abonnement Unibet Coolblue
pi_198398132
Vandaag is het Internationale Vrouwendag, een goed moment dus om eens stil te staan bij vrouwenrechten. Er blijken maar tien landen op de wereld te zijn waar de rechten voor mannen en vrouwen volledig gelijk zijn. Nederland hoort daar niet bij.

Landen als België, Frankrijk, Zweden en Denemarken kennen wel gelijke rechten juridisch gezien. Onderzoekers van de Wereldbank concluderen in hun nieuwe rapport dat 94 van de 194 onderzochte landen op een score van 80 procent of hoger zitten. Dat zijn zeven landen meer dan een jaar eerder.

Saoedi-Arabië heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Het streng islamitische land stond nog onderaan in 2019, maar heeft nu een score van 80 procent, goed voor een 91ste plaats. Helemaal onderaan staan nu Jemen, Koeweit en Soedan met scores onder de 30 procent.

De Verenigde Staten staan met ruim 91 procent onder landen als Peru en Albanië. Amerika verloor punten vanwege het ontbreken van een wet die gelijke lonen en pensioenen garandeert voor mannen en vrouwen en door slechte wetten rondom ouderschapsverlof. Japan scoort met 82 procent ook beroerd. Het land kampt met grote ongelijkheid op de werkvloer, discriminatie en seksueel wangedrag.

Nederland scoort 97,5 procent en komt daarmee op een gezamenlijke tweede plaats met onder andere Duitsland, Italië en Spanje na de tien topscoorders.

https://www.msn.com/nl-nl(...)ilsignout&li=BBoPEwG
pi_198398272
Okay maar wat is er dan niet gelijk in Nederland?
  Leukste jonkie 2022 maandag 8 maart 2021 @ 19:39:00 #3
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_198398299
Nou wat mogen vrouwen in Nederland niet dat mannen wel mogen?
-XOXO- Je maintiendrai
  maandag 8 maart 2021 @ 19:43:34 #4
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198398430
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:39 schreef datismijnmening het volgende:
Nou wat mogen vrouwen in Nederland niet dat mannen wel mogen?
Waaruit concludeer je dat de mannen meer rechten hebben hier? Het gaat om gelijke rechten.

Vrouwen in Nederland hebben bijvoorbeeld recht op zwangerschapsverlof, mannen niet.
pi_198398495
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:39 schreef datismijnmening het volgende:
Nou wat mogen vrouwen in Nederland niet dat mannen wel mogen?
Fulltime werken.
  maandag 8 maart 2021 @ 19:50:43 #6
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198398699
Heeft met kinderen krijgen te maken.
Praat over de hel en je komt er.
pi_198398737
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:39 schreef datismijnmening het volgende:
Nou wat mogen vrouwen in Nederland niet dat mannen wel mogen?
Partijen vinden dat de VVD niet genoeg wil doen aan vrouwenemancipatie, bleek maandag - op Internationale Vrouwendag - tijdens een debat over emancipatie op Radio 1. Volgens D66-Kamerlid Vera Bergkamp stelde de VVD zich in het debat op als "status quo-partij."

Tijdens het debat kwam onder meer het instellen van een vrouwenquotum aan bod. VVD'er Bente Becker is bang dat zo'n quotum voor de top van bedrijven "stigmatiserend" werkt. Bovendien zijn Nederlandse vrouwen volgens Becker "kampioen deeltijdwerken. Dan moet je niet verbaasd zijn als je niet in de top terechtkomt."

Volgens Corinne Ellemeet (GroenLinks) onderschat Becker het feit dat vrouwen echt wel klaar zijn om mee te doen in de top, maar dat het ze niet lukt die te bereiken. Ze wees erop dat Nederland achterloopt op andere landen als het gaat om het aantal vrouwen in de top. "Gênant", aldus Ellemeet. Renske Leijten van de SP draaide Beckers argument om: deeltijd werken zou volgens haar helemaal geen probleem moeten zijn om toch hogerop te komen in een bedrijf. Sterker nog, "het zou voor mannen ook best een goed idee zijn."

D66 wil de kinderopvang vier dagen per week gratis maken, maar de VVD is ook hier tegen. Becker noemde het idee maandag "onverstandig" omdat het teveel geld kost. Volgens Vera Bergkamp (D66) blijft de VVD in haar standpunten een beetje "bij het oude. En dat vind ik jammer." Attje Kuiken van de PvdA: "De VVD zegt we moeten stappen zetten, maar dat doet ze nergens op."
pi_198398821
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:39 schreef datismijnmening het volgende:
Nou wat mogen vrouwen in Nederland niet dat mannen wel mogen?
Op papier mogen vrouwen het, maar in werkelijkheid is NL ingehaald door Pakistan, Bangladesh en Turkije (vrouwelijke premiers/presidenten).
kair
pi_198398858
quote:
15s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:54 schreef kair2763 het volgende:

[..]

