abonnement Unibet Coolblue
pi_198411848


Geen jurist, landsadvocaat of burgemeester. Wel een soort van politicus, mislukt en koppig fout.


Inkoppertje.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_198411903
O ja: ook geen komisch duo, gladde zakenman of zedendelinquent!

En hij had een juridische primeur!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_198412070
Deden we over Raad je Plaatje #207 nog 2.138 dagen. Deel #208 hebben we er in 120 dagen doorheen gejast. Een record me dunkt.
Aldus.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 17:15:36 #4
71048 Tokay
makes your day!
pi_198412779
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 16:21 schreef Z het volgende:
Deden we over Raad je Plaatje #207 nog 2.138 dagen. Deel #208 hebben we er in 120 dagen doorheen gejast. Een record me dunkt.
Mijn verdienste.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_198421535
Zo hè. Wat is dit, speed-rjp?
  woensdag 10 maart 2021 @ 08:42:57 #6
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_198422127
Ik ben relatief nieuw, en waarschijnlijk passant, maar wat zijn de spelregels?

Mag je bijvoorbeeld googelen naar aanleiding van de hints? Uiteraard geen image search, maar mijn kennis van marginale jaren 50 politici is wat beperkt.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_198423387
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 08:42 schreef zalkc het volgende:
Ik ben relatief nieuw, en waarschijnlijk passant, maar wat zijn de spelregels?

Mag je bijvoorbeeld googelen naar aanleiding van de hints? Uiteraard geen image search, maar mijn kennis van marginale jaren 50 politici is wat beperkt.
RJP heeft een eerbiedwaardige, lange geschiedenis en nieuwe raders zijn altijd welkom! We hebben uitgebreide statuten, onder beheer van secretaris Z, de enige die ze kan raadplegen. De twee belangrijkste regels noem je al: je mag (moet) googlen, maar uiteraard niet naar het plaatje zelf.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_198423406
quote:
11s.gif Op woensdag 10 maart 2021 07:16 schreef Gellius het volgende:
Zo hè. Wat is dit, speed-rjp?
Het schijnt dat Tokay dat op haar geweten heeft ...
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 maart 2021 @ 08:31:48 #9
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_198440439
Was zijn fout zijn zodanig dat er een affaire naar meneer is vernoemd?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_198441031
Nee, die eer viel hem niet ten deel; zou die wel gewild hebben! De bedoeling was om aan het heerschap en zijn denkbeelden zo weinig mogelijk ruchtbaarheid te geven.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 maart 2021 @ 09:44:53 #11
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198441224
Was hij een collaborerend ambtenaar die iets had bedacht wat de overheid na de oorlog eigenlijk ook wel goed van pas kwam?
pi_198442081
Nee, fout!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:28:04 #13
71048 Tokay
makes your day!
pi_198444299
Jaahaa, dat-ie echt heel heel heel erg fout was, is inmiddels wel duidelijk. :)
(Uit je antwoorden maak ik op dat de smoezelkraag geen nsb’er was?)

Nog maar een poging: (serie)moordenaar?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_198444423
quote:
3s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:28 schreef Tokay het volgende:

(Uit je antwoorden maak ik op dat de smoezelkraag geen nsb’er was?)

Kunt u dit adstrueren met enkele voorbeelden?

Ik weet niet of hij lid was van de NSB (vermoedelijk wel), maar ik vraag me wel af, hoe je uit mijn antwoorden kunt afleiden dat hij geen lid was ... :?

Geen seriemoordenaar overigens. In gedachten misschien.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:43:05 #15
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198444486
Penningmeester van de Bond van Smoezelkragen met Foute Gedachten?
pi_198444626
Dat komt al aardig in de richting.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:01:51 #17
71048 Tokay
makes your day!
pi_198444846
quote:
5s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:37 schreef pyl het volgende:
Kunt u dit adstrueren met enkele voorbeelden?

Ik weet niet of hij lid was van de NSB (vermoedelijk wel), maar ik vraag me wel af, hoe je uit mijn antwoorden kunt afleiden dat hij geen lid was ... :?

Geen seriemoordenaar overigens. In gedachten misschien.
Ik kan het proberen.

Ik concludeerde dat hij geen nsb’er was uit jouw antwoord, omdat ik in het vorige deel geopperd had of meneer misschien een foute burgemeester was, en ‘fout’+’oorlog’ associeer ik altijd (kort door de bocht wellicht) met lid zijn van de NSB.
Maar ook n.a.v. de recente vraag van Iblardi, of meneer een collaborerend ambtenaar was, en jouw antwoord daarop ontkennend was; bij het woord collaborateur denk ik ook meteen ‘fout, nsb’er!’.
Volg je mijn gedachtegang?

En wat mijn opgegooide balletje ‘seriemoordenaar’ betreft, uhm tja, ik geef de schuld aan Netflix ... B-)
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_198445933
Was meneer beroepsmatig pleiter voor de eugenetica?
pi_198446249
Niet eens beroepsmatig - de raszuiverheid was hem ook in zijn vrije tijd dierbaar.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:25:14 #20
71048 Tokay
makes your day!
pi_198447907
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:37 schreef pyl het volgende:
Niet eens beroepsmatig - de raszuiverheid was hem ook in zijn vrije tijd dierbaar.
Hmmm, raszuiverheid, gezellige hobby’s hield meneer erop na.
Was hij in zijn vrije tijd een dokter Karbaat?

Ik kom geen steek verder met de gegeven aanwijzingen
- een politicus (soort van)
- extreem fout (met of zonder NSB-lidmaatschap)
- juridische primeur
- mislukt (waarin?)
- koppig (als een ezel, die zich meermalen stootte aan dezelfde steen?)
- geen echte seriemoordenaar (maar in zijn hoofd misschien wel)
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_198448558
Prima samenvatting, Tokay! Een tien!

quote:
9s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:25 schreef Tokay het volgende:


Was hij in zijn vrije tijd een dokter Karbaat?

Ik mag het toch niet hopen, zeg! Één was meer dan genoeg. Meneer had geen medische achtergrond.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_198545329
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 14:07 schreef Tokay het volgende:
Foute burgemeester in oorlogstijd?
Het heeft niets van doen met het te raden stuk oorlogstuig, maar toch blijft deze woordcombinatie me intrigeren. Een foute burgemeester in oorlogstijd klinkt nogal eendimensionaal: een burgemeester die op de hand was van de bezetter. Meestal ging het dan inderdaad om burgemeesters die lid waren van de NSB en die in de loop van de oorlog werden benoemd, slappe zetbazen van de nazi's.
Een 'burgemeester in oorlogstijd' echter is een bekende zegswijze en een gelaagd en dus veel interessanter begrip. Het verwijst naar burgemeesters die voor de oorlog waren benoemd en lid waren van goedburgerlijke politieke partijen, maar die tijdens de bezetting op hun post bleven en soms, of vaak, een beleid voerden of moesten voeren waar ze niet achter stonden, of zelfs principieel tegen waren, maar dat toch deden "om erger te voorkomen". En dat 'erger' bestond dan uit aftreden en worden opgevolgd door een echt foute burgemeester, eentje van de NSB. Door op hun post te blijven konden ze wellicht het nazibeleid wat afzwakken, of bewoners in bescherming nemen, hun gemeente uit de wind houden, of andere nobele dingen doen. Dergelijke burgemeesters hadden soms iets heldhaftigs. Na de oorlog werd daarover niet altijd even genuanceerd, begripvol en gunstig gedacht - vandaar de wat pejoratieve bijklank van 'burgemeester in oorlogstijd'.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_198634782
Het te raden sujet was misschien nog een paar tikjes extremer dan de jongeman hieronder, maar daartegenover staat dat het jongmens nu al succesvoller is dan het blijkbaar zo moeilijk te raden heerschap. Maar ja, indertijd lagen de consequenties van het gedeelde "gedachtengoed" nog wat verser in het geheugen.

Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  maandag 22 maart 2021 @ 16:58:02 #24
71048 Tokay
makes your day!
pi_198636149
Niet dat ik me nou zo verdiep in het wel en wee van het FvD, maar da’s toch die abjecte braller Freek Janssen?

Was meneer met de vieze kraag lid/aanhanger van een zo mogelijk nóg verwerpelijkere partij of politieke stroming dan FvD? Was hij een nazi? Een SS’er?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_198636465
Weer een tien! Dat zijn er al twee.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')