abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198389425


quote:
Een kind vindt een ei, midden in de sneeuw en het ijs. Dat is natuurlijk veel te koud voor zo’n ei, dat begrijpt iedereen. Dus gaat het kind op zoek naar iemand om het uit te broeden. Het trekt de hele wereld over en bezoekt allerlei dieren. Maar niemand wil of is goed genoeg. En net als het kind het op wil geven…
ISBN: 9789047708971 | Uitvoering: Gebonden | Prijs: ¤ 14,99
Hier kan je het boek bestellen: Hardcover

Uitgeverij Lemniscaat heeft een recensie-exemplaar van Ei moet uit ter beschikking gesteld aan FOK!. Ik mocht vervolgens voor OUD onderstaande recensie schrijven.

Ei moet uit begint op een koude plek, waar een ei gevonden wordt. Het hoofdpersonage (wat geen naam heeft) gaat op zoek naar een dier wat de perfecte eigenschappen heeft om dit ei uit te broeden. Het dier mag niet koud zijn, maar warm. Het mag niet te groot zijn, maar ook niet te klein. Het moet kunnen zitten, dus kan niet zwemmen. En het dier moet het ei belangrijk genoeg vinden om er de tijd voor te nemen.
Wie er voor het ei gaat zorgen en wat er uiteindelijk uit het ei komt, is een mooie verrassing.

Ik vind het een mooi prentenboek, wat simpel geschreven is en daardoor makkelijk voor te lezen. Het is ook geschikt voor beginnende lezers, door de simpele woorden en korte zinnen. Kinderen leren over tegenstellingen als groot en klein, warm en koud. Ze kunnen meedenken met het personage in het boek, en zelf met creatieve oplossingen komen.
Het boek is gemaakt van dik papier, het is stevig. De tekeningen zijn rustig, maar duidelijk.
Ik denk dat het boek mooi past bij de belevingswereld van kinderen tussen de 3 en 6 jaar, Lemniscaat adviseert 4 jaar en ouder.

Ik geef het boek 4 sterren.


Zie hieronder eerdere recensies van nieuwe kinderboeken van Lemniscaat:
OUD / [recensie kinderboek] Zullen we vriendjes zijn? - McBratney & Jeram
OUD / [recensie kinderboek] Blauwe planeet, Blue Planet II - Leisa Stewart

[ Bericht 12% gewijzigd door MevrouwCactus op 09-03-2021 19:58:08 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 11 maart 2021 @ 00:43:49 #2
269689 crew  Viv
  donderdag 11 maart 2021 @ 05:50:07 #3
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198439515
Ik zou naar aanleiding van je recensie wel een afbeelding van binnenin willen zien en een voorbeeld van de zinnen. Kan dat?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_198439795
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 05:50 schreef Lemijn het volgende:
Ik zou naar aanleiding van je recensie wel een afbeelding van binnenin willen zien en een voorbeeld van de zinnen. Kan dat?
De afbeeldingen kan je in het filmpje terug zien. Ik zie nu dat ze ook een klein stukje inkijk-exemplaar hebben:
https://www.lemniscaat.nl/files/fm9789047708971.pdf
  donderdag 11 maart 2021 @ 08:06:35 #5
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198440222
Dank, ik had niet op het linkje in de OP geklikt...

edit: de tekeningen spreken me erg aan, maar halve zinnen vind ik niet fijn voorlezen en vind ik vaak zo onnodig (waarom niet ‘het ei moet uit’ of zelfs gewoon 1x ‘dit ei moet worden uitgebroed’?). Moeilijk in te schatten of het voor dit boek geldt. Ik ga ‘m zeker aanvragen in de bieb!

[ Bericht 76% gewijzigd door Lemijn op 11-03-2021 08:21:48 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_198443907
Best een leuk boek, zo te zien. Alleen heel jammer dat kinderen zo opgroeien met gebrekkig Nederlands. Dat zinnen simpel moeten, kan ik prima begrijpen. Maar om dan maar te werken met zinnen die simpelweg fout Nederlands zijn, lijkt me te ver gaan.

quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 08:06 schreef Lemijn het volgende:
de tekeningen spreken me erg aan, maar halve zinnen vind ik niet fijn voorlezen en vind ik vaak zo onnodig (waarom niet ‘het ei moet uit’ of zelfs gewoon 1x ‘dit ei moet worden uitgebroed’?). Moeilijk in te schatten of het voor dit boek geldt. Ik ga ‘m zeker aanvragen in de bieb!
Eens dus.
pi_198444577
Ik vond de leeftijdsindicatie van Lemniscaat daarom vrij hoog, vind het meer een boek voor peuters en jonge kleuters. Sjaak vond het wel een leuk boek om zelf te lezen, het is daar vrij simpel voor. Hij kon het verhaal ook goed terug vertellen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')