Op papier mogen vrouwen het, maar in werkelijkheid is NL ingehaald door Pakistan, Bangladesh en Turkije (vrouwelijke premiers/presidenten).
Vrouwen hebben in Nederland gewoon het recht om premier of president te worden.
pi_198398920
We scoren 80 ipv 100 op parenthood, maar er staat niet waarom. Net zoals er nergens staat vermeld waarom we op alle andere gebieden wel 100/100 scoren.

Misschien omdat vrouwen meer verlof krijgen?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_198398927
Als je na de tien topscoorders komt, dan sta je niet gedeeld tweede, maar gedeeld elfde.

Maar dat terzijde.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198398937
Vrouwen die het niet bevalt mogen in Nederland ook altijd nog man worden op kosten van de gemeenschap.
pi_198398939
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:55 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Vrouwen hebben in Nederland gewoon het recht om premier of president te worden.
En hoeveel vrouwelijke premiers heeft Nederland gehad? Hoeveel zijn dat er wereldwijd, hoeveel vrouwelijke dictators zijn er geweest in de geschiedenis?
pi_198398978
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:57 schreef ThePlaneteer het volgende:
We scoren 80 ipv 100 op parenthood, maar er staat niet waarom. Net zoals er nergens staat vermeld waarom we op alle andere gebieden wel 100/100 scoren.

Misschien omdat vrouwen meer verlof krijgen?
Niet alleen vrouwen. Ouderschapsverlof is in Zweden bijvoorbeeld ook veel ruimer en kan gelijker over de ouders verdeeld worden bijvoorbeeld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198398983
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:51 schreef 1991 het volgende:

Renske Leijten van de SP draaide Beckers argument om: deeltijd werken zou volgens haar helemaal geen probleem moeten zijn om toch hogerop te komen in een bedrijf. Sterker nog, "het zou voor mannen ook best een goed idee zijn."
De zoveelste SPer die in een Disneysprookje leeft.
pi_198399006
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:55 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Vrouwen hebben in Nederland gewoon het recht om premier of president te worden.
Lees de eerste 5 woorden van mijn reactie, en zet mannen niet zo voor schut joh.
kair
pi_198399009
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:58 schreef 1991 het volgende:

[..]

En hoeveel vrouwelijke premiers heeft Nederland gehad? Hoeveel zijn dat er wereldwijd, hoeveel vrouwelijke dictators zijn er geweest in de geschiedenis?
Dat het niet gebeurt betekent niet dat het niet kan.
pi_198399016
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:59 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

De zoveelste SPer die in een Disneysprookje leeft.
Mensen die in deeltijd werken zijn aanzienlijker gelukkiger dan mensen die fulltime werken.
  maandag 8 maart 2021 @ 20:02:08 #19
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198399054
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:58 schreef 1991 het volgende:

[..]

En hoeveel vrouwelijke premiers heeft Nederland gehad? Hoeveel zijn dat er wereldwijd, hoeveel vrouwelijke dictators zijn er geweest in de geschiedenis?
Dit heeft toch geen klote met rechten te maken? :')
pi_198399107
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:00 schreef 1991 het volgende:

[..]

Mensen die in deeltijd werken zijn aanzienlijker gelukkiger dan mensen die fulltime werken.
Dat zal best, ik gun het ze van harte. Heeft verder niets te maken dat het totaal niet handig is om deeltijd te werken in de top van een bedrijf. Er komt ook zo veel shit op je bord dat ik me afvraag hoe je dat uberhaupt wilt doen.
  maandag 8 maart 2021 @ 20:03:59 #21
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198399125
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:00 schreef 1991 het volgende:

[..]

Mensen die in deeltijd werken zijn aanzienlijker gelukkiger dan mensen die fulltime werken.
Dat geloof ik meteen. Ik zou ook liever 28 uur draaien dan 40. Verder ook totaal geen ambitie om manager oid te worden dus misschien komt het er ooit nog van.
pi_198399129
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:02 schreef Repentless het volgende:

[..]

Dit heeft toch geen klote met rechten te maken? :')
Klopt, het is dan ook maar een stom 'voorbeeld' ;)
pi_198399207
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:03 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Dat zal best, ik gun het ze van harte. Heeft verder niets te maken dat het totaal niet handig is om deeltijd te werken in de top van een bedrijf. Er komt ook zo veel shit op je bord dat ik me afvraag hoe je dat uberhaupt wilt doen.
Klopt, het gaat dan ook meer over de 'arbeider'. Lees de man / vrouw die gewoon een normaal leven wil voor zichzelf, vrouw en kinderen.
  maandag 8 maart 2021 @ 20:08:25 #24
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198399244
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:02 schreef Repentless het volgende:

[..]

Dit heeft toch geen klote met rechten te maken? :')
Nee, maar je kunt je wel afvragen dat wanneer je als land zowel ondergemiddeld scoort op het aantal vrouwen in bestuursfuncties in het bedrijfsleven en je hebt ook als zo'n beetje enige land in Europa wereld nog geen vrouwelijke premier gehad er misschien sprake zou kunnen zijn van een patroon.
We have always been at war with Eastasia.
pi_198399283
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Nee, maar je kunt je wel afvragen dat wanneer je als land zowel ondergemiddeld scoort op het aantal vrouwen in bestuursfuncties in het bedrijfsleven en je hebt ook als zo'n beetje enige land in Europa wereld nog geen vrouwelijke premier gehad er misschien sprake zou kunnen zijn van een patroon.
Dat bedoel ik ook ^O^
  maandag 8 maart 2021 @ 20:11:21 #26
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_198399337
We zitten nog altijd vastgeroest in het patroon dat vrouwen voor de kinderen zorgen en mannen fulltime werken.
Of hadden die mannen ook topposities gehad als zij de zorg voor de kinderen hadden?

Lijkt me niet dat bijvoorbeeld Balkenende premier was geweest als hij voor zijn 3 kinderen had moeten zorgen, met geen mogelijkheid :N Die kerels in topposities leunen nog altijd op hun vrouwen :6
  maandag 8 maart 2021 @ 20:11:24 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198399338
ik denk dat ik de schuldige ben van de lagere score. Mijn mancave is verboden voor vrouwen.

Alleen 1x per maand om te poetsen...
Tot nooit .......
pi_198399342
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:07 schreef 1991 het volgende:

[..]

Klopt, het gaat dan ook meer over de 'arbeider'. Lees de man / vrouw die gewoon een normaal leven wil voor zichzelf, vrouw en kinderen.
Ze heeft het toch echt over hogerop komen met deeltijd hoor.

Zou trouwens leuk zijn als ze het inderdaad over de vorm van arbeider gaan hebben. Vrouwen die in deeltijd stratenmaker, loodgieter of vrachtwagenchaffeur moeten worden. Betwijfel of het gebrek aan gelijkheid daar ooit wordt aangekaard.
pi_198399388
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:11 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Ze heeft het toch echt over hogerop komen met deeltijd hoor.

Zou trouwens leuk zijn als ze het inderdaad over de vorm van arbeider gaan hebben. Vrouwen die in deeltijd stratenmaker, loodgieter of vrachtwagenchaffeur moeten worden. Betwijfel of het gebrek aan gelijkheid daar ooit wordt aangekaard.
Volledig mee eens. ^O^

Hoeveel vrouwen zie je achter de vuilniswagen lopen, en hoeveel mannen werken om plausibele redenen bij een kinderopvang :P
  maandag 8 maart 2021 @ 20:13:23 #30
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_198399394
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:11 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Ze heeft het toch echt over hogerop komen met deeltijd hoor.

Zou trouwens leuk zijn als ze het inderdaad over de vorm van arbeider gaan hebben. Vrouwen die in deeltijd stratenmaker, loodgieter of vrachtwagenchaffeur moeten worden. Betwijfel of het gebrek aan gelijkheid daar ooit wordt aangekaard.
Dat lijkt me geen enkel probleem, het probleem dat ze daarvan weerhoudt is dat niemand voor de kinderen fulltime zorgt, vrouwen moeten dat nog steeds zelf regelen naast hun baan.
pi_198399427
Burger King _O-



quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:58 schreef 1991 het volgende:

[..]

En hoeveel vrouwelijke premiers heeft Nederland gehad? Hoeveel zijn dat er wereldwijd, hoeveel vrouwelijke dictators zijn er geweest in de geschiedenis?
En hoeveel vrouwelijke mijnwerkers zijn er wereldwijd? Kom op zeg zo ken ik er nog wel een paar :') Je moet wel naar verhouding kijken. Als ik keek naar mijn opleiding Accountancy dan was zo'n 10% vrouw, als op de werkvloer dan ook 10% vrouw is kun je niet spreken van ongelijk rechten ofzo, dat is gewoon heel logisch. Bij pabo is dat weer andersom.
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')