Een omgevingsvergunning is dan toch nog helemaal niet aan de orde? Dat is pas als er echt daadwerkelijk gebouwd gaat worden. En als dat dan binnen het bouwvlak is conform het bestemmingsplan is dat grotendeels slechts een formaliteit. Die kosten die jij noemt zijn denk ik voor een bouwtitel? Hetgeen wat je betaald als je bijvoorbeeld agrarische grond omzet naar woonbestemming, maar dat is hier niet aan de orde.quote:Op maandag 15 maart 2021 23:10 schreef kloon_bassie het volgende:
Nee. Er zit maar 1 omgevingsvergunning op het perceel en dat kan je niet zo maar splitten zonder toestemming van de gemeente/provincie.
Als dat wel kon dan deden meer mensen dat wel...
Vaak kan je wel een vergunning kopen maar dan moet je denken aan 140-200k
Wat heeft de maximale inhoud van het gebouw te maken met de oppervlakte van de kavel in deze casus?quote:Op maandag 15 maart 2021 22:57 schreef B-san_2 het volgende:
Stel dat het bestemmingsplan vóór splitsing aangeeft max 800m3 inhoud. Dan is dit na het beide percelen ná splitsen toch nogsteeds 800m3 per perceel? (En niet 400m3) (Beide kavels blijven groot genoeg om binnen die gestelde minimum/maximum te kunnen bouwen).
quote:Op maandag 15 maart 2021 23:10 schreef kloon_bassie het volgende:
Nee. Er zit maar 1 omgevingsvergunning op het perceel en dat kan je niet zo maar splitten zonder toestemming van de gemeente/provincie.
Waarmee het splitsen feitelijk zinloos is, lijkt me. Want wat doe je met de kavel waarop niet gebouwd mag worden. Verkopen als landbouwgrond? Terwijl je 'm als bouwgrond hebt gekocht?quote:Op maandag 15 maart 2021 23:25 schreef Fred het volgende:
[..]
Splitsing van kavels komt dan ook heel vaak voor.
Wellicht ben je in de war met het splitsen van woningen en andere gebouwen, dat is een stuk lastiger.
Wel kan het gebeuren dat maar 1 van de twee kavels bebouwd mag worden van de gemeente, wegens lokale verordeningen.
Niet alle gemeentes zijn even happig op extra woningen/gebouwen in het buitengebied.quote:Op maandag 15 maart 2021 22:57 schreef B-san_2 het volgende:
Stel: er wordt een bouwkavel aangeboden van 2.000m2 in het buitengebied. Het gehele kavel heeft bestemming 'wonen' (dus geen agrarisch o.i.d.). Op het kavel staat een kadastraal bouwvlak (waarbinnen men dus mag/moet bouwen) wat relatief groot is (groot genoeg om twee huizen op te bouwen).
- Is zo'n kavel dan in principe te kopen en te splitsen (kavel en bouwvlak door de helft), zodat er twee percelen (pl.mn. 1.000m2 met bouwvlak) ontstaan en kunnen er dan twee huizen gebouwd worden? Waar moet je verder op letten? Of zie ik iets over 't hoofd?
Volgens het kadaster is een kavel splitsen heel gemakkelijk, alleen veranderd de 'bestemming' van de grond niet. Maar in deze situatie hebben beide kavel na de splitsing nog steeds de juiste bestemming (wonen) en een (ruim) bouwvlak. Het bestemmingsplan geeft allerlei minimale en maximale maten aan, maar deze gelden volgens mij per 'kavel'. Stel dat het bestemmingsplan vóór splitsing aangeeft max 800m3 inhoud. Dan is dit na het beide percelen ná splitsen toch nogsteeds 800m3 per perceel? (En niet 400m3) (Beide kavels blijven groot genoeg om binnen die gestelde minimum/maximum te kunnen bouwen).
Iemand ervaring met een groot kavel kopen en splisten zodat er twee woning gebouwd kunnen worden?
