quote:
Op zondag 23 mei 2021 13:54 schreef DJ11 het volgende:[..]
Zweden laat het volk kiezen en doet dat compromisloos, al meer dan 60 jaar. Consequent dezelfde aanpak, met een groots nationaal songfestival dat een immens muziekevenement op zich is. In Zweden is het Songfestival van de mensen, in Nederland bepalen een paar mensen in een achterkamertje welke artiest onze inzending is. Wij handelen puur vanuit opportunisme, omdat een Nationaal Songfestival een paar keer niet het gehoopte resultaat opleverde.
Ik ben ontzettend blij met wat Zweden doet, ongeacht of het proces een liedje oplevert dat mij persoonlijk aanspreekt en ongeacht het resultaat dat Zweden ermee boekt. Niks mooier dan een Nationaal Songfestival, niks sneuer dan een paar mensen die alles in een achterkamertje bekonkelen.
En ik wijs je nogmaals op de Internationale Songfestival Top 50, bijeen gestemd door luisteraars in heel Europa. De top-3 van die lijst is volledig Zweeds. Dan doe je dus kennelijk iets goed als land.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar volgens mij maakte ik een ander argument dan waar jij hier nu tegen in aan het gaan bent.
Het probleem dat ik met de Zweedse nummers heb is dat het consequent middle of the road popnummers zijn, de staging tot op de millimeter uitgedacht, vaak zonder enige beleving van de artiest. Euphoria was het enige Zweedse nummer uit de afgelopen 10 jaar die niet precies aan die omschrijving voldoet, en zelfs Euphoria zat er dicht tegen aan. Vanuit Zweden zie je nooit een ballad a la Bulgarije dit jaar, een chanson a la Frankrijk, of rock a la Italie. Het is keer op keer hetzelfde, veilig. Dat is een probleem dat ik graag verandert zou zien. Met de kwaliteit die ze consequent leveren, zou ik graag zien wat voor een geweldigs ze in andere stijlen zouden neerzetten.
Daarvoor hoeft niet het hele Melodifestivalen op de schop. Wat er wel moet gebeuren is dat ze actief proberen om in Melodifestivalen andere deelnemers en songwriters te werven. Zodat het Zweedse volk daadwerkelijk iets te kiezen heeft.