(Video in link)quote:Joost Eerdmans (JA21): ‘Fantastisch om een nieuwe stad te bouwen, geeft veel werkgelegenheid’
JA21-lijsttrekker Joost Eerdmans vindt het ‘fantastisch’ om een compleet nieuwe stad in Nederland te bouwen, waar plek is voor 150.000 inwoners. ,,We kunnen niet oneindig in de hoogte bouwen. Per referendum kunnen we bepalen waar de stad moet komen.’’
Eerdmans lichtte zijn opvallende plan vanmiddag toe tijdens een nieuwe aflevering van verkiezingsserie De Lijsttrekkers op deze nieuwssite. JA21 wil de woningnood aanpakken door een nieuwe stad te bouwen voor 100.000 tot 150.000 inwoners. ,,Laat daar maar eens over nagedacht worden’’, zegt Eerdmans.
De JA21-lijsttrekker, die eind vorig jaar opstapte bij Forum voor Democratie, wil nog niet zeggen wáár de nieuwe stad precies gebouwd moet worden. ,,Per referendum kunnen we bepalen waar de stad moet komen’’, zegt Eerdmans. ,,Daardoor zorgen we ook dat er draagvlak is.’’
‘Veel groen en water’
,,Planologen en geografen zijn al met ideeën bezig. Dat is goed. Er kan heel veel werkgelegenheid komen. Het is fantastisch om zo’n stad te bouwen. Het zou op het water kunnen.’’ Volgens Eerdmans kan er niet ‘oneindig in de hoogte’ gebouwd worden, zoals in Rotterdam nu veel gebeurt. ,,Bouwen gaat ook ten koste van groen. Uiteindelijk is het op. Je moet dus iets bedenken.’’
JA21 staat niet alleen met dit plan. Het CDA schrijft in haar verkiezingsprogramma over de woningnood: ‘Alle oplossingen zijn denkbaar: van bouwen in het groen tot een compleet nieuwe stad’. Eerdmans wil een ‘mooie’ stad bouwen met ‘veel groen en veel water’.
Thierry Baudet
In de uitzending zei Eerdmans ook dat hij bereid is samen te werken met Thierry Baudet van Forum voor Democratie. JA21 staat momenteel op nul tot drie zetels in de Peilingwijzer, Forum wordt gepeild op drie tot vijf zetels. Eerdmans en Baudet kregen eind vorig jaar ruzie, maar dat betekent volgens Eerdmans niet dat samenwerking in de Tweede Kamer onmogelijk is. ,,Ja hoor, ik zou met hem kunnen samenwerken. Maar in een coalitie wordt het steeds moeilijker. Veel partijen vinden dat hij zichzelf buitenspel zet. Hij is heel grillig als persoon.’’
De teleurgestelde kiezers zitten toch echt bij links.quote:Op donderdag 18 maart 2021 10:59 schreef spinazieruiker het volgende:
Misschien kan het een stad voor teleurgestelde kiezers van PVV en FVD worden?
Die steden bestaan al en er wonen miljoenen mensen.quote:Op donderdag 18 maart 2021 11:01 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
De teleurgestelde kiezers zitten toch echt bij links.
Die mogen ook wel een eigen stad hebben, liefst over de grens.
Al is een dorp dan ook wel genoeg
Die 3 volt zetels maken het verschil ook nietquote:Op donderdag 18 maart 2021 11:04 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Die steden bestaan al en er wonen miljoenen mensen.
Check bijvoorbeeld waar Volt zijn stemmen vandaan haalt.
Afhankelijk van je definitie van links zijn dit evenveel of meer kiezers dan FVD+PVV
Daar wordt er al één gebouwd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwestad_(dorp)quote:Op donderdag 18 maart 2021 11:16 schreef kanovinnie het volgende:
Zijn er nog plekken dan, om steden te maken? Naast Noord-Oost Groningen?
Groene hart? En Flevoland is ook nog behoorlijk leeg. Desnoods een nieuwe stad op zee of het Markermeer toch nog inpolderen. Of het gaat gebeuren betwijfel ik, maar alles kan.quote:Op donderdag 18 maart 2021 11:16 schreef kanovinnie het volgende:
Zijn er nog plekken dan, om steden te maken? Naast Noord-Oost Groningen?
Nog niet echht een succes met 700 inwoners. En et zijn voornamelijk luxewoningen als ik het zo lees.quote:Op donderdag 18 maart 2021 11:20 schreef babylon het volgende:
[..]
Daar wordt er al één gebouwd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwestad_(dorp)
In het Markermeer lijkt me nog de meest waarschijnlijke optie. Al zal dat ook voor heel wat weerstand en problemen zorgen.quote:Op donderdag 18 maart 2021 11:42 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Groene hart? En Flevoland is ook nog behoorlijk leeg. Desnoods een nieuwe stad op zee of het Markermeer toch nog inpolderen. Of het gaat gebeuren betwijfel ik, maar alles kan.
Rechts van Urk, is ook goed voor de regio.quote:Op donderdag 18 maart 2021 11:42 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Groene hart? En Flevoland is ook nog behoorlijk leeg. Desnoods een nieuwe stad op zee of het Markermeer toch nog inpolderen. Of het gaat gebeuren betwijfel ik, maar alles kan.
Niet in de buurt van Urk svpquote:Op donderdag 18 maart 2021 11:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Rechts van Urk, is ook goed voor de regio.
niks mis met luxe woningen hoorquote:Op donderdag 18 maart 2021 11:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nog niet echht een succes met 700 inwoners. En et zijn voornamelijk luxewoningen als ik het zo lees.
[..]
In het Markermeer lijkt me nog de meest waarschijnlijke optie. Al zal dat ook voor heel wat weerstand en problemen zorgen.
ALs een stad 500.000 inwoners heeft wil niet zeggen dta het gelukt is.quote:Op donderdag 18 maart 2021 12:31 schreef Quyxz_ het volgende:
Origineel zeg. Dat heet Flevoland...
Almere is qua inwoneraantal gelukt. Lelystad minder. Daar ligt nog een station in de weilanden weg te rotten, wachtend op toekomstige bebouwing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |