Alleen ik weet dus niet goed wat ik wel en niet aan kan doen, ik ben niet van plan om in een mantelpakje te gaan, t moet gewoon die zwarte broek zijn en iets erop ...
sollicitatie is btw bij de KLM ... mocht het interessant zijn
tis wel subtiel hoor, geen knal trui
quote:Kijk dat moet ik nou weten.. want ik heb geen geschikte blouse .. die moet ik dan dus nog ergens vandaan halen mocht de kritiek erg negatief worden
Op zaterdag 25 januari 2003 19:31 schreef Qarinx het volgende:
Ik zou dan eerder een blouse doen dan een trui...
M'n moeder vind et goed.. maargoed in hoeverre die het weet vraag ik me ook af
quote:grondstewardess... voor stage
Op zaterdag 25 januari 2003 19:32 schreef LaGeWi het volgende:
Voor wat voor soort functie solliciteer je?
quote:Dan zou ik eerlijk gezegd toch maar in mantelpakje gaan, dat denk ik immers ook de kleding waarin je misschien daar gaat werken? Het is een representatieve baan, waar je netjes en verzorgd voor de dag moet komen.
Op zaterdag 25 januari 2003 19:33 schreef Susannah het volgende:[..]
grondstewardess... voor stage
Plus, het geeft sowieso een goede indruk bij een sollicitatie. Ook al is het in sommige gevallen een beetje overdressed...het geeft wel aan dat je het heel serieus neemt.
quote:Die broek heb ik ook al moeten kopen hoor
Op zaterdag 25 januari 2003 19:34 schreef Qarinx het volgende:
Jah ik weet niet, vind een trui zo gewoontjes... en volgens mij kijken ze tijdens een sollicitatiegesprek er ook naar of je een beetje moeite hebt gedaan om er representatief uit te zien..
quote:Tjah ik weet niet, bij benneton hebben wel okay blousen.. maar bij de mango vast ook wel...
Op zaterdag 25 januari 2003 19:38 schreef Susannah het volgende:[..]
Die broek heb ik ook al moeten kopen hoor
heb er echt wel moeite voor gedaan.. en ik wil best voor een blouse kijken in winkels alleen zo'n kreukelblouse is natuurlijk ook uberfout, een witte blouse staat niet goed vind ik en waar moet ik dan uberhaupt een geschikte blouse vandaan halen? heb al wel in winkels gekeken maar ik zie echt weinig of het is superduur(wat ik dus niet ga doen want het is maar een stage)...
Zwarte broek is trouwens altijd handig!
Ikzelf heb een witte getailleerde blouse met zwarte denne verticale streep die ik wel okay vind....
Persoonlijk zou ik dan toch voor het mantelpakje gaan.. mede omdat het best dicht bij een stewardess outfit komt..
[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 25-01-2003 19:41]
quote:Mantelpakje hoeft niet hoor heeft m'n lerares ook gezegd... dat je er op je werk geen problemen mee hebt om zo'n mantelpakje te dragen betekent niet dat ik daar in m'n vrije tijd graag in rond loop of me er als ik er mee over straat loop super gemakkelijk in voel. En dat is natuurlijk ook belangrijk want als ik daar binnen kom lopen in zo'n rokje terwijl ik die verder nooit aantrek laat dat ook geen goede indruk achter en kan ik beter in een broek gaan. Kheb er btw helemaal geen problemen mee om zo'n klm pakje aan te trekken(wel met rok).
Op zaterdag 25 januari 2003 19:36 schreef LaGeWi het volgende:[..]
Dan zou ik eerlijk gezegd toch maar in mantelpakje gaan, dat denk ik immers ook de kleding waarin je misschien daar gaat werken? Het is een representatieve baan, waar je netjes en verzorgd voor de dag moet komen.
Plus, het geeft sowieso een goede indruk bij een sollicitatie. Ook al is het in sommige gevallen een beetje overdressed...het geeft wel aan dat je het heel serieus neemt.
Maar zelfs al zou ik zo'n pakje kopen, die trek ik echt nooit meer aan daarna, kheb van de week ook nog een ander gesprek en daar moet ik weer zeker niet in een mantelpakje komen dus wat moet ik dan met dat ding daarna..
quote:Koop gewoon wat hele goedkope kleding bij C&A, V&D ofzo. Om alleen bij dit soort gevallen te gebruiken, niemand die dat opvalt. Dan zie je er toch goed uit en ben je weinig geld kwijt.
Op zaterdag 25 januari 2003 19:38 schreef Susannah het volgende:[..]