Een bouwvergunning waar je tot ¤200.000 voor moet betalen?quote:Op maandag 15 maart 2021 23:10 schreef kloon_bassie het volgende:
Vaak kan je wel een vergunning kopen maar dan moet je denken aan 140-200k
Bedankt voor de uitgebreide en inhoudelijke reactie Storpojke. Ik volg je verhaal helemaal, op 1 punt na, maar dat kan mijn onwetendheid zijn. Je zegt "... wil je na splitsing meer woningen bouwen dan volgens bestemmingsplan toegestaan...". Maar het bestemmingsplan zegt toch niks over het totaal aantal woningen dat er gebouwd mogen worden? Dat doet het natuurlijk indirect wel d.m.v. per perceel een bouwvlak aan te duiden en gebieden aan te geven waar wél en niet bestemmingen gewijzigd kunnen worden naar wonen. Maar in deze casus is ook ná splitsing nog steeds sprake van een bestemming wonen en op beide percelen een (groot genoeg) bouwvlak... indien een van beide (bestemming 'wonen' of bouwvlak) niet op een van beide percelen aanwezig zou zijn, dan snap ik dat het bestemmingsplan een extra woning in principe blokkeerd (er is dan immers niet de juiste bestemming en/of geen bouwvlak). In zo'n situatie kan het bestemmingsplan in een enkel geval gewijzigd worden, maar (sorry ik val ik val in herhaling) hier hebben dan beide percelen toch al de juiste bestemming en bouwvlak. Op welke grond belemmerd het bestemmingsplan dan? Of staat daar vaak een specifieke clausule in tegen 'splitsen van bouwvlakken', want het kadaster lijkt te zeggen dat splitsen zonder veel regels vrijwel altijd kan, maar dat bestemmingen daarbij (logisch) niet wijzigen (maar dat is hier ook niet nodig).quote:Op dinsdag 16 maart 2021 19:25 schreef Storpojke het volgende:
Binnen de bestemming “Wonen” is een bouwvlak aangegeven. In dat bouwvlak mag, rekening houdende met een aantal voorschriften zoals maximale hoogte, inhoud, etc, maximaal het aantal woningen worden gebouwd dat ter plaatse is aangegeven. Het kadastraal splitsen van een perceel in meerdere delen maakt dat aantal niet anders.
Wil je na kadastrale splitsing meer woningen bouwen dan volgens het bestemmingsplan is toegestaan zal het bestemmingsplan moeten worden aangepast of de gemeente zal een projectbesluit moeten nemen. Simpel gezegd kan daarna dan een omgevingsvergunning voor het bouwen van de woningen worden verleend.
De kosten voor een aanpassing van het bestemmingsplan verschillen per gemeente en hangen ook samen met de specifieke situatie. Wanneer er aanvullende onderzoeken mieten worden gedaan om de verandering te motiveren (bijv: waterhuishouding, archeologische waarde, milieusituatie, geluid) dan is het doorgaans duurder dan wanneer er beperkt onderzoek nodig is.
De kosten (in gemeentetaal: leges) voor een omgevingsvergunning verschillen ook per gemeente.
En bovenop deze kosten komen uiteraard de kosten voor de bouw van de woningen en bijv. de inrichting van een tuin.
Conclusie: neem contact op met de gemeente en vraag daar wat de mogelijkheden zijn en wat een en ander ongeveer kan gaan kosten.
Graag gedaan. Bij een bouwvlak wordt doorgaans als nadere aanduiding het maximaal aantal toegestane aantal woningen binnen dat bouwvlak aangegeven. Als dat in jouw situatie “1” is dan kun je er dus niet zonder meer 2 bouwen. Is dat “2” dan wordt het al wat eenvoudiger, maar dan kunnen de bebouwingsregels het nog moeilijk maken.quote:Op dinsdag 16 maart 2021 23:13 schreef B-san_2 het volgende:
Voor de duidelijkheid, na het splitsen is op beide kavels al de bestemming 'wonen' én een bouwvlak aanwezig. Veel reactie lijken hier uit te gaan van een kavel splitsen waarbij op 1 van de kavels dan nog geen woonbestemming of bouwvlak aanwezig is, maar dat is in deze situatie dus niet het geval.
[..]
Bedankt voor de uitgebreide en inhoudelijke reactie Storpojke. Ik volg je verhaal helemaal, op 1 punt na, maar dat kan mijn onwetendheid zijn. Je zegt "... wil je na splitsing meer woningen bouwen dan volgens bestemmingsplan toegestaan...". Maar het bestemmingsplan zegt toch niks over het totaal aantal woningen dat er gebouwd mogen worden? Dat doet het natuurlijk indirect wel d.m.v. per perceel een bouwvlak aan te duiden en gebieden aan te geven waar wél en niet bestemmingen gewijzigd kunnen worden naar wonen. Maar in deze casus is ook ná splitsing nog steeds sprake van een bestemming wonen en op beide percelen een (groot genoeg) bouwvlak... indien een van beide (bestemming 'wonen' of bouwvlak) niet op een van beide percelen aanwezig zou zijn, dan snap ik dat het bestemmingsplan een extra woning in principe blokkeerd (er is dan immers niet de juiste bestemming en/of geen bouwvlak). In zo'n situatie kan het bestemmingsplan in een enkel geval gewijzigd worden, maar (sorry ik val ik val in herhaling) hier hebben dan beide percelen toch al de juiste bestemming en bouwvlak. Op welke grond belemmerd het bestemmingsplan dan? Of staat daar vaak een specifieke clausule in tegen 'splitsen van bouwvlakken', want het kadaster lijkt te zeggen dat splitsen zonder veel regels vrijwel altijd kan, maar dat bestemmingen daarbij (logisch) niet wijzigen (maar dat is hier ook niet nodig).
Inderdaad maar eens voorleggen bij de gemeente, want het blijft lastige materie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |