 6 juni 2021 @ 19:55 |
| |
spierbal | zondag 6 juni 2021 @ 20:38 |
Geen idee hoe fancy het eruit moet zien. Maar 2 draadeindes. Beide kanten een moer erop draaien. Pijp erover heen met grotere diameter dan het draadeind, de moeren gebruiken om de pijpen omhoog of omlaag te schuiven. | |
DX11 | maandag 7 juni 2021 @ 00:45 |
Dat is wel een creatieve oplossing! Maar het moet wat groter zijn, zodat het echt goed het gewicht verspreid. Dus ik ga toch maar simpel een omgekeerde U vorm maken van houten balken, en dan precies op maat zodat ik hem er uit kan halen indien er geen gewicht op leunt. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen. Maar bedankt voor het meedenken! | |
Red_85 | maandag 7 juni 2021 @ 09:43 |
Binnenkort ga ik verhuizen naar een huis waar al 2 houten vloeren liggen. Top neergelegd, kan nog jaren mee en mooi afgewerkt. Zonde om ze er uit te halen maar toch zou ik voordat ik er in ga wel iets er aan willen doen. 1: Beneden zit in het type donkere en lichtere plekken. De lichtere plekken vind ik wat flets en mag de houtnerf er wel wat meer door heen komen. Mag wel wat meer persoonlijkheid hebben. De donkere plekken zijn wel weer tof. 2: Boven vind ik het wat te geel en zou dit wat meer naar bruin willen hebben. Iemand ervaringen wat hiermee te doen? Olie, wax... schuren? | |
miss_sly | maandag 7 juni 2021 @ 10:08 |
VVoor je gaat oliën of waxen, lijkt me sowieso schuren. En even navragen wat voor behandeling deze vloer eerder heeft ondergaan bij de huidige bewoners. | |
Red_85 | maandag 7 juni 2021 @ 10:10 |
Dank! Boven is 3 jaar terug nieuw gelegd, verder ongemoeid gelaten. Beneden bestaat al wat langer en kan nog 2x geschuurd worden. Zit waarschijnlijk een olie op maar dat weten de huidige bewoners niet. | |
spierbal | maandag 7 juni 2021 @ 17:44 |
Ik gebruik dit altijd als jackup in het veld als ik verder niets omhanden heb ghehe. Verbaasd mij altijd nog hoe veel kracht je daarmee kan bereiken. | |
DX11 | maandag 7 juni 2021 @ 17:47 |
Is ongetwijfeld stevig, maar over een vrij small oppervlakte. En wat er op ligt is een soort plastic plaat van 1cm dik, dus ik ben een beetje bang als ik zo iets smals/ scherps maak en er iets zwaars op zet dat de pijp rechtstreeks door de plaat heen komt. | |
jpajs | dinsdag 8 juni 2021 @ 08:21 |
Als het veer en groef is kan je niet oneindig schuren. Het kan gebeuren dat je te ver schuurt en je in de groeven kijkt. Verstandig is om er een goede parketboer bij te halen die verstand van zaken heeft er van te voren naar laten kijken wat er mogelijk is. | |
Red_85 | dinsdag 8 juni 2021 @ 09:39 |
Dank. En ga ik ook doen met 2. Alleen wil wel een beetje beslagen ter ijs komen natuurlijk | |
Goddelijker | dinsdag 8 juni 2021 @ 18:44 |
De houten schuur in ons huis is hard toe aan een nieuw laagje verf. De oude laag is helemaal dof en hier en daar zitten een paar kale plekken (slecht onderhoud door vorige bewoners). Wat voor een verf kan ik hiervoor het beste nemen? Een grondverf en aflak? Of een systeemverf/schakelverf, zodat het hout wat meer kan 'ademen', aangezien het een houten schuur is zonder isolatie of afwerking aan de binnenzijde. | |
spinazieruiker | dinsdag 8 juni 2021 @ 19:29 |
Hangt er vanaf wat er nu op zit. Weet je of er een verflak of een beits op zit? | |
bleiblei | woensdag 9 juni 2021 @ 09:34 |
Ff vraagje, wat voor gevelbekleding zouden jullie kiezen voor een houtskeletbouw garage, voor de muren die je niet ziet, waar je niet bij kan voor onderhoud en die grenst aan een stuk tuin met dramaplanten zoals klimop, bamboe en bramen? Oh, en zo goedkoop en dun mogelijk . Want hoe breder (zoals baksteen muur) hoe meer ruimte het kost en hoe duurder. Ja, ik zie het toch niet. Dus hoe het eruit ziet boeit mij echt totaal niet. | |
Lucky_Strike | woensdag 9 juni 2021 @ 11:41 |
Ik wil graag gebeitste douglas planken op betonnen opsluitbanden lijmen/kitten, in de tuin dus. Waarmee doe ik dat zo dat het een jaar of 5-10 blijft zitten? | |
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 11:45 |
Gewoon stenen. | |
DikDikkie | woensdag 9 juni 2021 @ 11:55 |
Damwandplaten. Opzoek naar een restpartij/B-keus. | |
bleiblei | woensdag 9 juni 2021 @ 12:32 |
Ja, maar das duur en alles het kost minimaal 10cm breedte, waarbij ik juist probeer de breedte te optimaliseren . Damwandplaten klinkt wel goed eigenlijk! Ik ga eens zoeken. | |
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 13:06 |
Ga je niet isoleren dan? Het moest toch ook een mancave worden? Je schuur is toch niet zó klein? | |
bleiblei | woensdag 9 juni 2021 @ 13:23 |
Nouja, het wordt in de breedte niet heel riant. En baksteen + isolatie wordt al gauw 30-50cm dik. Sandwichpanelen hebben al isolatie en zijn 10cm dik. Scheelt nogal . Maar ben bezig met een schatting hoe duur het geintje wordt, dus ff oriënteren qua opties. | |
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 13:31 |
To be honest, met een huis zoals de jouwe doet een schuur met sandwichpanelen (ook al is het 1 kant) nogal afbreuk imo. Helaas is alles de laatste tijd flink duurder geworden, dus kun je nog dieper in de buidel tasten | |
bleiblei | woensdag 9 juni 2021 @ 15:00 |
Ook als alleen de buren het zien als ze eerst een oerwoud weg hebben gehaald van 3m breed en hoog bamboe? | |
daNpy | woensdag 9 juni 2021 @ 15:15 |
Jup. Of je moet het echt zo bouwen dat je er van jouw perceel en binnen niks van ziet. Tegen het onkruid lijkt het me overigens wel een betere oplossing als stenen. Klimop kan daar wat mee verpesten als die panelen, denk ik. Maar je zult een meter of 2 ruimte nodig hebben rond de bouw dus dat oerwoud kun je vast gaan snoeien | |
Goddelijker | woensdag 9 juni 2021 @ 18:54 |
Het is niet doorzichtig, dus ik gok lak. | |
PJ | woensdag 9 juni 2021 @ 19:25 |
High Tack van Den Braven https://www.denbraven.com(...)tack/?from_root=true | |
Lucky_Strike | woensdag 9 juni 2021 @ 22:28 |
Van elke 10 vragen die ik hier stel is 5 keer het Den Braven High Tack het antwoord | |
bleiblei | woensdag 9 juni 2021 @ 23:00 |
Ja, maar in dit geval weet ik niet of dat zo goed werkt. Mijn ervaring is dat het gewoon los gaat laten. Wat ik zou doen is gewoon met schroeven & pluggen vast zetten. Wil je geen schroeven in het zicht en doe je liever moeilijk , kan je een latje op het beton vast zetten met schroeven en pluggen. In de douglasplank een groef frezen met het formaat van dat latje en die plank dan op het latje lijmen met D4 houtlijm. | |
daNpy | donderdag 10 juni 2021 @ 07:31 |
Als je het vast gaat zetten met schroeven zou ik sowieso een raamwerk maken achter het Douglas. Maar omdat het hier over bandjes gaat heb ik het idee dat het allemaal vrij klein/laag is. High tack werkt trouwens wel super. | |
bleiblei | donderdag 10 juni 2021 @ 09:27 |
Eens, op een aantal combinaties na. En 1 daarvan is beton icm. hout buiten wat veel te lijden heeft (omdat het als bijv. traptrede of zitvlak gebruikt wordt). Overigens zie ik dat ze op internet vaak contactlijm of polymax adviseren. Maar ook met contactlijm heb ik geen geweldige ervaring. Al kan dat ook komen doordat ik dat sowieso teringrommel vindt wat bij mij nooit blijft zitten . | |
daNpy | donderdag 10 juni 2021 @ 09:33 |
Contactlijm moet je aan beide kanten aanbrengen en dan eerst laten drogen. Wat bij mij ook niet werkt idd. | |
kanovinnie | donderdag 10 juni 2021 @ 09:58 |
Ik wil een border in de tuin maken van hardhouten planken die ik aan paaltjes vastzet. Hoe lang zou ik die paaltjes moeten maken? De plank gaat 20cm hoog worden, ik zat te denken om de paaltjes dan 40 cm te maken. Sla ik 20 cm in de grond. De plank zelf komt gedeeltelijk ingegraven in de grond te zitten, want de tuin heeft een redelijk afschot naar de straat. En met 20 cm de grond in hoef je denk ik ook niet voor te boren? | |
bleiblei | donderdag 10 juni 2021 @ 10:25 |
20cm is wel echt weinig. Normaal is het 1/3de in de grond en 2/3de boven de grond. Maar met zulke korte paaltjes, zou ik 30-40cm de grond in slaan. En voorboren lijkt mij niet nodig bij dit soort dieptes. Maar ik zou zeggen, probeer het met 1 paaltje. Valt het mee, tik je ze er met een rubberen hamer erin. Valt het tegen, spit je het even om met een schep, duw je het paaltje erin en stamp je de grond er omheen weer aan. | |
kanovinnie | donderdag 10 juni 2021 @ 11:02 |
Daar had ik geeneens aan gedacht! Thanks | |
PJ | donderdag 10 juni 2021 @ 20:07 |
Als het gewoon goed schoon is en je genoeg dotten aanbrengt gaat het geen kant meer op. werkt van -40 tot 90 graden. | |
Gieliovd | maandag 14 juni 2021 @ 12:03 |
Even een vraag voor de elektra specialisten onder ons. Mag ik 2 aders onder één klem van een automaat aansluiten? - Beide aders zijn 2,5mm² harde kern - Beide apparaten samen komen nooit aan 16A stroom - De automaten hebben een soort "kooiklem" dus géén schroefje die je ader kapotdrukt. Betreft een normale 16A automaat van EMAT. Internet is tegenstrijdig, NEN1010 spreekt van "deugdelijke aansluiting" maar is niet specifiek. Als het kan wil ik voorkomen te werken met van die aftakblokjes of 2 automaten. | |
mrPanerai | maandag 14 juni 2021 @ 13:38 |
Weet iemand of plastidip-verf (spuitbus) pakt op rubber? (wil duikvinnen markeren, want veel dezelfde in onze groep) | |
Makrolon | maandag 14 juni 2021 @ 14:24 |
Als ik t goed heb mag dit. Doe het zelf in ieder geval wel. Check wel goed dat beide draden naast elkaar zitten en trek er even goed aan als je ze vast hebt. | |
manny | maandag 14 juni 2021 @ 16:04 |
Het genot van een maandenlang uitgestelde mini "reparatie". Batterij van autosleutel vervangen. Niet meer als een debiel die knop bijna door de sleutel drukken terwijl je op 5 cm van de vooruit die sleutel probeert te richten... Beetje priegelen, toch maar even YouTube filmpje gekeken over de volgorde, maar operatie geslaagd. Natuurljk super simpel en weer achteloos de auto open zappen zoals het hoort. | |
PJ | maandag 14 juni 2021 @ 17:15 |
https://www.linkedin.com/(...)el-niet-freek-eggels Mooie uitleg. Kort: kan als automaat daar specifiek voor gemaakt is anders niet. | |
Gieliovd | maandag 14 juni 2021 @ 19:42 |
Ik heb de fabrikant maar even gevraagd. Ik heb het idee kooiklem is dat er een plaatje op de draad drukt, als de draden even dik zijn... | |
Adrie072 | vrijdag 18 juni 2021 @ 15:59 |
Hoi, ik ben op zoek naar een plaatje/afbeelding van een trap (maar dan niet zo`n glanzend aluminium ding) met wieltjes onderop en dan een beugel waarmee de trap iets omhoog wordt getild en daardoor niet meer kan rijden. Vroeger misschien in warenhuizen, kruidenierswinkel, theater enzo gebruikt. Mocht iemand denken ja dat heb ik/gevonden op internet, graag! | |
qajariaq | vrijdag 18 juni 2021 @ 16:19 |
Bedoel je zoiets maar dan van hout? http://m.nl.kmstoragees.c(...)-rolling-ladder.html | |
Adrie072 | vrijdag 18 juni 2021 @ 16:28 |
Ja, nee onderop moet dan een beugel zitten waarmee je met je voet op kunt duwen, zodat de trap omhoog komt en de wieltjes dus vrij van de grond zijn. | |
Tom_ | vrijdag 18 juni 2021 @ 20:46 |
Losse wielen erop monteren die omhoog kunnen klappen een optie? | |
ShoNuf | vrijdag 18 juni 2021 @ 21:16 |
Zojuist wilde ik vanuit de meterkast een utp kabel via de glasvezelkabel van KPN omlaag drukken onder de vloer. Ik had even wat pur weggehaald en het lukte perfect. Vervolgens ben ik onder de vloer gegaan om de kabel te pakken echter zit de kabel blijkbaar in een pvc pijp van 8cm breed. Kan ik hier gewoon een gat in boren om mijn utp kabel te pakken en deze door te trekken naar de achterkant van mijn woning. Oftewel zit er naast een glasvezelkabel van KPN nog meer in die buis? Heb internet van Ziggo dus kpn gebruik ik niet. Graag hoor ik van jullie. | |
Pensioengenieter | zaterdag 19 juni 2021 @ 16:42 |
Of er meer in die pijp zit kunnen we niet weten, als je kunt boren zonder andere draden te beschadigen mag je van mij boren. Maar ik zou toch even andere oplossingen overwegen. | |
qajariaq | zaterdag 19 juni 2021 @ 17:25 |
80 mm om een glasvezel door te voeren lijkt mij een beetje onzin. Die pijp zal wel een andere functie hebben of er loopt een bundel doorheen voor de hele buurt. Er in boren lijkt me dan wel een risico. Bij mij loopt die glasvezel onbeschermd door de tuin en komt vlak bij de muur omhoog. De doorvoer is zonder mantelbuis onder een kleine hoek naar buiten. Heb je geen ander gat naar je kruipruimte of kan je zelf niet iets boren? Je moet ook weer ergens omhoog of naar buiten dus boren moet je toch. UTP zou ik zo mogelijk (niet noodzakelijk of verplicht) wel in een mantelbuis(je) doen, gaat ie vast langer mee. | |
ShoNuf | zaterdag 19 juni 2021 @ 17:46 |
Naar buiten toe hoef ik niet te boren. Ik maak gebruik naar buiten toe van het ventilatieroostertje. Dan hang ik de accespoint daarboven en heb ik wifi in de serre. Maar wat zou er nog meer in kunnen zitten, alleen de glasvezelkabel van kpn komt de meterkast in. | |
qajariaq | zaterdag 19 juni 2021 @ 18:47 |
De meeste meterkasten hebben meer functies dan alleen een glasvezelkabel. Je moet gewoon goed opletten dat je geen elektra, gas of water gaat raken. Als in die 80 mm alleen glasvezel zit dan is dat nogal overgedimensioneerd. Kan je zien waar die 80 mm naar toe gaat? Soms zijn de vloer en/of wanden van de meterkast wat dunner om in de kruipruimte te komen. Als je een 20 mm boor hebt kan je daar een 19 mm pijp doorschuiven en daar past net een rj45 stekker van utp doorheen. Desnoods haal je een 8mm lange boor bij de bouwmarkt en maak daar een gat mee, dan zonder mantelbuis en je moet er wel zelf een stekker er aan knijpen. Ik ga je niet tegen houden om in die buis van 80 mm een gat te boren maar ik heb dan ook geen flauw idee van wat je er gaat tegen komen. Omdat je die draad moet opvissen zal je een behoorlijk gat moeten maken. | |
Vonkenboer | zaterdag 19 juni 2021 @ 19:03 |
Zou er in ieder geval niet zomaar een gat in maken; deze invoerbuizen lopen in één stuk van de meterkast plaat naar buiten toe. Dan kan hij nog beter gewoon een gat door de meterkast plaat en de onderliggende vloer boren en daar de kabels door heen halen. Waarbij ik geen garanties geef of daar in de onderliggende vloer onder de meterkast niet allerlei andere leidingen liggen. https://www.liander.nl/si(...)0doorvoerbochten.pdf | |
ShoNuf | zaterdag 19 juni 2021 @ 20:27 |
@Vonkenboer, bedankt voor je link van Liander. Het is een grijze doorvoerset voor telecom (kpn) blijkbaar. De woning is in februari opgeleverd en is gasloos. De doorvoerset gaat gewoon naar de weg toe. Alleen de glasvezelkabel van KPN komt eruit in de meterkast. Ik denk dat ik er redelijkerwijs van kan uitgaan dat er niets meer inzit. Ik ga van de week het gewoon proberen. Heb geen zin om in het beton te moeten boren (zo'n grote boor heb ik ook niet). | |
Vonkenboer | zondag 20 juni 2021 @ 10:50 |
Technisch gezien is alles vanaf de meterkast plaat en de invoerbuizen tot aan de openbare weg niet eens jou eigendom dus mag je daar zelf niets aan wijzigen. Kun je hier geen foto plaatsen van je meterkastvloer ? Dan kunnen we met ze allen eens meekijken of er geen andere mogelijkheden zijn | |
Ridocar | zondag 20 juni 2021 @ 16:07 |
In de overgebleven mantelbuizen mag je erin stoppen wat je wilt. Alleen de mantelbuizen die bezet zijn door nutsvoorzieningen moet je met rust laten. Je hebt wel te maken met bepaalde gereserveerde dimensies in de meterkast waar je rekening mee moet houden. | |
ShoNuf | dinsdag 22 juni 2021 @ 20:52 |
https://ibb.co/k6BC0p8 Het is trouwens een grijze buis van 5cm. Wat moet kpn er nog meer in hebben zitten dan glasvel (betreft nieuwbouw met oplevering februari 2021, dus gasloos). | |
Vonkenboer | dinsdag 22 juni 2021 @ 22:31 |
Dat aardpuntje hangt er ook fantastisch bij zeg; zou daar ook wel wat aan doen. En als het aangelegd is door een installateur dan is het wel erg beroerd gedaan. Behalve die glasvezel kabel zal er van kpn niets anders door de buis gelegd zijn. Maar volgens mij wil je ondanks adviezen om het niet te doen; er gewoon een gat in de buis boren om dan onder de vloer een kabel eruit te kunnen hengelen | |
Makrolon | dinsdag 22 juni 2021 @ 22:53 |
Kan je niet gewoon ergens anders door die meterkast plaat naar beneden? | |
derLudolf | dinsdag 22 juni 2021 @ 23:28 |
Aan welke IP norm moeten buitenstop wcd's voldoen? Bij Sander Vunderink zie ik vooral IP44 | |
kanovinnie | woensdag 23 juni 2021 @ 00:23 |
Lijkt me dus prima geschikt! | |
ShoNuf | woensdag 23 juni 2021 @ 05:36 |
Ehh, aardpuntje, waar kan ik dat zien? Ik heb niet zo'n grote boor om te boren in de meterkast,dat is het probleem, dit lijkt mij het meest makkelijk. De installateur heeft de meterkast aangelegd (projectwoning nieuwbouw). | |
Vonkenboer | woensdag 23 juni 2021 @ 06:11 |
IP44 is voldoende; dit is spatwaterdicht. | |
Makrolon | woensdag 23 juni 2021 @ 07:11 |
Als t beton niet door gestort ligt onder de meterkast plaat voor je daar zo doorheen met een speedboor.. Maar meestal zitten er ook nog wel doppen die je er uit kan wippen. | |
derLudolf | woensdag 23 juni 2021 @ 08:32 |
Super! Dacht even dat eerste cijfer voor water was. Hier om het werk zijn bijvoorbeeld elektromotoren vaak ip54/55. | |
Vonkenboer | woensdag 23 juni 2021 @ 12:23 |
Die op kwalificatie mag je ook gewoon buiten gebruiken, alleen die zijn dan spuitwater dicht Maar IP44 is normaal gesproken voldoende. | |
BEFEM | zondag 4 juli 2021 @ 18:41 |
Ik zoek een UTP wandcontactdoos voor dit gat: Wil een inbouwdoos, voor de rest weet ik niet wat het verschil is. Categorie 5, 6,7, female, male. Bij Karwei kosten ze 40 euro, online kan je al voor 10 euro klaar zijn . Iemand enig idee welke ik nodig heb? Het gat is rond en die online zijn allemaal vierkant, past wel gewoon neem ik aan? | |
derLudolf | zondag 4 juli 2021 @ 19:53 |
Categorie staat op de kabel, waarschijnlijk 5E of 6. Maar je kunt best een 6 wanddoos op een 5E kabel doen. Zo zou het moeten werken. Bovenste is universeel, de rest Bush Jaeger, maar heb je een ander merk in de rest van het huis passen die ook over het inbouw element. https://www.sandervunderi(...)cat-6-standaard.html https://www.sandervunderi(...)-creme-1803-212.html https://www.sandervunderi(...)me-2511-212-506.html | |
BEFEM | zondag 4 juli 2021 @ 21:04 |
Bedankt, gelijk besteld | |
Isane | maandag 5 juli 2021 @ 06:42 |
Let er op wel op dat je een punch down tang nodig hebt. Bv https://www.allekabels.nl(...)ZtJWknRoCqzkQAvD_BwE En monteer alles op de b methode af (Dat is de Europese manier) | |
BEFEM | maandag 5 juli 2021 @ 08:42 |
Die heb ik niet en die methode zegt me niks. Ik dacht dat het gewoon zo makkelijk was als de kabel aan de achterkant erin klikken, dan de contactdoos vastzetten in het gat met een schroevendraaier ofzo en klaar is kees | |
Gieliovd | maandag 5 juli 2021 @ 08:46 |
Ff Sander bellen dat hij deze erbij doet: https://www.sandervunderink.nl/lsa-tool.html | |
BEFEM | maandag 5 juli 2021 @ 10:26 |
Te laat, kan niet meer . Zouden ze zoiets ook bij ecotools hebben? Daar moet ik ook nog bestellen. | |
Vonkenboer | maandag 5 juli 2021 @ 11:04 |
Zo ver ik weet hebben ze bij ecotools dergelijke tangen niet. | |
Tegan | woensdag 7 juli 2021 @ 18:49 |
Ik heb even advies nodig. Sorry als het een domme vraag is. Ik heb een 400v 16a perilex in mijn keuken (huurhuis) voor een nog te kopen inductiekookplaat. Echter wil ik het liefst een oven (reeds in bezit) én een inductiekookplaat aansluiten. Is het mogelijk die perilex simpel aan te laten passen door een electricien naar dat je de twee groepen apart gebruikt ofzo? [ Bericht 2% gewijzigd door Tegan op 07-07-2021 19:20:15 ] | |
knakworst3d | vrijdag 9 juli 2021 @ 22:52 |
vraagje wellicht dat iemand hier kan helpen: Ik heb een jaar of 5 geleden ooit eens bij de Ikea zo'n picknickbankje gekocht voor mijn dochter. Kleiner formaat dus waar kinderen van 3-7 perfect aan kunnen zitten. Nou staat dat ding maar te staan en wil eigenlijk als soort van hobby deze beetje opknappen. Ja ik weet dat een nieuwe euro of ¤30 kost maar heb er gewoon lol aan. Beetje hout opschuren, nieuwe bouten erin draaien etc. Ik vraag me alleen af. Is grondverf noodzakelijk? Of wat zal ik er voor soort verf op doen zodat het bankje de komende paar jaren weer buiten kan blijven staan? Iemand een idee? Wil dat ding wellicht kado doen aan een neefje. | |
Vonkenboer | vrijdag 9 juli 2021 @ 23:04 |
Hoe is het picknickbankje nu afgewerkt ? | |
derLudolf | vrijdag 9 juli 2021 @ 23:06 |
Bouten/schroeven zou ik lekker in Ikea spul laten zitten, als je ze dol draait houden ze niet meer vast. Wat zit er nu op dat bankje, meestal wordt zoiets met olie behandeld. | |
derLudolf | vrijdag 9 juli 2021 @ 23:08 |
@Vonkenboer is online dus ik denk dat hij een veel beter antwoord gaat geven dan ik Korte management samenvatting: ja dat kan. Vinden van een elektricien is misschien nog wel de grootste uitdaging | |
Ridocar | zaterdag 10 juli 2021 @ 07:44 |
De meeste vierpits kookplaten gebruiken twee fasen. zorg dat je een dergelijke kookplaat hebt. Waar je perilex uit komt een klein groepenkastje monteren, twee vam de drie fasen gaan naar een kookgroep (twee mechanisch gekoppelde automaten) en de derde gaat naar een losse automaat. De kookgroep gaat naar de perilex, de losse groep gaat naar een gewone wcd. | |
Gieliovd | zaterdag 10 juli 2021 @ 08:07 |
Volgens mij mag dat helemaal niet, je zult sowieso selectief moeten zijn en dan kom je 2 trappen onder 16A uit. Dat wordt weinig koken. | |
knakworst3d | zaterdag 10 juli 2021 @ 08:16 |
Er zit helemaal niets op qua verf/olie nu. Gewoon het Ikea bankje zoals het ooit eens in de verpakking zat. Dus onbeschermd voor weersinvloeden. Nu wil ik er iets van verf of olie op doen zodat het ook tegen de regen /vorst / zon etc. kan. Maar weet even niet wat het geschikts is hiervoor... | |
Gieliovd | zaterdag 10 juli 2021 @ 09:06 |
Een goede buiten beits is dan je beste optie. | |
Tegan | zaterdag 10 juli 2021 @ 11:01 |
Zoiets had ik bedacht inderdaad. Mijn vraag is dus of dat wel mag qua veiligheid etc. Wie zou dit voor mij kunnen bevestigen? [ Bericht 5% gewijzigd door Tegan op 10-07-2021 13:32:51 ] | |
derLudolf | zaterdag 10 juli 2021 @ 11:17 |
Naar mijn weten kun je de meeste kookplaten schakelen tussen 2x230V of 3x400V. In een "paddestoel" heb je ook eenfasige 230V aansluitingen terwijl je die aansluit op krachtstroom. | |
Ridocar | zaterdag 10 juli 2021 @ 11:30 |
Deze perilexaansluiting alleen afzekeren in de keuken, in de hoofdgroepenkast alleen achter een ALS plaatsen. | |
Tegan | zaterdag 10 juli 2021 @ 11:42 |
Ik heb de suggestie van Ridocar gemaild naar de keukenboer voor een offerte (incl. inductiekookplaat). Ben benieuwd. Bedankt voor het meedenken tot nu toe. | |
qajariaq | zaterdag 10 juli 2021 @ 18:10 |
Inderdaad eerst zeker weten of je één fase, twee groepen hebt of drie fase. Een hoop mensen halen dat door elkaar. In de eerste situatie lijkt het me niet verstandig twee dingen aan te sluiten tenzij je voorkomt dat beide gelijktijdig op vol aan kunnen. | |
skrn | zondag 18 juli 2021 @ 13:38 |
Ik heb nog steeds mijn dakgoten niet vernieuwd, maar met de buien in de laatste dagen is mijn goot helemaal volgelopen. Al het water van het dak is over de volle breedte over de goot gelopen. Dat is keihard op het terras gekledderd, en zijn mijn muren tot knie-hoogte behoorlijk nat geworden. Zijn wel spouw-muren, maar geen ventilatie. Is dit iets om zorgen te maken? Het zou toch vanzelf moeten drogen? | |
Makrolon | zondag 18 juli 2021 @ 13:50 |
Jahoor geen zorgen over maken. Maar wel zorgen dat dit niet regelmatig gebeurt. | |
ShoNuf | zondag 18 juli 2021 @ 20:59 |
Ik heb een probleem met de drainage van mijn nieuwe toekomstige gazon (nieuwbouwwoning), nu is het nog gewoon aarde. Het formaat is 6 bij 4 meter. Met regen blijven er grote plassen staan. Ik heb nu een gedeelte afgegraven. Na 50 cm komt er 20 cm klei. De kleigrond is het probleem denk ik. Ik ben nu bezig met de klei aan het uitgraven. Nu loopt het water wel goed weg. Maar voordat ik de grond ga terugplaatsen heb ik een vraag: Is het handig om 20cm grind erin te gooien en daarop aarde en dan graszoden. Grind zorgt voor een goede doorstroming en ik heb geen zin als mijn gazon klaar is dat het alsnog niet goed wegloopt met hevige regenval. Denk ik goed of niet? | |
qajariaq | zondag 18 juli 2021 @ 21:09 |
Tijdens de bouw is de grond aangedrukt dus dat er plassen staan is niet zo vreemd. Als die laag klei op 50cm diep zit dan zal het wel los lopen. Ik denk dat je meer effect hebt om zo hier en daar die kleilaag te doorboren en in die gaten wat grind te dumpen. Dan kan het water echt weg. Die boven laag zal na spitten en gras groeien vanzelf beter water door gaan laten. Zeker na een paar winters met vorst. | |
ShoNuf | zondag 18 juli 2021 @ 21:15 |
Met Vaderdag heb ik een dompelpomp gekocht om het water af te voeren. Het kwam net niet mijn tuinkamer in. Het is dus voor mij een serieus probleem. Ik kan niet een paar winters wachten, het moet meteen goed. Helaas is de bestrating net voor Vaderdag aangelegd, ik kan geen drainagebuizen aansluiten op een afvoer. Ook heb ik hydroblocks gezien maar ik twijfel of dat nuttig is voor mijn situatie. Ook ben ik de enige van de 10 bewoners die dit probleem heeft. | |
qajariaq | zondag 18 juli 2021 @ 21:36 |
Je tuin hoort een beetje naar achter af te wateren. Dat lijkt me nu het eerste om in orde te maken. Als er dus extreem veel water valt dan moet het dus van je huis weglopen naar de achterkant van je tuin. Als dat niet zo is dan is er dus iets mis gegaan bij de oplevering. | |
ShoNuf | zondag 18 juli 2021 @ 21:55 |
Voordat het overstroomd was had ik mijn toekomstig gazon al een beetje uitgegraven. Dit lag toen al 5 cm onder de bestrating. | |
valentijn101 | maandag 19 juli 2021 @ 18:33 |
Even een korte vraag. Ik heb 14 nieuwe roosters nodig omdat mijn kelder iedere keer in beslag genomen wordt door egels. 🦔 Klopt het dat die dingen echt zo duur zijn of is mijn bouwmarkt gewoon zo duur? (zou toch niet meer als ¤0,10 aan productiekosten zijn) | |
bartos | maandag 19 juli 2021 @ 19:37 |
google vindt deze: https://smoldersbv.nl/gas(...)s-1/550622-o-160-mm/ Productie kosten breakdown: ¤0.20 materiaal pvc ¤1,- rvs vliegenrooster plaatsen ¤20-30k eenmalige mal kosten. Inkoop is dus 4-6 euro De rest is marge voor de bouwmarkt omdat hun het wel hebben liggen. |