Die broek heb ik ook al moeten kopen hoor
heb er echt wel moeite voor gedaan.. en ik wil best voor een blouse kijken in winkels alleen zo'n kreukelblouse is natuurlijk ook uberfout, een witte blouse staat niet goed vind ik en waar moet ik dan uberhaupt een geschikte blouse vandaan halen? heb al wel in winkels gekeken maar ik zie echt weinig of het is superduur(wat ik dus niet ga doen want het is maar een stage)...
quote:Kzal maandag wel eens gaan kijken.. misschien dat er bij C&A ofzo wel iets is ja....
Op zaterdag 25 januari 2003 19:43 schreef LaGeWi het volgende:[..]
Koop gewoon wat hele goedkope kleding bij C&A, V&D ofzo. Om alleen bij dit soort gevallen te gebruiken, niemand die dat opvalt. Dan zie je er toch goed uit en ben je weinig geld kwijt.
quote:Het gaat er idd ook om hoe je je voelt. Als jij je niet lekker voelt in een mantelpak moet je het niet doen.
Op zaterdag 25 januari 2003 19:41 schreef Susannah het volgende:[..]
Mantelpakje hoeft niet hoor heeft m'n lerares ook gezegd... dat je er op je werk geen problemen mee hebt om zo'n mantelpakje te dragen betekent niet dat ik daar in m'n vrije tijd graag in rond loop of me er als ik er mee over straat loop super gemakkelijk in voel. En dat is natuurlijk ook belangrijk want als ik daar binnen kom lopen in zo'n rokje terwijl ik die verder nooit aantrek laat dat ook geen goede indruk achter en kan ik beter in een broek gaan. Kheb er btw helemaal geen problemen mee om zo'n klm pakje aan te trekken(wel met rok).
Maar zelfs al zou ik zo'n pakje kopen, die trek ik echt nooit meer aan daarna, kheb van de week ook nog een ander gesprek en daar moet ik weer zeker niet in een mantelpakje komen dus wat moet ik dan met dat ding daarna..
Maar als we het mantelpakje uitsluiten, ben ik zelf voor een mooie, passende blouse ipv een trui. Vind ik toch netter.
Belangrijk bij een dergelijk gesprek is wel nette kleding (of dit nu een trui is of een blouse maakt niet uit) als het maar netjes afkleed.
Zowiezo gaat het om een stagegesprek en niet om een vaste aanstelling, dus zal de weging zeker ook wat minder zijn. Bij de KLM krijg je inderdaad bedrijfskleding. En ik weet ook dat bij een normale aanstelling (bij stage weet ik het niet zeker) je les krijgt in kleding, opmaken, verzorging etc.
Het lijkt mij het belangrijkst bij een gesprek om je in ieder geval goed te voelen en dit bereik je vaak ook met de kleding die je aantrekt. Als jij je goed voelt in die trui, gewoon doen. Het belangrijkste is dat je neerzet wie je bent en wat je kwaliteiten zijn.
In ieder geval heel veel succes met je gesprek.
Het lijkt me inderdaad ook het beste om iets aan te doen waar je jezelf prettig in voelt!
Voor meer handige KLM-selectie tips zie ook:
http://forum.viva.nl/messages/2/8180.html?1043917257
Succes!
Heb je geen mensen in je omgeving met dezelfde maat waarvan je een bloesje en een jasje kan lenen?
Verder verkopen ze nette bloesjes voor niet al te veel geld bij H&M, V&D, Miss Etam, Promiss etc.
Wit bloesje met een zwart streepje er in is altijd netjes en die zie je nu ook veel in de winkels.
In ieder geval veel succes met je sollicitatie!
Tip: poets je schoenen!
De man was blij dat ik er zo uitzag. Op kantoor zijn ze allemaal netjes.
De sollicitant die voor mij was geweest zat er in spijkerbroek en trui en die mocht snel weer weg.
Ondanks dat het een mannenwereld is moest je jezelf toch kleden naar de functie!
Dus geen trui. Trek dan een mooi shirtje aan met een jasje of een mooie blouse als je geen mantelpakje aan wil doen!
Ben btw niet aangenomen omdat ik nog wat te weinig werkervaring had vonden ze.
Volgende keer gewoon een mantelpak aan
Tis all in the presentation.
quote:Ik denk eerlijk gezegd dat jij het gewoon enorm verdraait door het hier op aan te sturen, want kleding is het enige waar we het in dit topic uberhaupt over hebben gehad
Op zaterdag 1 februari 2003 00:27 schreef Argento het volgende:
Te weinig werkervaring ja....
Geef er maar een draai aan.Volgende keer gewoon een mantelpak aan
Tis all in the presentation.
Je kunt niet verwachten dat iemand van 18 die in de 2e van het MBO zit dat ie een complete waslijst aan werkervaring heeft... Ook kun je niet van een studente die slechts stage moet lopen verwachten om voor (voor een studente) erg veel geld kleding te gaan kopen en dat weten ze bij de KLM ook.
Heb eigenlijk nog weinig zin in dit topic want jullie zullen toch alles wijten aan de kleding terwijl jullie verder helemaal niks van me weten.
Bedankt voor alle adviezen anyway
Je moet informatie van het bedrijf weten, (internet etc) is het een formeel, in-formeel bedrijf etc. je gaat niet in mantelpak naar een sollicitatiegesprek bij een bouwvakkersbedrijf..
als je twijfelt moet je voor safe gaan, -> nette kleding maar niet supernet.
quote:ik dit geval raad ik je aan om wel in mantelpakje ofzo te gaan. Net dus!
Op zaterdag 25 januari 2003 19:29 schreef Susannah het volgende:
Ik heb komende week een sollicitatiegesprek en ik vroeg me af of het kan om een trui aan te doen? Het is een hele nette verder, geen slordig oud ding ofzo... met een zwarte lange broek eronder..Alleen ik weet dus niet goed wat ik wel en niet aan kan doen, ik ben niet van plan om in een mantelpakje te gaan, t moet gewoon die zwarte broek zijn en iets erop ...
sollicitatie is btw bij de KLM ... mocht het interessant zijn
quote:werkervaring is waarschijnlijk niet de enige reden..... kleine details als kleding kunnen ook meespelen, maar het belangrijkste is dat je bij het bedrijf moet passen! past je persoonlijkheid binnen een bepaalde afdelingen etc. DAAR letten ze op.
Op vrijdag 31 januari 2003 21:52 schreef Susannah het volgende:
Nou ik ben op gesprek geweest en het was helemaal niet raar ofzo dat ik die trui aan had. Ik heb al gezegd: het is een hele nette trui! en dat is ook zo, snap niet waarom een trui per defintie slordig moet zijn want ik zag er even net uit als de rest maar dan gewoon op mijn eigen manier, en dat is toch beter.. die mensen die mij interviewden zaten daar ook echt niet in een mantelpakje hoor, gewoon netjes..Ben btw niet aangenomen omdat ik nog wat te weinig werkervaring had vonden ze.
werkervaring is meestal een zachtere eis. als je er goed bij past kan je namelijk altijd nog intern opgeleid worden
quote:Ligt echt aan de functie.
Op vrijdag 7 februari 2003 13:10 schreef Mister_Puke het volgende:
Je moet informatie van het bedrijf weten, (internet etc) is het een formeel, in-formeel bedrijf etc. je gaat niet in mantelpak naar een sollicitatiegesprek bij een bouwvakkersbedrijf..
Overigens vind ik dat je jezelf JUIST door kleding onderscheidt.
Ook al heb je weinig werkervaring, door kleding kan je volwassener en serieuzer overkomen.
Snap zelf niet waarom je dit topic destijds hebt geopend. Je vroeg advies, iedereen heeft dat gedaan en toch trek je die trui aan terwijl iedereen hier zei dat een blousje beter is!
Maar goed, het ligt puur aan werkervaring, totaal niet aan kleding...
quote:kennelijk zat het met m'n kleren wel goed want ik ben door naar de 2e ronde
Op maandag 27 januari 2003 20:06 schreef FouteMensenStaff het volgende:
Ik heb woensdag A.S een sollicitatie gesprek, maar ik doe gewoon m'n normale kleren aan. Gewoon normale spijkerbroek en trui. Als je jezelf anders gaat voordoen dan je eigenlijk bent val je toch vanzelf door de mand..
quote:Wat een onzin zeg. Ik studeer communicatie en als we daar iets leren over solliciteren en over hoe je over komt op andere mensen dan is het wel dat je jezelf moet zijn. Natuurlijk krijg je nooit een tweede kans voor een eerste indruk maar om nou daar iemand neer te gaan zetten die je helemaal niet bent.... over verkeerde indrukken gesproken.
Op zaterdag 1 februari 2003 21:55 schreef Argento het volgende:
Jezelf is wel de laatste die je moet zijn tijdens een sollicitatiegesprek. De indruk wordt al in de eerste minuut bepaalt, en als je voldoet aan de eisen van presentatie ...
Wanneer je heel zelfverzekerd overkomt bijvoorbeeld maar je bent dit helemaal niet dan kan dat voor veel problemen zorgen in de baan en dat maakt het dat je je niet lekekr voelt, omdat je je anders voor hebt gedaan. Je schept verwachtingen die je niet waar kunt maken. En dat is fout.
Wat kleding betreft is het belangrijkste dat je weet wat voor een bedrijf het is en wat het voor een functie is. Vooronderzoek is het belangrijkste in een sollicitatie. Weten waar het bedrijf voor staat. EN truien hoeven daarbij helemaal niet fout te zijn.
quote:Nou kom op zeg, het is allemaal goedbedoeld advies!
Op zaterdag 1 februari 2003 20:40 schreef Susannah het volgende:[..]
Heb eigenlijk nog weinig zin in dit topic want jullie zullen toch alles wijten aan de kleding terwijl jullie verder helemaal niks van me weten.
Bedankt voor alle adviezen anyway
Ms moet je idd eerst wat meer over jezelf vertellen om een goede indruk te krijgen. Maar je begon zelf over het feit of een trui kon of niet. Dat is volgens mij ook de enige reden dat hij nog in LS staat en niet in Werk en Geldzaken. Maar dat maakt niet uit, de reacties zijn beslist geen aanval op jouw persoon. Slechts goedbedoeld advies en het is gratis. Dus het zou zonde zijn als je er niets mee doet.
quote:Mee eens, alleen denk ik toch dat truien bij deze functie niet past. Een eerste indruk maak je maar 1x. Dat zou jij als student communicatie wetenschappen toch moeten weten.
Op vrijdag 7 februari 2003 18:47 schreef Struzzo het volgende:[..]
Wat kleding betreft is het belangrijkste dat je weet wat voor een bedrijf het is en wat het voor een functie is. Vooronderzoek is het belangrijkste in een sollicitatie. Weten waar het bedrijf voor staat. EN truien hoeven daarbij helemaal niet fout te zijn.
Het leuke is wel: ik ben altijd erg nerveus voor dit soort dingen, de laatste sollicitaties (het waren er twee, met tussenposen van bijna een jaar ) was ik tamelijk rustig, en was de bedrijfsleider zenuwachtiger dan ik! Ik denk dat voor mijzelf het belangrijkste is: kom spontaan over, zorg dat het rustig is in je hoofd en ben goed geïnformeerd..
quote:Ik bedoel dat bij sommige bedrijven een trui heel goed kan. Ik had het niet over dit specifieke geval.
Op vrijdag 7 februari 2003 23:42 schreef dutchie het volgende:[..]
Mee eens, alleen denk ik toch dat truien bij deze functie niet past. Een eerste indruk maak je maar 1x. Dat zou jij als student communicatie wetenschappen toch moeten weten.
quote:hele domme reply dit.... het ligt dus volgens jou niet ana kleding?????? dit is juist ontzettend belangrijk! en jezelf onderscheiden is helemaal dom want een bedrijf selecteert mensen die erbij passen en hier speelt kleding een hele grote rol.
Op vrijdag 7 februari 2003 13:26 schreef Kleintje het volgende:[..]
Ligt echt aan de functie.
Als je voor secretaresse gaat zou ik niet in spijkerbroek komen, bouwvakkersbedrijf of niet!Overigens vind ik dat je jezelf JUIST door kleding onderscheidt.
Ook al heb je weinig werkervaring, door kleding kan je volwassener en serieuzer overkomen.Snap zelf niet waarom je dit topic destijds hebt geopend. Je vroeg advies, iedereen heeft dat gedaan en toch trek je die trui aan terwijl iedereen hier zei dat een blousje beter is!
Maar goed, het ligt puur aan werkervaring, totaal niet aan kleding...
ik studeer personeel en arbeid en ga volgend jaar stage lopen... weet er dus waarschijnlijk meer vanaf dan jij.
quote:top!! helemaal correct
Op vrijdag 7 februari 2003 18:47 schreef Struzzo het volgende:[..]
quote:Dat is dus het probleem in mijn geval.
Op vrijdag 7 februari 2003 18:47 schreef Struzzo het volgende:
Ik heb volgende week een gesprek bij het ministerie van justitie. De functie is een interne, maar ik zal daarbij wel in aanraking komen met medewerkers en het management. Voor een 'normale' medewerker bij de overheid is redelijk nette kleding voldoende. Voor een eerste gesprek lijkt mij een pak meer geschikt. Ik loop zelf altijd in kleding die als erg netjes wordt omschreven (Bommel / Boss schoenen, Boss, Armani etc dress-shirts en broeken). Dus een compleet andere houding hoef ik me niet aan te meten als ik een pak aantrek.
Pak of gewoon netjes (nette broek, nette schoenen en dress-shirt). Wat is jullie mening?
alvast bedankt voor de tips.
quote:Alsof dit geen domme reply is.
Op zondag 9 februari 2003 11:23 schreef Mister_Puke het volgende:[..]
hele domme reply dit.... het ligt dus volgens jou niet ana kleding?????? dit is juist ontzettend belangrijk! en jezelf onderscheiden is helemaal dom want een bedrijf selecteert mensen die erbij passen en hier speelt kleding een hele grote rol.
ik studeer personeel en arbeid en ga volgend jaar stage lopen... weet er dus waarschijnlijk meer vanaf dan jij.
En lul niet met je ik studeer p&o en ik weet er meer van af!
Ik heb zelf miljoenen sollicitaties en banen achter de rug en helaas voor jou studeer ik middle management en zitten daar ook belangrijke P&O lessen in! Alsof een opleiding alles zegt!
Ik vind juist dat je jezelf door kleding moet onderscheiden. Naar de functie gekleed op gesprek gaan. Wel kleding waar jij jezelf goed in voelt. Want als je jezelf niet prettig voelt in een mantelpakje dan is dat te zien. Maar een net blousje, een broek en een mooie blazer is dan ook nog naar de functie gekleed!
In sommige bedrijven en functies kan een trui makkelijk, maar naar dit sollicitatiegesprek, waar het topic in de eerste instantie over ging, had ik het nooit gedaan!
quote:Ligt dus puur aan de functie.
Op zondag 16 februari 2003 20:30 schreef fisico het volgende:[..]
Dat is dus het probleem in mijn geval.
Ik heb volgende week een gesprek bij het ministerie van justitie. De functie is een interne, maar ik zal daarbij wel in aanraking komen met medewerkers en het management. Voor een 'normale' medewerker bij de overheid is redelijk nette kleding voldoende. Voor een eerste gesprek lijkt mij een pak meer geschikt. Ik loop zelf altijd in kleding die als erg netjes wordt omschreven (Bommel / Boss schoenen, Boss, Armani etc dress-shirts en broeken). Dus een compleet andere houding hoef ik me niet aan te meten als ik een pak aantrek.
Pak of gewoon netjes (nette broek, nette schoenen en dress-shirt). Wat is jullie mening?
alvast bedankt voor de tips.
Nette broek, schoenen en een blousje moet ook voldoende kunnen zijn!
quote:Het gaat over het krijgen van de baan, niet over het uiteindelijke functioneren. Als je niet zelfverzekerd bent, dan zorg je maar dat je WEL zo overkomt. Anders krijg je de baan ZEKER niet.
Wanneer je heel zelfverzekerd overkomt bijvoorbeeld maar je bent dit helemaal niet dan kan dat voor veel problemen zorgen in de baan en dat maakt het dat je je niet lekekr voelt, omdat je je anders voor hebt gedaan. Je schept verwachtingen die je niet waar kunt maken. En dat is fout.
quote:Maar altijd nog beter overdressed dan underdressed.
Op zondag 16 februari 2003 20:40 schreef Kleintje het volgende:[..]
Pak kan ook overdressed overkomen.
quote:Als ik ongemakkelijk in een pak zit, dan ziet iedereen dat ik iets forceer. Wanneer ik al forceer en moeilijk doe met mijn kleding, wat moeten ze dan van de rest denken, zal ook wel niet heel positief zijn lijkt me.
Op zondag 16 februari 2003 20:39 schreef Kleintje het volgende:
Ik vind juist dat je jezelf door kleding moet onderscheiden. Naar de functie gekleed op gesprek gaan. Wel kleding waar jij jezelf goed in voelt. Want als je jezelf niet prettig voelt in een mantelpakje dan is dat te zien. Maar een net blousje, een broek en een mooie blazer is dan ook nog naar de functie gekleed!
Aangezien ik me zowel in een pak als anders net prettig voel ga ik toch voor het pak. Op een informele foto van iemand met dezelfde functie draagt deze persoon ook een pak. Verder las ik dat er toch wat meer interactie en presentatiewerk in de functie zit dan ik dacht. Dus is de keuze nog makkelijker. Als laatste puntje geeft een pak voor mij net iets extra's. Nette blouse en broek is zo standaard dat ik er wel heel relaxed in word, dat wil in natuurlijk ook weer niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |